ILPP1/443-1062/12-4/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1062/12-4/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca w związku z wykonywaniem opisanych czynności jest podatnikiem podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca w związku z wykonywaniem opisanych czynności jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nadzoruje zajęcia sportowe dla uczniów szkół podstawowych w ramach projektu miejskiego pod tytułem B. Urząd Miejski przekazuje środki finansowe stowarzyszeniu o nazwie K..., który w ramach tego projektu opłaca trenerów. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli w-f w 24 szkołach podstawowych w... w klasach 1-3 i 4-6 i są to zajęcia pozalekcyjne.

Obowiązki Wnioskodawcy obejmują:

* prowadzenie pokazowych zajęć,

* opracowywanie i przekazywanie bezpłatnie materiałów szkoleniowych nauczycielom w-f,

* udział w organizacji turniejów dla dzieci biorących udział w projekcie,

* z ramienia K... sprawowanie nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem projektu.

Wszystkie obowiązki są wykonywane pod kontrolą oraz kierownictwem stowarzyszenia K..., zgodnie z ustalonym grafikiem. Wnioskodawca nie posiada więc swobody odnośnie podejmowania decyzji o godzinach, w których wykonuje swoją pracę, formy wykonywania obowiązków, jak również tworzenia grup dzieci uczestniczących w programie. Za wykonywanie swoich obowiązków otrzymuje umówione wynagrodzenie od stowarzyszenia K.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Wnioskodawca od dnia 14 lipca 2004 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2013 r. przestał być czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.

Koordynacja i nadzór nad prowadzeniem programu B. mieściły się w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

3.

Przychody osiągane z ww. działalności były traktowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

4.

Wnioskodawca jest związany z K... umową cywilnoprawną.

5.

Odpowiedzialność, o której mowa w pytaniu nr 5 obciąża - w przekonaniu Wnioskodawcy - K. Umowa jasno tego nie precyzuje, a podobnych przypadków nie analizowano na określonych stanach faktycznych (nie zaistniały takie podstawy odpowiedzialności w praktyce). Wnioskodawca jest tylko koordynatorem programu.

6.

Wiele elementów działań Wnioskodawcy wykazuje cechy utworu autorskiego. Wieloletnie doświadczenie Wnioskodawcy pozwalało wypracować indywidualne rozwiązania podnoszące skuteczność treningów i samej gry (strategie działania, układy w ramach stałych elementów gry, rozwiązania autorskie rozgrywek, metodyka pracy z młodzieżą etc.). Przedmiotowa działalność jest realizowana przez opracowanie książeczek zawierających takie informacje. Opracowania takie są przekazywane trenerom szkolnym (jak wskazano we wniosku o interpretację).

7.

W przekonaniu Wnioskodawcy nie zostało wyodrębnione wynagrodzenie autorskie (honorarium) w zawartej z nim umowie.

8.

Wnioskodawca nie zna pojęcia "ryzyko ekonomiczne". Uważa, że ono nie występuje po stronie Wnioskodawcy, lecz po stronie K. Wnioskodawca realizuje powierzone obowiązki koordynatora programu B. udzielając rad i wskazówek oraz sprawując piecze nad realizacją programu (pełni funkcję koordynatora czynnie włączając się do prowadzonych zajęć). W zamian otrzymuje wynagrodzenie.

9.

W ramach wykonywania obowiązków powierzonych przez K..., Wnioskodawca korzysta z pomocy K... oraz z infrastruktury szkół, placówek oświatowych, w których prowadzone są programy objęte projektem B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Od tej ogólnej, szerokiej definicji ustawa przewiduje jednak wyjątki, a jeden z nich jest uregulowany w przepisie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Spod zakresu zastosowania ustawy o podatku od towarów i usług wyłączono czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Należy zatem odnieść się do właściwych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jednocześnie odróżnia działalność wykonywaną osobiście od pozarolniczej działalności gospodarczej (przepis art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jednocześnie, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (przepis art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ponadto, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się także przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (przepis art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pierwszy warunek zastosowania przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług został zatem spełniony - działalność Wnioskodawcy mieści się w zakresie przepisu art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, stosunek prawny łączący Wnioskodawcę z K... określa warunki wykonywania czynności oraz wynagrodzenia Wnioskodawcy - jak już wskazano w opisie stanu faktycznego, wszystkie obowiązki są wykonywane pod kontrolą oraz kierownictwem K..., zgodnie z ustalonym grafikiem. Wnioskodawca nie posiada więc swobody odnośnie podejmowania decyzji o godzinach, w których wykonuje swoją pracę, jak również odnośnie formy wykonania obowiązków. Za wykonanie swoich obowiązków otrzymuje umówione wynagrodzenie od Stowarzyszenia K.

Dodatkowo, okoliczność, że Wnioskodawca wykonuje swoje czynności pod nadzorem oraz kierownictwem Stowarzyszenia, powoduje, że w stosunkach zewnętrznych to ono ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności swoich trenerów.

Zostały zatem spełnione wszystkie warunki uprawniające do zastosowania przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc Wnioskodawca nie podlega podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być bowiem wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

I tak, stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, jak stanowi art. 15 ust. 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. Zm4).);

2.

(uchylony);

3.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jednocześnie, w świetle art. 15 ust. 3a ustawy, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Z przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że podstawowym warunkiem dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, jest uznanie przychodów osiąganych z tytułu wykonywanych czynności za przychody wymienione w art. 12 ust. 1-6 (przychody z wykonywanej pracy) lub w art. 13 pkt 2-9 (przychody z działalności wykonywanej osobiście) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

* wykonywania tych czynności,

* wynagrodzenia,

* oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Istotne zatem znaczenie ma treść zawartej umowy, gdyż w świetle powyższych przepisów podatnik wykonujący czynności w ramach takiej umowy przy spełnieniu wyżej wymienionych warunków nie jest uznawany za podatnika podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko winny być wymienione w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), źródłami przychodów są:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący do dnia 31 grudnia 2012 r. czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nadzoruje zajęcia sportowe dla uczniów szkół podstawowych w ramach projektu miejskiego pod tytułem B. Urząd Miejski przekazuje środki finansowe stowarzyszeniu o nazwie K..., który w ramach tego projektu opłaca trenerów. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli w-f w 24 szkołach podstawowych w klasach 1-3 i 4-6 i są to zajęcia pozalekcyjne. Obowiązki Wnioskodawcy obejmują:

* prowadzenie pokazowych zajęć,

* opracowywanie i przekazywanie bezpłatnie materiałów szkoleniowych nauczycielom w-f,

* udział w organizacji turniejów dla dzieci biorących udział w projekcie,

* z ramienia K... sprawowanie nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem projektu.

Wszystkie obowiązki są wykonywane pod kontrolą oraz kierownictwem stowarzyszenia K..., zgodnie z ustalonym grafikiem. Wnioskodawca nie posiada więc swobody odnośnie podejmowania decyzji o godzinach, w których wykonuje swoją pracę, formy wykonywania obowiązków, jak również tworzenia grup dzieci uczestniczących w programie. Za wykonywanie swoich obowiązków otrzymuje umówione wynagrodzenie od stowarzyszenia K....

Koordynacja i nadzór nad prowadzeniem programu B. mieściły się w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Przychody osiągane z ww. działalności były traktowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest związany z K... umową cywilnoprawną. Odpowiedzialność obciąża - w przekonaniu Wnioskodawcy - K. Wnioskodawca jest tylko koordynatorem programu. Wiele elementów działań Wnioskodawcy wykazuje cechy utworu autorskiego. Wieloletnie doświadczenie Wnioskodawcy pozwalało wypracować indywidualne rozwiązania podnoszące skuteczność treningów i samej gry (strategie działania, układy w ramach stałych elementów gry, rozwiązania autorskie rozgrywek, metodyka pracy z młodzieżą etc.). Przedmiotowa działalność jest realizowana przez opracowanie książeczek zawierających takie informacje. Opracowania takie są przekazywane trenerom szkolnym. W przekonaniu Wnioskodawcy nie zostało wyodrębnione wynagrodzenie autorskie (honorarium) w zawartej z nim umowie. Wnioskodawca nie zna pojęcia "ryzyko ekonomiczne". Uważa, że ono nie występuje po stronie Wnioskodawcy, lecz po stronie K. Wnioskodawca realizuje powierzone obowiązki koordynatora programu B. udzielając rad i wskazówek oraz sprawując piecze nad realizacją programu (pełni funkcję koordynatora czynnie włączając się do prowadzonych zajęć). W zamian otrzymuje wynagrodzenie. W ramach wykonywania obowiązków powierzonych przez K..., Wnioskodawca korzysta z pomocy K... oraz z infrastruktury szkół, placówek oświatowych, w których prowadzone są programy objęte projektem B.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych powyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach umowy zawartej w przedstawionych okolicznościach z K..., podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy.

W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, gdyż nie został spełniony podstawowy warunek, określony w tym przepisie, zgodnie z którym za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 lub art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca przedmiotowe czynności mieszczą się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a przychody osiągane z tytułu ich wykonywania były traktowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Okoliczności te wykluczają uznanie przychodów uzyskiwanych w ramach opisanej umowy za przychody wymienione w art. 13 pkt 2-9 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji nie pozwala na objęcie świadczonych przez Wnioskodawcę usług, w ramach zawartej umowy, treścią przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Wobec powyższego dalsza analiza związków pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą, tj. spełnienie warunków: odpłatności, istnienia stosunku prawnego pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności oraz warunku dotyczącego odpowiedzialności zleceniodawcy za wykonywane przez Zainteresowanego czynności wobec osób trzecich, jest bezzasadna.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na nadzorowaniu zajęć sportowych dla uczniów szkół podstawowych w ramach projektu miejskiego pod tytułem B. - z uwagi na fakt, iż jak wynika z uzupełnienia do wniosku, ww. usługi nie spełniają podstawowego warunku określonego w przepisach art. 15 ust. 3 pkt 3 i ust. 3a - są wykonywane w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkiem powyższego, Zainteresowany wykonując te czynności występuje w roli podatnika podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności na informacjach, iż "koordynacja i nadzór nad prowadzeniem programu B. mieściły się w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej" oraz "przychody osiągane z ww. działalności były traktowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy". W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii źródła przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę z tytułu wykonywania przedmiotowych czynności.

Dodatkowo należy wyjaśnić, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl