ILPP1/443-1017/11-3/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1017/11-3/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości na potrzeby działalności opodatkowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości na potrzeby działalności opodatkowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej jako Spółka lub Wnioskodawca), zarejestrowany podatnik VAT, zamierza nabyć nieruchomość niezabudowaną, celem wybudowania na niej hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowymi i rozpoczęcia produkcji produktów spożywczych (m.in. mieszanek odżywczych na potrzeby przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, wzbogaconych w witaminy, minerały i białko). Produkty spożywcze będą sprzedawane zarówno w kraju jak i za granicę (do odbiorców z krajów Unii Europejskiej jak i spoza Wspólnoty).

Nieruchomość będąca przedmiotem zainteresowania Spółki położona jest we wsi N., w gminie B., w powiecie x, w województwie xx i zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów oznaczona jest jako grunt rolny. Z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego uchwałą Rady Gminy z dnia 29 maja 2001 r. wynika natomiast, że przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest na działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz świadczenia usług magazynowych. Nieruchomość została nabyta przez sprzedawcę w roku 2008. Do kwoty należnej z tytułu dostawy nieruchomości na rzecz Spółki, sprzedawca ww. nieruchomości, zarejestrowany podatnik VAT, zamierza doliczyć kwotę podatku od towarów i usług obliczoną według stawki 23%.

Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży opodatkowanej z wykorzystaniem przedmiotowej nieruchomości po ukończeniu budowy hali produkcyjno-magazynowej i budynku biurowego. Zarówno usługi projektowe jak i budowlane dotyczące tych obiektów będą nabywane od podmiotu trzeciego - spółki z siedzibą w Polsce. W umowie o wykonanie prac projektowych wskazano, że intencją stron jest wykonanie obiektu "pod klucz".

Po oddaniu obiektów do użytkowania Spółka będzie nabywała surowce do produkcji produktów spożywczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowej nieruchomości na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Zdaniem Spółki, w przedmiotowej sprawie nie ma wątpliwości, że nabycie ww. nieruchomości będzie związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem nabycia przedmiotowej nieruchomości jest wybudowanie hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowymi i rozpoczęcia produkcji produktów spożywczych (m.in. mieszanek odżywczych na potrzeby przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, wzbogaconych w witaminy, minerały i białko). Produkty spożywcze będą sprzedawane zarówno w kraju jak i za granicę (do odbiorców z krajów Unii Europejskiej jak i spoza Wspólnoty). Sprzedaż produktów spożywczych na terytorium Polski będzie podlegała opodatkowaniu według właściwych stawek obowiązujących w momencie sprzedaży. Natomiast w przypadku wywozu towaru za granicę oraz spełnieniu odpowiednich wymogów dokumentacyjnych, będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 0%.

Tym samym, w ocenie Spółki, będzie ona uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie ww. nieruchomości. Spółka będzie bowiem prowadziła przy jej wykorzystaniu sprzedaż opodatkowaną.

Odnosząc się do zasadności obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w ocenie Spółki, w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania wyjątki od zasady odliczalności podatku naliczonego zawarte w art. 88 Ustawy VAT. W szczególności, zdaniem Spółki, nie będzie miał zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy VAT, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Wyżej wymienione ograniczenie mogłoby mleć zastosowanie tylko wtedy, gdyby uznać, że sprzedaż nieruchomości została opodatkowana 23% VAT nieprawidłowo, ponieważ jest to transakcja niepodlegająca VAT lub zwolniona od podatku. Zdaniem Spółki, taka sytuacja nie będzie miała miejsca, ponieważ sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega opodatkowaniu VAT. Sprzedaż ta dokonywana jest przez zarejestrowanego podatnika VAT. Jej przedmiotem jest teren niezabudowany przeznaczony pod zabudowę, dzięki czemu nie ma zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT, przewidziane dla dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zdaniem Spółki, bez znaczenia w tym przypadku jest okoliczność, iż przedmiotowa nieruchomość określona jest w ewidencji gruntów jako grunt rolny. Decydujące znaczenie z punktu widzenia przepisów Ustawy VAT ma bowiem przeznaczenie gruntu na cele budowlane (teren usługowy) wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Jeżeli bowiem sprzedawca, działający jako podatnik VAT, sprzedaje niezabudowaną działkę, która według ewidencji gruntów ma charakter rolny, natomiast w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona na cele budowlane (np. teren usługowy), to cena sprzedaży powinna zostać powiększona o 23% VAT. Taki wniosek wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2011 r., sygn. akt I FPS 8/10, wydanego w składzie siedmiu sędziów.

Potwierdzenie takiego rozumienia przepisów - w ocenie Spółki - można znaleźć również w ostatnio wydanych wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych (np. wyrok WSA w Gdańsku z 8 czerwca 2011 r., sygn. I SA/Gd 353/11; wyrok WSA w Rzeszowie z 17 maja 2011 r., sygn. I SA/Rz 174/11; wyrok WSA we Wrocławiu z 13 maja 2011 r., sygn. I SA/Wr 633/11; wyrok WSA w Krakowie z 27 kwietnia 2011 r., sygn. I SA/Kr 2155/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, iż ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, w celu stwierdzenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury niezbędne jest nie tylko ustalenie do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi udokumentowane tą fakturą, ale również stwierdzenie, czy nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zarejestrowany podatnik VAT, zamierza nabyć nieruchomość niezabudowaną, celem wybudowania na niej hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami oraz drogami dojazdowymi i rozpoczęcia produkcji produktów spożywczych (m.in. mieszanek odżywczych na potrzeby przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, wzbogaconych w witaminy, minerały i białko). Produkty spożywcze będą sprzedawane zarówno w kraju jak i za granicę (do odbiorców z krajów Unii Europejskiej jak i spoza Wspólnoty). Nieruchomość będąca przedmiotem zainteresowania Spółki zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów oznaczona jest jako grunt rolny. Z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika natomiast, że przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest na działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz świadczenia usług magazynowych. Nieruchomość została nabyta przez sprzedawcę w roku 2008. Do kwoty należnej z tytułu dostawy nieruchomości na rzecz Spółki, sprzedawca ww. nieruchomości, zarejestrowany podatnik VAT, zamierza doliczyć kwotę podatku od towarów i usług obliczoną według stawki 23%. Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży opodatkowanej z wykorzystaniem przedmiotowej nieruchomości po ukończeniu budowy hali produkcyjno-magazynowej i budynku biurowego. Zarówno usługi projektowe jak i budowlane dotyczące tych obiektów będą nabywane od podmiotu trzeciego - spółki z siedzibą w Polsce. W umowie o wykonanie prac projektowych wskazano, że intencją stron jest wykonanie obiektu "pod klucz". Po oddaniu obiektów do użytkowania Spółka będzie nabywała surowce do produkcji produktów spożywczych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie przedmiotowej nieruchomości. Jak wynika bowiem z danych przedstawionych we wniosku, Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a przedmiotowa nieruchomość będzie służyła Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż mieszanek odżywczych na potrzeby przemysłu spożywczego i farmaceutycznego wzbogaconych w witaminy, minerały i białko).

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup przedmiotowej nieruchomości, przy założeniu jednak, iż w analizowanej sprawie nie zajdzie wyłączenie określone w art. 88 ustawy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia od podatku sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości na potrzeby działalności opodatkowanej. Kwestię dotyczącą odpowiedzi na pytanie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac projektowych oraz budowlanych związanych z budową hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym, parkingami i drogami dojazdowymi oraz w związku z zakupem surowców do produkcji,

* terminu zwrotu podatku,

załatwiono interpretacjami indywidualnymi z dnia 21 października 2011 r. odpowiednio nr ILPP1/443-1017/11-4/KG i nr ILPP1/443-1017/11-5/KG.

Odpowiedź na pytanie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych została udzielona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl