ILPP1/443-1065/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1065/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 28 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wykonaniem robót budowlanych dotyczących remontu drogi osiedlowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wykonaniem robót budowlanych dotyczących remontu drogi osiedlowej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2011 r. o informacje dotyczące przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa z siedzibą w G. (dalej: Spółdzielnia) została utworzona przez nabywców lokali wchodzących w skład zasobu Agencji (...). Przedmiotem działalności Spółdzielni zgodnie z jej statutem jest m.in. wykonywanie czynności zarządu nieruchomościami wspólnymi na zasadach określonych w ustawie o własności lokali oraz przepisami kodeksu cywilnego o współwłasności, w sposób racjonalny, zgodny z zasadami ekonomicznymi, pozwalający na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych członków Spółdzielni i osób, które powierzyły Spółdzielni wykonywanie czynności zarządu. Przedmiotem jej działalności jest także nabywanie terenów budowlanych i innych, wynikających z potrzeb Spółdzielni.

W dniu 15 grudnia 2010 r. na podstawie art. 44 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Spółdzielnia nabyła nieodpłatnie od Agencji (...) nieruchomość położoną w G. na Osiedlu P., na działkach oznaczonych numerami ewidencyjnymi 3 i 37. Powyższe działki stanowią wewnętrzną drogę osiedlową na Osiedlu P., która służy zarówno Spółdzielni, jak i mieszkańcom tego Osiedla. Spółdzielnia nabyła od Agencji powyższą nieruchomość, ponieważ zgodnie z przepisami art. 44 ust. 1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami (...), grunty Zasobu zabudowane obiektami infrastruktury technicznej, towarzyszącym budynkom mieszkalnym wraz z innym mieniem niezbędnym do korzystania z tej infrastruktury, Agencja może przekazać, w drodze umowy, nieodpłatnie na własność gminie albo spółdzielni utworzonej przez nabywców lokali w celu administrowania budynkami, w których znajdują się te lokale.

Spółdzielnia administruje budynkami usytuowanymi na Osiedlu P. na podstawie zawartych ze Wspólnotami Mieszkaniowymi Nieruchomości położonych na Osiedlu P. umów o zarządzanie nieruchomościami wspólnymi, w związku z czym wobec braku zgody przez Gminę G. na przejęcie wskazanej wyżej nieruchomości, zdecydowała się nieodpłatnie ją przejąć od Agencji, a następnie wyremontować ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy finansowej otrzymanych na ten cel od Agencji.

Udzielenie Spółdzielni bezzwrotnej pomocy finansowej na remont drogi było warunkiem jej przejęcia od Agencji. W dniu 6 czerwca 2011 r. Spółdzielnia zawarła z Agencją Nieruchomości Rolnych Oddziałem Terenowym w P. umowę o udzielenie bezzwrotnej pomocy finansowej na wykonanie: "Remontu nawierzchni dróg oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki 3 i 37 w miejscowości G." przejętych nieodpłatnie od Agencji. Zgodnie z postanowieniami umowy Agencja zobowiązała się udzielić Spółdzielni na powyższy cel bezzwrotną pomoc finansową w wysokości 550.000,00 zł, z tym, że ostateczna wielkość pomocy ma zostać określona aneksem do umowy zgodnie z wynikami postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W myśl powyższej umowy wartość pomocy nie może przekroczyć kwoty 550.000,00 zł brutto.

Obecnie Spółdzielnia ogłosiła przetarg publiczny na wykonanie remontu wskazanej wyżej drogi. Po jego przeprowadzeniu i wyłonieniu wykonawcy Spółdzielnia po zakończeniu robót budowlanych związanych z remontem drogi zobowiązana będzie do zapłaty wynagrodzenia zgodnie z postanowieniami umowy o roboty budowlane, która zostanie w przyszłości zawarta, na podstawie wystawionej przez wykonawcę faktury VAT.

W piśmie z dnia 26 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż remontowana droga osiedlowa na Osiedlu P. i nigdy nie będzie służyć Spółdzielni do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle wskazanych wyżej okoliczności faktycznych Spółdzielnia Mieszkaniowa ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w przypadku zlecenia wykonawcy wykonania usługi polegającej na wyremontowaniu wewnętrznej drogi osiedlowej, nieodpłatnie przejętej od Agencji (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Treść powyższego przepisu wskazuje, iż:

1.

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

2.

prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem odliczyć w całości można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z ww. zasady należy wnioskować, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe. W przypadkach, gdy nabyty towar lub usługa są wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku lub nieopodatkowanych, odlicza się podatek w takiej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi jest on związany, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, która związana jest z towarami czy usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Kwestia powyższa została uregulowana w art. 90 ust. 1 ustawy. Przepis ten określa, że w stosunku do towarów i usług, wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do ust. 3 tegoż artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Obrotem, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Sprzedażą - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Spółdzielnia, oprócz czynności statutowych, dla których wykonywania została powołana, prowadzi również działalność opodatkowaną i zwolnioną. W odniesieniu do niektórych zakupów, przy rozliczaniu podatku naliczonego należy zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy. Kwestią powodującą wątpliwości jest sposób obliczania tej proporcji, a ściślej, czy do całkowitego obrotu należy wliczać kwotę, którą Spółdzielnia otrzyma od Agencji na pokrycie wydatków związanych z zapłatą wynagrodzenia za remont wewnętrznej drogi osiedlowej.

Odnosząc powyższe do powołanych przepisów wskazać należy, że przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy czynności, z którymi wiąże się otrzymanie bezzwrotnej pomocy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc czy w wyniku ich wykonywania Spółdzielnia uzyskuje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Należy zauważyć, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, a zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Otrzymana z budżetu bezzwrotna pomoc na remont drogi jest przeznaczona na pokrycie kosztów wykonywania czynności statutowych, do których Spółdzielnia została powołana. Z uwagi na to, że wykonywanie czynności statutowych nie jest sprzedażą w rozumieniu ustawy, czynność ta nie ma wpływu na wielkość obrotu, dlatego też nie należy otrzymanych kwot uwzględniać przy ustalaniu proporcji.

W tym stanie rzeczy należy przyjąć, że Spółdzielnia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku gdy dokonuje ona remontu drogi nabytej nieodpłatnie od Agencji (...) w trybie art. 44 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, iż ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, w celu stwierdzenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury niezbędne jest nie tylko ustalenie do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi udokumentowane tą fakturą, ale również stwierdzenie, czy nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Spółdzielnia została utworzona przez nabywców lokali wchodzących w skład Zasobu Agencji (...). Przedmiotem działalności Spółdzielni zgodnie z jej statutem jest m.in. wykonywanie czynności zarządu nieruchomościami wspólnymi na zasadach określonych w ustawie o własności lokali oraz przepisami kodeksu cywilnego o współwłasności, w sposób racjonalny, zgodny z zasadami ekonomicznymi, pozwalający na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych członków Spółdzielni i osób, które powierzyły Spółdzielni wykonywanie czynności zarządu. Przedmiotem jej działalności jest także nabywanie terenów budowlanych i innych, wynikających z potrzeb Spółdzielni. W dniu 15 grudnia 2010 r. na podstawie art. 44 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami (...) Spółdzielnia nabyła nieodpłatnie od Agencji (...) nieruchomość położoną w G. na Osiedlu P., na działkach oznaczonych numerami ewidencyjnymi 3 i 37. Powyższe działki stanowią wewnętrzną drogę osiedlową na Osiedlu P, która służy zarówno Spółdzielni, jak i mieszkańcom tego Osiedla. Spółdzielnia nabyła od Agencji powyższą nieruchomość, ponieważ zgodnie z przepisami art. 44 ust. 1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami (...), grunty Zasobu zabudowane obiektami infrastruktury technicznej, towarzyszącym budynkom mieszkalnym wraz z innym mieniem niezbędnym do korzystania z tej infrastruktury, Agencja może przekazać, w drodze umowy, nieodpłatnie na własność gminie albo spółdzielni utworzonej przez nabywców lokali w celu administrowania budynkami, w których znajdują się te lokale. Spółdzielnia administruje budynkami usytuowanymi na Osiedlu P. na podstawie zawartych ze Wspólnotami Mieszkaniowymi Nieruchomości położonych na Osiedlu P. umów o zarządzanie nieruchomościami wspólnymi, w związku z czym wobec braku zgody przez Gminę G. na przejęcie wskazanej wyżej nieruchomości, zdecydowała się nieodpłatnie ją przejąć od Agencji, a następnie wyremontować ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy finansowe otrzymanych na ten cel od Agencji. Udzielenie Spółdzielni bezzwrotnej pomocy finansowej na remont drogi było warunkiem jej przejęcia od Agencji. W dniu 6 czerwca 2011 r. Spółdzielnia zawarła z Agencją (...) umowę o udzielenie bezzwrotnej pomocy finansowej na wykonanie: "Remontu nawierzchni dróg oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki 3 i 37 w miejscowości G." przejętych nieodpłatnie od Agencji. Zgodnie z postanowieniami umowy Agencja zobowiązała się udzielić Spółdzielni na powyższy cel bezzwrotną pomoc finansową w wysokości 550.000,00 zł, z tym, że ostateczna wielkość pomocy ma zostać określona aneksem do umowy zgodnie z wynikami postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W myśl powyższej umowy wartość pomocy nie może przekroczyć kwoty 550.000,00 zł brutto. Obecnie Spółdzielnia ogłosiła przetarg publiczny na wykonanie remontu wskazanej wyżej drogi. Po jego przeprowadzeniu i wyłonieniu wykonawcy Spółdzielnia po zakończeniu robót budowlanych związanych z remontem drogi zobowiązana będzie do zapłaty wynagrodzenia zgodnie z postanowieniami umowy o roboty budowlane, która zostanie w przyszłości zawarta, na podstawie wystawionej przez wykonawcę faktury VAT.

Remontowana droga osiedlowa na Osiedlu P. nigdy nie będzie służyć Spółdzielni do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie usług związanych z remontem drogi wewnętrznej (położonej na działkach oznaczonych numerami ewidencyjnymi 3 i 37). Jak wynika bowiem z danych przedstawionych we wniosku, remontowana droga nie będzie służyła Spółdzielni do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie remontu wewnętrznej drogi osiedlowej.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności stwierdzenia czy dotacja na remont drogi otrzymana przez Spółdzielnię ma wpływ na wysokość obrotu oraz czy należy ją uwzględnić przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl