ILPP1-3/4512-1-44/16-3/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1-3/4512-1-44/16-3/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 27 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% do otrzymywanej płatności zaliczkowej do dostaw towaru wywożonego z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% do otrzymywanej płatności zaliczkowej do dostaw towaru wywożonego z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 27 września 2016 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, zajmuje się realizacją projektów budowlanych o specyficznym charakterze (m.in. budowa pieczarkami, chłodni, obiektów przemysłowych i rolniczych oraz dostawa technologii wyposażenia do tych obiektów). Spółka zawarła oraz planuje jeszcze zawrzeć umowy z firmami (dalej: "Odbiorcy") mającymi siedzibę na terenie Państw byłego Związku Radzieckiego, tj.m.in. Rosja, Białoruś, Ukraina na realizację kilku projektów opisanych powyżej polegających na dostawie i budowie ww. infrastruktury lub też na dostawie dokumentacji projektowej, materiałów budowlanych i/lub technologii i wyposażenia do tych projektów oraz świadczenia usług budowlano-montażowych, przy czym wszystkie te elementy mogą występować łącznie lub częściowo (przykładowo: Wnioskodawca podpisze tylko umowę na pewien zakres prac). Procesy budowlane i montażowe z uwagi na swoją kompleksowość mają długi czas realizacji od zaprojektowania po oddanie do użytkowania.

Jednym z punktów zawieranych kontraktów jest harmonogram płatności. Spółka stosuje system płatności opartych na zaliczkach, co oznacza, że część ceny za dany towar dostarczany w ramach projektu będzie płatna w formie zaliczki, a pozostała część bezpośrednio przed wysyłką towaru do Odbiorcy, w różnych konfiguracjach określonych poniżej.

Wariant 1. Harmonogram płatności jest ustalony przez strony szczegółowo (do przodu - typu zaliczka) i wywóz towaru partiami - zaliczka jest ściśle związana z daną partią dostawy. Wywóz towaru następuje od 60 do 150 dni od daty otrzymania płatności zaliczki.

Wariant 2. Harmonogram płatności jest ustalony tylko dla wstępnych zaliczek, a kolejne płatności są realizowane na podstawie przyjętego w umowie przez strony schematu, tzn. Odbiorca wpłaca np. 25-30%, a dopiero przed wysyłką dopłaca do 100% każdej wysyłki. To powoduje, że zaliczka może się rozliczyć dopiero w 100% na koniec kontraktu - czyli po np. 9-12 miesiącach.

W każdym wypadku określonym w pkt 1 i 2 mogą występować opóźnienia z bardzo różnych powodów, wynikające z toku prac budowlanych (warunków pogodowych itp.). Część zapłaty może też zostać dokonana długo po dostawie, np. po uruchomieniu obiektu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. specyfika realizacji dostaw towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Odbiorców (podmioty mające siedzibę na terenie Państw byłego Związku Radzieckiego, tj.m.in.: Rosja, Białoruś, Ukraina) wynika/będzie wynikała przede wszystkim z faktu, że Wnioskodawca realizuje u Odbiorców projekty budowlane o specyficznym charakterze (m.in. budowa pieczarkarni, chłodni, obiektów przemysłowych i rolniczych oraz dostawa technologii i wyposażenia do tych obiektów). Projekty te polegają na dostawie i budowie ww. infrastruktury lub też na dostawie dokumentacji projektowej, materiałów budowlanych i/lub technologii i wyposażenia do tych projektów oraz świadczenia usług budowlano-montażowych, przy czym wszystkie te elementy mogą występować łącznie lub częściowo (przykładowo: Wnioskodawca podpisze tylko umowę na pewien zakres prac). Procesy budowlane i montażowe z uwagi na swoją kompleksowość mają długi czas realizacji od zaprojektowania po oddanie do użytkowania. Przykładowo, na początkowym etapie budowy danego obiektu Wnioskodawca dostarcza konstrukcje metalowe, następnie - po określonym czasie od momentu rozpoczęcia budowy obiektu - instalacje chłodnicze oraz wentylacyjne, aby na końcowym etapie realizacji projektu, gdy obiekt jest już wybudowany, dostarczyć Odbiorcy odpowiednie jego wyposażenie (np. wyposażenie pieczarkarni). Każdy z etapów budowy wymaga dostawy innych towarów niezbędnych tylko na danym etapie projektu (przykładowo - Odbiorca nie chce otrzymać instalacji wentylacyjnej na etapie budowy fundamentów, bowiem nie ma gdzie takich towarów zamontować czy też przechowywać), przy czym od momentu podpisania umowy z Odbiorcą na realizację projektu do daty dostawy ostatnich elementów może minąć wiele miesięcy.

Wnioskodawca chciałby dodatkowo wskazać, iż dostarczane Odbiorcom towary wytwarzane są w znaczącej części na zamówienie, w oparciu o ściśle określone parametry techniczne. Wnioskodawca przed dostawą zobowiązany jest wykonać szereg czynności, które wydłużają cykl produkcyjny (np. uzyskanie podzespołów, zatwierdzenie specyfikacji technicznej, kompletacji dostaw). Tak długo trwająca produkcja wiąże się więc z wieloma wydatkami na materiały, części i usługi, których Wnioskodawca często nie jest w stanie pokryć z własnych środków, ponosząc jeszcze stałe koszty swojego funkcjonowania. Bez zaliczek otrzymanych od Odbiorców podjęcie się realizacji dostaw towarów byłoby niemożliwe.

Wnioskodawca potwierdza, iż wyżej opisana specyfika realizacji dostaw jest/będzie potwierdzona warunkami dostawy, bowiem z przyjętych warunków dostawy, określonych w umowach z Odbiorcami wynika/będzie wynikać wprost specyfika ich realizacji.

Ponadto w zawartych (oraz w planowanych) umowach z Odbiorcami określony jest/będzie termin wywozu towarów (harmonogram), zgodny z etapami realizacji danego projektu.

2. Wnioskodawca potwierdza, że posiada/będzie posiadał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpił/nastąpi ich wywóz.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym, gdy wywóz towaru nastąpi po upływie 2 miesięcy od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał płatność zaliczkową prawidłowe jest zastosowanie przez niego 0% stawki podatku VAT, mając przede wszystkim na względzie fakt, że wywóz jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest zastosowanie przez niego 0% stawki podatku VAT bowiem wywóz jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw.

Spółka stoi na stanowisku, że w świetle przepisów ustawy VAT, dostawa towarów zgodnie z umowami, które zostały zawarte oraz mają zostać zawarte z Odbiorcami, będzie stanowić eksport towaru. Zgodnie bowiem z art. 1 pkt 8 ustawy VAT, przez eksport towarów należy rozumieć dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium UE:

* przez dostawcę lub na jego rzecz, lub

* nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (z pewnymi wyjątkami nie mającymi zastosowania w niniejszej sprawie),

jeśli wywóz ten potwierdzony jest przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 9a, w przypadku, gdy podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6 (a zatem dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej).

Zgodnie z art. 19a ust. 8, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Innymi słowy, obowiązek podatkowy w przypadku otrzymania zapłaty przed dostawą towaru (na poczet której zapłata jest dokonywana) powstaje w ten sam sposób w przypadku eksportu towarów i dostaw krajowych. Ustawodawca ujednolicając zasady na poziomie powstania obowiązku podatkowego, zróżnicował je na poziomie stawek podatku, które znajdą zastosowanie.

A zatem, w przypadku otrzymania zapłaty na poczet eksportu towarów i usług obowiązek podatkowy powstawać będzie na zasadach określonych w art. 19a ust. 8. Jednak - zgodnie z art. 41 ust. 9a - jeżeli towar zostanie wywieziony w terminie 2 miesięcy od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał płatność, wówczas zastosowanie znajdzie stawka 0%. Jeżeli jednak wywóz towaru nastąpi później, wówczas do otrzymanej zaliczki podatnik będzie musiał zastosować stawkę podatku właściwą dla dostawy krajowej.

W ust. 9b ustawodawca zezwolił jednak na zastosowanie stawki 0% także wtedy, jeśli wywóz nastąpi w terminie późniejszym, pod warunkiem, że jest to uzasadnione specyfiką realizacji dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów. Dla zastosowania tego przepisu istotne są zatem trzy elementy - warunki, które trzeba spełnić:

1.

dostawa ma swoją specyfikę wynikającą z charakteru jej realizacji i specyfika ta uzasadnia późniejszy termin wywozu,

2.

specyfika ta potwierdzona jest warunkami dostawy,

3.

warunki dostawy określają termin wywozu towaru.

Oznacza to, że ustawodawca umożliwia zastosowanie stawki 0% także w przypadku, gdy wywóz towaru nastąpił po upływie 2 miesięcy od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał płatność, jeżeli spełnione zostaną łącznie powyższe warunki:

Ad. 1) Taki późniejszy wywóz jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw, przy czym ustawodawca nie dookreśla tego zapisu, niemniej jednak należy uznać, że musi istnieć obiektywnie istniejąca specyfika realizacji dostaw.

Spółka uważa, że dostawa towarów, na podstawie umów które zawarła oraz zamierza zawrzeć z Odbiorcami, będzie właśnie dostawą specyficzną. Towary dostarczane na projekty wytwarzane są w znaczącej części na zamówienie w oparciu o ściśle określone parametry techniczne. Realizacja takiej dostawy to długi proces od momentu podpisania umowy do przekazania towaru Odbiorcy. Spółka przed dostawą zobowiązana jest wykonać szereg czynności, które wydłużają cykl produkcyjny (np. uzyskanie podzespołów, zatwierdzenie specyfikacji technicznej, kompletacji dostaw). Tak długo trwająca produkcja wiąże się więc z wieloma wydatkami na materiały, części i usługi, których Spółka często nie jest w stanie pokryć z własnych środków, ponosząc jeszcze stałe koszty swojego funkcjonowania. Bez zaliczek otrzymanych od Odbiorców podjęcie się realizacji dostaw towarów byłoby niemożliwe, zaś konieczność obciążenia tych zaliczek VAT spowodowałaby dotkliwe uszczuplenie dostępnych środków finansowych potrzebnych na utrzymanie założonej płynności finansowej firmy. Zdaniem Spółki, zamiarem ustawodawcy nie była dyskryminacja podmiotów zajmujących się m.in. taką działalnością jak Spółka i dlatego też uważa, że art. 41 ust. 9b został przewidziany m.in. dla takich dostaw.

Ad. 2) Owa specyfika realizacji takich dostaw jest potwierdzona warunkami dostawy.

Należy przyjąć, że z przyjętych warunków dostawy musi wynikać wprost specyfika realizacji transakcji. Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę określony charakter i terminy dostarczanych towarów, warunek ten jest spełniony.

Ad. 3) Warunki dostawy określają termin wywozu towarów.

Zdaniem Spółki, z uwagi na fakt, że umowy z Odbiorcami wskazują terminy przekazania towaru, spełniony jest również ten warunek.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że specyfika realizowanego przez niego zlecenia na budowę mieści się w pojęciu "specyfika realizowanych dostaw" i jest wystarczającym uzasadnieniem późniejszego niż 2 miesiące (od momentu otrzymania zaliczki) terminu wywozu towaru. Dodatkowo umowy z Odbiorcami określać będą m.in. termin zakończenia budowy co sprawia, że spełnione są warunki określone w art. 41 ust. 9b ustawy VAT dające prawo do zastosowania 0% stawki podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 8 ustawy stanowi, że przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja, kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej - stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

* ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),

* wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4 (art. 19a ust. 8 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednak zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy - w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio - art. 41 ust. 11 ustawy.

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy - dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1.

dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

2.

dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3.

zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy).

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy - przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Natomiast - na podstawie art. 41 ust. 9 ustawy - otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

W myśl art. 41 ust. 9a ustawy - jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Powyższe oznacza, że w przypadku otrzymania zaliczki (zapłaty) zastosowanie 0% stawki podatku do eksportowej dostawy towarów będzie zasadne, jeżeli:

* wywóz towaru nastąpi w ciągu 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę;

* podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w takim terminie.

Jednak przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów (art. 41 ust. 9b ustawy).

Wobec powyższego, stawkę 0% w związku z otrzymaniem zaliczki na poczet dostawy eksportowej można również zastosować w sytuacji, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym, niż dwa miesiące. Należy jednak spełnić określony warunek, tj. wywóz w późniejszym terminie musi być uzasadniony specyfiką realizacji danej dostawy, potwierdzoną jej warunkami, w których określono termin wywozu towarów.

W kontekście zasadności zastosowania procedury określonej w art. 41 ust. 9b ustawy, należy zaznaczyć, że przymiot "specyficzności" nie dotyczy samej "dostawy", ale dotyczy jej "realizacji".

Zatem o zasadności zastosowania normy art. 41 ust. 9b ustawy, każdorazowo decydować będą obiektywne okoliczności towarzyszące danej dostawie. O faktycznym przedmiocie czynności przesądzać będzie zakres oraz specyfika tych czynności oraz treść umów (warunków dostawy), zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta (kontrahentów).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, podatnik podatku od towarów i usług, zajmuje się realizacją projektów budowlanych o specyficznym charakterze (m.in. budowa pieczarkami, chłodni, obiektów przemysłowych i rolniczych oraz dostawa technologii wyposażenia do tych obiektów). Wnioskodawca zawarł oraz planuje jeszcze zawrzeć umowy z firmami (dalej: "Odbiorcy") mającymi siedzibę na terenie Państw byłego Związku Radzieckiego, tj.m.in. Rosja, Białoruś, Ukraina na realizację kilku projektów opisanych powyżej polegających na dostawie i budowie ww. infrastruktury lub też na dostawie dokumentacji projektowej, materiałów budowlanych i/lub technologii i wyposażenia do tych projektów oraz świadczenia usług budowlano-montażowych, przy czym wszystkie te elementy mogą występować łącznie lub częściowo (przykładowo: Wnioskodawca podpisze tylko umowę na pewien zakres prac).

Dostarczane Odbiorcom towary wytwarzane są w znaczącej części na zamówienie, w oparciu o ściśle określone parametry techniczne. Wnioskodawca przed dostawą zobowiązany jest wykonać szereg czynności, które wydłużają cykl produkcyjny (np. uzyskanie podzespołów, zatwierdzenie specyfikacji technicznej, kompletacji dostaw). Tak długo trwająca produkcja wiąże się więc z wieloma wydatkami na materiały, części i usługi, których Wnioskodawca często nie jest w stanie pokryć z własnych środków, ponosząc jeszcze stałe koszty swojego funkcjonowania. Bez zaliczek otrzymanych od Odbiorców podjęcie się realizacji dostaw towarów byłoby niemożliwe. Opisana specyfika realizacji dostaw jest potwierdzona warunkami dostawy, bowiem z przyjętych warunków dostawy, określonych w umowach z Odbiorcami wynika wprost specyfika ich realizacji. Ponadto w zawartych (oraz w planowanych) umowach z Odbiorcami określony jest termin wywozu towarów (harmonogram), zgodny z etapami realizacji danego projektu.

Jednym z punktów zawieranych kontraktów jest harmonogram płatności. Spółka stosuje system płatności opartych na zaliczkach, co oznacza, że część ceny za dany towar dostarczany w ramach projektu będzie płatna w formie zaliczki, a pozostała część bezpośrednio przed wysyłką towaru do Odbiorcy, w różnych konfiguracjach określonych poniżej.

Wariant 1. Harmonogram płatności jest ustalony przez strony szczegółowo (do przodu - typu zaliczka) i wywóz towaru partiami - zaliczka jest ściśle związana z daną partią dostawy. Wywóz towaru następuje od 60 do 150 dni od daty otrzymania płatności zaliczki.

Wariant 2. Harmonogram płatności jest ustalony tylko dla wstępnych zaliczek, a kolejne płatności są realizowane na podstawie przyjętego w umowie przez strony schematu, tzn. Odbiorca wpłaca np. 25-30%, a dopiero przed wysyłką dopłaca do 100% każdej wysyłki. To powoduje, że zaliczka może się rozliczyć dopiero w 100% na koniec kontraktu - czyli po np. 9-12 miesiącach.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy towaru, jeżeli jego wywóz nastąpi po upływie 2 miesięcy od końca miesiąca, w którym otrzymał płatność zaliczkową w przedstawionych dwóch wariantach dokonywania płatności zaliczkowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy wywóz towaru, na poczet którego Wnioskodawca otrzymuje zaliczkę (zarówno w przedstawionym wariancie 1, jak i wariancie 2) następuje w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale - na co wskazują okoliczności sprawy - uzasadnione to jest specyfiką realizacji dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których zawarty jest termin wywozu towaru, zastosowanie ma norma art. 41 ust. 9b ustawy.

Wnioskodawca posiada dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpił jego wywóz.

W konsekwencji, w opisanych stanach faktycznych oraz w zdarzeniach przyszłych, gdy wywóz towaru nastąpi po upływie 2 miesięcy od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał/otrzyma płatność zaliczkową prawidłowe jest/będzie zastosowanie przez niego 0% stawki podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy, ponieważ wywóz jest/będzie uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw.

Należy przy tym uwzględnić ewentualność zastosowania art. 41 ust. 7, 9 i 11 ustawy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń,

* zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem pytania Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl