ILPB4/423-434/12-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-434/12-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości kontynuacji wpłacania zaliczek w uproszczonej formie w 2013 r. i latach kolejnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości kontynuacji wpłacania zaliczek w uproszczonej formie w 2013 r. i latach kolejnych,

* sposobu ustalenia wysokości zaliczki na rok 2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest członkiem międzynarodowej Grupy i producentem wyrobów ze skalnej wełny.

W dniu 7 grudnia 2011 r. Spółka zawarła umowę kupna udziałów spółki R Sp. z o.o. (dalej: RFN) od spółki A/S z siedzibą w Danii.

Celem transakcji było dostosowanie struktury kapitałowej w Polsce do wymagań rynku. Ponadto, połączenie ma doprowadzić do efektywniejszego wykorzystania zasobów Grupy, angażowanych przez polskie spółki.

Rezultatem transakcji było połączenie Spółki (spółka przejmująca) poprzez przejęcie ze spółką RFN (spółka przejmowana), które nastąpiło z dniem 0I.03.2012 r.

Połączenie zostało przeprowadzone metodą łączenia udziałów na podstawie art. 44c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.; dalej: UOR). Zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 2 UOR, połączenie odbyło się bez zamykania ksiąg rachunkowych.

Na dzień połączenia zarówno Spółka, jak i RFN opłacały zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej, zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowy od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z połączeniem, Spółka będzie mogła w dalszym ciągu w roku 2013 i kolejnych dokonywać wpłat zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy określając wysokość zaliczki na rok 2013 powinna zostać obliczona na podstawie deklaracji CIT-8 za rok 2011, złożone zarówno przez spółkę przejmującą oraz przejmowaną, tj. poprzez zsumowanie zaliczek obu spółek.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytania nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną w dniu 7 marca 2013 r. nr ILPB4/423-434/12-3/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż podatnicy mogą wpłacać w danym roku podatkowym zaliczki miesięczne w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu rocznym, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazaliby podatku należnego, to mogą określić wysokość zaliczek na podatek dochodowy na dany rok opierając się na wysokości podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego jeszcze rok wcześniej.

Warunkiem skorzystania z tej formy określania wysokości zaliczek na podatek dochodowy jest powiadomienie właściwego ze względu na siedzibę podatnika Naczelnika Urzędu Skarbowego (art. 25 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy) i takie zawiadomienie dotyczy także lat następnych (art. 25 ust. 7a ww. ustawy), chyba że podatnik zmieni zdanie i w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Z wykładni art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż z uproszczonej formy wpłacania zaliczki na podatek nie mogą skorzystać wyłącznie:

1.

podatnicy rozpoczynający działalność w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym,

2.

podatnicy, którzy w zeznaniu rocznym złożonym w roku poprzedzającym rok podatkowy, jak również w zeznaniu podatkowym poprzedzającym rok podatkowy o dwa lata nie wykazali podatku należnego.

Spółka uważa zatem, iż w sytuacji spełnienia powyższych warunków, prawo do wpłacania zaliczek w formie uproszczonej będzie zachowane. Połączenie spółek nie doprowadziło do powstania nowego podmiotu prawnego, lecz do sytuacji, w której spółka przejmowana zakończyła swój byt prawny w chwili połączenia, a spółka przejmująca kontynuuje swój byt prawny.

Zatem należy stwierdzić, iż w opisywanym stanie faktycznym nie zachodzą przesłanki uniemożliwiające wpłacania zaliczek w formie uproszczonej, a w związku z tym stwierdzić należy, iż połączenie spółek nie będzie miało wpływu na możliwość wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji IBPBI/2/423-291/10/AP z dnia 24 lutego 2010 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji IPPB3/423-200/10-4/ER z dnia 9 czerwca 2010 r. oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji ILPB4/423-65/12-5/ŁM z dnia 17 maja 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl