ILPP1/443-1053/08-5/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1053/08-5/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 6 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) oraz z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu inwestycyjnego pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu inwestycyjnego pn. " (...)". Powyższy wniosek uzupełniono pismami: z dnia 9 stycznia 2009 r. oraz z dnia 15 stycznia 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego, uszczegółowienie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina po uruchomieniu konkursu (co prawdopodobnie nastąpi w grudniu 2008 r.) będzie się ubiegać o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację operacji pn. " (...)".

Z uwagi na to, że beneficjentem może być Gmina, a nie Urząd Gminy, w roku 2005 przy okazji realizacji zadania inwestycyjnego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Wnioskodawca wystąpił do odpowiednich organów i otrzymał NIP i REGON dla Gminy. Zamierzając obecnie złożyć wniosek o dofinansowanie Gmina będzie zobowiązana podpisać oświadczenie o kwalifikowalności VAT. W dokumencie tym organ wykonawczy (Burmistrz) oświadczy, że podmiot który reprezentuje (Gmina) nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując ww. operację nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT.

W uzupełnieniu wniosku Gmina informuje, iż celem realizacji operacji (inwestycji) jest podniesienie standardu życia mieszkańców wsi X i Y w zakresie zaspokojenia ich potrzeb społecznych i kulturalnych poprzez rozbudowę obiektu świetlicy w X oraz przebudowę świetlicy w Y. Dzięki poczynionym zamierzeniom inwestycyjnym mieszkańcy wymienionych miejscowości będą mogli godnie i bez żadnych przeszkód korzystać z dóbr kultury materialnej. Oznacza to, że w przedmiotowych obiektach liderzy wsi (sołtysi wraz z radnymi sołeckimi, organizacje społeczne, stowarzyszenia itp.) będą organizowali spotkania towarzyskie, zabawy, imprezy okolicznościowe (m.in. dzień dziecka, dzień kobiet, dzień matki, Wielkanoc, Gwiazdka), zebrania, spotkania dotyczące spraw wsi itp. Obiekty te stanowią własność Gminy i będą przez upoważnione organizacje wiejskie (gospodarzy) udostępniane do bezpłatnego korzystania przez miejscowe społeczeństwo. Konkludując, Gmina inwestując w wymienione wyżej obiekty nie będzie pobierała żadnych pożytków, w związku z tym nie będzie występowało zjawisko sprzedaży, a więc nie będzie podatku VAT. Świetlice nie są obecnie i nie będą nadal (po ich ulepszeniu) wykorzystywane do działalności opodatkowanych, tj. osiągania obrotów z czynności realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych, czy do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Burmistrz reprezentujący Gminę może skutecznie złożyć "oświadczenie o kwalifikowalności VAT" na realizację operacji pn. " (...)", w którym to dokumencie oświadczy, iż Gmina, którą reprezentuje nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT.

2.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu planowanej realizacji projektu inwestycyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina posiada NIP, ale nie posiada statusu podatnika VAT. Taki status posiada Urząd Miejski. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie posiada własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych np. Urzędu. Urząd zapewnia realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego i jej obsługę techniczno-organizacyjną (np. odprowadzanie składek ZUS, rozliczanie się z podatków, zawieranie umów).

W związku z powyższym, Burmistrz złoży dokument stwierdzający, iż Gmina, którą reprezentuje nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Jednocześnie Gmina oświadcza, że podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany, ponieważ podmiot, czyli Gmina realizująca współfinansowanie przedsięwzięcia nie ma statusu podatnika podatku VAT, zatem nie będzie mogła go w żaden sposób odzyskać.

W uzupełnieniu wniosku Gmina informuje również, iż świetlice udostępniane będą mieszkańcom wsi bezpłatnie, czyli nie będą uzyskiwane dochody z korzystania z tych świetlic. Stąd nie będzie możliwości naliczenia podatku VAT i tym samym Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym) oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy).

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, iż Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację operacji pn. " (...)". Gmina informuje, iż celem realizacji operacji (inwestycji) jest podniesienie standardu życia mieszkańców obu wsi w zakresie zaspokojenia ich potrzeb społecznych i kulturalnych. Mieszkańcy wymienionych miejscowości dzięki poczynionym zamierzeniom inwestycyjnym będą mogli godnie i bez żadnych przeszkód korzystać z dóbr kultury materialnej. W przedmiotowych obiektach będą organizowane spotkania towarzyskie, zabawy, imprezy okolicznościowe (m.in. dzień dziecka, dzień kobiet, dzień matki, Wielkanoc, Gwiazdka), zebrania, spotkania dotyczące spraw wsi itp. Obiekty te stanowią własność Gminy i będą przez upoważnione organizacje wiejskie (gospodarzy) udostępniane do bezpłatnego korzystania przez miejscowe społeczeństwo. Gmina inwestując w wymienione wyżej obiekty nie będzie zatem pobierała żadnych pożytków. Wobec tego świetlice nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanych, tj. osiągania obrotów z czynności realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych, czy do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie będzie również miała możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Tut. Organ informuje, iż do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług niektórych czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego regulował § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Natomiast, zasady dotyczące zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej uregulowane były w rozdziale 12 tego rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl