ILPP1/443-1041/09-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1041/09-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. "Wysokie kwalifikacje i umiejętności pracowników..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. "Wysokie kwalifikacje i umiejętności pracowników...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka Akcyjna - jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest:

* sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,

* działalność związana z zagospodarowaniem terenów zielonych,

* działalność ochroniarska.

Sprzedaż świadczonych usług jest opodatkowana podatkiem VAT.

W dniu 30 grudnia 2008 r. Spółka podpisała umowę na realizację projektu pn. "Wysokie kwalifikacje i umiejętności pracowników..." - w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 2.1. - Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1. - Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw. Projekt realizowany jest przez S.A. i Sp. z o.o., profil działalności obu spółek jest taki sam.

Realizacja projektu odbywa się w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. Całkowita wartość projektu wynosi 7.578,00 zł z tego wkład własny (w pieniądzu i w wynagrodzeniach uczestników szkoleń za czas szkolenia) wynosi 2.357,00 zł, a wartość dofinansowania wynosi 5.221,00 zł.

Celem projektu, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, jest przeszkolenie pracowników w kierunku nabycia, podwyższenia lub uzupełnienia kwalifikacji i umiejętności z zakresu:

* kompetencji społecznych, wśród 2544 pracowników liniowych,

* kompetencji menedżerskich, wśród 48 kierowników średniego szczebla.

Celem przeprowadzonego Projektu jest także zwiększenie wśród pracowników zaufania we własne siły, zwiększenie pewności siebie, podwyższenie samooceny oraz aspiracji osobistych i zawodowych.

Prowadzone szkolenia mają charakter tzw. szkoleń ogólnych w rozumieniu art. 38 rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. Szkolenia ogólne oznaczają szkolenia polegające na przekazywaniu wiedzy, która nie jest wyłącznie lub głównie związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie, lecz przekazujące wiedzę i umiejętności, które można wykorzystać w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia. Pomoc na szkolenia ogólne charakteryzuje się wyższym dopuszczalnym poziomem intensywności, aniżeli w przypadku szkoleń specjalistycznych.

Zadania realizowane w projekcie to:

* zorganizowanie infrastruktury technicznej umożliwiającej realizację projektu to jest wynajem pomieszczeń dla biura projektu, zatrudnienie kadry obsługującej projekt, zakup środków trwałych i wyposażenia biura,

* przeprowadzenie szkoleń w zorganizowanych grupach przez podmioty zewnętrzne, w tym celu zawarto stosowne umowy o świadczenie usług szkoleniowych, zakwaterowania i gastronomicznych i transportowych.

Na pokrycie kosztów wykonania zadania Spółka uzyskuje zaliczki pieniężne, które zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi rozliczenia EFS i PO KL są rozliczane.

Dofinansowanie przyznawane jest do wysokości poniesionych wydatków, w oparciu o uprzednio zaakceptowany budżet, uznanych za koszty kwalifikowane. Wniosek o nową zaliczkę składany jest po rozliczeniu wcześniejszej zaliczki. Według założeń projektu wynikających z art. 11 pkt 2a rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego (nr 1081/2006), kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, pod warunkiem, że beneficjent nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi. Oświadczenie złożone przez Zainteresowanego w ramach dokumentacji poprzedzającej zawarcie umowy o dofinansowanie zawiera stwierdzenie, iż VAT zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu stanowi koszt kwalifikowany, gdyż beneficjent nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku.

Wszystkie szkolenia przeprowadzane w ramach projektu realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (pracowników firmy). Spółka realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt "non profit"), a ponieważ nie występuje sprzedaż związana z projektem, Spółka nie wystawia żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane dofinansowanie na realizację ww. projektu nie stanowi obrotu dla podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Otrzymywane przez Spółkę dofinansowanie na realizację projektu nie zwiększa podstawy opodatkowania w myśl tego artykułu, gdyż nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach realizacji projektu, nie stanowią także czynności opodatkowanych VAT, w szczególności nie stanowią świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Dotacje, o których mowa przeznaczone są na pokrycie kosztów realizacji określonego zadania - projektu, tzn. mają one charakter podmiotowy, nie mają związku ze sprzedażą, a więc nie stanowią dofinansowania do ceny usługi. Mając na uwadze powyższe Spółka uważa, iż otrzymane dofinansowanie projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie wykazuje się go w deklaracjach dla podatku VAT. Dotacja otrzymana celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektów nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dana dotacja, subwencja lub inna dopłata jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji, subwencji lub innej dopłaty za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż są one dokonywane w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje, subwencje lub inne dopłaty niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, subwencje lub inne dopłaty, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z zawartego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług opodatkowanych podatkiem VAT, w zakresie:

* sprzątania budynków i obiektów przemysłowych,

* działalności związanej z zagospodarowaniem terenów zielonych,

* działalności ochroniarskiej.

Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "Wysokie kwalifikacje i umiejętności pracowników..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt realizowany jest przez S.A. i Sp. z o.o., profil działalności obu spółek jest taki sam.

Celem projektu jest przeszkolenie pracowników w kierunku nabycia, podwyższenia lub uzupełnienia kwalifikacji i umiejętności, z zakresu:

* kompetencji społecznych, wśród 2544 pracowników liniowych,

* kompetencji menedżerskich, wśród 48 kierowników średniego szczebla.

Celem przeprowadzonego projektu jest także zwiększenie wśród pracowników zaufania we własne siły, zwiększenie pewności siebie, podwyższenie samooceny oraz aspiracji osobistych i zawodowych.

Zadania realizowane w projekcie to:

* zorganizowanie infrastruktury technicznej umożliwiającej realizację projektu to jest wynajem pomieszczeń dla biura projektu, zatrudnienie kadry obsługującej projekt, zakup środków trwałych i wyposażenia biura,

* przeprowadzenie szkoleń w zorganizowanych grupach przez podmioty zewnętrzne, w tym celu zawarto stosowne umowy o świadczenie usług szkoleniowych, zakwaterowania i gastronomicznych i transportowych.

Prowadzone szkolenia w ramach projektu mają charakter tzw. szkoleń ogólnych i realizowane są na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (pracowników firmy). Spółka realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt "non profit"), a ponieważ nie występuje sprzedaż związana z projektem, Wnioskodawca nie wystawia żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Odnosząc powyższe do przedstawionej wyżej analizy przepisów należy stwierdzić, że dotacja ogólna uzyskana przez Wnioskodawcę na realizację przedmiotowego projektu, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. "Wysokie kwalifikacje i umiejętności pracowników...". Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji ww. projektu została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 9 listopada 2009 r. nr ILPP1/443-1041/09-4/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl