ILPP1/443-1016/08-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1016/08-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Budynków i Usług Komunalnych, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu 29 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczania podatku VAT w odniesieniu do zaliczek na fundusz remontowy i koszty zarządu nieruchomością wspólną dla lokali użytkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczania podatku VAT w odniesieniu do zaliczek na fundusz remontowy i koszty zarządu nieruchomością wspólną dla lokali użytkowych. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 stycznia 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Zarząd Budynków i Usług Komunalnych) wystawia faktury VAT dotyczące lokali użytkowych - kwestia naliczania podatku VAT od zaliczki na fundusz remontowy i na koszty zarządu nieruchomością wspólną w budynku, w którym większość lokali jest lokalami mieszkalnymi. W PKOB budynek ten jest zaklasyfikowany jako budynek mieszkalny.

Z dodatkowych informacji - przesłanych przez Wnioskodawcę - wynika, iż fundusz remontowy nie jest ani składnikiem świadczonej usługi zarządu nieruchomością wspólną, ani składnikiem czynszu. Świadczona usługa zarządu nieruchomością związana jest tylko z lokalami użytkowymi. Wnioskodawca jest administratorem budynku. Właścicielem lokali mieszkalnych jest Gmina, natomiast lokali użytkowych indywidualni właściciele lokali. Świadczona usługa zarządu nieruchomością wspólną sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 70.32.12.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca wystawiając faktury VAT dotyczące lokali użytkowych powinien naliczać podatek VAT do zaliczki na fundusz remontowy i na koszty zarządu nieruchomością wspólną budynku, w którym większość lokali to lokale mieszkalne.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien doliczać podatku VAT do zaliczek na fundusz i na koszty zarządu nieruchomością wspólną wystawiając faktury VAT na lokale użytkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów (zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy) należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku VAT usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11). Natomiast usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi jako umieszczone w grupowaniu PKWiU 70.32.12 - które obejmuje: administrowanie nieruchomościami niemieszkalnymi, świadczone na zlecenie - podlegają opodatkowaniu stawką 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług.

Sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej "lokalami", mogą stanowić odrębne nieruchomości. Natomiast, w myśl art. 3 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, w razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 1 i ust. 2 ustawy, właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.

Stosownie do art. 14 ww. ustawy, na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1.

wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2.

opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3.

ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4.

wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5.

wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się administrowaniem lokalami użytkowymi, które znajdują się w budynku, w którym większość jest lokalami mieszkalnymi. Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, iż Zainteresowany jest administratorem wyłącznie lokali użytkowych, a świadczone przez niego usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 70.32.12.

Mając na uwadze powyższe przepisy, dla czynności mieszczących się w tym grupowaniu ustawodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku bądź zwolnienia. W związku z tym, ww. czynności, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania, opłaty takie jak fundusz remontowy stanowią element kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zatem należy traktować je jako część kwoty należnej z tytułu świadczonej usługi administrowania i opodatkować według stawki właściwej dla tej usługi, tj. 22%. Odrębne ich fakturowanie nie wpływa na wysokość stawki VAT, w takim przypadku zatem również należy je opodatkować według 22% stawki podatku.

Reasumując, opierając się na wskazanym we wniosku przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU - 70.32.12, Zainteresowany wystawiając faktury VAT dotyczące lokali użytkowych powinien naliczać podatek VAT od zaliczki na fundusz remontowy i na koszty zarządu nieruchomością wspólną budynku, według stawki podstawowej, tj. 22%.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). Tym samym zasady metodyczne wskazują, kto jest właściwy do klasyfikowania świadczonych usług.

Tut. Organ informuje, iż kwestie dotyczące zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi do dnia 30 listopada 2008 r. uregulowane w § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., od dnia 1 grudnia 2008 r. zawarte zostały w § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Treść wskazanego przepisu pozostała nie zmieniona.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl