ILPP1/443-1070/13-4/AWa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1070/13-4/AWa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

opodatkowania nieodpłatnego udostępniania zakładowej organizacji związkowej pomieszczeń i urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania ich działalności (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

2.

momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia ww. usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

3.

sposobu i terminu dokumentowania wskazanych wyżej czynności (pytania oznaczone we wniosku nr 3 i 4)

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępniania zakładowej organizacji związkowej pomieszczeń i urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania ich działalności (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia ww. usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz sposobu i terminu dokumentowania wskazanych wyżej czynności (pytania oznaczone we wniosku nr 3 i 4). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe oraz określenie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (jak określono w piśmie z dnia 12 lutego 2014 r.).

Sp. z o.o. (zwany dalej: Spółką) na podstawie art. 33 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) jest obowiązany udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy. Spółka udostępnia organizacjom związkowym nie pobierając żadnego wynagrodzenia:

* pomieszczenia wraz z wyposażeniem w meble, tj. szafy, krzesła, szafki,

* świadczenia usług telekomunikacyjnych w celu zapewnienia łączności telefonicznej stacjonarnej,

* korzystanie z kserokopiarki Spółki (kserokopie na potrzeby związków wykonuje sekretariat).

Z pisma z dnia 12 lutego 2014 r. - stanowiącego uzupełnienie do wniosku - wynika, że:

1. Nieodpłatne udostępnianie zakładowej organizacji związkowej pomieszczeń i urządzeń technicznych nie odbywa się na podstawie zawartej umowy pomiędzy Wnioskodawcą a związkami zawodowymi. Obowiązek udostępniania pomieszczeń wynika z ustawy o związkach zawodowych.

2. Wnioskodawcy przysługiwało w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia przekazanych następnie nieodpłatnie związkom zawodowym towarów lub ich części składowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy udostępnienie od dnia 1 stycznia 2014 r. bez pobierania wynagrodzenia zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzeń technicznych (korzystanie z ksero, rozmowy telefoniczne, wyposażenie w meble) niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie powoduje powstanie obowiązku podatkowego w Spółce.

2. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna to, czy od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (dokumentu zwanego fakturą wewnętrzną) z tytułu najmu, dzierżawy lub usług o podobnym charakterze, tj. zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4b).

3. Czy w celu udokumentowania od dnia 1 stycznia 2014 r. udostępnienia bez wynagrodzenia zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzeń technicznych Spółka może wystawić dokument zwany fakturą wewnętrzną.

4. Kiedy należy wystawić dokument: fakturę wewnętrzną (art. 106 i pkt 3 mówi bowiem, że fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 - w podanej sytuacji termin płatności nie występuje).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Udostępnienie od dnia 1 stycznia 2014 r. bez pobierania wynagrodzenia zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzeń technicznych (m.in. korzystanie z ksero, rozmowy telefoniczne, wyposażenie w meble) niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie powoduje powstanie obowiązku podatkowego w Spółce.

Ad. 2

Obowiązek podatkowy w Spółce od dnia 1 stycznia 2014 r. powstaje z chwilą wystawienia faktury (dokumentu zwanego fakturą wewnętrzną) zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4b ustawy o VAT.

Ad. 3

Spółka może - pomimo likwidacji w ustawie od dnia 1 stycznia 2014 r. faktur wewnętrznych - w celu udostępnienia bez wynagrodzenia zakładowej organizacji związkowej, w dalszym ciągu stosować dokument, który nazwie fakturą wewnętrzną. Ustawa bowiem tego nie zabrania.

Ad. 4

Spółka dokument zwany fakturą wewnętrzną powinna wystawiać co miesiąc, ostatniego dnia każdego miesiąca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony podatnik nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to, czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca na podstawie art. 33 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych jest obowiązany udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy. Spółka udostępnia organizacjom związkowym nie pobierając żadnego wynagrodzenia:

* pomieszczenia wraz z wyposażeniem w meble, tj. szafy, krzesła, szafki,

* świadczenia usług telekomunikacyjnych w celu zapewnienia łączności telefonicznej stacjonarnej,

* korzystanie z kserokopiarki Spółki (kserokopie na potrzeby związków wykonuje sekretariat).

Nieodpłatne udostępnianie zakładowej organizacji związkowej pomieszczeń i urządzeń technicznych nie odbywa się na podstawie zawartej umowy pomiędzy Wnioskodawcą a związkami zawodowymi. Obowiązek udostępniania pomieszczeń wynika z ustawy o związkach zawodowych. Wnioskodawcy przysługiwało w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia przekazanych następnie nieodpłatnie związkom zawodowym towarów lub ich części składowych.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać na treść art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 167), w myśl którego pracodawca, na warunkach określonych w umowie, jest obowiązany udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest zobowiązana na mocy ww. przepisów prawa do ponoszenia określonych wydatków na rzecz związków zawodowych. W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z udostępnieniem na rzecz związków zawodowych pomieszczeń biurowych wraz z wyposażeniem i mediami. Z uwagi na fakt, że działanie to ma miejsce w ramach wypełniania obowiązków nałożonych przepisami prawa, należy uznać je za czynność związaną z ogólną działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że z uwagi na fakt, że udostępnienie związkom zawodowym pomieszczeń biurowych wraz z wyposażeniem i mediami ma związek z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy.

Ad. 1

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że udostępnienie od dnia 1 stycznia 2014 r. bez pobierania wynagrodzenia zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzeń technicznych (korzystanie z ksero, rozmowy telefoniczne, wyposażenie w meble) niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w Spółce.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 2, nr 3 i nr 4 stała się bezprzedmiotowa.

Podkreślić w tym miejscu należy, że tut. Organ wydając przedmiotową interpretację oparł się na przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności uznał, że przedmiotem zapytania jest świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępniania zakładowej organizacji związkowej pomieszczeń i urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania ich działalności (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia ww. usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz sposobu i terminu dokumentowania wskazanych wyżej czynności (pytania oznaczone we wniosku nr 3 i 4). Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w zakresie sposobu dokumentowania nieodpłatnych świadczeń (m.in. usług reklamowych, afiszy, wynajmu autobusu i tramwaju) (pytanie oznaczone we wniosku nr 5) została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2014 r. nr ILPP1/443-1070/13-5/AWa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl