ILPP1-3/4512-1-42/16-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1-3/4512-1-42/16-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wyodrębnionego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i opodatkowania transakcji jej wydzielenia ze Spółki do innej istniejącej spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wyodrębnionego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i opodatkowania transakcji jej wydzielenia ze Spółki do innej istniejącej spółki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

A Sp. z o.o. (dalej "Spółka", "Wnioskodawca", "A") jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Jedynym udziałowcem Spółki jest B S.A. ("B"). Obie spółki wchodzą w skład tzw. Grupy, tj. grupy podmiotów powiązanych kapitałowo ze spółką B.

Obecnie w Grupie prowadzony jest proces reorganizacji. Proces ten ma na celu dostawanie struktury Grupy do zmieniającego się otoczenia biznesowego oraz zmieniających się wymagań klientów i innych interesariuszy.

Do dnia 30 kwietnia 2016 r. struktura organizacyjna całej Grupy podzielona była na:

a. Jednostki Biznesowe (w skład których wchodziły Linie Produktowe),

b. Linie Produktowe (w skład których wchodziły podmioty gospodarcze, jak poszczególne spółki kapitałowe lub spółki osobowe).

Spółka do dnia 30 kwietnia 2016 r. wchodziła w skład Jednostki Biznesowej nr 2. W skład tej Jednostki Biznesowej wchodziły również inne spółki zależne od Spółki, pogrupowane w następujące Linie Produktowe:

a. "C",

b. Cash Processing,

c. "D".

Obecnie w ramach reorganizacji i integracji dwóch największych Jednostek Biznesowych Grupy, tj. Jednostki Biznesowej nr 1 i Jednostki Biznesowej nr 2 "z dniem 1 maja 2016 r. na mocy uchwały Zarządu B powstały:

a. Obszar Produktowy "E", w skład którego weszły m.in. była Jednostka Biznesowa nr 1 oraz dwie Linie Produktowe z byłej Jednostki Biznesowej nr 2, tj.: "C" i "D";

b. Obszar Produktowy "F", w skład którego weszła m.in. była Linia Produktowa Cash Processing (tj. spółki świadczące usługi Cash Processingu).

Jednocześnie A jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w dwóch obszarach:

* operacyjną związaną ze świadczeniem usług ochrony osób i mienia (FOM), monitoringu (MON) oraz systemu dozoru (...) oraz zarządczą, doradczą i inwestycyjną dla spółek zależnych od A realizujących usługi FOM i MON;

* działalnością zarządczą, doradczą, inwestycyjną dla spółek realizujących usługi Cash Processingu, tj. procesów przetwarzania gotówki, konwojowania i serwisowania urządzeń bezobsługowych, urządzeń płatniczych w zakresie wsparcia procesów personalnych, ekonomiczno-finansowych, akwizycyjnych, administracyjnych, handlowych - dalej "Departament Cash Processingu" lub "DCP".

W konsekwencji przeprowadzonych na poziomie całej Grupy działań reorganizacyjnych oraz z uwagi na to, iż:

a. Spółka, jako podmiot prowadzący m.in. działalność operacyjną w zakresie usług FOM i MON, oraz usług doradczych w zakresie FOM i MON została funkcjonalnie zakwalifikowana do Obszaru Produktowego "E";

b. Jednocześnie z uwagi na prowadzenie odrębnej działalności zarządczej, doradczej i inwestycyjnej dla spółek realizujących usługi Cash Processingu (a więc spółek funkcjonalnie wchodzących obecnie do Obszaru Produktowego "F") w ramach struktur Spółki,

z dniem (...) rozpoczęto proces wdrażania zmian organizacyjnych w Spółce celem dostosowania do nowych struktur i ich funkcji w Grupie, a w dniu (...) Zarząd Spółki podjął uchwałę w sprawie formalnego wydzielenia w strukturach Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa ("ZCP") Spółki dokonując jednocześnie zmiany struktury organizacyjnej Spółki i zatwierdzając wyodrębnioną strukturę organizacyjną Departamentu Cash Processingu.

Z uwagi na ww. okoliczności rozważane jest w przyszłości prawne wydzielenie ze struktur Spółki Departamentu Cash Processingu w trybie art. 529 ust. 1 pkt 4 k.s.h. (podział przez wydzielenie). Wydzielany w ww. trybie majątek, w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, miałby zostać przeniesiony do innej, istniejącej spółki kapitałowej z Grupy, zależnej od B, a wchodzącej w skład Obszaru Produktowego "F".

Wydzielenie zorganizowanej części stanowiącej Departament Cash Processingu wraz z funkcjonalnie przydzielonymi do tego obszaru działalności Spółki składnikami majątkowymi oraz funkcjami, ma na celu uporządkowanie produktowe, uproszczenie struktur zarządczych oraz wypracowanie wspólnej strategii na wysoko wyspecjalizowanych usługach obszaru "F".

Departament Cash Processingu jest zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne).

W szczególności Departament Cash Processingu odpowiada za realizację następujących zadań:

* czynności zarządzania inwestycjami kapitałowymi, tj. w szczególności nabywania oraz sprzedaży udziałów (akcji) podmiotów z branży usług Cash Proccesingu, zapewnienie maksymalizacji dochodów z udziałów w spółkach zależnych;

* rozwoju usług Cash Processingu;

* wykonywania usług doradztwa strategicznego dla spółek z obszaru Cash Processingu;

* nadzoru nad operacyjną działalnością usługi Cash Processingu.

Departament Cash Processingu jest wyodrębniony w strukturach Spółki na płaszczyźnie organizacyjnej. W szczególności, Zarząd Spółki w dniu (...) podjął uchwałę formalnie wprowadzającą strukturę organizacyjną Spółki, w której wyodrębnione są w szczególności struktury odpowiedzialne za poszczególne działania DCP.

Zgodnie z Uchwałą, struktura organizacyjna Departamentu Cash Processingu składa się z następujących jednostek:

Pion Handlowy składający się z Działu (...) zajmującego się:

* organizacją kontaktów z klientami;

* opieką posprzedażową, w tym realizacją działań w zakresie badania satysfakcji klientów;

* raportowaniem działań handlowych w systemie (...);

* gromadzeniem i przekazywaniem informacji rynkowej, w tym dotyczących działań konkurencji.

Pion Administracyjny składający się z:

* Działu (...) zajmującego się:

* kreowaniem polityki w zakresie standaryzacji polityki samochodowej;

* doradztwem zakresie optymalizacji kosztów floty;

* weryfikacją umów leasingu floty;

* doradztwem w zakresie wymogów dotyczących zabudowy samochodów specjalnych.

* Dział (...) zajmujący się:

* kreowaniem polityki zarządzania majątkiem - doradztwo w zakresie implementacji standardów Grupy do spółki;

* nadzorem nad procesem weryfikacji i przypisania składników majątku;

* uzgadnianiem planów inwentaryzacyjnych i nadzór nad procesem inwentaryzacjami;

* nadzorem nad umowami najmu, wsparcie w procesie zmian (pozyskiwanie i likwidacja) powierzchni;

* konsultowaniem w zakresie zakupu i sprzedaży wyposażenia do lokalizacji;

* doradztwem w zakresie optymalizacji powierzchni.

Pion Ekonomiczny składający się z:

* Działu (...) zajmującego się:

* wsparciem w procesie planowania i budżetowania według standardów Grupy;

* wsparciem w zakresie analiz Cash Flow oraz rachunku podatkowego;

* nadzorem nad bezpieczeństwem wskaźników (...);

* kontrolą nad prawidłowością księgowań;

* kierowaniem projektami w zakresie usług Cash Processingowych;

* analizą w zakresie optymalizacji kosztów pośrednich.

* Działu (...) zajmującego się:

* przygotowywaniem i uzgadnianie aktów normatywnych zgodnie z polityką Grupy,

* konsultacją i akceptacją struktur organizacyjnych w ramach spójnych rozwiązań w Grupie;

* przygotowaniem, weryfikacją zakresów i prowadzenie ewidencji udzielonych pełnomocnictw;

* przygotowywaniem projektów uchwał, prowadzenie rejestrów uchwał;

* uzgadnianiem i przekazywaniem danych do audytorów w zakresie obszaru organizacji oraz właścicielskiego.

Pion Pracowniczy składający się z Działu (...) zajmującego się:

* kształtowaniem polityki personalnej i płacowej, nadzorem nad jej realizacją;

* nadzorem nad prowadzeniem ruchu kadrowego (naboru, zmian stanowiskowych, zwolnień);

* nadzorem nad merytoryczną treścią wewnętrznych aktów normatywnych w obszarze personalnym;

* opracowaniem, wdrożeniem, doskonaleniem strategii personalnej spółek;

* opracowaniem i doskonaleniem zasad wynagradzania pracowników;

* kreowaniem polityki funduszu socjalnego;

* planowaniem i koordynowaniem działaniami socjalnymi;

* kontrolą wskaźników odpisów na fundusz socjalny i wykorzystaniem funduszu socjalnego;

* badaniem potrzeb szkoleniowych;

* nadzorem nad realizacją szkoleń w oparciu o opracowany system szkoleń;

* doborem firm szkoleniowych do zaplanowanych szkoleń;

* opracowaniem i wdrożeniem systemu ocen okresowych;

* koordynowaniem prac rekrutacyjnych na stanowiskach administracyjnych i liniowych;

* przygotowywaniem opinii o kandydatach do pracy;

* prowadzeniem i przygotowaniem sesji zadaniowych.

Pion Operacyjny składający się z Biura (...) zajmującego się:

* nadzorem i kontrolą nad wypełnianiem obowiązków dotyczących konwojów określonych w koncesji;

* kontrolą jednostek terenowych w zakresie prawidłowego wykonywania obowiązków w zakresie konwojów;

* planowaniem działań zapobiegawczych dla potencjalnych niezgodności i nadzór nad realizacją działań koncesyjnych;

* nadzorem nad dokonaniem okresowych analiz stanu bezpieczeństwa koncesji;

* opracowywaniem i aktualizacją unormowań wewnętrznych, w tym procedur działania zapewniających bezpieczeństwo koncesji.

Ww. zadania realizują pracownicy zatrudnieni w Spółce w ramach Departamentu Cash Processingu na umowach o prace oraz umowach cywilnoprawnych.

Ponadto na czele Departamentu Cash Processingu funkcjonuje Dyrektor Departamentu CP, podlegający w strukturze Spółki bezpośrednio Zarządowi Spółki, a zajmujący się bezpośrednio:

* doradztwem w zakresie optymalizacji procesów biznesowych,

* nadzorem nad realizacją strategii rozwojowych,

* inwestycjami kapitałowymi i restrukturyzacjami.

Dyrektor dysponuje pełnomocnictwami w zakresie niezbędnym do realizacji postawionych przed Departamentem CP zadań.

W skład Departamentu Cash Processingu wchodzi zespół składników materialnych i niematerialnych, związanych z prowadzeniem działalności doradczej i inwestycyjnej. Obejmują one składniki materialne, w tym w szczególności infrastrukturę biurową związaną z prowadzeniem działalności Departamentu Cash Processingu (np. komputery, inny sprzęt biurowy etc.).

Do składników niematerialnych Departamentu Cash Processingu należą w szczególności:

* Wartości niematerialne i prawne, w tym licencje dotyczące oprogramowania używanego przez pracowników Departamentu Cash Processingu w prowadzonej działalności;

* Należności z tytułu usług świadczonych na rzecz spółek Cash Processingu;

* Udziały w spółkach Cash Processingu.

Do składników Departamentu Cash Processingu należą również środki pieniężne wyodrębnione i zgromadzone na specjalnym rachunku bankowym Departamentu Cash Processingu.

Jednocześnie, do Departamentu Cash Processingu zostały przypisane odpowiednie zobowiązania, bilansowe i pozabilansowe, w tym w szczególności:

* Zobowiązania z tytułu usług doradczych nabywanych od B a funkcjonalnie powiązanych z działalnością departamentu Cash Processingu (usługi nabywane przez Spółkę, niezbędne do dalszego świadczenia usług na rzecz spółek Cash Processingu);

* Zobowiązania z tytułu usług wspierających, nabywanych przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych (np. usługi najmu, usługi księgowo-rachunkowe, usługi finansowe, obsługa prawna i podatkowa, etc.) związanych z działalnością Departamentu Cash Processingu;

* Zobowiązania z tytułu pożyczki zaciągniętej przez Spółkę, tj. pożyczki zaciągniętej w związku z prowadzeniem działalności inwestycyjnej i doradczej Departamentu Cash Processingu;

* Zobowiązania z tytułu umów zawartych przez Spółkę w zakresie działalności doradczej i inwestycyjnej, w tym w szczególności zobowiązania związane ze świadczeniem usług na rzecz spółek Cash Processingu.

Departament Cash Processingu jest wyodrębniony finansowo. W szczególności:

* Do Departamentu Cash Processingu można jednoznacznie przypisać wszystkie przychody i koszty związane z działalnością Departamentu Cash Processingu (tj. wszystkie przychody związane z wydzielaną działalnością będą identyfikowane jako przychody Departamentu Cash Processingu, a wszelkie koszty związane z tą działalnością będą jednoznacznie identyfikowane jako koszty Departamentu Cash Processingu);

* Do Departamentu Cash Processingu można jednoznacznie przypisać wszystkie aktywa i pasywa związane z jego działalnością (tj. wszystkie aktywa i pasywa związane z działalnością Departamentu Cash Processingu są jednoznacznie identyfikowane jako aktywa i pasywa Departamentu Cash Processingu);

* Możliwe jest wygenerowanie przez Departament Cash Processingu własnego bilansu i własnego rachunku wyników.

Departamentu Cash Processingu w swym całokształcie posiada wszelkie zasoby niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług doradczych i działalności inwestycyjnej, takie jak zasoby materialne, odpowiednio wykwalifikowane kadry, zasoby finansowe etc. Tym samym, Departament Cash Processingu mógłby działać na rynku jako niezależne przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy opisany zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), który tworzy Departament Cash Processingu, spełnia definicję ZCP w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

2. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna (tj. Departament Cash Processingu spełnia definicję ZCP na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT), to czy transakcja wydzielenia (w trybie przepisów art. 529 ust. 1 pkt 4 k.s.h.) zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze Spółki do innej istniejącej spółki Grupy nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przy założeniu, że majątek pozostający w Spółce spełniać będzie definicję ZCP?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 - zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), który tworzy Departament Cash Processingu, spełnia definicję ZCP w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 - jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie pozytywna (tj. Departament Cash Processingu spełnia definicję ZCP na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT), to transakcja wydzielenia (w trybie przepisów art. 529 ust. 1 pkt 4 k.s.h.) zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze Spółki do innej istniejącej spółki Grupy nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przy założeniu, że majątek pozostający w Spółce spełniać będzie definicję ZCP.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ZCP oznacza "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Mając na względzie powyższe przepisy, aby stwierdzić, że określony zespół składników majątkowych stanowi ZCP powinny być spełnione następujące warunki łącznie:

1.

musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych obejmujący zobowiązania;

2.

zespół ten powinien zostać wyodrębniony organizacyjnie (w istniejącym przedsiębiorstwie);

3.

zespół ten powinien zostać wyodrębniony finansowo (w istniejącym przedsiębiorstwie);

4.

zespół ten powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalnie);

5.

wyodrębniony zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie wskazane zadania.

W świetle powyższych warunków, aby dany zespół składników majątkowych stanowił ZCP nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej z pominięciem występujących między nimi powiązań. Warunkiem klasyfikacji określonej masy majątkowej jako ZCP jest zapewnienie jej odrębności organizacyjnej i finansowej, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym w sytuacji wyodrębnienia jej ze struktur przedsiębiorstwa, w którego skład wchodzi.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzeczniczej władz skarbowych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 kwietnia 2012 r., sygn. ITPP2/443-156/12/PS oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 lutego 2012 r., sygn. IBPP2/443-1295/11/BW.

Ad. 1. - zespół składników materialnych i niematerialnych obejmujący zobowiązania

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia zespołu składników materialnych i niematerialnych, które tworzą ZCP. W interpretacjach indywidualnych można spotykać tezę, że określenie "zespół" należy wiązać ze zorganizowanym zbiorem elementów, których wzajemne relacje wskazują, że elementy te nie zostały dobrane w sposób przypadkowy.

Bez wątpienia w skład Departamentu Cash Processingu wchodzą składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, funkcjonalnie i organizacyjnie związane z jego działalnością, w szczególności:

* Infrastruktura biurowa związana z prowadzeniem działalności Departamentu Cash Processingu (biurka, komputery, etc);

* Wartości niematerialne i prawne związane z prowadzeniem działalności Departamentu Cash Processingu (np. wartość licencji na oprogramowanie, używanych przez pracowników Departamentu Cash Processingu w związku z działalnością);

* Należności z tytułu usług świadczonych na rzecz spółek Cash Processingu;

* Udziały w spółkach Cash Processingu;

* Środki pieniężne;

* Zobowiązania z tytułu usług doradczych nabywanych od B (usługi nabywane przez Spółkę, niezbędne do dalszego świadczenia usług na rzecz spółek Cash Processingu);

* Zobowiązania z tytułu usług wspierających, nabywanych przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych (np. usługi najmu, usługi księgowo-rachunkowe, usługi finansowe, obsługa prawna i podatkowa podatkowego etc.) związanych z działalnością Departamentu Cash Processingu;

* Zobowiązania z tytułu pożyczki zaciągniętej przez Spółkę, tj. pożyczki zaciągniętej w związku z prowadzeniem działalności inwestycyjnej i doradczej Departamentu Cash Processingu;

* Zobowiązania z tytułu umów zawartych przez Spółkę w zakresie działalności doradczej i inwestycyjnej w tym w szczególności zobowiązania związane ze świadczeniem usług na rzecz spółek Cash Processingu.

Wymienione powyżej składniki majątkowe stanowią "zespół", tj. są wyodrębnione w strukturze Spółki i stanowią zorganizowaną wewnętrznie całość, przeznaczoną do prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności działalności doradczej oraz w zakresie inwestycji kapitałowych. Składniki te są jednoznacznie przypisane do Departamentu Cash Processingu.

Powyższe wskazuje, iż spełniony jest warunek istnienia składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wchodzących w skład Departamentu Cash Processingu.

Ad. 2. Zespół wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż ZCP "stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp." przy czym organizacyjne wyodrębnienie "powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze" (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 stycznia 2011 r., sygn. IBPBI/423-1261/10/SD).

Spółka wskazuje, iż Departament Cash Processingu został formalnie (tj. na mocy Uchwały Zarządu Spółki z dnia (...)) i faktycznie (poprzez przypisanie zadań i funkcji do poszczególnych komórek w strukturze organizacyjnej) wyodrębniony organizacyjnie w strukturze Spółki.

W celu nadania strukturze Departamentu Cash Processingu odpowiedniej przejrzystości, a także dla umożliwienia efektywnego zarządzania Departamentu Cash Processingu, poszczególne działy pogrupowano w piony (Pion Handlowy, Pion Administracyjny, Pion Ekonomiczny, Pion Pracowniczy, Pion Operacyjny).

Ponadto Departament Cash Processingu ma własnego Dyrektora, odpowiedzialnego za kierowanie i koordynację prac jednostki bezpośrednio przed Zarządem Spółki.

O wyodrębnieniu organizacyjnym Departamentu Cash Processingu przesądza również fakt wstępowania wyodrębnionej grupy składników majątkowych (materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań) przypisanych w całości do realizacji jego funkcji.

W kontekście powyższego, fakt wyodrębnienia organizacyjnego Departamentu Cash Processingu w strukturach Spółki nie budzi wątpliwości.

Ad. 3. - zespół wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie

W ocenie organów podatkowych, wystarczające do spełniania warunku wyodrębnienia finansowego jest prowadzenie przez podmiot rachunkowości w taki sposób, aby możliwe było przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań (aktywów i pasywów) do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 12 września 2011 r. (sygn. ILPB3/423-255/11-6/EK) stwierdził, że: "Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

W tym kontekście należy stwierdzić, że Departament Cash Processingu spełnia przesłanki wyodrębnienia finansowego, w szczególności:

* Możliwe jest jednoznaczne przypisanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów do Departamentu Cash Processingu;

* Możliwe jest wygenerowanie przez Departament Cash Processingu własnego bilansu własnego rachunku wyników.

Biorąc pod uwagę powyższe, również wyodrębnienie finansowe Departament Cash Processingu nie budzi wątpliwości.

Ad. 4. - zespół przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych

Warunek przeznaczenia składników majątkowych do realizowania określonych zadań gospodarczych należy odnosić do funkcjonalnego wyodrębnienia ZCP, a spełnienie tego warunku należy ocenić przez pryzmat przypisania do ZCP określonych funkcji (działań) gospodarczych.

Spółka wskazuje, iż wyodrębnienie funkcjonalne Departamentu Cash Processingu przejawia się odmiennością profilu działalności prowadzonej przez Departament Cash Processingu od działalności pozostałej części Spółki.

W szczególności, przedmiotem działalności Departamentu Cash Processingu jest świadczenie usług doradczych oraz prowadzenie działań inwestycyjnych (inwestycje kapitałowe w szczególności w udziały spółek) w zakresie byłej Linii Produktowej Cash Processing, wyodrębnionej do nowego Obszaru Produktowego Business Process Outsourcing (jako usług wysoko wyspecjalizowanych z obszaru Business Process Outsourcing).

Natomiast przedmiotem działalności pozostałej części Spółki jest kompleksowe świadczenie usług fizycznej ochrony osób i mienia (FOM) oraz usług monitoringu (MON) oraz usług doradczych dla spółek świadczących tego typu usługi (FOM i MON).

Odrębność obszarów działalności Departamentu Cash Processingu i pozostałej części Spółki znajduje potwierdzenie w dokumentach korporacyjnych Spółki (dokumenty takie jak Uchwała Zarządu Spółki z dnia (...) struktura organizacyjna Spółki etc.).

W kontekście powyższego, fakt przeznaczenia składników majątkowych Departamentu Cash Processingu do realizacji określonych działań gospodarczych nie budzi wątpliwości.

Ad. 5. - zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie wskazane zadania

Ostatnim warunkiem uznania zespołu składników majątkowych i niematerialnych za ZCP jest zdolność do samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych, co należy rozumieć jako "potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy" (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 lipca 2010 r., sygn. IBPB1/423-96/08-4/MB). Innymi słowy, dla spełnienia definicji ZCP koniecznym jest, aby Departament Cash Processingu nie tylko prowadził określone działania gospodarcze, lecz także był zdolny do prowadzenia tych działań samodzielne w razie wydzielenia go ze struktur dotychczasowego przedsiębiorstwa.

Należy zaznaczyć, iż Departament Cash Processingu samodzielnie realizuje powierzone mu zadania gospodarcze przy wykorzystaniu zaalokowanych do niego składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników w ramach istniejącej struktury organizacyjnej. Departament Cash Processingu funkcjonuje jako odrębna jednostka organizacyjna, która posiada własnych pracowników w zakresie głównego nurtu działalności, co w rezultacie czyni Departament Cash Processingu niezależnym i zdolnym do samodzielnego wykonywania powierzonych mu zadań gospodarczych.

Reasumując biorąc pod uwagę zakres majątku Departament Cash Processingu, nie ulega wątpliwości, że mógłby on funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo.

Biorąc pod uwagę całokształt powyższej argumentacji, nie ulega wątpliwości, że Departament Cash Processingu spełni definicję ZCP dla celów VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów przedmiotowej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP.

Za transakcję zbycia dla celów omawianej ustawy powinno się również uważać zbycie ZCP w przypadku podziału spółki przez wydzielenie, co zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lipca 2009 r. (sygn. IBPP1/443-407/09/BM), w której czytamy: "Ustawodawca w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT wskazując, iż jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem transakcji zbycia. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia »dostawy towarów« w ujęciu art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport)".

W związku z powyższym, zbycie ZCP w drodze podziału przez wydzielenie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Spółka dodaje, że analogiczny wniosek w zakresie podatku CIT (z uwagi na tożsamość definicji ustawowych) został złożony do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów, czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy - przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.).

W art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Zgodnie z ww. przepisem, podział może być dokonany przez:

1.

przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);

2.

zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek);

3.

przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);

4.

przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy - przeniesienie własności.

Zatem podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, o ile przedmiotem dostawy jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części.

Należy zauważyć, że powyższa regulacja stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 112.

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 112, w przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie, lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Stosownie do treści art. 2 pkt 27e ustawy - przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako np. dział, wydział, oddział. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa obrotowe, ale także czynnik ludzki, a więc pracowniczy.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że w konsekwencji przeprowadzonych na poziomie całej Grupy działań reorganizacyjnych oraz z uwagi na to, że:

a. Spółka, jako podmiot prowadzący m.in. działalność operacyjną w zakresie usług FOM i MON, oraz usług doradczych w zakresie FOM i MON została funkcjonalnie zakwalifikowana do Obszaru Produktowego "E";

b. Jednocześnie z uwagi na prowadzenie odrębnej działalności zarządczej, doradczej i inwestycyjnej dla spółek realizujących usługi Cash Processingu (a więc spółek funkcjonalnie wchodzących obecnie do Obszaru Produktowego "F") w ramach struktur Spółki,

z dniem (...) rozpoczęto proces wdrażania zmian organizacyjnych w Spółce celem dostosowania do nowych struktur i ich funkcji w Grupie, a w dniu (...) Zarząd Spółki podjął uchwałę w sprawie formalnego wydzielenia w strukturach Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa ("ZCP") Spółki dokonując jednocześnie zmiany struktury organizacyjnej Spółki i zatwierdzając wyodrębnioną strukturę organizacyjną Departamentu Cash Processingu.

Z uwagi na ww. okoliczności rozważane jest w przyszłości prawne wydzielenie ze struktur Spółki Departamentu Cash Processingu w trybie art. 529 ust. 1 pkt 4 k.s.h. (podział przez wydzielenie). Wydzielany w ww. trybie majątek, w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, miałby zostać przeniesiony do innej, istniejącej spółki kapitałowej z Grupy wchodzącej w skład Obszaru Produktowego "F".

Departament Cash Processingu jest zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne). W szczególności Departament Cash Processingu odpowiada za realizację następujących zadań:

* czynności zarządzania inwestycjami kapitałowymi, tj. w szczególności nabywania oraz sprzedaży udziałów (akcji) podmiotów z branży usług Cash Proccesingu, zapewnienie maksymalizacji dochodów z udziałów w spółkach zależnych;

* rozwoju usług Cash Processingu;

* wykonywania usług doradztwa strategicznego dla spółek z obszaru Cash Processingu;

* nadzoru nad operacyjną działalnością usługi Cash Processingu.

Departament Cash Processingu jest wyodrębniony w strukturach Spółki na płaszczyźnie organizacyjnej. W szczególności, Zarząd Spółki w dniu (...) podjął uchwałę formalnie wprowadzającą strukturę organizacyjną Spółki, w której wyodrębnione są w szczególności struktury odpowiedzialne za poszczególne działania Departamentu Cash Processingu.

Ww. zadania realizują pracownicy zatrudnieni w Spółce w ramach Departamentu Cash Processingu na umowach o prace oraz umowach cywilnoprawnych.

Ponadto na czele Departamentu Cash Processingu funkcjonuje Dyrektor Departamentu Cash Processingu podlegający w strukturze Spółki bezpośrednio Zarządowi Spółki.

Dyrektor dysponuje pełnomocnictwami w zakresie niezbędnym do realizacji postawionych przed Departamentem Cash Processingu zadań.

W skład Departamentu Cash Processingu wchodzi zespół składników materialnych i niematerialnych, związanych z prowadzeniem działalności doradczej i inwestycyjnej. Obejmują one składniki materialne, w tym w szczególności infrastrukturę biurową związaną z prowadzeniem działalności Departamentu Cash Processingu (np. komputery, inny sprzęt biurowy etc.).

Do składników niematerialnych Departamentu Cash Processingu należą w szczególności:

* Wartości niematerialne i prawne, w tym licencje dotyczące oprogramowania używanego przez pracowników Departamentu Cash Processingu w prowadzonej działalności;

* Należności z tytułu usług świadczonych na rzecz spółek Cash Processingu;

* Udziały w spółkach Cash Processingu.

Do składników Departamentu Cash Processingu należą również środki pieniężne wyodrębnione i zgromadzone na specjalnym rachunku bankowym Departamentu Cash Processingu.

Jednocześnie, do Departamentu Cash Processingu zostały przypisane odpowiednie zobowiązania, bilansowe i pozabilansowe, w tym w szczególności:

* Zobowiązania z tytułu usług doradczych nabywanych od "B" a funkcjonalnie powiązanych z działalnością departamentu Cash Processingu (usługi nabywane przez Spółkę, niezbędne do dalszego świadczenia usług na rzecz spółek Cash Processingu);

* Zobowiązania z tytułu usług wspierających, nabywanych przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych (np. usługi najmu, usługi księgowo-rachunkowe, usługi finansowe, obsługa prawna i podatkowa etc.) związanych z działalnością Departamentu Cash Processingu;

* Zobowiązania z tytułu pożyczki zaciągniętej przez Spółkę, tj. pożyczki zaciągniętej w związku z prowadzeniem działalności inwestycyjnej i doradczej Departamentu Cash Processingu;

* Zobowiązania z tytułu umów zawartych przez Spółkę w zakresie działalności doradczej i inwestycyjnej w tym w szczególności zobowiązania związane ze świadczeniem usług na rzecz spółek Cash Processingu.

Departament Cash Processingu jest wyodrębniony finansowo. W szczególności:

* Do Departamentu Cash Processingu można jednoznacznie przypisać wszystkie przychody i koszty związane z działalnością Departamentu Cash Processingu (tj. wszystkie przychody związane z wydzielaną działalnością będą identyfikowane jako przychody Departamentu Cash Processingu, a wszelkie koszty związane z tą działalnością będą jednoznacznie identyfikowane jako koszty Departamentu Cash Processingu);

* Do Departamentu Cash Processingu można jednoznacznie przypisać wszystkie aktywa i pasywa związane z jego działalnością (tj. wszystkie aktywa i pasywa związane z działalnością Departamentu Cash Processingu są jednoznacznie identyfikowane jako aktywa i pasywa Departamentu Cash Processingu);

* Możliwe jest wygenerowanie przez Departament Cash Processingu własnego bilansu i własnego rachunku wyników.

Departamentu Cash Processingu w swym całokształcie posiada wszelkie zasoby niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług doradczych i działalności inwestycyjnej, takie jak zasoby materialne, odpowiednio wykwalifikowane kadry, zasoby finansowe etc. Tym samym, Departament Cash Processingu mógłby działać na rynku jako niezależne przedsiębiorstwo.

Podkreślić należy, że interpretacji pojęcia "zorganizowana część przedsiębiorstwa", określonego w art. 2 pkt 27e ustawy, należy dokonywać w ramach wykładni prowspólnotowej, z uwzględnieniem cyt. normy art. 19 Dyrektywy 112. Regulacja ta natomiast była przedmiotem orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes (C-497/01) Trybunał stwierdził, że " (...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów". Z orzeczenia tego wynika ponadto, że - w świetle tej normy dyrektywy - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christem Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że opisany zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), który tworzy Departament Cash Processingu, spełnia/będzie spełniać definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy. Transakcja wydzielenia (w trybie przepisów art. 529 ust. 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych) zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze Spółki do innej istniejącej spółki Grupy nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, przy założeniu, że majątek pozostający w Spółce spełniać będzie definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl