ILPP1/443-1017/09-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1017/09-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez pełnomocnika Panią, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 27 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy budynku. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 listopada 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako właściciel nieruchomości zabudowanej, planuje przeprowadzenie transakcji polegającej na oddaniu na rzecz Fundacji Dzieci Niepełnosprawnych, nieruchomości zabudowanej w użytkowanie wieczyste na 99 lat wraz z odpłatnym przeniesieniem prawa własności znajdującego się na gruncie budynku. Nieruchomość ta pozostaje w użytkowaniu Fundacji od dnia 28 września 1998 r. na podstawie umowy użytkowania z dnia 28 września 1998 r. (akt notarialny nr) z przeznaczeniem na prowadzenie integracyjnego żłobko-przedszkola, przychodni rehabilitacyjno-lekarskiej, a także szkolenia kadry medycznej i pedagogicznej oraz działalności oświatowej. W dacie ustanowienia prawa użytkowania, nieruchomość zabudowana była jednopiętrowym budynkiem żłobka w kształcie prostokąta. Fundacja dokonała następnie rozbudowy i nadbudowy oraz modernizacji budynku. Budynek już istniejący, stanowiący własność Gminy, został zmodernizowany wspólnie przez Fundację oraz Gminę, na podstawie umowy partycypacyjnej z dnia 29 czerwca 1999 r., zgodnie z którą Fundacja została zobowiązana do sfinansowania robót określonych w harmonogramie robót na łączną kwotę 1.451.910 zł. (faktycznie poniesione nakłady przez Fundację wyniosły 1.947.415 zł). Na poniesione w ramach partycypacji Fundacji wydatki, faktury były wystawiane na Fundację. Udział Fundacji w poniesionych nakładach wyniósł około 26%, udział Gminy w poniesionych nakładach wyniósł 74%. Jednocześnie w ramach zawartej umowy partycypacyjnej, pomiędzy Gminą a Fundacją w paragrafie 5 zawarto regulację, zgodnie z którą Fundacja miała podarować Gminie poniesione nakłady na realizację przedstawionego zadania "Modernizacja wraz z rozbudową" budynku już istniejącego. Przekazanie poniesionych przez Fundację nakładów miało nastąpić umową darowizny sporządzoną w formie aktu notarialnego w terminie do roku 2018. Do momentu planowanej transakcji pomiędzy Gminą a Fundacją, polegającej na oddaniu nieruchomości zabudowanej w użytkowanie wieczyste wraz z odpłatnym przeniesieniem własności budynku, poniesione nakłady nie zostały rozliczone zgodnie z zawartą regulacją w umowie partycypacyjnej. W związku z zakończeniem robót i rozliczeniem zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja i rozbudowa żłobka na potrzeby Centrum dla Dzieci Niepełnosprawnych", zwiększyła się wartość początkowa środka trwałego, tj. budynku żłobka o kwotę 2.349.680,24 zł, wartość początkowa ustalona na poziomie cen w roku 1998 budynku żłobka wynosiła 1.043.000,00 zł. Poniesione do roku 2002 przez Gminę nakłady ulepszające budynek wyniosły ponad 30% wartości początkowej budynku. Natomiast inwestycję polegającą na rozbudowie już istniejącego budynku, Fundacja podjęła się zrealizować we własnym zakresie (100% udziału w nakładach - dobudowa budynku o sześciu kondygnacjach naziemnych i jednej podziemnej). Przed przystąpieniem do prac związanych z rozbudową budynku trzykondygnacynego, Fundacja wygrała ogłoszony przez Gminę konkurs na realizację zadania polegającego na uruchomieniu i prowadzeniu przedszkola integracyjnego. W celu rozszerzenia usług świadczonych przez Fundację dzieciom niepełnosprawnym, w tym uruchomienie nowego przedszkola, poradni pedagogiczno-psychologicznej dla małych dzieci oraz zwiększenie ilość świadczonych usług medycznych, konieczne było podjęcie rozbudowy użytkowanej przez Fundację placówki. Na podstawie wydanych przez Prezydenta decyzji, został zatwierdzony projekt budowlany oraz udzielone zostało pozwolenie na budowę Oddziałowi Fundacji Centrum Diagnostyczno-Rehabilitacyjnemu dla ww. inwestycji. Przed przystąpieniem przez Fundację do prac związanych z rozbudową istniejącego budynku, tj. dobudowa części sześciokondygnacyjnej naziemnej i jednej podziemnej, strony nie umówiły się w jaki sposób nakłady poniesione w 100% przez Fundację, na prace modernizacyjne zostaną rozliczone. Obecnie w tej części sześciokondygnacyjnej budynku nadal prowadzone są prace budowlane. Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez wykonawcę rozbudowy na dzień 15 czerwca 2009 r., stan zaawansowania robót budowlanych na obiekcie wynosił 75% wartości przedmiotu umowy.

Ponadto, Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, działającą od roku 1991. Zgodnie ze statutem Fundacji, celem jej działania jest: pomoc medyczna, wychowawcza, edukacyjna i społeczna dzieciom niepełnosprawnym i zagrożonym niepełnosprawnością, ich rodzinom oraz innym osobom niepełnosprawnym. Wyłączną statutową działalnością Fundacji jest gromadzenie środków pieniężnych i rzeczowych na rzecz różnorakich form leczenia i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych, zagrożonych niepełnosprawnością oraz innych osób niepełnosprawnych poprzez działalność pożytku publicznego na rzecz osób niepełnosprawnych. Podejmowana przez Fundację działalność gospodarcza ma służyć wyłącznie realizacji statutowego celu. Cały dochód uzyskiwany przez Fundację z działalności gospodarczej jest przeznaczony na realizację celu statutowego. W związku z planowaną transakcją została wyrażona zgoda na oddanie Fundacji jako organizacji pożytku publicznego, gruntu w użytkowanie wieczyste na 99 lat wraz z odpłatnym przeniesieniem prawa własności znajdującego się na tym gruncie budynku, w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Do ceny sprzedaży budynku oraz do opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu zgodnie z art. 67 ust. 3 cyt. ustawy, zostanie zastosowana bonifikata w wysokości 80%.

Przeniesienie prawa własności budynku nastąpi w sposób odpłatny. Rzeczoznawca majątkowy oszacował wartość rynkową gruntu i budynku, oraz wartość rynkową nakładów poniesionych przez Fundację na remont, modernizację, rozbudowę budynku.

W umowie notarialnej zachowany zostanie cel na jaki nieruchomość zostaje zbywana, wynikający z dotychczasowej umowy użytkowania nieruchomości.

Z pisma uzupełniającego z dnia 17 listopada 2009 r. wynika, iż zgodnie z zawartą umową użytkowania z dnia 28 września 1998 r. pomiędzy Gminą a Fundacją, Gmina oddała w sposób odpłatny zabudowaną działkę w użytkowanie na okres 20 lat. W okresie użytkowania, użytkownik był obowiązany do uiszczania opłaty rocznej w wysokości 0,3% wartości nieruchomości z bonifikatą 80%. Wysokość opłaty podlegała waloryzacji w okresach nie krótszych, niż jeden rok w przypadku zmiany wartości nieruchomości.

W kwestii, czy Gminie przysługiwało prawo do odliczenia, w związku z poniesionymi nakładami na modernizację budynku dwukondygnacyjnego (udział Gminy w nakładach 74%, udział Fundacji 26%) oraz rozbudowę już istniejącego budynku (udział Fundacji 100%), Wnioskodawca stwierdza, że w okresie od roku 2002 do roku 2009, Gmina nie poniosła wydatków dających prawo do odliczenia. We wskazanym okresie Fundacja realizowała we własnym zakresie dobudowę budynku sześciokondygnacyjnego. Natomiast, jeśli chodzi o wydatki związane z modernizacją budynku już istniejącego, które Gmina poniosła w latach 1998-2002, nie można jednoznacznie stwierdzić, czy Gminie przysługiwało prawo do odliczenia, czy też nie. Jednakże modernizacja sfinansowana w 74% ze środków Gminy została zakończona w roku 2002, a ulepszony obiekt do momentu planowanej dostawy był oddany Fundacji w odpłatne użytkowanie. Stąd planowana w roku 2009 dostawa zmodernizowanego i rozbudowanego budynku zostanie dokonana po modernizacji (wydatki Gminy) po upływie 5 lat od wykorzystania obiektu przez Podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych (odpłatne użytkowanie). Zatem dostawa budynku po ulepszeniu po upływie 5 lat od wykorzystania obiektu przez Podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w ramach pierwszego zasiedlenia po ulepszeniu będzie zwolniona od podatku. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, przez co najmniej 5 lat.

Opis operatu szacunkowego nieruchomości z bieżącego roku stwierdza, że budynek składa się z dwóch części, które są ze sobą połączone na poziomie od parteru do II piętra włącznie, tworząc funkcjonalnie jeden budynek. W użytkowaniu znajduje się tylko jeden budynek trzykondygnacyjny, natomiast część sześciokondygnacyjna jest w trakcie budowy. Budynek sześciokondygnacyjny jest dobudowywany prostopadle do dłuższego boku już istniejącego budynku, bryła łącznie z dachem nawiązuje do istniejącego budynku stanowiąc integralnie jego część.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zakresie dostawy budynku, na rzecz Fundacji, który został w części przez użytkownika zmodernizowany (nadbudowa budynku użytkowanego) oraz w całości rozbudowany o część sześciokondygnacyjną podatnikowi dokonującemu dostawy - Gminie, będzie przysługiwało zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiocie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dostawy budynku, który został w części przez użytkownika zmodernizowany (nadbudowa budynku użytkowanego) oraz w całości rozbudowany o część sześciokondygnacyjną, należy przytoczyć obowiązujący po zmianie od dnia 1 stycznia 2009 r. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłyną okres krótszy niż 2 lata.

Od dnia 1 stycznia 2009 r. zwolnienie od podatku dostaw budynku uzależniono od momentu ich "pierwszego zasiedlenia". Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. W przypadku planowanej transakcji należy stwierdzić, że Gmina oddała budynek w użytkowanie Fundacji, a następnie wspólnie z Fundacją dokonała jego ulepszenia poprzez modernizację w tym nadbudowę budynku dwukondygnacyjnego. Po ulepszeniu budynek trzykondygnacyjny został oddany do użytkowania Fundacji w roku 2002. Jednocześnie Fundacja w trakcie użytkowania nieruchomości z własnych środków dokonała rozbudowy budynku już istniejącego o dobudowę części sześciokondygnacyjnej (zaawansowanie prac budowlanych w 75%). Odnoszą się zatem do spełnienia przez Gminę przesłanek skutkujących utratą zwolnienia od podatku należy stwierdzić, że takie okoliczności nie zachodzą.

Poniesione do roku 2002 przez Gminę nakłady ulepszające budynek wyniosły ponad 30% wartości początkowej budynku, to zgodnie z powołanymi przepisami w zakresie zwolnienia od podatku VAT, Gmina spełniła warunek odnoszący się do pierwszego zasiedlenia w zakresie dokonanego ulepszenia części budynku trzykondygnacyjnego (upływ czasu ponad 5 lat od zakończenia ulepszenia). Dla zastosowania instytucji zwolnienia z VAT istotnym jest bowiem moment "pierwszego zasiedlenia" po wybudowaniu lub ulepszeniu budynku, budowli lub jego części.

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie planowanej dostawy budynku na rzecz Fundacji, Gminie będzie przysługiwało zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Jak wynika z powyższego, zarówno sprzedaż prawa użytkowania wieczystego jak również oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.), zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Natomiast, na podstawie art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Na podstawie tego przepisu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jak stanowi art. 29 ust. 5a ustawy, przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanej z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej samej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) korzystać będzie ze zwolnienia od podatku. Jednakże w sytuacji, gdy dostawa budynku następuje wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu, wówczas wartość gruntu należy wyodrębnić i opodatkować wg właściwej stawki.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) planuje przeprowadzenie transakcji polegającej na oddaniu nieruchomości zabudowanej w użytkowanie wieczyste na 99 lat wraz z odpłatnym przeniesieniem prawa własności znajdującego się na gruncie budynku na rzecz Fundacji. Gmina oddała (Fundacji) w sposób odpłatny zabudowaną działkę w użytkowanie na okres 20 lat, z przeznaczeniem na prowadzenie integracyjnego żłobko-przedszkola, przychodni rehabilitacyjno-lekarskiej, a także szkolenia kadry medycznej i pedagogicznej oraz działalności oświatowej. W latach 1998-2002 Gmina wraz z Fundacją dokonała rozbudowy i nadbudowy oraz modernizacji posadowionego na działce budynku. Budynek już istniejący, stanowiący własność Gminy, został zmodernizowany wspólnie przez Fundację oraz Gminę, na podstawie umowy partycypacyjnej z dnia 29 czerwca 1999 r., zgodnie z którą, Fundacja została zobowiązana do sfinansowania robót określonych w harmonogramie robót. Udział Fundacji w poniesionych nakładach wyniósł około 26%, a Gminy 74%. Poniesione do roku 2002 przez Gminę nakłady ulepszające budynek wyniosły ponad 30% wartości początkowej budynku. Natomiast inwestycję polegającą na rozbudowie już istniejącego budynku, Fundacja podjęła się zrealizować we własnym zakresie (100% udziału w nakładach - dobudowa budynku o sześciu kondygnacjach naziemnych i jednej podziemnej). Tym samym Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia, w związku z poniesionymi nakładami na rozbudowę już istniejącego budynku, bowiem to Fundacja ponosi te wydatki, a nie Gmina. Opis operatu szacunkowego nieruchomości z bieżącego roku stwierdza, że budynek składa się z dwóch części, które są ze sobą połączone na poziomie od parteru do II piętra włącznie, tworząc funkcjonalnie jeden budynek.

Zatem, jak wynika z wniosku, przedmiotowy budynek po modernizacji dokonanej w latach 1998-2002, której wartość przekroczyła 30% wartości początkowej, nadal był wykorzystywany w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu (umowa odpłatnego użytkowania z Fundacją). Tym samym, w zakresie dostawy tej części budynku zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i dostawa tej części budynku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku w oparciu o powołany powyżej przepis.

Ponadto, jak dowiedziono wyżej, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W treści art. 7 ust. 1 ustawy mowa jest bowiem o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do rozporządzania nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Zawartego w przytoczonym przepisie wyrażenia "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" nie należy utożsamiać z prawem własności, lecz jako własność ekonomiczną. W tym znaczeniu własność ekonomiczna to sytuacja, w której z punktu widzenia aspektów ekonomicznych oraz w rozumieniu potocznym należałoby uznać kogoś za właściciela rzeczy, np. posiadacza nieruchomości, której wydaniu towarzyszyło przeniesienie własności w formie aktu notarialnego. W każdym razie w przypadku przejścia własności ekonomicznej ma miejsce dostawa towarów. Czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym. "Dostawa towarów" nie ogranicza się więc wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

W świetle powyższego, czynność dostawy sześciokondygnacyjnej części budynku na rzecz Fundacji, tj. użytkownika ponoszącego nakłady na rozbudowę w 100% nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem właścicielem tego budynku w sensie ekonomicznym (nie prawnym) jest Fundacja.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe, z uwagi na to, że cześć sprzedanej nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem zapytania dokonując dostawy przedmiotowego budynku wraz z jednoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu, należy wyodrębnić grunt, z uwagi na treść przepisu art. 29 ust. 5a ustawy i opodatkować wg stawki podstawowej, tj. 22%.

Informuje się, w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy budynku. Natomiast rozstrzygnięcie w zakresie podstawy opodatkowania została załatwiona w interpretacji nr ILPP1/443-1017/09-4/AI z dnia 20 listopada 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl