ILPP1/443-1127/13-4/AI - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej remontu instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej w budynku kościoła.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1127/13-4/AI Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej remontu instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej w budynku kościoła.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia - brak daty (data wpływu 19 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 grudnia 2013 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) oraz z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Remont instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej w Kościele" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Remont instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej w Kościele". Wniosek uzupełniono w dniach 20 i 23 stycznia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania, własnego stanowiska oraz podpis osoby upoważnionej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (sformułowany w piśmie nadesłanym w dniu 20 stycznia 2014 r.).

Kościół prowadzi działalność duszpasterską oraz sprawuje opiekę nad XII-wiecznym budynkiem kościoła. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT. Podejmuje liczne starania służące promocji miejsca oraz pozyskuje środki na jego rewitalizację.

Kościół jest wpisany do rejestru zabytków Województwa. Obiekt jest ogólnodostępny dla wiernych i zwiedzających. Parafia ani nie prowadzi, ani nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie generuje żądnych dochodów, nie składa deklaracji VAT-7. W związku z nabywanymi dostawami i usługami Parafia korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 27 maja 2013 r. Parafia podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. "Remont instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej w kościele" w ramach programu, oś 4 działanie 413 na lata 2007-2013 PROW z zakresu małych projektów. Umowa na dofinansowanie 80% poniesionych kosztów. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne Parafii pochodzące ze zbiórek i darowizn. W ramach postępowania wyłoniono 2 wykonawców - dostawców. Zadanie zostało wykonane w okresie od 17 czerwca 2013 r. do 10 października 2013 r. Prace odebrano protokołem odbioru w całym wnioskowanym zakresie.

Dnia 12 listopada 2013 r. Parafia złożyła wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego, wykazując koszty zrealizowanego projektu z naliczonym podatkiem VAT od zrealizowanych zadań (1 faktura z podatkiem VAT). Przedmiotowy wniosek jest w trakcie rozpatrywania zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania. Ww. pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości VAT staje się kosztem możliwym do współfinansowania z Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Konieczność wydania indywidulanej interpretacji w przedmiotowej sprawie jest wymagana przez Urząd Marszałkowski w celu uznania podatku VAT zawartego w fakturze od wyłonionych robót i dostaw towaru za koszt realizowanego działania - projektu. Kościół - Parafia Rzymskokatolicka - jest osoba prawną działającą w strukturze Kościoła katolickiego w Polsce i ma prawo do realizacji inwestycji i remontów sakralnych.

Ponadto z pisma z dnia 20 stycznia 2014 r. - stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem zapytania, nie służyły i nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma prawo i możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu w Urzędzie Marszałkowskim pn. "Remont instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej w Kościele" z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafii nie przysługuje zwrot podatku VAT. Parafia nie ma prawa ani możliwości do takiego odliczenia w związku ze zrealizowanym remontem w kościele (remont instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej), ponieważ wydatki, które zostały poniesione nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Parafia nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym nie ma prawa ani możliwości do odliczenia podatku VAT, który został zawarty w fakturach dokumentujących dokonane zakupy i usługi. Parafia nie otrzymała innego dofinansowania (poza Urzędem Marszałkowskim).

Wyremontowany Kościół będzie służył i służy ogółowi społeczeństwa i nie będzie służył czynnościom dochodowym.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), stanowi że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku Parafii warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, a Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Cała kwota dotacji służy na pokrycie kosztów związanych z pracami remontowymi w kościele (remont instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej). Wszystkie nabyte towary i usługi zostały objęte podatkiem VAT, ale Parafia w żaden sposób nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zrealizowanego zadania.

W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej zgodnie z ww. informacjami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, np. w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Parafia) prowadzi działalność duszpasterską oraz sprawuje opiekę nad XII-wiecznym budynkiem kościoła. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT. Podejmuje liczne starania służące promocji miejsca oraz pozyskuje środki na jego rewitalizację. Kościół jest wpisany do rejestru zabytków Województwa. Obiekt jest ogólnodostępny dla wiernych i zwiedzających. Parafia ani prowadzi, ani nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie generuje żądnych dochodów, nie składa deklaracji VAT-7. W związku z nabywanymi dostawami i usługami Parafia korzysta ze zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy. W dniu 27 maja 2013 r. Parafia podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. "Remont instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej w kościele". W ramach programu, osi 4 działanie 413 na lata 2007-2013 PROW z zakresu małych projektów. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu, nie służyły i nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT. Ponadto Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa ani możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont instalacji elektrycznej, nagłośnieniowej i odgromowej w Kościele", ponieważ - jak wynika z wniosku - realizowany projekt nie służy/ nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy wskazać, że na podstawie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) od dnia 1 stycznia 2014 r. niżej wymienione przepisy otrzymały następujące brzmienie:

* art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług;

* art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl