ILPP1/443-1090/11-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1090/11-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy dzieł sztuki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy dzieł sztuki. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o informację doprecyzowującą przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi antykwariat księgarski, w którym głównie sprzedaje książki używane. Zdarza się, że sprzedaje również obrazy czy rzeźby. Na podstawie umowy komisu przyjmuje od twórców (artystów) obrazy, rzeźby, sztukę zdobniczą itp. Osoby te nie są podatnikami VAT, nie prowadzą działalności gospodarczej.

Do tej pory sprzedając obrazy czy rzeźby przyjęte w komis od twórcy Zainteresowana stosowała procedurę VAT-marża ze stawką podatku VAT 22% (23%). Wnioskodawczyni zastanawia się, czy nie powinna zastosować stawki VAT 7% (8%) od marży przy sprzedaży dzieł sztuki. Zainteresowana wskazała, że zawiadomiła na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o zastosowaniu procedury VAT-marża do sprzedawanych dzieł sztuki. Pierwsze pismo z dnia 9 stycznia 2009 r. i drugie z dnia 10 stycznia 2011 r.

Obrazy, rzeźby czy inne dzieła sztuki sprzedawane są przez Wnioskodawczynię okazjonalnie. W okresie od dnia 9 stycznia 2009 r. do dnia dzisiejszego sprzedała dwa anioły (sztuka zdobnicza), a obrazy wzięte w komis po upływie terminu, na który umowa była zawarta zostały odebrane przez autora.

W bieżącym roku Zainteresowana zawarła cztery umowy z trzema twórcami na obrazy w ilości 6 szt., sztukę zdobniczą (anioły) w ilości 12 szt. i rzeźby w ilości 19 szt. z czego sprzedała dwa egzemplarze sztuki zdobniczej. Natomiast w ubiegłym roku zawarła jedną umowę z twórcą z czego nic nie sprzedała. W roku 2009 Wnioskodawczyni zawarła pięć umów z twórcami i też nic nie zostało sprzedane. Podsumowując, przez okres 2,5 roku Zainteresowana sprzedała dwa egzemplarze dzieł sztuki.

Wnioskodawczyni trudno jest określić częstotliwość powyższych transakcji, zawierania umów komisowych z twórcami na sprzedaż ich obrazów czy rzeźb. Może być tak, że przez rok Zainteresowana będzie miała zawartą jedną taką transakcję, a może być ich kilkanaście, to wszystko zależy od okoliczności jakie w danym czasie zaistnieją.

Z pisma z dnia 7 listopada 2011 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) towary będące przedmiotem wniosku, tj. obrazy, rzeźby i inne dzieła sztuki posiadają symbol (PKWiU 2008) 90.03.13.0, gdyż są to oryginały prac malarzy, grafików, rzeźbiarzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prowadzona przez Zainteresowaną sprzedaż dzieł sztuki jest sprzedażą okazjonalną i czy w związku z tym może zastosować do sprzedaży procedurę VAT-marża opodatkowując marżę stawką podatku VAT 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. 8%).

Zdaniem Wnioskodawczyni, mogłaby na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług stosować stawkę podatku VAT 7% (8%), ponieważ dla Zainteresowanej sprzedaż dzieł sztuki jest okazjonalna, a handel nimi nie jest podstawowym przedmiotem prowadzonej działalności i pojawia się nieregularnie, choć nie jest to sprzedaż jednorazowa. Jednocześnie Wnioskodawczyni nadmieniła, że obrazy, rzeźby i inne dzieła sztuki zdobniczej nabywa bezpośrednio od ich twórców.

W ocenie Zainteresowanej, jest to sprzedaż okazjonalna i zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług do ich sprzedaży z zastosowaniem procedury VAT-marża może stosować obniżoną stawkę podatku VAT, tj. 7% (8%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy, iż przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę (art. 41 ust. 13 ustawy).

Jak stanowi art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższego wynika, iż w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków zawiera rozdział 4 ustawy.

W art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy zdefiniowane zostały dzieła sztuki, przez które rozumie się:

a.

obrazy, kolaże i podobne płyty dekoracyjne, rysunki i pastele, wykonane w całości przez artystę, z wyłączeniem planów i rysunków do celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, komercyjnych, topograficznych lub podobnych, ręcznie zdobionych produktów rzemiosła artystycznego, tkanin malowanych dla scenografii teatralnej, do wystroju pracowni artystycznych lub im podobnych zastosowań (CN 9701), (PKWiU ex 90.03.13.0),

b.

oryginalne sztychy, druki i litografie sporządzone, sporządzone w ograniczonej liczbie egzemplarzy, czarno-białe lub kolorowe, złożone z jednego lub kilku arkuszy, w całości wykonane przez artystę, niezależnie od zastosowanego przez niego procesu lub materiału, z wyłączeniem wszelkich procesów mechanicznych lub fotomechanicznych (CN 9702 00 00), (PKWiU ex 90.03.13.0),

c.

oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę; odlewy rzeźby, których liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy, a wykonanie było nadzorowane przez artystę lub jego spadkobierców (CN 9703 00 00), (PKWiU ex 90.03.13.0),

d.

gobeliny (CN 5805 00 00), (PKWiU ex 13.92.16.0) oraz tkaniny ścienne (CN 6304), (PKWiU ex 13.92.16.0) wykonane ręcznie na podstawie oryginalnych wzorów dostarczonych przez artystę, pod warunkiem że ich liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy,

e.

fotografie wykonane przez artystę, opublikowane przez niego lub pod jego nadzorem, podpisane i ponumerowane, ograniczone do 30 egzemplarzy we wszystkich rozmiarach oraz oprawach.

W oparciu o art. 120 ust. 2 ustawy, stawkę podatku 7% stosuje się do importu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków. Zgodnie z wyżej powołanym art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. ww. stawka wynosi 8%.

Stawkę podatku 7%, na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 ustawy, stosuje się również do dostawy dzieł sztuki dokonywanej:

a.

przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy,

b.

okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, którego działalność jest opodatkowana, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przywiezione przez podatnika lub zostały przez niego nabyte od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy, lub też w przypadku gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Według art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Powyższy sposób opodatkowania znajduje zastosowanie m.in. do dostawy dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców - art. 120 ust. 11 pkt 2 ustawy.

Z przepisu art. 120 ust. 13 ustawy wynika, iż przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Zgodnie natomiast z art. 120 ust. 14 ustawy, podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż wybór metody opodatkowania dostawy dzieł sztuki ma charakter fakultatywny i to od podatnika zależy w jaki sposób będzie opodatkowywał dostawę dzieł sztuki.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi antykwariat księgarski, w którym głównie sprzedaje książki używane. Zdarza się, że sprzedaje również obrazy czy rzeźby. Na podstawie umowy komisu przyjmuje od twórców (artystów) obrazy, rzeźby, sztukę zdobniczą itp. Osoby te nie są podatnikami VAT, nie prowadzą działalności gospodarczej. Do tej pory sprzedając obrazy czy rzeźby przyjęte w komis od twórcy Zainteresowana stosowała procedurę VAT-marża ze stawką podatku VAT 22% (23%). Wnioskodawczyni zastanawia się, czy nie powinna zastosować stawki VAT 7% (8%) od marży przy sprzedaży dzieł sztuki. Zainteresowana wskazała, że zawiadomiła na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o zastosowaniu procedury VAT-marża do sprzedawanych dzieł sztuki. Pierwsze pismo z dnia 9 stycznia 2009 r. i drugie z dnia 10 stycznia 2011 r. Obrazy, rzeźby czy inne dzieła sztuki sprzedawane są przez Wnioskodawczynię okazjonalnie. W okresie od dnia 9 stycznia 2009 r. do dnia dzisiejszego sprzedała dwa anioły (sztuka zdobnicza), a obrazy wzięte w komis po upływie terminu, na który umowa była zawarta zostały odebrane przez autora. W bieżącym roku Zainteresowana zawarła cztery umowy z trzema twórcami na obrazy w ilości 6 szt., sztukę zdobniczą (anioły) w ilości 12 szt. i rzeźby w ilości 19 szt. z czego sprzedała dwa egzemplarze sztuki zdobniczej. Natomiast w ubiegłym roku zawarła jedną umowę z twórcą z czego nic nie sprzedała. W roku 2009 Wnioskodawczyni zawarła pięć umów z twórcami i też nic nie zostało sprzedane. Podsumowując, przez okres 2,5 roku Zainteresowana sprzedała dwa egzemplarze dzieł sztuki. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż towary będące przedmiotem wniosku, tj. obrazy, rzeźby i inne dzieła sztuki posiadają symbol (PKWiU 2008) 90.03.13.0, gdyż są to oryginały prac malarzy, grafików, rzeźbiarzy.

Należy wskazać, iż w art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b) w związku z art. 120 ust. 1 ustawy przewidziano stawkę 8% dla dostawy dzieł sztuki, lecz zostało to obwarowane pewnymi warunkami.

Pierwszym z nich jest aby dzieła te były sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.03.13.0 i jak wynika z wniosku ten warunek jest spełniony.

Drugim warunkiem jest aby dostarczane dzieła sztuki były nabyte m.in. od ich twórców. W niniejszej sprawie warunek ten jest również spełniony.

Z kolei trzeci warunek dotyczy tego aby dostawa ta była dokonywana okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, o którym mowa w ust. 4 i ust. 5 art. 120 ustawy, którego działalność jest opodatkowana, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przywiezione przez podatnika lub zostały przez niego nabyte od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy, lub też w przypadku gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku.

Zatem, zastosowanie obniżonej stawki podatku do dostawy dzieł sztuki na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy możliwe jest jedynie w przypadku, gdy dostawy towaru dokonuje podatnik inny niż podatnik stosujący procedurę szczególną, a zastosowanie ww. procedury wyklucza zasady z art. 120 ust. 3 ustawy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż sprzedaż w drodze szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, opodatkowana jest stawką podatku właściwą dla danego towaru będącego przedmiotem tego rodzaju dostawy.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Zainteresowana zawiadomiła na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o zastosowaniu procedury VAT-marża do sprzedawanych dzieł sztuki.

Tym samym Wnioskodawczyni nie może stosować obniżonej stawki podatku dla dostawy przedmiotowych dzieł sztuki w oparciu o powołany wyżej przepis.

Zauważyć również należy, iż dzieła sztuki będące przedmiotem dostawy w rozpatrywanym wniosku (PKWiU 90.03.13.0), nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, ani w innych przepisach dotyczących podatku od towarów i usług jako objęte obniżoną stawką podatku, zatem są opodatkowane, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, według 23% stawki podatku.

Reasumując, do sprzedaży przedmiotowych dzieł sztuki przy zastosowaniu procedury VAT-marża Zainteresowana winna stosować obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 r. stawkę 23%.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Zainteresowaną w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawczynię.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl