ILPP1-1/4512-1-46/16/18-S1/MJ - 8% stawka VAT dla montażu przesłon okiennych i drzwiowych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej ILPP1-1/4512-1-46/16/18-S1/MJ 8% stawka VAT dla montażu przesłon okiennych i drzwiowych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 19 września 2017 r. sygn. akt I SA/Po 160/17 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 28 listopada 2017 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.) oraz pismem z dnia 8 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu i modernizacji przesłon okiennych i drzwiowych, refleksoli oraz markiz w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu i modernizacji przesłon okiennych i drzwiowych, refleksoli oraz markiz w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym. Wniosek uzupełniono w dniu 10 października 2016 r. oraz 14 lutego 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

Dotychczasowy przebieg postępowania

W dniu 20 października 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej montażu i modernizacji markiz oraz refleksoli wewnątrz budynku oraz za prawidłowe; w części dotyczącej montażu i modernizacji rolet, żaluzji i refleksoli na zewnątrz budynku.

Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z 20 października 2016 r. wniósł pismem z 2 listopada 2016 r. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów pismem z 2 grudnia 2016 r. stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z 20 października 2016 r. złożył skargę z 4 stycznia 2017 r. (data wpływu 9 stycznia 2017 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 19 września 2017 r. uchylił interpretację indywidualną z 20 października 2017 r. w zaskarżonej części.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

W dniu 31 stycznia 2018 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu sprawy.

Odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu udzielono pismem z dnia 8 lutego 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą (...). Zajmuje się świadczeniem usług instalacyjno-budowlanych z zakresu modernizacji, termomodernizacji, remontu budynków oraz ich części, a w szczególności montażem i modernizacją przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz w budownictwie mieszkaniowym. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi objęte są zakresem art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Instalacyjno-budowlane usługi modernizacyjne i termomodernizacyjne świadczone przez Wnioskodawcę polegają na instalacji w ścianach budynku zewnętrznych rolet i żaluzji okiennych, drzwiowych, refleksoli, markiz, jak również na wymianie tych urządzeń na nowe. W obiekcie objętym wykonywanymi przez Wnioskodawcę usługami następuje ingerencja budowlana. Urządzenia montowane przez Wnioskodawcę są bowiem trwale przytwierdzane do obiektu poprzez zamontowanie ich pod powierzchnię tynku. Dodać należy, iż montowane przez Wnioskodawcę urządzenia co do zasady wyposażone są w mechanizmy napędowe o różnym stopniu skomplikowania - w zależności od indywidualnych potrzeb realizowanego projektu. Podczas świadczonych usług Wnioskodawca dokonuje również wymiany materiału budowlanego, a jeżeli istnieje taka potrzeba także wymiany zainstalowanych urządzeń lub ich części.

Efektem wykonywanych usług przez Wnioskodawcę, jest pozyskanie przez obiekt nowych parametrów w szczególności użytkowych, technicznych, jak i estetycznych. Zewnętrzna osłona budynków poprzez zastosowanie przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz, stanowi naturalną klimatyzację i energooszczędność. Na skutek wykonanych przez Wnioskodawcę usług w znaczny sposób ograniczona jest ilość energii zużywanej na ogrzanie obiektu w okresie grzewczym. Z kolei w okresie letnim utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie jest znacznie łatwiejsze. Powyższe skutecznie zabezpiecza bowiem pomieszczenia przed nagrzaniem, a ich wyposażenie przed blaknięciem. Umożliwia to również ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, a tym samym zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych w tym zakresie. Na skutek realizacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę te części obiektów, które są najbardziej narażone na niekorzystne działanie zmiennych zjawisk atmosferycznych, uzyskują przed nimi ochronę, przedłużając tym samym ich funkcjonalność, sprawność i utrzymując walory estetyczne na wysokim poziomie. Należy wskazać, iż w następstwie wykonanych usług, budynki uzyskują zupełnie nową prezencję, co stanowi dodatkowy atut. W konsekwencji należy z całą stanowczością stwierdzić, iż w wyniku wskazanych powyżej okoliczności, wartość obiektów, objętych usługami wykonywanymi przez Wnioskodawcę ulega znacznemu podwyższeniu.

W ramach wykonywanych usług budowlanych Wnioskodawca we własnym zakresie zaopatruje się w niezbędne materiały budowlane. Wnioskodawca kładzie silny nacisk na jakość świadczonych przez niego usług. W konsekwencji stosowane przez niego materiały budowlane są dokładnie wyselekcjonowane i dostosowane do wymagań projektu i odbiorcy usług. Wybór materiałów odbywa się przy uwzględnieniu cech obiektu budowlanego oraz maksymalizacji korzyści użytkowych wynikających z wykonanych usług. Solidne konstrukcje urządzeń i zastosowanie wysokiej klasy tkanin z wytrzymałych włókien są gwarantem długotrwałego użytkowania zastosowanych przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz.

Urządzenia montowane przez Wnioskodawcę wykonane są z wysokiej jakości materiałów i odznaczają się dużą odpornością na działanie czynników zewnętrznych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi zapewniają tym samym budynkom dłuższą żywotność, a w szczególności dłuższą stabilność konstrukcji, dłuższą trwałość materiału, jak również wysokie i długotrwałe walory estetyczne. W efekcie świadczonych przez Wnioskodawcę usług pomieszczenia budynków chronione są przed nadmiernym nasłonecznieniem, zapewniającym tym samym poczucie komfortu zarówno termicznego, jak i optycznego. Efektem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest skuteczna bariera optyczna względem wpadającego do pomieszczenia światła, tłumiąca kontrasty, zachowując przy tym dobrą widoczność na zewnątrz. Jednocześnie urządzenia montowane przez Wnioskodawcę stanowią atut w postaci oryginalnej dekoracji elewacji, która doskonale wpasowuje się w niemal każdy rodzaj architektury.

W uzupełnieniu do wniosku z 6 października 2016 Wnioskodawca wskazał, że dokonuje modernizacji i montażu refleksoli zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz konstrukcji budynku.

W piśmie z dnia 8 lutego 2018 r. Wnioskodawca po raz kolejny doprecyzował opis sprawy:

Montowane przez Wnioskodawcę markizy, refleksole oraz żaluzje spełniają tożsamą funkcję, tj. zwiększają walory techniczne oraz użytkowe budynków poprzez zapewnienie im ochrony przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych. Instalacja ww. urządzeń prowadzi do powstania dodatkowej warstwy izolacyjnej która, w zależności od pory roku, chroni dany obiekt przed nadmiernym nasłonecznieniem (obniżając tym samym koszty związane np. używaniem klimatyzatorów) lub istotnie zmniejsza ilość energii koniecznej do jego ogrzania w sezonie grzewczym.

Jednocześnie Wnioskodawca podał, iż przedmiotowe urządzenia wykonane są z następujących materiałów:

a.

markizy: aluminium (elementy konstrukcyjne); włókna syntetyczne o właściwościach izolacyjnych, najczęściej poliestrowe (poszycie);

b.

refleksole: aluminium (prowadnice, kasety, pozostałe elementy konstrukcyjne); włókna syntetyczne o właściwościach izolacyjnych, (...);

c.

żaluzje: aluminium (prowadnice, elementy odbijające światło, kasety); płyty OSB (niektóre modele żaluzji); linki stalowe (niektóre modele prowadnic).

Jednocześnie podał, iż ww. urządzenia montowane są najczęściej wspólnie z napędem elektrycznym.

Montaż wszystkich typów ww. urządzeń, niezależnie od tego, czy są one instalowane na zewnątrz czy wewnątrz budynku, nierozerwalnie związany jest z istotną ingerencja w jego strukturę. W każdym bowiem przypadku przynajmniej część elementów konstrukcyjnych zakładana jest pod tynkiem (kasety, niektóre typy prowadnic), co powoduje ich trwałe połączenie z danym obiektem. Nadto każdorazowo konieczne jest także doprowadzenie odpowiedniej instalacji elektrycznej celem zasilenia urządzenia sterującego, która to instalacja (głównie ze względów bezpieczeństwa) rozprowadzana jest wewnątrz elementów nośnych budynku.

Ewentualne różnice w sposobie montażu poszczególnych urządzeń podyktowane są najczęściej zastosowanym modelem prowadnicy. Przykładowo niektóre rodzaje z prowadnic stosowanych przy montażu żaluzji zewnętrznych wykonane są z linek stalowych, inne z kolei przybierają postać aluminiowego profilu w kształcie litery U".

Jak wskazano już powyżej montaż refleksoli, żaluzji zewnętrznych/wewnętrznych oraz markiz związany jest każdorazowo z istotną ingerencją w strukturę danego obiektu budowlanego.

Zważyć przy tym należy, że ewentualny demontaż ww. urządzeń bez uszkodzenia poszczególnych części lub elementów budynku nie jest możliwy. Wynika to m.in. ze sposobu montażu kaset oraz elektronicznych urządzeń sterujących. Ich prawidłowa instalacja wymaga bowiem naruszenia nie tylko struktury tynku, ale również znajdujących się pod nim warstw izolacyjnych (najczęściej styropianu), a także zastosowania materiałów budowlanych, które nie tylko pozwolą na trwałe zespolenie przedmiotowych elementów z budynkiem, ale także zapewnią zachowanie odpowiednich parametrów termoizolacyjnych (np. silikon, pianka poliuretanowa itp.).

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że również w przypadku elementów, które mogą być montowane powierzchniowo (np. prowadnic) zachodzi konieczność zastosowania rozwiązań technicznych, które zminimalizują ryzyko ich uszkodzenia wskutek oddziaływania czynników zewnętrznych (w tym w szczególności atmosferycznych). W konsekwencji przedmiotowe elementy instalowane są z wykorzystaniem odpowiednich śrub, klejów montażowych oraz materiałów o właściwościach spajająco-izolacyjnych (np. silikon sanitarny).

Przez wzgląd na przytoczone powyżej okoliczności, w przypadku ewentualnego demontażu ww. elementów, niewątpliwie dojdzie do istotnego naruszenia struktury danego obiektu budowlanego, zwłaszcza zaś przy usuwaniu kaset oraz montowanych podtynkowo napędów elektrycznych. Nadto, z uwagi na rodzaj materiałów budowlanych zastosowanych przy montażu przedmiotowych urządzeń, ich zdemontowanie wiązać się będzie z ich trwałym uszkodzeniem, a co za tym idzie - nie będę mogły być ponownie wykorzystane w całości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę o charakterystyce wskazanej w przedmiotowym wniosku, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi przez niego wykonywane, związane z budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 8%. Powyższe Wnioskodawca wywodzi z następujących regulacji prawnych:

W myśl dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r., o podatku od towarów usług (zwana dalej ustawą o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei przez pojęcie towaru, stosowanie do treści art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w związku z treścią art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Odwołując się do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% (z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.). Z kolei na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział obniżone stawki, tj. do wysokości 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Mając na uwadze treść art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej wskazane powyżej limity, stawkę, o której mowa w ust. 2 stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej, kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem użytkowym w całkowitej powierzchni.

Zaznaczyć należy, że stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8% stosowana jest także w przypadku remontu, modernizacji, termomodernizacji, jak również przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, mieszczących się w zakresie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, opisanym powyżej.

Odwołując się do treści art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżących konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z kolei przebudowa to wykonanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego z wyjątkiem charakterystycznych parametrów takich jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, szerokość itd. (art. 3 pkt 7a ustawy - Prawo budowlane).

Natomiast przez modernizację rozumieć należy unowocześnienie i usprawnienie czegoś (słownik j. polskiego, wyd. PWN), przy czym termomodernizacja to działania zmierzające do zmniejszenia zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w obiekcie budowlanym.

W tym momencie należy z całą stanowczością stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi jak najbardziej mieszczą się w powyżej wskazanym zakresie.

Po pierwsze, jedną z czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, w ramach świadczonych usług jest wymiana zainstalowanych uprzednio w budynkach przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksowi oraz markiz na nowe, przy użyciu innych wyrobów niż użyte pierwotnie. Zatem powyższe czynności bez wątpienia w całości pokrywają się z zakresem pojęcia remont.

Z kolei montaż powyższych urządzeń, odbywa się przy jednoczesnej ingerencji budowlanej w objęty usługami obiekt. Co do zasady montaż markiz oraz refleksoli w porównaniu do montażu przesłon zewnętrznych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji drzwiowych i okiennych), jest procesem o wyższym stopniu skomplikowania. Wymaga bowiem znacznie większej ingerencji budowlanej w obiekt. Są bowiem przeznaczone do montażu podtynkowego. Ponadto montaż markiz i refleksoli wymaga większych nakładów pracy, z uwagi na znaczny poziom skomplikowania konstrukcji urządzenia.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi swoim zakresem wypełniają znamiona modernizacji, z uwagi na fakt, iż sprowadzają się bezpośrednio do unowocześniania obiektu, jak również dostosowania do współczesnych standardów budownictwa i architektury. Zastosowanie opisywanych powyżej systemów zaciemnienia wnętrz umożliwia podkreślenie indywidualnej architektury budynku. Dzięki przeprowadzonym przez Wnioskodawcę czynnościom, obiekt uzyskuje nowe parametry użytkowe oraz techniczne. Jest to ściśle związane z minimalizacją ilości energii niezbędnej do ogrzania obiektu w okresie grzewczym, jak również ograniczeniu ilości energii zużywanej na utrzymanie niskiej temperatury w okresie letnim. Realizacja świadczonych przez Wnioskodawcę usług przyczynia się więc w znacznym stopniu do zmniejszenia kosztów eksploatacji budynków.

W tym momencie należy przywołać stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 18 kwietnia 2013 r., I SA/Po 214/13, zgodnie z którym "jeżeli na skutek zamontowania rolet, żaluzji, moskitier, nastąpi ochrona przed światłem okiennym, przed owadami albo przed włamaniem, to niewątpliwie będzie to efektem modernizacji".

Jednocześnie należy wskazać, że części budynków będące przedmiotem usług wykonywanych przez Wnioskodawcę, uzyskują ochronę przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych. W konsekwencji okres sprawności funkcjonalności takiego obiektu jest znacznie przedłużony. Rezultatem zastosowania w budynkach zarówno rolet zewnętrznych, refleksoli, jak i markiz, jest również podwyższenie ich wartości rynkowej.

W tym miejscu przywołać należy wyrok z dnia 23 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 1008/14, w którym Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, iż "rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 Ustawy o VAT, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 14 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnieniem ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części".

Zaznaczyć należy, że w konsekwencji usług świadczonych przez Wnioskodawcę, następuje trwałe połączenie budynku z materiałami oraz elementami konstrukcyjnymi zastosowanymi przez Wnioskodawcę. Z uwagi na powyższe należy podkreślić, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie zmierzają wyłącznie do wzbogacenia budynków o dodatkowe elementy wyposażenia. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią bowiem trwałą ingerencję w konstrukcję budynku poprzez ich instalację pod powierzchnię tynku.

Należy wskazać, iż zgodnie z poglądem wyrażonym przez Najwyższy Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 września 2013 r. I FSK 1358/12, "czynności polegające na projektowaniu, dopasowaniu jak również trwałym montażu komponentów w obiekcie budowlanym lub jego części, mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części (zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym)". W związku z tym wskazane powyżej czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, z uwagi na fakt, iż spełniają przesłanki pojęcia modernizacji, niewątpliwie objęte są zakresem normy wynikającej z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Powyższe bezpośrednio sprowadza się do zastosowania wobec Wnioskodawcy preferencyjnej stawki podatku, tj. w wysokości 8%.

Odwołując się do okoliczności oraz przepisów prawa przytoczonych powyżej, w ślad za stanowiskiem przedstawionym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny Sąd w Poznaniu w wyroku z dnia 5 marca 2014 r. sygn. akt I SA/Po 821/13 oraz przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 23 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 1008/14, stwierdzić należy, że usługi Wnioskodawcy, polegające na wymianie (tj. usługi remontowe), instalacji (tj. usługi modernizacyjne) przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli, a także markiz w obiektach budowlanych (zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) bez wątpienia wykonywane są w ramach usług opisanych w dyspozycji art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, a podlegającym opodatkowaniu na poziomie 8%.

Reasumując, Wnioskodawca zajmuje się dostarczaniem towaru w postaci przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz, jak również ich prawidłowym montażem na budynkach, świadcząc tym samym usługę budowlaną. W związku z tym wykonywane świadczenia Wnioskodawcy, z całą stanowczością powinny być ujmowane jako całość usług, objętych stawką podatku VAT w wysokości 8%. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 stycznia 2007 r. I FSK 499/06, dla celów podatkowych istotna jest określona robota budowlana, zatem w przypadku czynności o charakterze kompleksowym należy przyjmować jednolitą stawkę podatku VAT dla wszystkich mieszczących się w tym zakresie czynności, mając na uwadze specyfikę czynności podstawowej.

Mając na uwadze powyżej przytoczone okoliczności, zastosowanie do usług świadczonych przez Wnioskodawcę stawki podatku od towarów i usług na poziomie 8% (tj. wskazanej w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT) jest w zupełności zasadne, a stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego powyżej, należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 września 2017 r., sygn. akt I SA Po 160/17.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się przede wszystkim do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie "modernizacja" - według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) - oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że "czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części".

Natomiast "przebudowa" - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 712) przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

a.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b.

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą Zajmuje się świadczeniem usług instalacyjno-budowlanych z zakresu modernizacji, termomodernizacji, remontu budynków oraz ich części, a w szczególności montażem i modernizacją przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz w budownictwie mieszkaniowym. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi objęte są zakresem art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Instalacyjno-budowlane usługi modernizacyjne i termomodernizacyjne świadczone przez Wnioskodawcę polegają na instalacji w ścianach budynku zewnętrznych rolet i żaluzji okiennych, drzwiowych, refleksoli, markiz, jak również na wymianie tych urządzeń na nowe. W obiekcie objętym wykonywanymi przez Wnioskodawcę usługami następuje ingerencja budowlana. Urządzenia montowane przez Wnioskodawcę są bowiem trwale przytwierdzane do obiektu poprzez zamontowanie ich pod powierzchnię tynku. Montowane przez Wnioskodawcę urządzenia co do zasady wyposażone są w mechanizmy napędowe o różnym stopniu skomplikowania - w zależności od indywidualnych potrzeb realizowanego projektu. Podczas świadczonych usług Wnioskodawca dokonuje również wymiany materiału budowlanego, a jeżeli istnieje taka potrzeba także wymiany zainstalowanych urządzeń lub ich części.

Efektem wykonywanych usług przez Wnioskodawcę, jest pozyskanie przez obiekt nowych parametrów w szczególności użytkowych, technicznych, jak i estetycznych. Zewnętrzna osłona budynków poprzez zastosowanie przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz, stanowi naturalną klimatyzację i energooszczędność. Na skutek wykonanych przez Wnioskodawcę usług w znaczny sposób ograniczona jest ilość energii zużywanej na ogrzanie obiektu w okresie grzewczym. Z kolei w okresie letnim utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie jest znacznie łatwiejsze. Powyższe skutecznie zabezpiecza bowiem pomieszczenia przed nagrzaniem, a ich wyposażenie przed blaknięciem. Umożliwia to również ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, a tym samym zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych w tym zakresie. Na skutek realizacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę te części obiektów, które są najbardziej narażone na niekorzystne działanie zmiennych zjawisk atmosferycznych, uzyskują przed nimi ochronę, przedłużając tym samym ich funkcjonalność, sprawność i utrzymując walory estetyczne na wysokim poziomie. Należy wskazać, iż w następstwie wykonanych usług, budynki uzyskują zupełnie nową prezencję, co stanowi dodatkowy atut. W wyniku wskazanych powyżej okoliczności, wartość obiektów, objętych usługami wykonywanymi przez Wnioskodawcę ulega znacznemu podwyższeniu.

Urządzenia montowane przez Wnioskodawcę wykonane są z wysokiej jakości materiałów i odznaczają się dużą odpornością na działanie czynników zewnętrznych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi zapewniają tym samym budynkom dłuższą żywotność, a w szczególności dłuższą stabilność konstrukcji, dłuższą trwałość materiału, jak również wysokie i długotrwałe walory estetyczne. W efekcie świadczonych przez Wnioskodawcę usług pomieszczenia budynków chronione są przed nadmiernym nasłonecznieniem, zapewniającym tym samym poczucie komfortu zarówno termicznego, jak i optycznego. Efektem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest skuteczna bariera optyczna względem wpadającego do pomieszczenia światła, tłumiąca kontrasty, zachowując przy tym dobrą widoczność na zewnątrz. Jednocześnie urządzenia montowane przez Wnioskodawcę stanowią atut w postaci oryginalnej dekoracji elewacji, która doskonale wpasowuje się w niemal każdy rodzaj architektury.

Wnioskodawca dokonuje modernizacji i montażu refleksoli zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz konstrukcji budynku.

Montowane przez Wnioskodawcę markizy, refleksole oraz żaluzje spełniają tożsamą funkcję, tj. zwiększają walory techniczne oraz użytkowe budynków poprzez zapewnienie im ochrony przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych. Instalacja ww. urządzeń prowadzi do powstania dodatkowej warstwy izolacyjnej która, w zależności od pory roku, chroni dany obiekt przed nadmiernym nasłonecznieniem (obniżając tym samym koszty związane np. używaniem klimatyzatorów) lub istotnie zmniejsza ilość energii koniecznej do jego ogrzania w sezonie grzewczym.

Jednocześnie Wnioskodawca podał, iż przedmiotowe urządzenia wykonane są z następujących materiałów:

a.

markizy: aluminium (elementy konstrukcyjne); włókna syntetyczne o właściwościach izolacyjnych, najczęściej poliestrowe (poszycie);

b.

refleksole: aluminium (prowadnice, kasety, pozostałe elementy konstrukcyjne); włókna syntetyczne o właściwościach izolacyjnych, (...);

c.

żaluzje: aluminium (prowadnice, elementy odbijające światło, kasety); płyty OSB (niektóre modele żaluzji); linki stalowe (niektóre modele prowadnic).

Wnioskodawca wskazał także, że ww. urządzenia montowane są najczęściej wspólnie z napędem elektrycznym.

Montaż wszystkich typów ww. urządzeń, niezależnie od tego, czy są one instalowane na zewnątrz czy wewnątrz budynku, nierozerwalnie związany jest z istotną ingerencja w jego strukturę. W każdym bowiem przypadku przynajmniej część elementów konstrukcyjnych zakładana jest pod tynkiem (kasety, niektóre typy prowadnic), co powoduje ich trwałe połączenie z danym obiektem. Nadto każdorazowo konieczne jest także doprowadzenie odpowiedniej instalacji elektrycznej celem zasilenia urządzenia sterującego, która to instalacja (głównie ze względów bezpieczeństwa) rozprowadzana jest wewnątrz elementów nośnych budynku.

Ewentualne różnice w sposobie montażu poszczególnych urządzeń podyktowane są najczęściej zastosowanym modelem prowadnicy. Przykładowo niektóre rodzaje z prowadnic stosowanych przy montażu żaluzji zewnętrznych wykonane są z linek stalowych, inne z kolei przybierają postać aluminiowego profilu w kształcie litery U".

Jak wskazano już powyżej montaż refleksoli, żaluzji zewnętrznych/wewnętrznych oraz markiz związany jest każdorazowo z istotną ingerencją w strukturę danego obiektu budowlanego.

Zważyć przy tym należy, że ewentualny demontaż ww. urządzeń bez uszkodzenia poszczególnych części lub elementów budynku nie jest możliwy. Wynika to m.in. ze sposobu montażu kaset oraz elektronicznych urządzeń sterujących. Ich prawidłowa instalacja wymaga bowiem naruszenia nie tylko struktury tynku, ale również znajdujących się pod nim warstw izolacyjnych (najczęściej styropianu), a także zastosowania materiałów budowlanych, które nie tylko pozwolą na trwałe zespolenie przedmiotowych elementów z budynkiem, ale także zapewnią zachowanie odpowiednich parametrów termoizolacyjnych (np. silikon, pianka poliuretanowa itp.).

Również w przypadku elementów, które mogą być montowane powierzchniowo (np. prowadnic) zachodzi konieczność zastosowania rozwiązań technicznych, które zminimalizują ryzyko ich uszkodzenia wskutek oddziaływania czynników zewnętrznych (w tym w szczególności atmosferycznych). W konsekwencji przedmiotowe elementy instalowane są z wykorzystaniem odpowiednich śrub, klejów montażowych oraz materiałówo właściwościach spajająco-izolacyjnych (np. silikon sanitarny).

W związku z powyższym, w przypadku ewentualnego demontażu ww. elementów, niewątpliwie dojdzie do istotnego naruszenia struktury danego obiektu budowlanego, zwłaszcza zaś przy usuwaniu kaset oraz montowanych podtynkowo napędów elektrycznych. Nadto, z uwagi na rodzaj materiałów budowlanych zastosowanych przy montażu przedmiotowych urządzeń, ich zdemontowanie wiązać się będzie z ich trwałym uszkodzeniem, a co za tym idzie - nie będę mogły być ponownie wykorzystane w całości.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zastosowania prawidłowej stawki podatku dla świadczenia przedmiotowych usług montażu i modernizacji przesłon okiennych i drzwiowych, rolet, żaluzji, refleksoli oraz markiz w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Zauważyć należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Istotą wykonanych przez Wnioskodawcę czynności jest montaż zakupionych towarów. Z charakteru wykonanych czynności wynika, że dominującą w tym przypadku jest usługa.

Wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, że sama usługa montażu, czy też instalacja poszczególnych towarów, nie może być traktowana jako remont, modernizacja lub termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekający w przedmiotowej sprawie wskazał, powołując się na wytyczne Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyrokach, że: "w przypadku uznania, iż instalacja markiz po trwałym ich połączeniu z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części np. podnosi standard takiego obiektu; wpływa na jego wartość, a tym samym mieści się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to przyjąć należy, że usługi te są objęte hipotezą normy wyprowadzanej z art. 41 ust. 12 u.p.t.u., co oznacza, że do takich czynności ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku, o której mowa w ust. 2 tego artykułu. O tym, czy usługa montażu markiz jest usługą modernizacji budynku w rozumieniu art. 41 ust. 12 u.p.t.u., decyduje charakter tych czynności. Modernizacja zachodzić będzie, gdy przedmiotem montażu są takie elementy, które nie tylko zwiększają użyteczność, czy funkcjonalność, ale również są tak montowane na stałe, że tworzą wraz z konstrukcją budynku jedną całość. Oznacza to, że ich demontaż jest faktycznie niemożliwy bez znaczącego zniszczenia montowanej części oraz budynku. Te cechy niewątpliwie spełnia montaż elementów na zewnątrz budynku w przeciwieństwie do tych części montowanych wewnątrz budynku, takich jako rolety materiałowe (wyroki NSA z: 28 września 2016 r., I FSK 227/15; 17 kwietnia 2014 r., I FSK 778/13). Powyższe rozważania można odnieść także w stosunku do refleksoli wewnętrznych, które - jak wynika z przedstawionego przez skarżącego stanu faktycznego - również montowane są pod tynkiem, co powoduje ingerencję budowlaną".

W dalszej części wyroku w niniejszej sprawie WSA w Poznaniu stwierdził, że "w judykaturze nie budzi wątpliwości kwestia, iż usługi instalacji rolet zewnętrznych (drzwiowych lub okiennych) oraz usługi instalacji markiz (także montowanych na zewnątrz budynku), należy zaliczyć do tej samej grupy usług (por. wyroki: WSA w Opolu z 9 listopada 2013 r., I SA/Op 584/13; WSA w Gdańsku z 8 października 2013 r., I SA/Gd 1022/13; WSA w Gliwicach z 30 lipca 2012 r., III SA/Gl 518/12). Dlatego rację ma skarżący twierdząc, że takie zróżnicowanie jest sztuczne, a ponadto nie znajduje uzasadnienia w wykładni przepisu z art. 41 ust. 12 u.p.t.u".

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu zwrócił także uwagę, że NSA w uchwale siedmiu sędziów z 24 czerwca 2013 r., I FPS 2/13, "opowiedział się za szerszym rozumieniem pojęcia "modernizacja", zwracając uwagę na pewne elementy, które są istotne w stanie faktycznym niniejszej sprawy. Chodzi tu przede wszystkim o skutek trwałego montażu elementów w postaci: podniesienia standardu obiektu budowlanego m.in. przez jego ulepszenie lub unowocześnienie".

WSA w Poznaniu wskazał też, że "za takim rozumieniem pojęcia "modernizacja" opowiedział się tut. Sąd, w powołanych także przez NSA (w uzasadnieniu cytowanej uchwały w sprawie I FPS 2/12) wyrokach WSA w Poznaniu, w których Sąd ten stwierdził m.in., że podstawową okolicznością nakazującą stosowanie 8% stawki podatku od towarów i usług jest modernizacja lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego objętego społecznym budownictwem mieszkaniowym. Intencją bowiem było i jest stworzenie preferencji finansowych dla osób fizycznych w zakresie modernizacji lokali mieszkalnych, a tym samym podnoszenia standardu godnego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Zgodnie z realiami gospodarczymi usługę tę należy traktować jako jedną transakcję (usługę złożoną) mającą charakter modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego, opodatkowaną preferencyjną stawką podatku od towarów i usług. Sąd powołał się również na znaczenie pojęcia "modernizacji" w języku potocznym, zgodnie z którym jest to ulepszenie, podwyższenie wartości użytkowej, czy też technicznej, podwyższenie standardu, unowocześnienie (wyroki: z 29 października 2012 r., I SA/Po 541/12; z 10 stycznia 2013 r.- I SA/Po 880/12, I SA/Po 881/12 i I SA/Po 882/12).

(...)

Rozpoznając niniejszą sprawę Sąd opowiada się za szerszym rozumieniem pojęcia "modernizacja", z akcentowaniem takich istotnych cech obiektu budowlanego po wykonaniu usług instalacyjnych, jak podniesienie standardu obiektu budowlanego, m.in. przez jego ulepszenie lub unowocześnienie. W ocenie Sądu taki kierunek wykładni art. 41 ust. 12 wynika z cytowanej wyżej uchwały NSA w sprawie I FPS 2/13".

W analizowanym przypadku - jak wskazał Wnioskodawca - efektem wykonywanych usług, jest pozyskanie przez obiekt nowych parametrów w szczególności użytkowych, technicznych, jak i estetycznych. Zewnętrzna osłona budynków poprzez zastosowanie przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz, stanowi naturalną klimatyzację i energooszczędność. Na skutek wykonanych przez Wnioskodawcę usług w znaczny sposób ograniczona jest ilość energii zużywanej na ogrzanie obiektu w okresie grzewczym. Z kolei w okresie letnim utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie jest znacznie łatwiejsze. Powyższe skutecznie zabezpiecza bowiem pomieszczenia przed nagrzaniem, a ich wyposażenie przed blaknięciem. Umożliwia to również ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, a tym samym zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych w tym zakresie. Na skutek realizacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę te części obiektów, które są najbardziej narażone na niekorzystne działanie zmiennych zjawisk atmosferycznych, uzyskują przed nimi ochronę, przedłużając tym samym ich funkcjonalność, sprawność i utrzymując walory estetyczne na wysokim poziomie. W następstwie wykonanych usług, budynki uzyskują zupełnie nową prezencję, co stanowi dodatkowy atut. W związku z powyższym, wartość obiektów, objętych usługami wykonywanymi przez Wnioskodawcę ulega znacznemu podwyższeniu. Montaż wszystkich typów ww. urządzeń, niezależnie od tego, czy są one instalowane na zewnątrz czy wewnątrz budynku, nierozerwalnie związany jest z istotną ingerencja w jego strukturę. W każdym bowiem przypadku przynajmniej część elementów konstrukcyjnych zakładana jest pod tynkiem (kasety, niektóre typy prowadnic), co powoduje ich trwałe połączenie z danym obiektem. Ponadto każdorazowo konieczne jest także doprowadzenie odpowiedniej instalacji elektrycznej celem zasilenia urządzenia sterującego, która to instalacja (głównie ze względów bezpieczeństwa) rozprowadzana jest wewnątrz elementów nośnych budynku. Ewentualny demontaż ww. urządzeń bez uszkodzenia poszczególnych części lub elementów budynku nie jest możliwy. Wynika to m.in. ze sposobu montażu kaset oraz elektronicznych urządzeń sterujących. Ich prawidłowa instalacja wymaga bowiem naruszenia nie tylko struktury tynku, ale również znajdujących się pod nim warstw izolacyjnych (najczęściej styropianu), a także zastosowania materiałów budowlanych, które nie tylko pozwolą na trwałe zespolenie przedmiotowych elementów z budynkiem, ale także zapewnią zachowanie odpowiednich parametrów termoizolacyjnych (np. silikon, pianka poliuretanowa itp.). Również w przypadku elementów, które mogą być montowane powierzchniowo (np. prowadnic) zachodzi konieczność zastosowania rozwiązań technicznych, które zminimalizują ryzyko ich uszkodzenia wskutek oddziaływania czynników zewnętrznych (w tym w szczególności atmosferycznych). W konsekwencji przedmiotowe elementy instalowane są z wykorzystaniem odpowiednich śrub, klejów montażowych oraz materiałów o właściwościach spajająco-izolacyjnych (np. silikon sanitarny). W związku z powyższym - w ocenie Wnioskodawcy - w przypadku ewentualnego demontażu ww. elementów, niewątpliwie dojdzie do istotnego naruszenia struktury danego obiektu budowlanego, zwłaszcza zaś przy usuwaniu kaset oraz montowanych podtynkowo napędów elektrycznych. Ponadto, z uwagi na rodzaj materiałów budowlanych zastosowanych przy montażu przedmiotowych urządzeń, ich zdemontowanie wiązać się będzie z ich trwałym uszkodzeniem, a co za tym idzie - nie będę mogły być ponownie wykorzystane w całości.

Jak wynika z powyższego, skutkiem świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na montażu/wymianie w ścianach budynków przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz jest uzyskanie przez obiekty, których dotyczą wykonywane usługi, nowych parametrów użytkowych oraz technicznych, unowocześnienie a także podwyższenie wartości obiektu. Skutkiem usług Wnioskodawcy nie jest wyłącznie wzbogacanie obiektów o dodatkowe elementy wyposażenia. Realizacja ww. usług polega m.in. na trwałym połączeniu z budynkiem instalowanych urządzeń (związanych z istotną ingerencją w jego strukturę), a efektem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest podniesienie w sposób znaczący walorów użytkowych budynku.

Zatem świadczone przez Zainteresowanego usługi polegające na wymianie i montażu w ścianach budynków przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), refleksoli oraz markiz, świadczone w ramach remontu, modernizacji i termomodernizacji obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, można przypisać do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, opodatkowanych 8% stawką podatku. Specyfika tego typu osłon (zewnętrznych rolet i żaluzji oraz markiz i refleksoli) wskazuje bowiem, że dotyczą one elementów konstrukcyjnych, czyli substancji samego budynku. Stanowią bowiem niewątpliwie unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części, a przy tym - jak wynika z treści wniosku - mają charakter trwały.

W konsekwencji, mając na uwadze okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę oraz tezy wynikające z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 września 2017 r., sygn. akt I SA/Po 160/17 stwierdzić należy, że świadczenie przez Wnioskodawcę usług polegających na wymianie i montażu przesłon okiennych i drzwiowych (tj. zewnętrznych rolet i żaluzji), markiz oraz refleskoli w ramach remontu, modernizacji lub termomodernizacji obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie, tut. organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl