ILPB4/423-434/12-3/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-434/12-3/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wysokości zaliczki na rok 2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości kontynuacji wpłacania zaliczek w uproszczonej formie w 2013 r. i latach kolejnych,

* sposobu ustalenia wysokości zaliczki na rok 2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest członkiem międzynarodowej Grupy i producentem wyrobów ze skalnej wełny.

W dniu 7 grudnia 2011 r. Spółka zawarła umowę kupna udziałów spółki R Sp. z o.o. (dalej: RFN) od spółki A/S z siedzibą w Danii.

Celem transakcji było dostosowanie struktury kapitałowej w Polsce do wymagań rynku. Ponadto, połączenie ma doprowadzić do efektywniejszego wykorzystania zasobów Grupy, angażowanych przez polskie spółki.

Rezultatem transakcji było połączenie Spółki (spółka przejmująca) poprzez przejęcie ze spółką RFN (spółka przejmowana), które nastąpiło z dniem 0I.03.2012 r.

Połączenie zostało przeprowadzone metodą łączenia udziałów na podstawie art. 44c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.; dalej: UOR). Zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 2 UOR, połączenie odbyło się bez zamykania ksiąg rachunkowych.

Na dzień połączenia zarówno Spółka, jak i RFN opłacały zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej, zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowy od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z połączeniem, Spółka będzie mogła w dalszym ciągu w roku 2013 i kolejnych dokonywać wpłat zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy określając wysokość zaliczki na rok 2013 powinna zostać obliczona na podstawie deklaracji CIT-8 za rok 2011, złożone zarówno przez spółkę przejmującą oraz przejmowaną, tj. poprzez zsumowanie zaliczek obu spółek.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną w dniu 7 marca 2013 r. nr ILPB4/423-434/12-2/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu rocznym, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy, a jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.

Połączenie spółek metodą łączenia udziałów powoduje, iż spółka przejmowana nie kończy roku podatkowego w dniu połączenia. Wprawdzie połączenie spółek poprzez przejęcie nie ma wpływu na podmiotowość prawną spółki przejmującej i zasadniczo kończy byt prawny spółki przejmowanej, to jednak stwierdzić należy, iż ostateczne rozliczenie rozpoczętego przez spółkę przejmowaną roku podatkowego, nastąpi wraz z upływem roku podatkowego spółki przejmującej.

Spółka przejmująca wstępując na podstawie sukcesji we wszelkie obowiązki spółki przejmowanej ma obowiązek dokonać rozliczenia podatkowego za spółkę przejmowaną nie tylko od chwili połączenia, lecz za okres od początku roku, a więc również za okres, w którym obie spółki były samodzielnymi podatnikami. Rozliczenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym, w którym nastąpiło połączenie, powinno odbyć się poprzez zsumowanie przychodów i kosztów podatkowych spółki przejmowanej z przychodami i kosztami, jakie w danym roku poniosła spółka przejmująca.

Poprzez analogię, należy stwierdzić, iż obowiązek zsumowania dochodów i kosztów powinien nastąpić również w momencie ustalania zaliczki uproszczonej na rok 2013. Podstawą ustalenia wysokości zaliczki uproszczonej, w ocenie Spółki, powinny być deklaracje podatkowe CIT-8 złożone przez obie spółki w roku poprzedzającym dany rok podatkowy, a więc w oparciu o deklaracje za rok 2011. Zaznaczyć należy, iż obie spółki w roku 2011 osiągnęły dochód.

W związku z powyższym, w zakresie pytania 2, Spółka stoi na stanowisku, iż w roku 2013 będzie zobowiązana do wpłacania zaliczki uproszczonej w wysokości równej sumie zaliczek ustalonych na podstawie deklaracji CIT-8 za 2011 rok, złożonych zarówno przez spółkę przejmującą, jak i przejmowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki (...) - art. 493 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych. Skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości przez spółkę przejmowaną, przy zachowaniu ciągłości prawnej i organizacyjnej spółki przejmującej.

Przepis art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych stanowi, iż spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Na gruncie prawa podatkowego powyższa zasada sukcesji została wyrażona przez przepis art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), stanowiący, iż osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przepis ten stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych) - art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Tym samym, Spółka stanie się następcą prawnym przejmowanej spółki kapitałowej i wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki (również podatkowe) podmiotu przejętego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej w roku 2011 zawarła umowę kupna udziałów innej polskiej spółki kapitałowej. Rezultatem transakcji było połączenie Spółki (spółka przejmująca) poprzez przejęcie ze wskazaną spółką (spółka przejmowana), które nastąpiło z dniem 0I.03.2012 r. Połączenie zostało przeprowadzone metodą łączenia udziałów na podstawie art. 44c ustawy o rachunkowości. Ponadto, połączenie odbyło się bez zamykania ksiąg rachunkowych. Na dzień połączenia zarówno Spółka, jak i spółka przejmowana opłacały zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej.

Jak wynika z powyższego, proces łączenia się obu spółek przez przejęcie jest związany z sukcesją podatkową Wnioskodawcy jako Spółki Przejmującej. Skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości prawnej przez spółkę przejmowaną, natomiast Spółka Przejmująca nie traci swej podmiotowości prawnej, zachowując tym samym ciągłość prawną i organizacyjną, a zatem nie powstaje nowa jednostka.

Stosownie do art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Zgodnie z art. 25 ust. 7 tej ustawy, podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a, są obowiązani:

1.

w formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek;

2.

stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym;

3.

wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 1a i 2a, uwzględniając zasady wyrażone w tych przepisach;

4.

(uchylony);

5.

dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27.

Możliwość dokonywania wpłat zaliczek miesięcznych w uproszczonej formie dotyczy podatników kontynuujących działalność. Wynika to z faktu, że wysokość ryczałtowej zaliczki na podatek uzależniona jest od podatku wykazanego we wcześniejszych zeznaniach podatkowych. Stanowi ona równowartość 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli z zeznania tego nie wynikał podatek należny, za podstawę do obliczenia wysokości zaliczki przyjmuje się zeznanie złożone w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.

Z uproszczonej formy wpłacania zaliczek nie mogą skorzystać podatnicy, którzy:

* nie wykazali podatku należnego w żadnym z zeznań złożonych w ciągu dwóch lat podatkowych, poprzedzających dany rok podatkowy, albo

* rozpoczęli działalność w danym lub poprzednim roku podatkowym.

Przepisy podatkowe nie przewidują zatem sytuacji, w której spółka przejmująca (tu: Wnioskodawca) mogłaby zostać pozbawiona prawa do rozliczania się w uproszczonej formie. Przy czym, podkreślić należy, iż Spółka dokonując obliczenia wysokości zaliczki, którą będzie zobowiązana opłacać w roku podatkowym 2013, za podstawę tego wyliczenia winna przyjąć podatek należny wykazany w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu w roku 2011. Jest to bowiem zeznanie, które Spółka złożyła w 2012 r. Tym samym, wysokość tej zaliczki nie może uwzględniać podatku należnego wykazanego w zeznaniu rocznym spółki przejmowanej. Ustawodawca nie przewidział bowiem żadnych innych zasad obliczania wysokości zaliczek na podatek dochodowy wpłacanych w formie uproszczonej w sytuacji łączenia się spółek.

Reasumując, Wnioskodawca określając wysokość zaliczki na rok 2013 opłacanej w formie uproszczonej, zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinien ją obliczyć na podstawie deklaracji CIT-8 za rok 2011 złożonej tylko przez siebie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl