ILPP1/443-1138/08-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1138/08-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu "Modernizacja (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu "Modernizacja (...)". Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Powiat) będący jednostką samorządu terytorialnego, zamierza uczestniczyć jako partner w realizacji projektu "Modernizacja centrów (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program realizowany będzie w ramach Narodowej Strategii Spójności. Głównym celem projektu będzie doposażenie subregionalnych ośrodków prowadzących kształcenie zawodowe w nowoczesne pomoce dydaktyczne. W ramach jego realizacji planuje się zatem zakup pomocy technodydaktycznych przeznaczonych do prowadzenia kształcenia zawodowego w następujących branżach: budowlana, mechaniczna, hotelarsko-turystyczna, samochodowa, informatyczna i elektryczno-energetyczna. Jako koszt kwalifikowany Powiat może zaliczyć podatek VAT, jeśli (jako płatnik podatku VAT) nie będzie mieć możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia tegoż podatku.

Z uzupełnienia z dnia 27 stycznia 2009 r. wynika, że projekt pn. "Modernizacja (...)" (w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego) nie przewiduje sprzedaży, w szczególności opodatkowanej, a nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Powiat nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu zrealizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Powiat jako płatnik podatku VAT ma możliwość dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego. Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dokumentacją regionalnego programu operacyjnego: priorytet 7 - przebudowa i modernizacja infrastruktury edukacyjnych - beneficjentowi będącemu płatnikiem podatku VAT, lecz nie mogącemu obniżyć kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikające z obowiązujących przepisów prawa można przyjąć w rozliczeniu wartość brutto faktury. Pomimo, że Powiat jest płatnikiem podatku VAT, lecz w ramach wnioskowanych do dofinansowania kosztów nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. W rozliczeniu z Urzędem Skarbowym nie stosuje prawa do odliczania podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego traktuje podatek VAT jako koszt kwalifikowany - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto, z uwagi na treść art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, podstawą do odliczenia podatku naliczonego są faktury, wystawione na podmiot dokonujący odliczenia.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przytoczonym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza uczestniczyć jako partner w realizacji projektu "Modernizacja (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Głównym celem projektu będzie doposażenie subregionalnych ośrodków prowadzących kształcenie zawodowe w nowoczesne pomoce dydaktyczne. W ramach jego realizacji planuje się zatem zakup pomocy technodydaktycznych przeznaczonych do prowadzenia kształcenia zawodowego w następujących branżach: budowlana, mechaniczna, hotelarsko-turystyczna, samochodowa, informatyczna i elektryczno-energetyczna.

Z wniosku wynika ponadto, że przedmiotowy projekt nie przewiduje sprzedaży, w szczególności opodatkowanej, a nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Powiat nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu zrealizowanego projektu.

W myśl powołanych powyżej przepisów nabywane towary (pomoce dydaktyczne) związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, a realizowane zadania będą związane z usługami w zakresie edukacji, zwolnionymi od podatku na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że ponieważ nie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia i odzyskania podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Ponadto stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Powiat zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia pomocy technodydaktycznych przeznaczonych do prowadzenia kształcenia zawodowego.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl