ILPB4/423-386/13-6/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-386/13-6/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do ulgi na nabycie nowych technologii:

* jest prawidłowe - w części odnoszącej się do wydatków zapłaconych w 2012 r.,

* jest nieprawidłowe - w części odnoszącej się do wydatków zapłaconych w 2013 r.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 30 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* prawa do ulgi na nabycie nowych technologii,

* ustalenia wartości odliczenia z tytułu ulgi na nabycie nowych technologii.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji opakowań, będąc jednym z liderów swojego rynku. Spółka jest jednym z najbardziej innowacyjnych i elastycznie działających przedsiębiorstw w branży.

W toku prowadzenia działalności gospodarczej Spółka korzysta z wysokospecjalistycznego oprogramowania, wspomagającego różne obszary działalności Spółki. Mając na względzie potrzeby wynikające z rozwoju Spółki oraz wymagań otoczenia biznesowego, Spółka zdecydowała o zakupie i wdrożeniu nowego oprogramowania, mającego w sposób zintegrowany i kompleksowy służyć udoskonaleniu działalności Spółki.

W rezultacie powyższej decyzji, Spółka dokonała w 2012 r. wdrożenia Zintegrowanego Systemu Informatycznego - SAP (dalej: "Zintegrowany SAP"). Zintegrowany SAP składa się z odpowiednio zintegrowanego, modularnego oprogramowania SAP (...) - tj. opiera się na systemie klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa).

Zakończenie procesu wdrożenia (oraz przyjęcie do używania) Zintegrowanego SAP w Spółce nastąpiło w 2012 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zaimplementowała i wykorzystuje następujące moduły funkcjonalne Zintegrowanego SAP:

* Finanse (FI - Finance),

* Zarządzanie Aktywami (AM - Assets Management),

* Kontroling (CO - Controlling),

* Sprzedaż i dystrybucja (SD - Sales and distribution),

* Zarządzanie materiałami (MM - Material Management),

* Planowanie produkcji (PP - Production Planning),

* Zarządzanie magazynem wysokiego składowania (WMS),

* Planowanie tras dostaw (TPS).

Moduły w zakresie zarządzania magazynem oraz planowania tras dostaw oparte są o funkcjonalne połączenie programowe aplikacji WMS oraz TPS (moduły programowe) w modularną budowę systemu SAP 6.0. Takie połączenie jest nierozłącznym i funkcjonalnym sprzężeniem i połączeniem, tworzącym Zintegrowany SAP. Od momentu przyjęcia do używania w 2012 r. Zintegrowany SAP stanowi u Spółki wartość niematerialną i prawną (dalej "WNiP") - dla celów księgowych oraz dla celu podatku dochodowego od osób prawnych (dalej "CIT").

Zintegrowany system jest przedmiotem amortyzacji księgowej oraz podatkowej. WNiP rozpoznano w oparciu o udzieloną Spółce licencję.

W roku 2013 Spółka uzyskała opinię Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu (...) o możliwości uznania Zintegrowanego SAP za "nową technologię" w rozumieniu przepisu art. 18b Ustawy CIT. Wskazany podmiot jest niezależną od Spółki jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

W sporządzonej przez Jednostkę opinii stwierdzono, iż:

* Zintegrowany SAP wraz z wdrożeniem jest nowym produktem, znanym w świecie od 2008 r., co oznacza, że na moment wdrożenia nie był stosowany na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat i zgodnie z definicjami stosowanymi w Unii Europejskiej oraz w Rzeczypospolitej Polskiej był w momencie wdrożenia technologią informacyjną i komunikacyjną o innowacyjnym charakterze;

* Zintegrowany SAP wraz z wdrożeniem:

* stanowi wartość niematerialną i prawą,

* umożliwia świadczenie udoskonalonych usług,

* stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od 2008 r., czyli technologię, która w momencie wdrożenia nie była stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co oznacza spełnienie przesłanek umożliwiających uważanie go za nową technologię w rozumieniu art. 16b ust. 2 Ustawy CIT.

Spółka pragnie również wskazać, iż:

* nie prowadziła w roku 2011, w roku 2012, ani nie prowadzi obecnie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia;

* kwota wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie i wdrożenie Zintegrowanego SAP (uwzględniona w wartości początkowej tego systemu jako WNiP) nie została zwrócona Spółce w jakiejkolwiek formie. Spółka nie przewiduje również, aby w przeciągu trzech lat podatkowych od końca roku podatkowego wprowadzenia Zintegrowanego SAP do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Spółki, Spółka otrzymała zwrot wydatków na przedmiotowy system w jakiejkolwiek formie;

* Spółka nie przewiduje, aby w przeciągu trzech lat podatkowych od końca roku podatkowego wprowadzenia Zintegrowanego SAP do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Spółki, Spółka miała udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do system. Do tej pory prawo takie nie zostało w żadnym zakresie udzielone.

Jak wskazano, Zintegrowany SAP stanowi u Spółki WNiP dla celów podatku dochodowego od osób prawnych - pod nazwą Zintegrowany System Informatyczny - SAP.

Do wartości początkowej WNiP, ujętej w rejestrze wartości niematerialnych i prawnych, zaliczone są następujące elementy:

* koszty nabycia licencji na korzystanie z SAP,

* koszty wdrożenia Zintegrowanego SAP, tj. koszty jego uruchomienia, dostosowania do potrzeb Spółki, zintegrowania poszczególnych modułów programowych systemu, prac szkoleniowo-parametryzacyjnych (tekst jedn.: warsztatów dedykowanych testowaniu systemu i, w oparciu o wyniki testów, ewentualnej modyfikacji systemu). Wynagrodzenie podmiotu wdrażającego obejmowało również zwrot kosztów podróży oraz delegacji personelu wdrażającego system,

* koszty migracji danych z poprzedniego systemu do Zintegrowanego SAP,

* audyt w zakresie prawidłowości procesu ww. migracji danych,

* koszty szkoleń kluczowych użytkowników (tekst jedn.: personelu decyzyjnego i operacyjnego dla użytkowania systemu, mającego zatem praktyczny wpływ na jego funkcjonowanie),

* koszty wynagrodzeń pracowników Spółki, uczestniczących we wdrożeniu,

* inne koszty, które zgodnie z przepisami Ustawy CIT powinny zwiększać wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej, jak koszty delegacji pracowników Spółki, czy odpowiednie różnice kursowe.

Przedmiotowe wydatki zostały poniesione przez Spółkę: w roku podatkowym, w którym Zintegrowany SAP wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz w następnym roku podatkowym (tekst jedn.: odpowiednio, w roku 2012 oraz 2013).

Podkreślić należy, iż rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Pismem uzupełniającym z 30 października 2013 r. doprecyzowano przedstawiony stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego wyjaśniając, że wdrożenie Zintegrowanego SAP pozwoliło Spółce na zintegrowanie i zcentralizowanie wewnętrznych procesów biznesowych Spółki oraz skuteczne wspomaganie procesów zarządzania na szczeblu strategicznym i operacyjnym. Wdrożenie Zintegrowanego SAP dało m.in. korzyści w postaci zharmonizowania procesów w Spółce, większą przejrzystość działania poprzez pełną informację o Spółce, wydajniejszy podział zadań i lepsze prognozowanie biznesowe. W rezultacie, Zintegrowany SAP umożliwił Spółce ekspresowe reagowanie na aktualne zapotrzebowanie rynku. Wprowadzone do Zintegrowanego SAP dane są natychmiast gotowe i łatwe do obróbki na potrzeby raportowania zewnętrznego i wewnętrznego, a dokumenty i raporty generowane są automatycznie. Zintegrowany SAP zapewnił także jedną wspólną bazę danych, co znacznie ułatwiło wprowadzanie, gromadzenie i przechowywanie danych. Usprawniony został także obieg dokumentów w Spółce, zarówno dokumentów wewnętrznych, jak i dokumentów wymienianych pomiędzy Spółką a jej kontrahentami. Dzięki temu, Spółka zyskała także dynamiczną kontrolę nad procesami zachodzącymi w Spółce.

Wdrożenie Zintegrowanego SAP oznacza znaczące udoskonalenie wykonywanych przez Spółkę czynności i ich oferowanie klientom Spółki, które niemożliwe byłoby do osiągnięcia bez Zintegrowanego SAP. Wdrożenie Zintegrowanego SAP doprowadziło do przeprowadzenia w Spółce innowacji procesowych i organizacyjnych.

W wyniku wdrożenia Zintegrowanego SAP nastąpiła znacząca zmiana procesów świadczenia i obsługi czynności sprzedaży i dystrybucji. Dzięki wdrożeniu Zintegrowanego SAP możliwe stało się udoskonalanie wyrobów Spółki oraz związanych z nimi usług. Przedmiotowa zmiana wynika z opisanego poniżej wpływu innowacyjnych rozwiązań Zintegrowanego SAP na poszczególne obszary związane z wytwarzaniem wyrobów Spółki oraz ww. usługi.

Obecnie obsługa klienta, zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego, jest zasadniczo zmieniona. Wspomniana zmiana wynika z szybszej i bardziej kompleksowej, dzięki Zintegrowanemu SAP, obsługi kontrahentów.

Dzięki Zintegrowanemu SAP, działalność Spółki uległa zasadniczej zmianie w szczególności w zakresie szybkości oraz wzrostu jakości obsługi kontrahentów.

Jednocześnie Zintegrowany SAP zapewnia pełną integrację procesu planowania i wykonawstwa, co wpływa nie tylko na szybkość realizacji zamówień, ale również na zacieśnienie relacji z klientami i budowanie ich lojalności oraz szybsze wprowadzanie nowych technologii na rynek przy zachowaniu ich najwyższej jakości.

Udostępnione w Zintegrowanym SAP efektywne narzędzia do raportowania i analiz związanych ze sprzedażą i marketingiem pozwalają Spółce na dostęp do danych z licznych źródeł zewnętrznych i wewnętrznych, co niewątpliwie wspomaga kadrę zarządzającą przy podejmowaniu decyzji biznesowych, redukując ryzyko błędnej decyzji wynikającej z niedostatecznych informacji.

Zintegrowany SAP wprowadził usprawnienia w zarządzaniu finansami Spółki, co m.in. pozwoliło na bieżącą kontrolę nad przepływem środków pieniężnych Spółki oraz pozwoliło na analizę, planowanie oraz zarządzanie realizacją projektów od momentu zamówienia do przyjęcia zapłaty, co znacznie poprawia proces obsługi klienta, a także współpracę z dostawcami. Jednocześnie zarządzanie aktywami Spółki poprzez Zintegrowany SAP wpłynęło na usprawnienie bieżącej analizy zadań inwestycyjnych i ewidencji zapasów magazynowych, co pozwoliło efektywniej zarządzać majątkiem całej Spółki.

Jednocześnie oprogramowanie wpłynęło na:

* poprawę procesu sprzedaży, np. zwiększenie jej wydajności i tym samym ograniczenie kosztów,

* zwiększenie szybkości i sprawności procesów okołosprzedażowych, handlowych, zarządczych, czy funkcjonowania łańcucha dostaw,

* minimalizację ryzyk finansowych, środowiskowych, bądź technicznych, jakie mogą wystąpić w Spółce,

* usprawnienie zarządzania Spółką poprzez przyspieszenie określonych procesów o charakterze administracyjnym.

Modyfikacje i udoskonalenia wyżej wymienionych procesów spowodowały poprawę bezpieczeństwa prowadzenia działalności poprzez redukcję ryzyk oraz dokładności świadczonych usług poprzez zmniejszenie liczby pomyłek.

Innymi słowy, obszary działalności, które dzięki wdrożeniu Zintegrowanego SAP zostały usprawnione to: sprzedaż i dystrybucja, finanse i księgowość, kontroling oraz logistyka. Dzięki wdrożeniu Zintegrowanego SAP Spółka może w sposób udoskonalony prowadzić swoją działalność, polegającą głównie na produkcji i sprzedaży nowoczesnych opakowań.

Reasumując wdrożenie Zintegrowanego SAP doprowadziło do:

* zasadniczej zmiany (poprawy) szybkości obsługi kontrahentów,

* zasadniczej zmiany (poprawy) dokładności obsługi kontrahentów (mniej błędów),

* zasadniczej zmiany (poprawy) jakości obsługi kontrahentów poprzez monitorowanie ich wykonania (jakość i terminowość).

Mając na względzie korzyści dla procesów gospodarczych w Spółce wynikające z zakupu takiej wiedzy technologicznej, należy Zintegrowany SAP zakwalifikować jako innowacyjny.

W oparciu Zintegrowany SAP Spółka stworzyła system wspomagający zarządzanie całym obszarem działalności, wraz ze wszystkimi procesami w niej zachodzącymi. Zintegrowany SAP ułatwił zarządzanie Spółką we wskazanych powyżej obszarach. Dzięki przejrzystości Zintegrowanego SAP możliwe jest przede wszystkim lepsze zrozumienie procesów zachodzących w Spółce i łatwiejsze dostrzeżenie powiązań między nimi, co z kolei wpływa pozytywnie na efektywność działań. Dotyczy to zarówno relacji wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i relacji z klientami zewnętrznymi.

Biorąc pod uwagę umożliwione przez Zintegrowany SAP funkcje, jak również efektywność realizacji zamówień, wdrożenie oprogramowania doprowadziło do świadczenia przez Spółkę zasadniczo zmienionych czynności o znacznie podwyższonej jakości. Dlatego, Zintegrowany SAP stanowi podstawę innowacji i zasadniczej zmiany czynności świadczonych przez Spółkę.

Jak wskazano w treści wniosku, w roku 2013 Spółka uzyskała opinię niezależnej od Spółki jednostki naukowej - Uniwersytetu (...), Wydziału Matematyki i Informatyki - o możliwości uznania Zintegrowanego SAP za "nową technologię" w rozumieniu przepisu art. 18b Ustawy CIT. W sporządzonej przez Jednostkę opinii stwierdzono w szczególności, iż Zintegrowany SAP wraz z wdrożeniem umożliwia świadczenie udoskonalonych wyrobów lub usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż Spółka spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii (w rozumieniu art. 18b Ustawy CIT), a zatem w opisanym zdarzeniu przyszłym ma prawo jej zastosowania poprzez: korektę deklaracji podatkowej w CIT za 2012 rok i odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kwoty odpowiadających wydatkom zapłaconym w roku 2012 oraz odliczenie od podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej CIT za 2013 rok 50% kwoty odpowiadających wydatkom zapłaconym w roku 2013.

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym wartością odliczenia od podstawy opodatkowania z tytułu ulgi na nabycie nowych technologii będzie wartość równa 50% kwoty opisanych powyżej wydatków, poniesionych na nabycie Zintegrowanego SAP, a uwzględnionych w wartości początkowej WNiP, jaką jest Zintegrowany SAP.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Jednocześnie, wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją z 19 grudnia 2013 r. nr ILPB4/423-386/13-7/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż Spółka spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii (w rozumieniu art. 18b Ustawy CIT), a zatem w opisanym zdarzeniu przyszłym ma prawo jej zastosowania poprzez: korektę deklaracji podatkowej w CIT za 2012 rok (i odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kwoty odpowiadających wydatkom zapłaconym w roku 2012) oraz odliczenie od podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej CIT za 2013 rok 50% kwoty odpowiadających wydatkom zapłaconym w roku 2013.

Stanowisko Spółki oparte jest na szeregu argumentów wynikających z przepisów prawa.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 18b ust. 1 Ustawy CIT, od podstawy opodatkowania odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Zgodnie z art. 18b ust. 2a Ustawy CIT przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Co więcej, na mocy art. 18b ust. 4, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości podatkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jednocześnie, zgodnie z brzmieniem art. 18b ust. 6 odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5.

Wedle przepisu art. 18b ust. 3 Ustawy CIT prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Podatnik traci też prawo do odliczeń, zgodnie z art. 18b ust. 8 Ustawy CIT, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

* udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii,

* otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Spółka wskazuje, iż spełnione zostały wszelkie warunki, aby możliwe było skorzystanie przez Spółkę z ulgi na nabycie nowych technologii - Spółka spełnia bowiem wszystkie przesłanki do zastosowania tejże ulgi:

* Zintegrowany SAP wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jako wartości niematerialne i prawne zgodnie z wymaganiem przewidzianym w art. 18b ust. 2 Ustawy CIT,

* Zintegrowany SAP stanowi nową technologię, co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej zgodnie z wymaganiem przewidzianym w art. 18b ust. 2 Ustawy CIT. Spółka podkreśla, iż zgodnie z art. 2 pkt 9 lit. a ustawy o zasadach finansowania nauki, Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu (...), tj. jednostka, która przygotowała opinię potwierdzającą status nowej technologii, posiada status takiej jednostki naukowej,

* jednocześnie, technologia ta (co wynika ze wskazanej powyżej opinii jednostki naukowej):

* umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług,

* nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat,

* Zintegrowany SAP został nabyty w drodze umowy licencyjnej, co jest wymagane zgodnie z art. 18b ust. 2a Ustawy CIT,

* wydatki na nabycie Zintegrowanego SAP nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie,

* Spółka nie prowadzi i nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zgodnie z wymaganiem art. 18b ust. 3 Ustawy CIT,

* Spółka nie przewiduje, aby w przeciągu trzech lat podatkowych od końca roku podatkowego wprowadzenia Zintegrowanego SAP do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Spółki, Spółka miała udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do systemu. Do tej pory prawo takie nie zostało w żadnym zakresie udzielone.

W konsekwencji, w powyższej sytuacji zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 18b Ustawy CIT, uprawniając Spółkę do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii.

Spółka pragnie podkreślić, iż skorzystanie z ulgi, o której mowa w art. 18b Ustawy CIT, jest w jej przedmiotowej sytuacji możliwe poprzez odpowiednie jej ujęcie w latach 2012 i 2013, kiedy Spółka dokonywała zapłaty za wydatki na nabycie Zintegrowanego SAP. W praktyce, kwota ulgi obliczona w oparciu o wydatki zapłacone w roku 2012 rozliczona powinna być poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za 2012 rok, zaś kwota ulgi obliczona w oparciu o wydatki poniesione w roku 2013 rozliczona powinna być poprzez rozliczenie w deklaracji podatkowej za 2013 rok.

W powyższym kontekście, Spółka pragnie powołać przepis art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, na mocy którego podatnicy, z wyjątkiem niektórych kategorii zwolnionych od podatku, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu, a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku. Jednocześnie, zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z § 2 tego artykułu korygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W świetle przytoczonych regulacji, w przypadku niezastosowania odliczenia w roku, w którym przysługiwało takie prawo, w celu skorzystania z prawa do ulgi technologicznej, Spółka powinna złożyć korektę deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych za rok, w którym to odliczenie (w proporcjonalnej części) przysługiwało.

Spółka uważa, iż dla skorzystania z ulgi technologicznej bez znaczenia pozostaje to, w którym roku Spółka uzyskała opinię niezależnej jednostki naukowej. Podobną ocenę wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w: interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2012 r. sygn. IBPBI/2/423-1530/11/MS:

"Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż uzyskanie opinii od niezależnej od Spółki jednostki naukowej potwierdzającej status nowej technologii dla danej wartości niematerialnej i prawnej po okresie złożenia zeznania CIT-8 będzie uprawniało Spółkę do złożenia stosownych korekt zeznania i skorzystania z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania poniesionych w poprzednich latach podatkowych wydatków na nabycie nowych technologii"; oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2012 r. sygn. IBPBI/2/423-392/12/SD:

"W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż Spółka przy założeniu, że uzyska PozytywneOpinie jednostki naukowej, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego za 2011 r. lub bezpośrednio w zeznaniu podatkowym składanym za 2011 r. skorzystać z ulgi na nowe technologie (...)".

Reasumując, prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż Spółka spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii (w rozumieniu art. 18b Ustawy CIT), a zatem w opisanym zdarzeniu przyszłym ma prawo jej zastosowania poprzez korektę deklaracji podatkowej w CIT za 2012 rok (i odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kwoty odpowiadającej wydatkom zapłaconym w roku 2012) oraz odliczenie od podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej CIT za 2013 rok 50% kwoty odpowiadającej wydatkom zapłaconym w roku 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do ulgi na nabycie nowych technologii:

* jest prawidłowe - w części odnoszącej się do wydatków zapłaconych w 2012 r.,

* jest nieprawidłowe - w części odnoszącej się do wydatków zapłaconych w 2013 r.

Zgodnie z przepisem art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.): od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy: za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ww. ustawy).

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 tej ustawy).

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ww. ustawy).

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ww. ustawy).

Stosownie do art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1.

udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2.

zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo

3.

otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 8, podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym wystąpiły te okoliczności, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę. W przypadku, o którym mowa w ust. 8 pkt 3, kwotę odliczeń, do której podatnik utracił prawo, określa się proporcjonalnie do udziału zwróconych wydatków w wartości początkowej nowej technologii (art. 18b ust. 9 tej ustawy).

Natomiast w myśl art. 18b ust. 10 omawianej ustawy: przepisy ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie utraty przez podatkową grupę kapitałową statusu podatnika. Obowiązek, o którym mowa w ust. 9, ciąży wówczas na spółce, która wprowadziła nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W świetle przytoczonych regulacji, nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność "produkcyjną" technologii potwierdzać ma opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej. Takimi jednostkami - w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) - są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

a.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b.

jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

c.

instytuty badawcze,

d.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e. Polską Akademię Umiejętności,

f. inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo - rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw.

Z regulacji art. 18b wynika również, że podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym, dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku. Jeżeli natomiast podatnik ponosi zaliczki (zadatki) na poczet omawianych wydatków w roku poprzedzającym rok wprowadzenia ich do tej ewidencji, to uznaje się je za poniesione w roku wprowadzenia nowej technologii do stosownej ewidencji. Ponadto nie mogą być odliczone wydatki, które zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Wprowadzono również ograniczenie wysokości tego odliczenia do 50% kwoty ustalonej zgodnie z art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowej technologii dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym wprowadzono ją do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość jego dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zwraca się również uwagę na przepis art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala - w przypadku nabycia nowej technologii - na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w toku prowadzenia działalności gospodarczej Spółka korzysta z wysokospecjalistycznego oprogramowania, wspomagającego różne obszary jej działalności. Spółka zdecydowała o zakupie i wdrożeniu nowego oprogramowania, mającego w sposób zintegrowany i kompleksowy służyć udoskonaleniu działalności Spółki. W rezultacie powyższej decyzji, Spółka dokonała w 2012 r. wdrożenia Zintegrowanego Systemu Informatycznego - SAP (dalej "Zintegrowany SAP"). Zintegrowany SAP został wprowadzony jako wartość niematerialna i prawna (tekst jedn.: licencja) do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki w roku 2012. Z kolei, wydatki na nabycie tej nowej technologii były przez Spółkę płacone na rzecz podmiotów uprawnionych w roku 2012 oraz 2013. Jednocześnie wydatki te nie zostały/nie zostaną Spółce zwrócone. Dzięki wdrożeniu Zintegrowanego SAP Spółka może w sposób udoskonalony prowadzić swoją działalność, polegającą głównie na produkcji i sprzedaży nowoczesnych opakowań. Doprowadziło to - jak wskazała Spółka - do zmiany (poprawy) szybkości, dokładności, jakości i terminowości obsługi klientów. Ponadto, Zintegrowany SAP jest produktem innowacyjnym, który nie był stosowany na świecie dłużej niż 5 lat. Potwierdza to otrzymana w 2013 r. opinia Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu (...) -jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki. Spółka wskazała również, że nie wystąpiły/nie wystąpią żadne przesłanki ograniczające prawo do ulgi na nowe technologie lub powodujące utratę tego prawa.

W związku z powyższym opisem, wydatki poniesione przez Spółkę w latach 2012-2013 na nabycie Zintegrowanego SAP, uwzględnione w jego wartości początkowej oraz zapłacone, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji.

Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze. zm.) dopuszczają możliwość złożenia korekty zeznania rocznego. Wynika to z treści art. 81 § 1 tej ustawy, zgodnie z którym: jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Jednocześnie należy nadmienić, że stosownie do brzmienia art. 81 § 2 cyt. ustawy: skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W myśl art. 3 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa: ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Zgodnie z art. 70 § 1 ww. ustawy: zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Korekta zeznania jest możliwa tylko wtedy, jeśli zobowiązanie podatkowe nie uległo przedawnieniu (zobowiązanie przedawnia się - co do zasady - z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku).

Zatem, w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie Zintegrowanego SAP, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone (w 2012 i 2013 r.) podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków. Przy czym, odliczenie to winno mieć miejsce w zeznaniu podatkowym CIT-8 za 2012 r.

Wobec powyższego stwierdzenia - Spółka może dokonać odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii w tym roku podatkowym, w którym został wprowadzony Zintegrowany SAP do ewidencji środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych, czyli w roku 2012.

Reasumując, Spółka spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania ulgi na nabycie nowych technologii (w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), a zatem ma prawo jej zastosowania przez korektę deklaracji podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych za 2012 rok i odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kwoty odpowiadającej wydatkom zapłaconym w roku 2012 i 2013.

Końcowo należy zauważyć, że określając kwotę odliczenia należy mieć na uwadze rozstrzygnięcie zawarte w interpretacji wydanej w zakresie ustalenia wartości odliczenia z tytułu omawianej ulgi.

Organ podatkowy informuje, że opinia dołączona do wniosku (której oryginał zwrócono Spółce), nie była przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlega interpretacji indywidualnej.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji, należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl