ILPP1/443-1111/11-9/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1111/11-9/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia wniosku - (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) oraz z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie lub wytworzeniu towarów sprzedawanych po obniżonej cenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie lub wytworzeniu towarów sprzedawanych po obniżonej cenie. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) oraz z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe, dowód wpłaty dodatkowych opłat oraz o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca przeprowadza oraz planuje przeprowadzać różnego rodzaju działania pro-sprzedażowe (akcje marketingowe) nakierowane na zwiększenie jego obrotów. Zdaniem Spółki, działania pro-sprzedażowe wpływają bowiem na budowanie świadomości towarów i produktów oferowanych przez Zainteresowanego wśród potencjalnych kontrahentów, jak również kształtują pozytywne relacje z jego kontrahentami i wpływają na ich lojalność względem Wnioskodawcy. Wprowadzenie powyższych działań przez Spółkę spowodowane jest również dużą konkurencją na rynku i potrzebą dopasowywania swojej oferty do oczekiwań kontrahentów. W konsekwencji, przeprowadzanie akcji marketingowych w zamiarze Zainteresowanego ma skutkować wygenerowaniem większej sprzedaży opodatkowanej VAT po jego stronie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca organizuje oraz zamierza organizować akcje marketingowe, w ramach których, jego klienci po spełnieniu określonych warunków, najczęściej polegających np. na osiągnięciu określonego poziomu zakupów w Spółce (zarówno produktów/towarów objętych promocją, jak i innych towarów), będą uprawnieni do zakupu:

a.

wybranych gadżetów promocyjnych (przykładowo takich jak: kurtki, czapki, bluzy) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu,

b.

wybranych towarów handlowych Zainteresowanego, tj. towarów, które znajdują się w jego ofercie handlowej (przykładowo takich jak: wanny piekarnicze, formy piekarnicze i inne) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu,

c.

wybranych produktów Wnioskodawcy, tj. produktów, które są wytwarzane przez niego i znajdują się w jego ofercie handlowej (przykładowo opakowania surowców do wyrobów piekarniczych i cukierniczych) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż koszt wytworzenia.

W przypadku realizowanych oraz planowanych przez Spółkę akcji, pomiędzy nią a nabywcami towarów sprzedawanych po obniżonej cenie nie istniał, ani też nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej jako "ustawa o VAT", tj. powiązania rodzinne, kapitałowe, zarządcze, kontrolne ani nadzorcze.

Dodatkowo, Zainteresowany odlicza oraz zamierza odliczać pełny podatek VAT naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem towarów/produktów promocyjnych sprzedawanych następnie w promocyjnej cenie.

W piśmie z dnia 28 października 2011 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku Spółka wskazała, iż zgodnie z opisem sprawy przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, organizuje oraz zamierza organizować akcje marketingowe, w ramach których, jej klienci po spełnieniu określonych warunków, najczęściej polegających np. na osiągnięciu określonego poziomu zakupów w Spółce (zarówno produktów/towarów objętych promocją, jak i innych towarów), będą uprawnieni do zakupu określonych towarów za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu.

Towary będące przedmiotem sprzedaży za symboliczną opłatą będą zatem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. dostawy realizowanej przez Zainteresowanego.

Jednocześnie, Wnioskodawca nie posiada informacji, do jakich czynności jego kontrahenci wykorzystują zakupione towary.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem lub wytworzeniem produktów/towarów sprzedawanych następnie w promocyjnej cenie np. 1 PLN, tj. cenie niższej niż cena nabycia lub koszt wytworzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem lub wytworzeniem produktów/towarów sprzedawanych następnie kontrahentom w ramach akcji marketingowej w promocyjnej cenie np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena nabycia lub koszt wytworzenia.

Zgodnie z regulacją art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie, w jakim nabyte usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez podatników czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi natomiast, w myśl m.in. art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu zakupu przez niego towarów lub usług.

W opisanym stanie sprawy, Spółka będzie nabywać towary, ale też będzie ponosić również koszty wytworzenia produktów. Wytworzone lub nabyte produkty/towary będą następnie wykorzystywane przez Zainteresowanego m.in. jako towary promocyjne, sprzedawane kontrahentom w specjalnej promocyjnej cenie, tj. cenie niższej niż cena nabycia lub koszt wytworzenia. Promocyjne towary będą przysługiwać kontrahentom, którzy spełnią określone wymogi, przykładowo osiągną dany poziom zakupów lub spełnią inne przesłanki uzasadniające przyznanie im możliwości zakupu towarów w promocyjnej cenie. W konsekwencji, wspomniane towary będą de facto przedmiotem sprzedaży, czyli wykorzystywane będą w ramach prowadzonej działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W opinii Wnioskodawcy, powyższe oznacza, że będzie miał on prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z nabyciem lub wytworzeniem towarów sprzedawanych następnie po obniżonej cenie w ramach organizowanych promocyjnych działań pro-sprzedażowych. Ustawa o VAT nie przewiduje bowiem regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik będzie dokonywał sprzedaży towarów po "cenach promocyjnych" (np. uwzględniających udzielony nabywcy rabat).

Zatem, w ocenie Spółki, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym powyżej stanie sprawy nie ulegnie ograniczeniu.

Podobne stanowisko zajmują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 6 maja 2011 r., sygnatura IBPP2/443-230/11/CzP, stwierdził m.in. że: "nie ulega wątpliwości, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów służą prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż przedmiotowe towary sprzedawane będą po uwzględnieniu rabatów obniżających podstawę opodatkowania (niekiedy nawet znacznie poniżej wartości nabycia). Ustawa o VAT nie przewiduje bowiem regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów po cenach promocyjnych. W konsekwencji powyższego, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów nabywanych w celu ich dalszej odsprzedaży - wykorzystania do czynności opodatkowanych".

W rezultacie, zgodnie z powyższym, Zainteresowany będzie miał pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem lub wytworzeniem towarów, które będą następnie sprzedawane kontrahentom w ramach akcji marketingowej po promocyjnej cenie np. za 1 PLN, tj. cenie niższej niż cena zakupu lub koszt wytworzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności planuje przeprowadzać różnego rodzaju działania pro-sprzedażowe (akcje marketingowe) nakierowane na zwiększenie jego obrotów. Zdaniem Spółki, działania pro-sprzedażowe wpływać bowiem będą na budowanie świadomości towarów i produktów oferowanych przez Zainteresowanego wśród potencjalnych kontrahentów, jak również będą kształtować pozytywne relacje z jego kontrahentami i wpływać na ich lojalność względem Wnioskodawcy. Planowane wprowadzenie powyższych działań przez Spółkę spowodowane jest również dużą konkurencją na rynku i potrzebą dopasowywania swojej oferty do oczekiwań kontrahentów. W konsekwencji, przeprowadzanie akcji marketingowych w zamiarze Zainteresowanego ma skutkować wygenerowaniem większej sprzedaży opodatkowanej VAT po jego stronie. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza organizować akcje marketingowe, w ramach których, jego klienci po spełnieniu określonych warunków, najczęściej polegających np. na osiągnięciu określonego poziomu zakupów w Spółce (zarówno produktów/towarów objętych promocją, jak i innych towarów), będą uprawnieni do zakupu:

a.

wybranych gadżetów promocyjnych (przykładowo takich jak: kurtki, czapki, bluzy) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu,

b.

wybranych towarów handlowych Zainteresowanego, tj. towarów, które znajdują się w jego ofercie handlowej (przykładowo takich jak: wanny piekarnicze, formy piekarnicze i inne) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż cena zakupu,

c.

wybranych produktów Wnioskodawcy, tj. produktów, które są wytwarzane przez niego i znajdują się w jego ofercie handlowej (przykładowo opakowania surowców do wyrobów piekarniczych i cukierniczych) za symboliczną opłatą np. za 1 PLN, tj. w cenie niższej niż koszt wytworzenia.

Spółka zamierza odliczać pełny podatek VAT naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem towarów/produktów promocyjnych sprzedawanych następnie w promocyjnej cenie. Ponadto Zainteresowany wskazał, iż towary będące przedmiotem sprzedaży za symboliczną opłatą będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. dostawy realizowanej przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a zakupione lub wytworzone przez Zainteresowanego produkty/towary będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Bez znaczenia pozostaje fakt, iż przedmiotowe towary/produkty sprzedawane będą po uwzględnieniu rabatów obniżających podstawę opodatkowania (niekiedy nawet znacznie poniżej wartości nabycia lub wytworzenia). Ustawa nie przewiduje bowiem regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów po cenach promocyjnych.

Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem lub wytworzeniem produktów/towarów sprzedawanych następnie w promocyjnej cenie np. 1 PLN, tj. cenie niższej niż cena nabycia lub koszt wytworzenia, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie lub wytworzeniu towarów sprzedawanych po obniżonej cenie w zdarzeniu przyszłym. Kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie lub wytworzeniu towarów sprzedawanych po obniżonej cenie w stanie faktycznym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2011 r. nr ILPP1/443-1111/11-8/NS.

Ponadto interpretacjami indywidualnymi nr ILPP1/443-1111/11-6/NS i nr ILPP1/443-1111/11-7/NS z dnia 16 listopada 2011 r. załatwiono wniosek w części dotyczącej określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu lub kosztu wytworzenia w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl