ILPP1/443-1078/09-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1078/09-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rzymsko-Katolickiej Parafii (...), przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na remoncie dachu budynku kościoła parafialnego w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji polegającej na remoncie dachu budynku kościoła parafialnego w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia Rzymsko-Katolicka (...) istnieje od XIV wieku, została erygowana prawdopodobnie w XV wieku. Podstawę jej istnienia w porządku prawnym kościelnych osób prawnych stanowi ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 231, poz. 1965 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.).

Do głównych zadań Parafii należy działalność związana z kultem religijnym, oświatowo-wychowawcza, kulturalna, charytatywno-opiekuńcza, katechizacyjna, jak również inwestycje sakralne i kościelne. Środki na realizacje ww. zadań pochodzą wyłącznie z dobrowolnych darowizn pieniężnych, przekazywanych przez parafian. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z koniecznością przeprowadzenia prac remontowych dachu budynku kościoła parafialnego (...), Parafia ubiegała się o pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W dniu 3 września 2009 r. podpisała umowę o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013.

Przedmiotem inwestycji Parafii jest remont pokrycia dachu kościoła parafialnego w zakresie robót budowlano-remontowych: remont pokrycia dachu i konserwacja więźby dachowej.

Kościół Parafialny (...) został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na mocy decyzji (...).

W celu właściwej realizacji zakładanej inwestycji Parafia będzie dokonywać zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy te nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Ww. inwestycja nie będzie w żaden sposób generować przychodów.

Pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich stanowić będzie płatność pośrednia, będąca refundacją kosztów kwalifikowanych, przyznawana po zrealizowaniu operacji. Środki otrzymane przez Parafię zostaną bezpośrednio wykorzystane na pokrycie kosztów związanych z zakupem materiałów i usług, oraz sprawowaniem nadzoru inwestorskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będzie istniała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i nie ma w stosunku do niej zastosowania art. 96 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z inwestycją.

Biorąc pod uwagę status Parafii oraz fakt, że środki na sfinansowanie planowanej inwestycji nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT w trybie ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Parafia Rzymsko-Katolicka otrzymuje środki na realizację swoich zadań m.in. związanych z kultem religijnym, oświatowo-wychowawczych, kulturalnych, charytatywno-opiekuńczych, katechizacyjnych, jak również dotyczących inwestycji sakralnych i kościelnych, wyłącznie z dobrowolnych darowizn pieniężnych przekazywanych przez parafian. Parafia nie prowadzi zatem działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 3 września 2009 r. Parafia podpisała umowę o przyznanie pomocy finansowej z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 celem uzyskania środków na realizację inwestycji związanej z przeprowadzeniem prac remontowych dachu budynku kościoła parafialnego. Przedmiotem inwestycji Parafii jest remont pokrycia dachu kościoła w zakresie robót budowlano-remontowych: remont pokrycia dachu i konserwacja więźby dachowej. Wnioskodawca informuje, iż zakupy towarów i usług dokonywane w ramach realizacji zakładanej inwestycji nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja nie będzie w żaden sposób generować przychodów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Parafia nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych, ze względu na to, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, w przedmiotowej sprawie nie istnieje związek nabywanych towarów i usług dla potrzeb realizowanej przez Parafię inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Reasumując, Parafia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów realizowanych w związku z planowaną inwestycją.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż z dniem 30 listopada 2009 r. przestało obowiązywać powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Od dnia 1 grudnia 2009 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl