ILPP1/443-108/07-2/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-108/07-2/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur w formie elektronicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje dokumentować obrót z określonym kontrahentem fakturami wystawianymi w formie elektronicznej. Z uwagi na skomplikowaną treść faktury - korekty istniałaby konieczność opracowania odrębnego programu do ich wystawiania. Istnieją jednak pewne bariery techniczne, które uniemożliwiają Spółce wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej. Dlatego też Zainteresowany zamierza wystawiać faktury - korekty w formie papierowej do faktur wystawianych wcześniej w formie elektronicznej. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał również na przeszkody formalne - do wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej - konieczność pisemnego ich potwierdzania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka zwraca się z prośbą o interpretację prawną dotyczącą możliwości wystawiania faktur w formie elektronicznej, a faktur korygujących w formie papierowej.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie faktury - korekty musi być potwierdzone pisemnie. Z uwagi na brak pełnych uregulowań prawnych i procedur stosowania podpisu elektronicznego - jest to obecnie niemożliwe. Z tych względów, zdaniem Spółki, ma ona prawo do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawianych wcześniej w formie elektronicznej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdza się, co następuje.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zawiera w art. 106 ust. 10 delegację dla Ministra Finansów, na podstawie której może on określić w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej.

Zgodnie z przepisem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) w § 1 został określony sposób i warunki wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej oraz zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną. Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane, w formie elektronicznej, po uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Zgodnie natomiast z § 5 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

Wyjątkowo ustawodawca zezwolił na wystawianie faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej, w przypadku, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie tych dokumentów w formie elektronicznej (§ 5 ust. 2). Taka procedura wystawiania faktur korygujących i duplikatów obwarowana jest warunkiem zamieszczania na tych dokumentach adnotacji, że odpowiednio dany dokument wystawiony w formie papierowej odnosi się do faktury wystawionej w formie elektronicznej. Ustawodawca podał przykład sytuacji, kiedy można zastosować tą szczególną procedurę wystawiania faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej, tj. w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej.

Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż wskazane przez Zainteresowanego bariery techniczne do wdrożenia wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej spełniają przesłanki przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Użyte w § 5 ust. 2 wyżej cytowanego rozporządzenia słowo "dokument" w liczbie pojedynczej jednoznacznie wskazuje, że wystawianie faktur korygujących w formie papierowej powinno mieć charakter incydentalny. Postępowanie takie dopuszczalne jest w przypadku np.: awarii komputera, serwera, systemu lub innej czasowej przeszkody technicznej. Niedopuszczalne jest natomiast przyjęcie z góry zasady wystawiania faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej do wystawianych wcześniej faktur w formie elektronicznej.

Przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) wskazuje, iż sprzedawca jest zobowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie to stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres (miesiąc lub kwartał), w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.

Żadne z ww. rozporządzeń nie określa szczególnej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Tak więc sprzedawca może skorzystać z wszelkich mechanizmów, aby uzyskać pewność, iż faktura korygująca wystawiona w formie elektronicznej dotarła do odbiorcy. Może to być np.: e-mail, automatyczny komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej w momencie jej zarejestrowania itp.

Na podstawie art. 3 pkt 2 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) wymóg podpisywania faktur elektronicznych ma za zadanie bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Podsumowując, uzyskanie przez Spółkę potwierdzenia odbioru przez kontrahenta faktury korygującej wystawionej w formie elektronicznej nie jest przeszkodą formalną do wystawiania faktur - korekt elektronicznie.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Zainteresowanego dotyczące wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do wcześniej wystawionych faktur w formie elektronicznej jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl