ILPP1/443-1138/10-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1138/10-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.) oraz z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej przebudowy drogi wewnętrznej i wykonania instalacji oświetlenia terenu,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej budowy trawnika i uzupełnienia nasadzeń w formie zieleni niskiej.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Wniosek uzupełniono w dniu 25 października 2010 r. o dowód uiszczenia opłaty od wniosku oraz pismem z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 18 października 2010 r. do siedziby Zamawiającego, którym jest Wnioskodawca, napłynęły cztery oferty firm na wykonanie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. " (...)".

Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, zgodnie z zatwierdzoną do realizacji dokumentacją projektową, w zakresie:

a.

wyburzeń i rozbiórek,

b.

zmian konstrukcyjnych istniejących ścian, słupów, belek i podciągów,

c.

przebudowy stropodachu wraz z wykonaniem nowego pokrycia dachowego,

d.

wykonania nowych izolacji termicznych, akustycznych, przeciwwilgociowych na zewnątrz i wewnątrz budynku,

e.

przebudowy istniejącego i wykonania nowego szybu dźwigowego,

f.

wykonania nowych elementów wewnętrznych i zewnętrznych wykończenia budynku: podłóg i posadzek, ścianek działowych, tynków, okładzin ściennych i sufitowych, elementów ślusarki, stolarki drzwiowej i częściowo okiennej,

g.

modernizacji węzła cieplnego wraz z hydrofornią,

h.

wykonania nowych instalacji: wody ciepłej i zimnej, kanalizacji sanitarnej, wodnej ppoż. (hydrantowej), centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej, wentylacji mechanicznej oddymiającej, elektrycznej 230V, słaboprądowej (Internet, TV, monitoring), telefonicznej, specjalistycznej ppoż. - SSP i DSO, odgromowej,

i.

robót zewnętrznych w zakresie rozbiórki istniejącej i wykonania nowej nawierzchni ciągów komunikacyjnych, trawników i oświetlenia terenu.

Oferty trzech firm zawierały 7% stawkę podatku VAT dla robót budowlanych oraz 22% stawkę podatku VAT dla robót zewnętrznych, związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Natomiast oferta jednej firmy zawierała 7% stawkę podatku VAT dla całości zamówienia.

Zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku VAT w wysokości 7% stosuje się w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130).

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Udział procentowy wykonania prac związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w całości inwestycji wynosi 2%.

W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (Rozdział XII s. 13), Zamawiający umieścił zapis: "Prawidłowe ustalenie podatku VAT należy do obowiązków Wykonawcy. Zastosowanie stawki podatku VAT niezgodnej z obowiązującymi przepisami spowoduje odrzucenie oferty".

Roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w tym przetargu, polegają na: przebudowie drogi wewnętrznej na zapleczu akademika ze względu na konieczność wykonania dojazdu ppoż., demontażu istniejącej nawierzchni ciągów jezdnych i pieszo-jezdnych oraz wykonaniu nowej nawierzchni z kostki betonowej na podsypce piaskowo-cementowej. Od strony południowej budynku trawnik z zachowaniem istniejących drzew i uzupełnieniem nasadzeń w formie zieleni niskiej. Przy trawniku przewidziano ławki oraz kosze na śmieci wokół budynku. Od strony zachodniej budynku przewidziano likwidację trzech latarni oświetleniowych oraz zaprojektowano trzy nowe latarnie wraz z zasilaniem.

Ze złożonego w dniu 25 listopada 2010 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż symbole PKWiU dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu są następujące:

* 45.23.12 - dla przebudowy drogi wewnętrznej na zapleczu akademika, wykonanie dojazdu ppoż., demontaż istniejącej nawierzchni ciągów jezdnych i pieszo-jezdnych oraz wykonania nowej nawierzchni z kostki betonowej na podsypce piaskowo-cementowej,

* 01.41.12 - dla budowy trawnika z zachowaniem istniejących drzew i uzupełnieniem nasadzeń w formie zieleni niskiej,

* 45.31.1 - dla wykonania instalacji oświetlenia terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku VAT znajduje zastosowanie do robót budowlano-montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, obliczając kwotę podatku od towarów i usług Wykonawcy powinni zastosować stawkę 7% dla robót związanych z Domem Studenckim oraz 22% dla robót towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu (przebudowa drogi wewnętrznej na zapleczu akademika, ciągów pieszych i parkingów oraz demontaż starej i wykonanie nowej instalacji oświetlenia terenu).

Znowelizowane od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, nie przewidują preferencji podatkowej dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Tym samym oznacza to, iż roboty budowlano-montażowe związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu od dnia 1 stycznia 2008 r. podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku od towarów i usług.

Zatem preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do robót budowlano-montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej przebudowy drogi wewnętrznej i wykonania instalacji oświetlenia terenu,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej budowy trawnika i uzupełnienia nasadzeń w formie zieleni niskiej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień od podatku. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Nadmienia się, iż w oparciu o § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymieniono sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 01.4 - "usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt".

Stosownie do objaśnień zawartych pod załącznikami do ustawy, symbol ex oznacza, że stawka podatku lub zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w analizowanej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU usług będących przedmiotem zapytania.

W świetle art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - według art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W oparciu o art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, jak stanowi § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy określa, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Uwzględniając treść powołanych wyżej przepisów ustawy oraz aktu wykonawczego należy stwierdzić, że 7% stawka podatku od towarów i usług może być zastosowana wyłącznie w stosunku do obiektów budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych pod symbolem PKOB w dziale 11, lub ich części oraz robót budowlano-montażowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Preferencyjna stawka podatku VAT nie ma zatem zastosowania do obiektów budownictwa o charakterze użytkowym, bądź usług mających za przedmiot takie obiekty.

Wskazać należy, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Tut. Organ wskazuje, iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., w myśl przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. b ustawy, obniżoną 7% stawką objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a także obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Artykuł 146 ust. 3 ustawy stanowił, iż przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumiało się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast, znowelizowane od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują preferencyjnej stawki podatku dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż w dniu 18 października 2010 r. do siedziby Zamawiającego, którym jest Wnioskodawca, napłynęły cztery oferty firm na wykonanie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. " (...)". Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, zgodnie z zatwierdzoną do realizacji dokumentacją projektową, w zakresie: wyburzeń i rozbiórek, zmian konstrukcyjnych istniejących ścian, słupów, belek i podciągów, przebudowy stropodachu wraz z wykonaniem nowego pokrycia dachowego, wykonania nowych izolacji termicznych, akustycznych, przeciwwilgociowych na zewnątrz i wewnątrz budynku, przebudowy istniejącego i wykonania nowego szybu dźwigowego, wykonania nowych elementów wewnętrznych i zewnętrznych wykończenia budynku: podłóg i posadzek, ścianek działowych, tynków, okładzin ściennych i sufitowych, elementów ślusarki, stolarki drzwiowej i częściowo okiennej, modernizacji węzła cieplnego wraz z hydrofornią, wykonania nowych instalacji: wody ciepłej i zimnej, kanalizacji sanitarnej, wodnej ppoż. (hydrantowej), centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej, wentylacji mechanicznej oddymiającej, elektrycznej 230V, słaboprądowej (Internet, TV, monitoring), telefonicznej, specjalistycznej ppoż. - SSP i DSO, odgromowej oraz robót zewnętrznych w zakresie rozbiórki istniejącej i wykonania nowej nawierzchni ciągów komunikacyjnych, trawników i oświetlenia terenu. Oferty trzech firm zawierały 7% stawkę podatku VAT dla robót budowlanych oraz 22% stawkę podatku VAT dla robót zewnętrznych, związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Natomiast oferta jednej firmy zawierała 7% stawkę podatku VAT dla całości zamówienia. Udział procentowy wykonania prac związanych z infrastrukturą towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu w całości inwestycji wynosi 2%. Roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w tym przetargu, polegają na przebudowie drogi wewnętrznej na zapleczu akademika ze względu na konieczność wykonania dojazdu ppoż., demontażu istniejącej nawierzchni ciągów jezdnych i pieszo-jezdnych oraz wykonanie nowej nawierzchni z kostki betonowej na podsypce piaskowo-cementowej. Od strony południowej budynku trawnik z zachowaniem istniejących drzew i uzupełnieniem nasadzeń w formie zieleni niskiej. Przy trawniku przewidziano ławki oraz kosze na śmieci wokół budynku. Od strony zachodniej budynku przewidziano likwidację trzech latarni oświetleniowych oraz zaprojektowano trzy nowe latarnie wraz z zasilaniem.

Ponadto, symbole PKWiU dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu są następujące:

* 45.23.12 - dla przebudowy drogi wewnętrznej na zapleczu akademika, wykonanie dojazdu ppoż., demontaż istniejącej nawierzchni ciągów jezdnych i pieszo-jezdnych oraz wykonania nowej nawierzchni z kostki betonowej na podsypce piaskowo-cementowej,

* 01.41.12 - dla budowy trawnika z zachowaniem istniejących drzew i uzupełnieniem nasadzeń w formie zieleni niskiej,

* 45.31.1 - dla wykonania instalacji oświetlenia terenu.

W świetle powyższego, do robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem użytkowym oraz infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu ma zastosowanie 22% stawka podatku. Wyjątek stanowi budowa trawnika z zachowaniem istniejących drzew oraz uzupełnieniem nasadzeń wokół budynków użytkowych, która jest opodatkowana obniżoną 7% stawką podatku.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż do robót obejmujących przebudowę drogi wewnętrznej na zapleczu akademika, wykonanie dojazdu ppoż., demontaż istniejącej nawierzchni ciągów jezdnych i pieszo-jezdnych oraz wykonanie nowej nawierzchni z kostki betonowej na podsypce piaskowo-cementowej sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 45.23.12 oraz wykonania instalacji oświetlenia terenu objętych symbolem PKWiU 45.31.1, należy zastosować 22% stawkę podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Natomiast, usługi związane z budową trawnika z zachowaniem istniejących drzew i uzupełnieniem nasadzeń w formie zieleni niskiej, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 01.41.12, korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy.

Należy ponadto wskazać, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl