ILPP1/443-1001/11-4/AW - Stawka VAT na nauką tańca nowoczesnego i sprzedaż biletów, które będą upoważniać do wstępu na salę taneczną i uczestnictwa w zajęciach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1001/11-4/AW Stawka VAT na nauką tańca nowoczesnego i sprzedaż biletów, które będą upoważniać do wstępu na salę taneczną i uczestnictwa w zajęciach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia - brak daty (data wpływu 29 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obejmującej wstęp na sale taneczną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obejmującej wstęp na sale taneczną. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 29 września 2011 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

I.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Wpis został wydany przez Wójta Gminy.

Wydane zaświadczenie zawiera między innymi następujące wpisy:

*

siedziba i adres zakładu głównego,

*

oddziału lub innego stałego miejsca wykonywania działalności.

Określenie

przedmiotu działalności gospodarczej:

*

(2007) 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej,

*

(2007) 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,

*

(2007) 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych,

*

(2007) 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania,

*

(2007) 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych,

*

(2007) 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania,

*

(2007) 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych,

*

(2007) 55.90.Z Pozostało zakwaterowanie,

*

(2007) 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,

*

(2007) 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

*

(2007) 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,

*

(2007) 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.

Data rozpoczęcia działalności gospodarczej: 14 kwietnia 1997 r.

II.

Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej Zainteresowany prowadzi podatkową księgę przychodów j rozchodów. Wpłaca zaliczki na podatek dochodowy liniowy PIT 5L.

III.

Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Jest zwolniony z płacenia podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1, w którym widnieje zapis: "zwalnia się od podatku podatników u których, wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku".

IV.

Działalność gospodarcza, którą Zainteresowany prowadzi, polega na:

* prowadzeniu zajęć nauki tańca nowoczesnego,

* organizowaniu w okresie wakacyjnym obozów treningowo-wypoczynkowych dla uczestników zajęć nauki tańca nowoczesnego w szkole tańca.

Od miesiąca lipca 2011 r. Wnioskodawca zamierza wprowadzić bilety wstępu. Bilety wstępu na salę taneczną znajdującą się w szkole tańca będą upoważniały uczestników do udziału w zajęciach organizowanych przez szkołę. Odpłatność za bilety będzie jednorazowa.

Każdy uczestnik zajęć organizowanych w szkole tańca, aby w nich uczestniczyć będzie musiał wykupić bilet wstępu. Cena biletu będzie ustalana 1 raz w roku. Zajęcia, w których, będą mogły uczestniczyć osoby, które wykupią bilet będą odbywały się w okresie od miesiąca września danego roku do miesiąca czerwca roku następnego.

Bilety wstępu będą drukowane. Na druku będzie podana cena biletu jednorazowego normalnego i ulgowego.

Bilet ulgowy będzie przysługiwał dzieciom, młodzieży szkolnej i studentom. Bilet normalny przysługiwać będzie pozostałym osobom. Wydrukowany bilet będzie opatrzony informacją "druk ścisłego zarachowania". Bilety wstępu (bloczki) rejestrowane będą w ewidencji druków ścisłego zarachowania.

W dniu 29 września 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe wskazując, iż zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób, w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Zainteresowany oświadczył, że jest autorem choreografii do szeregu programów telewizyjnych, a także koncertów o wielotysięcznej widowni.

Wnioskodawca posiada wykształcenie artystyczne - Dyplom tancerza - Państwowej Szkoły Baletowej oraz tytuł magistra wychowania muzycznego.

Za świadczone usługi wskazane we wniosku ORD-IN Wnioskodawca nie jest wynagradzany w formie honorariów.

Zainteresowany jest właścicielem szkoły tańca. Wszystkie prace wykonywane w szkole tańca są nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z prowadzoną działalnością gospodarczą - nauką tańca nowoczesnego i sprzedażą biletów, które będą upoważniać do wstępu na salę taneczną i uczestnictwa w zajęciach, od dnia 1 września 2011 r. Zainteresowany będzie ustawowo zwolniony z płacenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, po przeanalizowaniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), uważa on, że z tytułu sprzedaży biletów wstępu do szkoły tańca, które to bilety będą upoważniały uczestników do nauki tańca nowoczesnego, będzie zwolniony od VAT na podstawie rozdziału 2 ww. ustawy - zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 33.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 i ust. 4 ustawy.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (...) (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku i zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednakże na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Podkreślić należy cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty.

Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako:

* podmioty prawa publicznego;

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć "kultura" i "usługa kulturalna". Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, posłużyć się można wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory".

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) - do której odwołuje się ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje - na podstawie art. 85 ust. 1 ww. ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania (art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i korzysta ze zwolnienia podmiotowego, określonego w art. 113 ustawy o VAT. Zainteresowany jest właścicielem szkoły tańca i działalność gospodarcza, którą prowadzi, polega na:

* prowadzeniu zajęć nauki tańca nowoczesnego,

* organizowaniu w okresie wakacyjnym obozów treningowo-wypoczynkowych dla uczestników zajęć nauki tańca nowoczesnego w szkole tańca.

Od miesiąca lipca 2011 r. Wnioskodawca zamierza wprowadzić bilety wstępu na salę taneczną znajdującą się w szkole tańca. Bilety takie będą upoważniały uczestników do udziału w zajęciach organizowanych przez szkołę. Odpłatność za bilety będzie jednorazowa.

Każdy uczestnik zajęć organizowanych w szkole tańca, aby w nich uczestniczyć będzie musiał wykupić bilet wstępu. Cena biletu będzie ustalana 1 raz w roku. Zajęcia, w których, będą mogły uczestniczyć osoby, które wykupią bilet będą odbywały się w okresie od miesiąca września danego roku do miesiąca czerwca roku następnego.

Bilety wstępu będą drukowane. Na druku będzie podana cena biletu jednorazowego normalnego i ulgowego. Bilet ulgowy będzie przysługiwał dzieciom, młodzieży szkolnej i studentom. Bilet normalny przysługiwać będzie pozostałym osobom.

Ponadto, Zainteresowany oświadczył, że jest autorem choreografii do szeregu programów telewizyjnych, a także koncertów o wielotysięcznej widowni.

Wnioskodawca posiada wykształcenie artystyczne - Dyplom tancerza - Państwowej Szkoły Baletowej oraz tytuł magistra wychowania muzycznego. Za świadczone usługi Wnioskodawca nie jest wynagradzany w formie honorariów.

Z uwagi na fakt, iż z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca występował w charakterze podmiotu prawa publicznego lub innego podmiotu uznanego na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisaną do rejestru kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jak również nie wynika, że Zainteresowany występuje jako indywidualny twórca, artysta wykonawca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, którego usługi wynagradzane są w formie honorarium, stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. przedmiotowe usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl