ILPP1/443-11/10-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-11/10-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. x Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii Medycznej przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o VAT świadczenie usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o VAT świadczenie usług. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010 r. o informacje dotyczące opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Akademia Medyczna (dalej: Akademia, AM lub jednostka współpracująca z X) jest jedną ze Stron Porozumienia o współpracy (dalej: Porozumienie) w zakresie badań i rozwoju leków. Porozumienie to zostało podpisane dnia 15 kwietnia 2009 r. przez trzy uczelnie realizujące (tworzące) projekt naukowo-badawczy - tzw. Partnerzy x oraz przez tzw. jednostki współpracujące z X, w tym Akademię Medyczną, których udział w projekcie ma jedynie charakter pomocniczy.

Celem Porozumienia jest rozszerzenie współpracy naukowo-badawczej przede wszystkim poprzez prowadzenie specjalistycznych badań oraz działań mających na celu dalszy rozwój wynalezionych leków. Intencją Partnerów x jest utworzenie wspólnej, nowoczesnej infrastruktury badawczej w postaci wyspecjalizowanego, akademickiego ośrodka rozwoju leków - X

Zgodnie z zapisami Porozumienia, Lider projektu (tekst jedn. jeden z Partnerów X) zobowiązuje się przede wszystkim do wykonywania czynności będących przedmiotem Porozumienia, a pozostali Partnerzy x zobowiązani są głównie do wykonywania powierzonych im zadań, wprost wskazanych w umowie o dofinansowanie przedmiotowego projektu zawartej z instytucją Pośredniczącą.

Natomiast jednostki współpracujące z X, do których należy Akademia, zobowiązują się jedynie do:

* udzielania Liderowi wszelkiej niezbędnej pomocy w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,

* wykonania zadań powierzonych danej Jednostce współpracującej z x w projekcie, wymienionych w ww. umowie o dofinansowanie, w tym zakupu aparatury badawczej na warunkach określonych w projekcie (zakup aparatury nie dotyczy jednak Akademii, a innych jednostek współpracujących),

* prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu.

Z tytułu zawartego Porozumienia AM zobowiązuje się do przekazywania na rzecz Lidera wyników przeprowadzonych badań.

Przedmiotowy projekt jest finansowany w całości ze środków wynikających z Umowy o dofinansowanie podpisanej z Instytucją Pośredniczącą, a uzyskane środki gromadzone są na koncie Lidera. Lider ma natomiast obowiązek przekazać odpowiednią część środków na wskazane konto bankowe danej Strony, w wysokości odpowiadającej wydatkom na realizację powierzonego jej zadania. Każda ze Stron jest obowiązana do przekazania Liderowi zestawienia dowodów księgowych oraz innych dokumentów potwierdzających poniesione wydatki.

Ostatecznie należy zauważyć, iż wszelkie prawa własności intelektualnej do rozwiązań powstałych w wyniku wykonywanych prac badawczych przewidzianych w projekcie przez Partnerów x będą przysługiwały poszczególnym Partnerom X, lub kilku Partnerom x łącznie, proporcjonalnie do wkładu poszczególnych Partnerów x w ich powstanie.

Analogicznie, wszelkie prawa własności intelektualnej do dóbr powstałych w wyniku wykonywania prac badawczych wspólnie przez Partnerów x i Jednostki współpracujące z X, w tym w szczególności: prawa do uzyskania patentów na wynalazki opracowane wspólnie przez Partnerów x i Jednostki współpracujące z x oraz autorskie prawa majątkowe do wyników badań przeprowadzanych wspólnie przez Partnerów x i Jednostki współpracujące z x będą przysługiwały poszczególnym Partnerom X, lub kilku Partnerom x łącznie, proporcjonalnie do wkładu poszczególnych Partnerów x w ich powstanie.

W piśmie z dnia 26 lutego 2010 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał co następuje:

1.

Akademia jako jednostka współpracująca z x zobowiązuje się do udzielania Liderowi wszelkiej niezbędnej pomocy w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu (w szczególności w przygotowaniu studium wykonalności); wykonania zadań powierzonych jej w Projekcie (celem Porozumienia jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań naukowych), wymienionych w Umowie o dofinansowanie Projektu, zawartej z Instytucją Pośredniczącą w zakresie i terminach w niej określonych; ponoszenia innych kosztów związanych z realizacją Projektu powstałych w Akademii, jeśli są one niekwalifikowane zgodnie z Umową o dofinansowanie Projektu; prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej Projektu w układzie rodzajowym z podziałem analitycznym, umożliwiającej pełną identyfikację środków otrzymanych i wydatkowanych według rodzajów kosztów poniesionych na poszczególne zadania oraz przechowywania całej dokumentacji związanej z Projektem, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa; na wniosek Lidera, do bezzwłocznego udzielania wszelkich niezbędnych informacji i wyjaśnień związanych z Projektem oraz udostępniania niezbędnych dokumentów w toku prowadzenia Projektu. Ponadto Strony zobowiązały się do wypełniania obowiązków określonych w Umowie o dofinansowanie projektu, w szczególności w zakresie kontroli, audytu, przechowywania dokumentów, promocji i informacji oraz zamówień publicznych, a także do zapewnienia utrzymania trwałości rezultatów realizacji Projektu przez co najmniej 5 lat od czasu przyjęcia i zaakceptowania przez Instytucję Pośredniczącą sprawozdania końcowego z realizacji Projektu oraz wniosku o płatność końcową;

2.

zgodnie z § 4 Porozumienia o współpracy, dotyczącym rozliczeń w Projekcie, Lider po otrzymaniu na swoje konto środków finansowych, przekaże w ciągu 10 dni roboczych odpowiednią część środków na wskazane konto bankowe danej Strony, w wysokości odpowiadającej wydatkom na realizację zadania powierzonego Stronie - stosownie do budżetu i harmonogramu Projektu. w ciągu 5 dni roboczych od zakończenia kwartału, jeżeli poniosła w nim wydatki, Strona przekazuje Liderowi: zestawienie dowodów księgowych; kopie dokumentów księgowych, poświadczonych przez upoważnioną osobę za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki oraz opisanych w sposób umożliwiający ich przypisanie określonym pozycjom w harmonogramie rzeczowo - finansowym Projektu; kopie dokumentów potwierdzających dokonanie zapłaty, poświadczonych przez upoważnioną osobę za zgodność z oryginałem; kopie innych dokumentów, poświadczonych przez upoważnioną osobę za zgodność z oryginałem, wymaganych przez odpowiednie instytucje dla uznania danego wydatku za kwalifikowany. Jeśli przekazane dokumenty będą niepełne lub niezgodne z wymaganiami określonymi przez Instytucję Pośredniczącą, Lider wezwie Stronę do uzupełnienia dokumentacji. Po bezskutecznym upływie 7 dni od wezwania do jej uzupełnienia, Lider może zażądać od Strony zwrotu przekazanych jej środków finansowych, powiększonych o ustawowe odsetki liczone od daty przekazania do daty zwrotu. Lider przekazuje Stronom kolejne transze dofinansowania pod warunkiem poprawnego rozliczenia poprzedniej transzy dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą. w razie żądania przez Instytucję Pośredniczącą zwrotu udzielonego dofinansowania wraz odsetkami liczonymi od daty przekazania do daty zwrotu z przyczyn określonych w Umowie o dofinansowanie Projektu, wynikających z okoliczności leżących po stronie Akademii Medycznej, Uczelnia zobowiązuje się podjąć wszelkie działania zmierzające do zwolnienia Lidera z obowiązku zwrotu żądanych kwot, a w razie ich nieskuteczności - do niezwłocznego przekazania na rzecz Lidera wszystkich kwot, które podlegają zwrotowi na rzecz Instytucji Pośredniczącej z ww. przyczyn.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywanie prac w ramach Projektu przez AM jest świadczeniem usług w rozumieniu podatku od towarów i usług, a tym samym czy w związku z otrzymywanymi przez AM środkami (na m.in. wynagrodzenia pracowników pracujących nad projektem, etc.), przekazywanie przez nią na rzecz Lidera wyników badań będzie się wiązać z koniecznością wystawienia przez AM faktury VAT na rzecz Lidera.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium RP. w świetle natomiast art. 8 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W literaturze przedmiotu przyjmuje się, iż "tylko wtedy świadczenie będzie oznaczać wykonanie usługi, gdy staje się ono podstawą do żądania wykonania innego świadczenia, czyli zapłaty umówionej ceny, zgodnie z zasadą odpłatności czynności podlegających opodatkowaniu VAT" (vide: Z. Modzelewski, G. Mularczyk, Ustawa o VAT. Komentarz, Warszawa 2006, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis).

Finansowanie projektów badawczych w przedmiotowej sprawie odbywa się na zasadach wskazanych w umowie o dofinansowanie przedmiotowego projektu zawartej z Instytucją Pośredniczącą. Należy jednak zauważyć, iż Instytucja Pośrednicząca nie wypłaca na rzecz Akademii wynagrodzenia za świadczenie usług naukowo-badawczych, lecz jedynie, za pośrednictwem Lidera, dokonuje zwrotu wydatków poniesionych na realizację powierzonego jej zadania na podstawie zestawienia dowodów księgowych i innych dokumentów np. zwrotu kosztów wynagrodzeń osób prowadzących badania, zakupu różnego rodzaju odczynników.

Tym samym, przekazane za pośrednictwem Lidera środki finansowe pochodzące na realizację ww. projektu, nie będą stanowić wynagrodzenia za usługę, a w konsekwencji nie można uznać, iż Akademia świadczy jakiekolwiek usługi na rzecz Instytucji Pośredniczącej, ani też Lidera, który tylko pośredniczy w dokonywaniu wypłat, z tego tytułu, iż jest to jednostka odpowiedzialna za rozliczenie kosztów projektu.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, z zapisów Porozumienia wynika wprost, iż wykonawcą projektu są Partnerzy X, a udział jednostek współpracujących z X, w tym Akademii, ma jedynie charakter pomocniczy, dlatego też jednostkom tym nie przysługują prawa własności intelektualnej do dóbr powstałych w wyniku wykonywania prac badawczych, tX prawa do uzyskania patentów na opracowane wynalazki oraz autorskie prawa majątkowe do wyników badań. Jednostki współpracujące otrzymują jedynie środki pieniężne w wysokości poniesionych wydatków. Nie można zatem mówić o zbyciu tych praw, gdyż nigdy te prawa Akademii nie przysługiwały.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż przekazywanie przez AM wyników badań, nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i tym samym AM nie ma obowiązku wystawiania faktury z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W przytoczonym przepisie została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii l Nr 347 str.1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, że wszystko co nie jest dostawą towaru, stanowi świadczenia usług.

Definicja usługi zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma szerszy zakres od definicji usługi zawartej w klasyfikacjach statystycznych. Przy definiowaniu "świadczenia" należy odwołać się do przepisów prawa cywilnego. w myśl art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Tak więc na świadczenie może składać się zachowanie polegające na działaniu (dokonanie czynności na rzecz innego podmiotu) albo na zaniechaniu (zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji). Na świadczenie mogą się również składać jednocześnie zachowania polegające na działaniu oraz na zaniechaniu. Świadczenie usług powinno wynikać z wyraźnego stosunku zobowiązaniowego oraz powinien występować bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść majątkową. Spod pojęcia świadczenia usług jest natomiast wyłączone świadczenie, którego treścią jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z cytowanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w tak sformułowanej definicji usługi.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 cyt. ustawy).

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, czyli osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązane wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przez sprzedaż - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w dniu 28 listopada 2008 r. wydał rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), w którym określił m.in.:

1.

szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

W § 4 ust. 1 powołanego rozporządzenia postanowiono, że zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający nr identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Natomiast w przypadku gdy sprzedaży towarów lub świadczenia usług dokonuje podmiot nie będący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, właściwym dokumentem potwierdzającym dokonanie takiej czynności jest rachunek, o którym mowa w art. 87 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (t. x Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Stosownie do przepisu art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. w myśl art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż powołany w niniejszej interpretacji przepis art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50 000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jedną ze Stron Porozumienia o współpracy w zakresie badań i rozwoju leków. Porozumienie to zostało podpisane dnia 15 kwietnia 2009 r. przez trzy uczelnie realizujące (tworzące) projekt naukowo badawczy - tzw. Partnerzy x oraz przez tzw. jednostki współpracujące z X, w tym Akademię Medyczną, których udział w projekcie ma jedynie charakter pomocniczy. Zgodnie z zapisami Porozumienia, Lider projektu (tX jeden z Partnerów X) zobowiązuje się przede wszystkim do wykonywania czynności będących przedmiotem Porozumienia, a pozostali Partnerzy x zobowiązani są głównie do wykonywania powierzonych im zadań, wprost wskazanych w umowie o dofinansowanie przedmiotowego projektu zawartej z instytucją Pośredniczącą.

Z tytułu zawartego Porozumienia Akademia, jako jednostka współpracująca z X, zobowiązana jest do:

1.

przekazywania na rzecz Lidera wyników przeprowadzonych badań,

2.

udzielania Liderowi wszelkiej niezbędnej pomocy w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu (w szczególności w przygotowaniu studium wykonalności); wykonania zadań powierzonych jej w Projekcie (celem Porozumienia jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań naukowych), wymienionych w Umowie o dofinansowanie Projektu, zawartej z Instytucją Pośredniczącą w zakresie i terminach w niej określonych; ponoszenia innych kosztów związanych z realizacją Projektu powstałych w Akademii, jeśli są one niekwalifikowane zgodnie z Umową o dofinansowanie Projektu; prowadzenia wyodrębnione ewidencji księgowej Projektu w układzie rodzajowym z podziałem analitycznym, umożliwiającej pełną identyfikację środków otrzymanych i wydatkowanych według rodzajów kosztów poniesionych na poszczególne zadania oraz przechowywania całej dokumentacji związanej z Projektem, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa; na wniosek Lidera, do bezzwłocznego udzielania wszelkich niezbędnych informacji i wyjaśnień związanych z Projektem oraz udostępniania niezbędnych dokumentów w toku prowadzenia Projektu. Ponadto Strony zobowiązały się do wypełniania obowiązków określonych w Umowie o dofinansowanie projektu, w szczególności w zakresie kontroli, audytu, przechowywania dokumentów, promocji i informacji oraz zamówień publicznych, a także do zapewnienia utrzymania trwałości rezultatów realizacji Projektu przez co najmniej 5 lat od czasu przyjęcia i zaakceptowania przez Instytucję Pośredniczącą sprawozdania końcowego z realizacji Projektu oraz wniosku o płatność końcową.

Przedmiotowy projekt jest finansowany w całości ze środków wynikających z Umowy o dofinansowanie podpisanej z Instytucją Pośredniczącą, a uzyskane środki gromadzone są na koncie Lidera. Lider ma natomiast obowiązek przekazać odpowiednią część środków na wskazane konto bankowe danej Strony, w wysokości odpowiadającej wydatkom na realizację powierzonego jej zadania. Każda ze Stron jest obowiązana do przekazania Liderowi zestawienia dowodów księgowych oraz innych dokumentów potwierdzających poniesione wydatki.

Wszelkie prawa własności intelektualnej do dóbr powstałych w wyniku wykonywania prac badawczych wspólnie przez Partnerów x i jednostki współpracujące z X, w tym w szczególności: prawa do uzyskania patentów na wynalazki opracowane wspólnie przez Partnerów x i jednostki współpracujące z x oraz autorskie prawa majątkowe do wyników badań przeprowadzanych wspólnie przez Partnerów x i jednostki współpracujące z x będą przysługiwały poszczególnym Partnerom X, lub kilku Partnerom x łącznie, proporcjonalnie do wkładu poszczególnych Partnerów x w ich powstanie.

W sytuacji, gdy Akademia (niebędąca Liderem, ani Partnerem projektu tylko jednostką współpracującą) wykonuje na rzecz Lidera czynności na podstawie umowy, w której występuje jako niezależny podmiot, i za które to czynności otrzymuje środki pieniężne, istnieje podstawa aby uznać, że świadczy ona na rzecz Lidera usługi.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powyższą analizę przepisów należy stwierdzić, iż Akademia jako jednostka współpracująca niebędąca Partnerem projektu, wykonując na rzecz Lidera (Partnera Projektu) czynności określone w Porozumieniu polegające na:

* przekazywaniu wyników prowadzonych badań,

* udzielaniu pomocy w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu (w szczególności w przygotowaniu studium wykonalności),

* prowadzeniu wyodrębnionej ewidencji księgowej Projektu w układzie rodzajowym z podziałem analitycznym, umożliwiającej pełną identyfikację środków otrzymanych i wydatkowanych według rodzajów kosztów poniesionych na poszczególne zadania oraz przechowywania całej dokumentacji związanej z Projektem, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,

* udzielaniu wszelkich niezbędnych informacji i wyjaśnień związanych z Projektem oraz udostępnianiu niezbędnych dokumentów w toku prowadzenia Projektu,

* wypełnianiu obowiązków określonych w Umowie o dofinansowanie projektu, w szczególności w zakresie kontroli, audytu, przechowywania dokumentów, promocji i informacji oraz zamówień publicznych, a także zapewnieniu utrzymania trwałości rezultatów realizacji Projektu przez co najmniej 5 lat od czasu przyjęcia i zaakceptowania przez Instytucję Pośredniczącą sprawozdania końcowego z realizacji Projektu oraz wniosku o płatność końcową,

spełnia przesłanki pozwalające zaliczyć ww. czynności do kategorii usług zdefiniowanych w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. w konsekwencji, otrzymywane przez Wnioskodawcę środki na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem ww. zadań nie mogą być traktowane jako zwrot kosztów związanych z realizowaniem Projektu, stanowią one bowiem de facto wynagrodzenie za wykonanie usług.

W świetle powyższego, jeżeli Akademia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, obowiązana jest udokumentować wykonanie ww. usług fakturą VAT. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT, właściwym dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży usług jest rachunek, o którym mowa w art. 87 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl