ILPB4/423-486/11-2/MC - Korzystanie z ulgi podatkowej na nabycie nowych technologii przez osoby prawne.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-486/11-2/MC Korzystanie z ulgi podatkowej na nabycie nowych technologii przez osoby prawne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku (brak daty wypełnienia wniosku; data wpływu 9 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii w 2011 r. oraz w kolejnych latach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii w 2011 r. oraz w kolejnych latach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka (dalej: "Bank") wdraża nowy system informatyczny "X". System x (dalej: "System") jest profesjonalnym i nowoczesnym systemem typu ERP (ang.: Enterprise Resource Planning), którego zadaniem jest przede wszystkim integracja procesów biznesowych Banku.

Charakterystyka systemu.

System X jest przez Bank wykorzystywany do obsługi działalności w zakresie udzielania kredytów. Na dzień składania wniosku o interpretację uruchomiono już moduły odpowiedzialne za rejestrację, opracowanie i ocenę wniosków kredytowych. Wprowadzenie systemu:

i.

umożliwiło pełną elektroniczną rejestrację wniosków kredytowych, w tym przygotowanie symulacji kredytu oraz złożenie wniosku kredytowego do Banku za pośrednictwem platformy internetowej,

ii. w znacznym stopniu zautomatyzowało proces weryfikacji zdolności kredytowej potencjalnych kredytobiorców.

W przyszłości po oddaniu do używania kolejnych modułów Systemu (dalej: "Moduły"), X będzie umożliwiał pełną obsługę przyznanych przez Bank kredytów, w tym również ich procesy windykacyjne.

Z uwagi na charakterystykę działalności Banku, System pozwoli na efektywne wykorzystanie czasu pracy, redukcję kosztów oraz skuteczne zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, System w znaczący sposób poprawi innowacyjność oraz konkurencyjność Spółki, jak również umożliwi Jej świadczenie nowych i udoskonalonych usług.

Spółka przy pomocy opinii niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki zamierza potwierdzić, że nabyte przez Spółkę Moduły są innowacyjne, tj. umożliwiają / umożliwią Jej wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i opierają się na technologii, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Spółka planuje uzyskać opinię dla każdej wartości niematerialnej i prawnej (Modułu) odrębnie, co oznacza, że uzyska kilka opinii w tym zakresie.

Sposób nabycia systemu.

Na nabycie i wdrożenie powyższego systemu, Bank zawarł stosowne umowy z zagranicznymi podmiotami wyspecjalizowanymi w oferowaniu tego typu rozwiązań technologicznych. Umowa przewiduje udzielenie Bankowi odrębnych licencji na wszystkie prace wykonane w ramach tej umowy. Proces wdrożenia Systemu rozpoczął się w 2006 r. Od samego początku w trakcie całego procesu wdrożenia Systemu Spółka na bieżąco uiszcza wydatki na wdrożenie oraz nabycie prawa do korzystania z poszczególnych Modułów. Wszystkie te wydatki zostały skapitalizowane w wartości początkowej utworzonych wartości niematerialnych i prawnych.

Spółka systematycznie oddaje do używania i wprowadza do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (dalej: "Ewidencja") poszczególne Moduły. Każdy z Modułów wprowadzanych do Ewidencji stanowi odrębną wartość niematerialną i prawną, zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka nabywa prawo do korzystania z Modułów w oparciu o udzielane Jej w tym zakresie licencje.

Spółka nie udzieli sublicencji lub innych praw do Systemu innym podmiotom. Wybrane Moduły będą zasilane danymi wprowadzanymi przez pośredników kredytowych (niezależne podmioty współpracujące z Bankiem) podczas wykonywanych przez nich czynności pozyskania klientów dla Banku. Poza możliwością i obowiązkiem wprowadzania danych pośrednicy nie będą jednak mieli prawa dostępu do Systemu w jakimkolwiek innym celu. w szczególności nie będą mogli wykorzystywać go do swoich potrzeb ani mieć wglądu / ingerować w inne dane wprowadzone do Systemu przez Bank. Innymi słowy, jedynym beneficjentem i podmiotem uprawnionym do używania licencji na System będzie Bank, natomiast pośrednicy będą dokonywać elektronicznej ewidencji danych dla użytku Banku.

W 2011 r. i w latach kolejnych Spółka przyjmie do używania i wprowadzi do Ewidencji wybrane Moduły. Wartość początkowa Modułów dla potrzeb Ewidencji zostanie ustalona zgodnie z art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka na bieżąco reguluje zobowiązania związane z nabyciem praw do korzystania z poszczególnych Modułów Systemu oraz z nabyciem usług wdrożeniowych.

Dodatkowo, Spółka nadmienia, iż nie prowadzi Ona działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Wydatki związane z nabyciem prawa do poszczególnych Modułów oraz z nabyciem usług wdrożeniowych nie zostały Spółce zwrócone w żadnej formie.

Ponadto, Bank prowadzi szczegółową ewidencję wydatków poniesionych na wdrożenie Systemu, pozwalającą Mu na wyodrębnienie tych wydatków, które zostały poniesione w roku przyjęcia danego Modułu do Ewidencji oraz w roku go poprzedzającym (dalej: "Wydatki kwalifikowane").

Spółka nie została również postawiona w stan likwidacji ani nie została ogłoszona Jej upadłość obejmująca likwidację majątku.

Zgodnie z szacunkami, za rok podatkowy trwający od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. Spółka wykaże dochód do opodatkowania w zeznaniu CIT-8 za 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym, pod warunkiem uzyskania odrębnej dla każdego Modułu opinii niezależnej jednostki naukowej potwierdzającej innowacyjność Systemu, Spółce:

1.

będzie przysługiwało prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. 50% Wydatków kwalifikowanych, poniesionych na nabycie prawa do korzystania oraz na wdrożenie Modułów wprowadzonych jako wartości niematerialne i prawne do Ewidencji w 2011 r.

2.

zakładając, iż postanowienia art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ulegną zmianie, będzie przysługiwało prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu CIT-8 za kolejne lata podatkowe 50% Wydatków kwalifikowanych, poniesionych na nabycie prawa do korzystania oraz na wdrożenie Modułów wprowadzonych jako wartości niematerialne i prawne do Ewidencji w tych kolejnych latach.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki, będzie Jej przysługiwało prawo do odliczenia w oparciu o art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od podstawy opodatkowania w zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. 50% Wydatków kwalifikowanych, poniesionych na nabycie prawa do korzystania oraz na wdrożenie Modułów wprowadzonych jako wartości niematerialne i prawne do Ewidencji w 2011 r.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zakładając, iż postanowienia art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ulegną zmianie, Spółce będzie również przysługiwało prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniach złożonych za kolejne lata podatkowe 50% wartości Wydatków kwalifikowanych, poniesionych na nabycie prawa do korzystania i na wdrożenie Modułów, które zostaną wprowadzone jako wartości niematerialne i prawne do Ewidencji w tych latach.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, "od podstawy opodatkowania (...) odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii".

Za nowe technologie uważa się "wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (...)".

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 2a tej ustawy, "przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej (...) w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw".

Dodatkowo art. 18b ust. 3 ww. ustawy przewiduje również ograniczenia w prawie do stosowania ulgi technologicznej, m.in.: "prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia".

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zakłada również, iż odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają wydatki na nabycie nowej technologii, które zostały poniesione w roku jej przyjęcia do Ewidencji oraz w roku go poprzedzającym, pod warunkiem, iż w określonym terminie zostały one faktycznie zapłacone oraz nie zostały one zwrócone podatnikowi w żadnej formie.

Ponadto, zgodnie z art. 18b ust. 8 pkt 1 powołanej ustawy, podatnik traci prawo do odliczenia związanych z nabyciem nowej technologii w sytuacji, gdy udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy w zakresie warunków i ograniczeń możliwości zastosowania odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii, nabyte przez Spółkę Moduły spełniają przesłanki pozwalające na odliczenie od podstawy opodatkowania 50% Wydatków kwalifikowanych w zeznaniach CIT-8 za lata, w których zostały one wprowadzone do Ewidencji.

Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty:

3.

Zakładając, iż poniższe zostanie potwierdzone w opiniach wydanych przez niezależną od Spółki jednostkę naukową, poszczególne Moduły można uznać za innowacyjną technologię. Opinie powinny potwierdzać, iż technologia poszczególnych Modułów Systemu jest stosowana na świecie nie dłużej niż przez pięć lat oraz że jego rozwiązania umożliwią Spółce świadczenie nowych, innowacyjnych usług.

4.

Nabywane przez Spółkę prawa do korzystania z Modułów (licencje) stanowią odrębne wartości niematerialne i prawne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podlegają amortyzacji podatkowej.

5.

Spółka nabywa prawa do korzystania z nowej technologii - poprzez nabycie licencji na używanie poszczególnych Modułów Systemu do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

6.

Spółka nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

7.

Wydatki na nabycie prawa do korzystania z poszczególnych Modułów oraz wydatki związane z ich wdrożeniem są przez Nią regulowane na bieżąco, a więc każdorazowo przed wprowadzeniem danego Modułu do Ewidencji i tym samym, przed uwzględnieniem odliczenia na nabycie nowej technologii w zeznaniu CIT-8 za dany rok podatkowy.

8.

Wydatki poniesione na nabycie prawa do korzystania z Modułów oraz ich wdrożenie nie są Spółce zwracane w żadnej formie.

9.

Spółka nie udziela prawa do używania nowej technologii innym podmiotom. Jedynym beneficjentem licencji na System będzie bowiem Spółka. Fakt, iż pośrednicy kredytowi będą mieli możliwość wprowadzenia do Systemu danych związanych z udzielanymi kredytami nie świadczy o udzieleniu im prawa do używania Systemu. Pośrednicy nie będą mieć bowiem żadnych innych możliwości dostępu do Systemu poza obowiązkiem wprowadzenia danych kredytowych niezbędnych dla Banku. Umożliwienie im wprowadzania takich danych ma na celu zoptymalizowanie procesów związanych z udzielaniem kredytów. Taka funkcjonalność Systemu umożliwia usprawnienie procesów udzielania kredytów przez Bank, dzięki czemu wnioski kredytowe mogą być rozpatrywane szybciej i bardziej efektywnie.

10.

Spółka nie została postawiona w stan likwidacji ani nie została ogłoszona Jej upadłość obejmująca likwidację majątku.

Biorąc pod uwagę przytoczony powyżej stan faktyczny oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka ma prawo do odliczenia 50% kwoty Wydatków kwalifikowanych, poniesionych na nabycie wartości niematerialnych i prawnych dających Jej prawo do korzystania z poszczególnych Modułów Systemu w zeznaniu CIT-8 za lata podatkowe, w których zostaną one wprowadzone do Ewidencji, tj. w roku 2011 oraz w latach kolejnych (zakładając, iż w latach tych postanowienia art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ulegną zmianie).

Ponadto, Spółka wskazuje, iż w dniu 11 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał z upoważnienia Ministra Finansów interpretację indywidualną, w której wskazał na dodatkowe warunki, po spełnieniu których Spółka będzie mogła skorzystać z ulgi technologicznej, w szczególności, jeśli:

11.

potwierdzi innowacyjność każdego z Modułów Systemu za pomocą odrębnej opinii jednostki naukowej dla każdego z nich,

12.

odliczy od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych tylko te wydatki na nabycie i wdrożenie każdego z Modułów Systemu, które zostały poniesione w roku przyjęcia modułu do Ewidencji oraz w roku go poprzedzającym.

Powyższe, zdaniem Spółki, oznacza, iż w nowym stanie faktycznym, tj. po spełnieniu powyższych warunków uzyska Ona prawo do skorzystania z ulgi technologicznej przewidzianej w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo, Spółka zaznacza, iż Jej stanowisko w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych w związku z nabyciem prawa do innowacyjnego systemu informatycznego od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Ministra Finansów (przykładowo interpretacje z dnia 19 stycznia 2010 r. wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygnaturach IBPBI/2/423-1284/09/JD czy IBPBI/2/423-67/10/JD oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 25 marca 2010 r. o sygnaturze ILPB3/423-31/10-2/JG).

W świetle powyższego stanu faktycznego, Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy jednocześnie zauważyć, iż we własnym stanowisku zawartym we wniosku na stronie 4 akapit 2 Wnioskodawca błędnie powołał definicję nowych technologii: "Za nowe technologie uważa się "wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (...)".

Zgodnie bowiem z obowiązującym brzmieniem art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Organ uznał to za oczywistą omyłkę nie mającą wpływu na rozstrzygnięcie w przedstawionej sprawie.

Jednocześnie, nadmienia się w myśl art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w (...) art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl