ILPP1/443-1104/12-5/JSK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1104/12-5/JSK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 28 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) oraz z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 24 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny działki zajętej pod drogę gminną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny działki zajętej pod drogę gminną. Wniosek uzupełniono pismami: z dnia 16 stycznia 2013 r. oraz z dnia 21 stycznia 2013 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat... był właścicielem działki niezabudowanej, położonej w..., oznaczonej geodezyjnie nr... o powierzchni 0,4559 ha, zapisanej w księdze wieczystej. Przedmiotowa działka:

* została nabyta przez Powiat na mocy decyzji Wojewody... nr... z dnia 10 października 2002 r.,

* nie była objęta żadnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

* w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy... działka miała następujące przeznaczenie: w części obszar chronionego krajobrazu, w części ostoje ptactwa wodnego, w części grunty orne o mniejszej przydatności dla rolnictwa,

* dla działki nie zostały wydane żadne decyzje o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu,

* działka znajdowała się na terenie obszaru (...),

* w ewidencji gruntów i budynków oznaczona była jako "pastwiska trwałe",

* działka znajdowała się w trwałym zarządzie Zarządu Dróg Powiatowych w... do dnia 18 lipca 2011 r. i użytkowana była przez Zarząd Dróg Powiatowych jako plac (częściowo utwardzony) do składowania materiałów zimowego utrzymania dróg, tj.: mieszanin piasku z solą. Na wniosek ZDP w..., prawo trwałego zarządu zostało wygaszone, z uwagi na jej zbędność dla potrzeb wykonywania zadań statutowych.

W dniu 16 sierpnia 2012 r. Burmistrz.... wydał decyzję nr... zatwierdzającą podział działki nr..., na dwie nowe działki oznaczone nr... o pow. 0,0380 ha i... pow. 0,4179 ha. Podział miał na celu wydzielenie działki stanowiącej część drogi publicznej - drogi gminnej, oznaczonej obecnie nr. Właścicielem obu działek jest nadal Powiat.

Na podstawie wyżej opisanej decyzji, w ewidencji gruntów i budynków zostały wprowadzone zmiany w oznaczeniach użytków nowo wydzielonych działek. Działka nr... oznaczona jest obecnie jako "droga", a działka nr... jako "zurbanizowane tereny niezabudowane".

Z uwagi na fakt, ze działka nr... zajęta jest pod drogę gminną, Powiat zamierza przekazać ją nieodpłatnie na rzecz Gminy.

Nieodpłatne przekazanie prawa własności w formie darowizny działki zajętej pod drogę nastąpi w oparciu o art. 37 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

W piśmie z dnia 16 stycznia 2013 r. nr..., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

* Powiat... jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (nr identyfikacji podatkowej:..),

* Wnioskodawcy przy nabyciu nieruchomości składającej się z działki nr... nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast w piśmie uzupełniającym z dnia 21 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, co następuje:

W uzupełnieniu pisma nr... z dnia 16 stycznia 2013 r. Zainteresowany przedstawia poniżej stanowisko Powiatu, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powiat... nabył działkę nr... (z której została wydzielona działka nr...), na podstawie decyzji nr... wydanej przez Wojewodę... w dniu 10 października 2002 r.

W związku z powyższym, nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), która nie obowiązywała w dniu wydania przez Wojewodę wyżej opisanej decyzji.

W kwestii określenia zatem, czy Powiatowi przy nabyciu działki nr... przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy zastosować przepisy ustawy z dnia 1 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), która obowiązywała do dnia 30 kwietnia 2004 r., a zatem była obowiązująca w dniu wydania przez Wojewodę... wyżej opisanej decyzji.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 przedmiotowej ustawy:

1.

"Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

2.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 15 ust. 2, a w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego".

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi przy nabyciu działki nr..., nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie nabył on przedmiotowej działki w wyniku kupna - sprzedaży, lecz nieodpłatnie, decyzją Wojewody... i tym samym, nie zostało to udokumentowane fakturą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie w formie darowizny, na rzecz Gminy.... działki nr... zajętej pod drogę gminną, opisanej powyżej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak, to w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie w formie darowizny działki nr...na rzecz Gminy... nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Powiat uznał bowiem, że z uwagi na nabycie przedmiotowej działki decyzją administracyjną wydaną w roku 2002 przez Wojewodę..., zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie był w chwili nabycia podatnikiem w rozumieniu niniejszej ustawy i tym samym nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości opisanej w rubryce G.

Zatem, zdaniem Powiatu, nieodpłatne przekazanie w formie darowizny, działki nr... nie będzie stanowiło dostawy towaru, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym ustawa ta nie będzie miała zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak wskazano w ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zatem, jak wynika z przytoczonych powyżej przepisów, co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) i odpłatne świadczenie usług. Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od tej reguły. W art. 7 ust. 2 wskazano czynności, które pomimo braku odpłatności zrównano z odpłatną dostawą. Analiza powołanego przepisu prowadzi do wniosku, że nieodpłatne przekazanie towarów (w tym wszelkie inne darowizny) uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli przy nabyciu tych towarów przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku, gdy nie zostanie spełniony wskazany powyżej warunek, nieodpłatne przekazanie towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie rodziło innych obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat był właścicielem działki niezabudowanej, oznaczonej geodezyjnie nr... o powierzchni 0,4559 ha. Przedmiotowa działka została nabyta przez Powiat na mocy decyzji Wojewody..., nie była objęta żadnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, dla działki nie zostały wydane żadne decyzje o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, w ewidencji gruntów i budynków oznaczona była jako "pastwiska trwałe". W dniu 16 sierpnia 2012 r. Burmistrz... wydał decyzję zatwierdzającą podział działki nr..., na dwie nowe działki oznaczone nr... o pow. 0,0380 ha i... pow. 0,4179 ha. Podział miał na celu wydzielenie działki stanowiącej część drogi publicznej - drogi gminnej, oznaczonej obecnie nr. Właścicielem obu działek jest nadal Powiat.

Na podstawie wyżej opisanej decyzji, w ewidencji gruntów i budynków zostały wprowadzone zmiany w oznaczeniach użytków nowo wydzielonych działek. Działka nr... oznaczona jest obecnie jako "droga", a działka nr... jako "zurbanizowane tereny niezabudowane".

Z uwagi na fakt, że działka nr... zajęta jest pod drogę gminną, Powiat zamierza przekazać ją nieodpłatnie na rzecz Gminy.

Powiat jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy przy nabyciu nieruchomości składającej się z działki nr... nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż darowizna działki zajętej pod drogę gminną nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie nie została bowiem spełniona przesłanka zawarta w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dotycząca przysługiwania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości. Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej działki wyklucza możliwość uznania czynności darowizny za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie w formie darowizny na rzecz Gminy działki nr... zajętej pod drogę gminną nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, gdyż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości nr..., z której na mocy decyzji Burmistrza została wydzielona działka nr.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl