ILPP1/443-1114/12-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1114/12-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania numeru NIP Ośrodkowi Kształcenia Ustawicznego będącego jednostką lokalną Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania numeru NIP Ośrodkowi Kształcenia Ustawicznego będącego jednostką lokalną Wnioskodawcy. Dnia 6 marca 2013 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"A", działa na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, i jest Stowarzyszeniem naukowo - technicznym, którego działalność obejmuje głównie usługi doradcze, szkoleniowe oraz informacyjne.

Dominującą formą świadczonych usług jest oferta szkoleniowa dla różnych podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych.

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Jest osobą prawną, posiadającą numer identyfikacyjny NIP i REGON.

Stowarzyszenie wykonuje działalność gospodarczą w tym samym przedmiocie, co działalność statutowa, wewnątrz struktury organizacyjnej, bez wyodrębnienia.

W ramach Stowarzyszenia funkcjonuje Ośrodek Kształcenia Ustawicznego, wpisany do niepublicznych szkół i placówek oświatowych przez Kuratora Oświaty, a następnie przez Starostę Powiatowego, na podstawie art. 82 ust. 3 i po spełnieniu warunków określonych w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Wyżej wskazany Ośrodek Kształcenia Ustawicznego jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej na podstawie wydanego zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON z dnia 6 listopada 2012 r. jako jednostce lokalnej.

Odrębny numer REGON został nadany w związku z wejściem w życie z dniem 1 sierpnia 2012 r. zmienionych przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, określającej, iż złożenie wniosku o wpis do rejestru REGON następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej.

Zgodnie z powyższą ustawą o systemie informacji oświatowej dane niezbędne do wpisu oraz ich zmiany czy skreślenie z rejestru REGON szkoły lub placówki oświatowej, przekazywane są przez podmiot zobowiązany, czyli jednostki samorządu terytorialnego do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych, a następnie dane powyższe przekazywane są z bazy danych Systemu Informacji Oświatowej do rejestru REGON. Przekazanie danych do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych przez dany podmiot zobowiązany jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o wpis szkoły lub placówki oświatowej do rejestru REGON.

Ośrodek Kształcenia Ustawicznego służy wyłącznie do realizacji procesu dydaktycznego Stowarzyszenia, nie posiada wyodrębnionego majątku, nie jest samodzielnym podmiotem, nie posiada również zdolności do zaciągania zobowiązań.

Nadto, Ośrodek Kształcenia Ustawicznego jest zarządzany przez organy Stowarzyszenia, a cały dochód wypracowany w ramach Ośrodka jest przekazywany na działalność statutową Stowarzyszenia.

"A", w związku z tym, iż działalność gospodarcza, a tym samym Ośrodek Kształcenia Ustawicznego, prowadzone są w ramach organizacji pozarządowej prowadzi wspólne księgi handlowe, wyodrębniając odpowiedni plan kont dla każdego rodzaju działalności, natomiast dla potrzeb Urzędu Skarbowego przedstawia jedno rozliczenie.

Dnia 6 marca 2013 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie stanu faktycznego wskazując, iż:

1.

Ośrodek Kształcenia Ustawicznego działa w ramach Stowarzyszenia. Nie jest w jakikolwiek sposób wyodrębniony organizacyjnie, księgowo czy administracyjnie.

2.

Ośrodek Kształcenia Ustawicznego nie jest odrębnym podatnikiem na podstawie innych ustaw.

3.

Przedmiotowy Ośrodek nie jest płatnikiem podatków ani płatnikiem składek ubezpieczeniowych.

4.

Ośrodek Kształcenia Ustawicznego nie zatrudnia samodzielnie pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nadaniem dla Ośrodka Kształcenia Ustawicznego odrębnego numeru ewidencyjnego REGON należy w konsekwencji wystąpić o nadanie numeru ewidencyjnego NIP.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek Kształcenia Ustawicznego nie powinien mieć nadawanego odrębnego numeru identyfikacji NIP, ponieważ nie jest płatnikiem składek ZUS i podatku dochodowego od osób fizycznych związanego z wypłaconymi wynagrodzeniami, gdyż wszyscy pracownicy są zatrudnieni przez "A" To samo dotyczy osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ośrodek nie jest również płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, cały dochód przeznaczany jest na działalność statutową "A". Ośrodek Kształcenia Ustawicznego ma wyodrębnioną strukturę tylko na potrzeby realizacji procesu dydaktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Stosownie do ust. 2 powyższego przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 3 powołanej ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 cyt. ustawy, identyfikatorem podatkowym jest:

1.

numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;

2.

NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

W myśl art. 5 ust. 1 powołanej ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi - zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy - zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, (...).

Każdy więc podmiot posiadający status podatnika lub płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Przy czym dokonujący zgłoszenia identyfikacyjnego otrzymuje wyłącznie jeden NIP. Podkreślić również należy, iż numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej. Należy także wskazać, że numer identyfikacji podatkowej może być przypisany wyłącznie jednemu podatnikowi (płatnikowi). Zgodnie bowiem z zapisem art. 11 ww. ustawy, podatnik jest zobowiązany do podawania numeru identyfikacji podatkowej na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne. Inaczej rzecz ujmując identyfikacja danego podmiotu, a tym samym wynikających z tego tytułu obowiązków odbywa się na podstawie nadanego mu numeru identyfikacji podatkowej. Konsekwencją decyzji administracyjnej o nadaniu numeru NIP, jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP, nazwę i adres.

Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowywanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej jednym z obowiązujących podatków.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Jak stanowi art. 7 § 2 Ordynacji podatkowej, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1. Zgodnie zaś z art. 8 ww. ustawy, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz. U. Nr 69, poz. 763), krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej "rejestrem podmiotów", obejmujący:

1.

osoby prawne,

2.

jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej,

3.

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą

oraz ich jednostki lokalne, jest prowadzony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sposób zinformatyzowany i nosi skróconą nazwę REGON.

Stosownie do treści § 2 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ww. rozporządzenia, przy określaniu jednostki lokalnej podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1-3, przyjmuje się, że:

1.

zakłady zlokalizowane pod tym samym adresem są odrębnymi jednostkami lokalnymi, jeżeli samodzielnie sporządzają bilans,

2.

objęte odrębną rejestracją prawną organizacyjne części podmiotów są jednostkami lokalnymi.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż przytoczone rozporządzenie odnosi się do obowiązku posiadania przez jednostki lokalne numeru REGON, i - stosownie do jego zapisów - nie rozszerza takiego obowiązku na inne systemy identyfikacji podmiotów (osób fizycznych lub prawnych).

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i jest Stowarzyszeniem naukowo - technicznym, którego działalność obejmuje głównie usługi doradcze, szkoleniowe oraz informacyjne. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą i jest osobą prawną, posiadającą numer identyfikacyjny NIP i REGON. Wnioskodawca wykonuje także działalność gospodarczą w tym samym przedmiocie, co działalność statutowa, wewnątrz struktury organizacyjnej, bez wyodrębnienia. W ramach Stowarzyszenia funkcjonuje Ośrodek Kształcenia Ustawicznego, wpisany do niepublicznych szkół i placówek oświatowych przez Kuratora Oświaty, a następnie przez Starostę Powiatowego, na podstawie art. 82 ust. 2 i ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Wyżej wskazany Ośrodek Kształcenia Ustawicznego jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej na podstawie wydanego zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON z dnia 6 listopada 2012 r. jako jednostce lokalnej. Odrębny numer REGON został nadany w związku z wejściem w życie z dniem 1 sierpnia 2012 r. zmienionych przepisów ustawy z dnia 29 czernica 1995 r. o statystyce publicznej. Ośrodek Kształcenia Ustawicznego służy wyłącznie do realizacji procesu dydaktycznego Stowarzyszenia, nie posiada wyodrębnionego majątku, nie jest samodzielnym podmiotem, nie posiada również zdolności do zaciągania zobowiązań. Nadto, Ośrodek Kształcenia Ustawicznego jest zarządzany przez organy Stowarzyszenia, a cały dochód wypracowany w ramach Ośrodka jest przekazywany na działalność statutową Stowarzyszenia. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, Ośrodek Kształcenia Ustawicznego działa w ramach Stowarzyszenia. Nie jest w jakikolwiek sposób wyodrębniony organizacyjnie, księgowo czy administracyjnie. Ośrodek Kształcenia Ustawicznego nie jest odrębnym podatnikiem na podstawie innych ustaw. Przedmiotowy Ośrodek nie jest płatnikiem podatków ani płatnikiem składek ubezpieczeniowych. Ośrodek Kształcenia Ustawicznego nie zatrudnia samodzielnie pracowników.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż utworzony w strukturze Wnioskodawcy - Ośrodek Kształcenia Ustawicznego nie jest zobligowany posiadać własny numer NIP. Powyższe wynika z faktu, iż na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r., osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej podlegają obowiązkowi ewidencji jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, płatnikami podatków oraz płatnikami składek ubezpieczeniowych. W niniejszej sprawie brak ww. elementarnej przesłanki bowiem - jak wskazał Zainteresowany - Ośrodek Kształcenia Ustawicznego nie jest podatnikiem, płatnikiem podatków ani płatnikiem składek ubezpieczeniowych i nie zatrudnia samodzielnie pracowników.

Reasumując, Ośrodek Kształcenia Ustawicznego nie jest zobligowany wystąpić o nadanie odrębnego numeru ewidencji NIP.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania NIP dla jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych została udzielona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl