ILPP1/443-1061/12-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1061/12-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Cechu, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 15 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 21 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizowanej operacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizowanej operacji. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 lutego 2013 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Cech o statusie organizacji pozarządowej jest, zgodnie ze statutem i odpowiednimi przepisami, zrzeszeniem o celach głównie niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju rzemiosła i rzemieślników w gminach. Cech prowadzi działalność gospodarczą jedynie w zakresie: 1/6920Z działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe.

Na początku roku 2012 Cech złożył wniosek na działanie z osi PROW 2007-2013 - Małe Projekty na operację. Została podpisana umowa z Samorządem Województwa na to przedsięwzięcie, a na początku roku 2013 złożony zostanie wniosek o płatność. Projekt polega na powstaniu filmu promującego rzemiosło oraz zawody rzemieślnicze. Film ten będzie przedstawiany nieodpłatnie w szkołach, trafi do urzędów pracy, miejsc wspierających zatrudnienie. Film ten będzie przekazywany osobom zainteresowanym nieodpłatnie. Koszty poniesione w ramach ww. operacji obciążone zostały podatkiem VAT, którego Cech, jako organizacja pozarządowa, zgodnie z zapisami statutu, nie będzie mógł odzyskać, ponieważ nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanej i przeprowadzanej operacji. Cech jest czynnym podatnikiem od towarów i usług jedynie w zakresie podanym w statucie, tj. 1/6920Z działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe.

W uzupełnieniu z dnia 13 lutego 2013 r. Wnioskodawca ponownie opisał powyższy stan faktyczny. Ponadto wskazał, iż film będzie przekazywany na własność innym podmiotom i osobom w celach promocyjnych, nieodpłatnie. Film będzie wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności statutowej, tj. do promocji zawodów rzemieślniczych, nie będzie wykorzystywany w działalności rachunkowo-księgowej oraz doradztwie podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższą operacją Cech ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Beneficjent, tj. Cech nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ jest organizacją, która prowadzi działalność gospodarczą tylko w ograniczonym zakresie, tzn. zgodnie ze statutem Cechu w zakresie 1/6920Z działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe. Natomiast powstanie filmu nie mieści się w ww. zakresie 1/6920Z i nie mieści się w zakresie działalności gospodarczej Cechu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Wskazać należy, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Mając powyższe na uwadze, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności dokonywanej w zamian za opłatę, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wypłacającego.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania - podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, na mocy art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przy czym należy podkreślić, że przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Należy jednocześnie zauważyć, że treść art. 8 ust. 2 ustawy wskazuje, iż aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Przepis art. 8 ust. 2 ustawy, w cyt. wyżej brzmieniu, został wprowadzony do ustawy w celu zapewnienia pełniejszej implementacji przepisów unijnych i stanowi ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Natomiast przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do niego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 cyt. ustawy).

Na mocy art. 2 ust. 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

W świetle art. 9 cyt. ustawy, osoby w liczbie co najmniej piętnastu, pragnące założyć stowarzyszenie, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, statut stowarzyszenia określa w szczególności:

1.

nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,

2.

teren działania i siedzibę stowarzyszenia,

3.

cele i sposoby ich realizacji,

4.

sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,

5.

władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,

6.

sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,

7.

sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,

8.

zasady dokonywania zmian statutu,

9.

sposób rozwiązania się stowarzyszenia.

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznacza się, iż działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Zatem w świetle 8 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi świadczone przez stowarzyszenie nieodpłatnie, w ramach prowadzonej działalności statutowej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym prowadzona przez stowarzyszenie działalność statutowa nieodpłatna nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Również nieodpłatna dostawa towarów dokonana w ramach działalności statutowej stowarzyszenia w związku z brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia tego towaru, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca o statusie organizacji pozarządowej jest, zgodnie ze statutem i odpowiednimi przepisami, zrzeszeniem o celach głównie niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju rzemiosła i rzemieślników. Cech prowadzi działalność gospodarczą jedynie w zakresie: 1/6920Z działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe i tylko w tym zakresie jest podatnikiem podatku VAT.

Na początku roku 2012 Zainteresowany złożył wniosek na działanie z osi PROW 2007-2013 na operację. Projekt polega na powstaniu filmu promującego rzemiosło oraz zawody rzemieślnicze. Film ten będzie przedstawiany nieodpłatnie w szkołach, trafi do urzędów pracy, miejsc wspierających zatrudnienie. Ponadto ww. film będzie przekazywany na własność innym podmiotom i osobom w celach promocyjnych - nieodpłatnie. Film będzie wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności statutowej, tj. do promocji zawodów rzemieślniczych, nie będzie wykorzystywany w działalności rachunkowo-księgowej oraz doradztwie podatkowym.

Koszty poniesione w ramach ww. operacji obciążone zostały podatkiem VAT, którego Wnioskodawca, jako organizacja pozarządowa, zgodnie z zapisami statutu, nie będzie mógł odzyskać, ponieważ nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanej i przeprowadzanej operacji.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizowanej operacji polegającej na powstaniu filmu, który będzie wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności statutowej.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, stosownie do przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wskazano powyżej działalność statutowa stowarzyszenia jest działalnością, która nie podlega przepisom ustawy, zatem czynności wykonywane w ramach tej działalności również nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Cech realizuje przedmiotową operację, w ramach której powstanie film, który następnie będzie udostępniany nieodpłatnie. Efekt ww. operacji będzie związany z profilem działalności statutowej prowadzonej przez Zainteresowanego. Zatem, czynności realizowane przez Wnioskodawcę w ramach działalności statutowej będą miały charakter nieodpłatny. Z uwagi na fakt, że powyższe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nieodpłatnie mają związek z prowadzoną działalnością statutową nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, dające podstawę do uznania dokonywanego przez Wnioskodawcę nieodpłatnego przekazania wskazanych we wniosku towarów za czynności zrównane z odpłatną dostawą towarów.

Ponadto, w świetle 8 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie, w ramach prowadzonej działalności statutowej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT związanego z zakupem towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej operacji, gdyż efekt uzyskany w wyniku jej realizacji - film nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją operacji, objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, bowiem efekty uzyskane w wyniku jej realizacji nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl