ILPB4/423-360/11-5/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-360/11-5/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z 15 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych, których budowa rozpoczęta została przez zależną spółkę kapitałową i zakończona przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

ustalenia dochodu w związku z otrzymaniem przez Spółkę majątku zależnej spółki kapitałowej,

2.

ustalenia wartości składników majątkowych otrzymanych w wyniku likwidacji,

3.

ustalenia podstawy dokonywania odpisów amortyzacyjnych,

4.

ustalenia wartości początkowej środków trwałych, których budowa rozpoczęta została przez zależną spółkę kapitałową i zakończona przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W związku z planowaną restrukturyzacją, Spółka zamierza zlikwidować swoją spółkę zależną, będącą spółką kapitałową (Spółka Zależna) w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.). Spółka nabyła udziały w Spółce zależnej w ramach aportu.

Ze względu na organizacyjne, funkcjonalne i gospodarcze powiązania, otrzymane w ramach likwidacji składniki majątkowe będą się składały na przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego (k.c.). Otrzymane składniki będą stanowiły zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. W skład przedsiębiorstwa będą wchodziły m.in. nieruchomość (-ci) oraz inne aktywa. Część z nich będzie stanowiła środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, które będą wykorzystywane przez Spółkę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto możliwe jest, że składnikiem otrzymanego w drodze likwidacji Spółki Zależnej przedsiębiorstwa będą m.in. środki trwałe w budowie. W takim wypadku Spółka może dokończyć ich budowę, a następnie wprowadzi je do ewidencji środków trwałych.

Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, że żaden ze składników majątku Spółki Zależnej nie został wniesiony do Spółki Zależnej w drodze aportu w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jak w przedmiotowym stanie faktycznym należy ustalić wysokość dochodu do opodatkowania związanego z otrzymaniem przez Spółkę przedsiębiorstwa w ramach likwidacji Spółki Zależnej.

2.

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym wartość składników majątkowych wchodzących w skład otrzymanego w ramach likwidacji Spółki Zależnej przedsiębiorstwa, będących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi należy wykazać w wartości ustalonej przez Spółkę na dzień otrzymania majątku likwidacyjnego, nie wyższej jednak niż wartość rynkowa.

3.

Czy tak ustalona wartość początkowa środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (wartość ustalona przez Spółkę, nie wyższa jednak niż wartość rynkowa) będzie podstawą dokonywania przez Spółkę odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodów.

4.

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym wartość początkowa środków trwałych, których budowa została rozpoczęta przez Spółkę Zależną i zakończona przez Spółkę, powinna zostać ustalona jako wartość tych środków trwałych ustalona przez Spółkę na dzień otrzymania majątku likwidacyjnego (nie wyższa jednak niż wartość rynkowa) powiększona o koszt wytworzenia poniesiony przez Spółkę.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie czwarte.

Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 29 grudnia 2011 r. nr ILPB4/423-360/11-2/MC, ILPB4/423-360/11-3/MC i ILPB4/423-360/11-4/MC.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wskazano powyżej, nie można wykluczyć, że w ramach otrzymanego przez Spółkę w związku z likwidacją Spółki Zależnej przedsiębiorstwa znajdą się środki trwałe, których budowa została rozpoczęta przez Spółkę Zależną, a następnie zostanie zakończona przez Spółkę.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się, w razie otrzymania w związku z likwidacją osoby prawnej, wysokość ustaloną przez podatnika nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Z kolei, w świetle art. 16g ust. 1 pkt 2 tej ustawy, w razie wytworzenia we własnym zakresie za wartość początkową środków trwałych uważa się koszt wytworzenia.

W ocenie Spółki, wartość początkowa środków trwałych, których budowa została rozpoczęta przez likwidowaną Spółkę Zależną, a zakończona przez Spółkę, powinna zostać ustalona w oparciu o dwa elementy, tj.: (i) ustalenie wartości początkowej budowanych środków trwałych na moment otrzymania ich przez Spółkę w ramach majątku likwidacyjnego oraz (ii) ustalenie wartości początkowej na koniec procesu inwestycyjnego.

Konsekwentnie, zdaniem Spółki, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, wartość budowanych środków trwałych na moment otrzymania majątku likwidacyjnego powinna odpowiadać wartości tych środków według stanu na dzień likwidacji i nie być wyższa od ich wartości rynkowej. Wartości te powinny więc co do zasady odpowiadać wartości środków trwałych w budowie, ustalonej na dzień przyjęcia składników przedsiębiorstwa ustalonej na dzień przyjęcia majątku likwidacyjnego przez Spółkę i rozpoznanej jako przychód Spółki podlegający opodatkowaniu.

Na skutek kontynuacji prac inwestycyjnych, ponoszone przez Spółkę nakłady inwestycyjne będą stanowić koszt wytworzenia. Konsekwentnie, wartość środków trwałych w budowie, ustalona na moment otrzymania majątku likwidacyjnego, powinna zostać zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powiększona o poniesione do dnia wprowadzenia budowanych środków trwałych do ewidencji nakłady inwestycyjne.

Na potwierdzenie swojego stanowiska, Spółka pragnie przywołać w szczególności interpretację indywidualną wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 stycznia 2009 r. (sygn. IPPB3/423-1569/08-2/JG), w której potwierdził on prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym "wartość budowanych środków trwałych na moment otrzymania majątku likwidacyjnego powinna odpowiadać wartości tychże środków trwałych według stanu na dzień likwidacji i być nie wyższa od ich wartości rynkowej. Zatem wartość ta powinna co do zasady odpowiadać wartości środków trwałych w budowie ustalonej na dzień przyjęcia majątku likwidacyjnego przez Spółkę i rozpoznanej jako przychód Spółki podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Na skutek kontynuacji prac inwestycyjnych w Spółce ponoszone nakłady inwestycyjne będą stanowić dla Spółki koszt wytworzenia, konsekwentnie zatem ustalona na moment otrzymania majątku likwidacyjnego wartość środków trwałych w budowie powinna zostać zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 UpodPraw powiększona o poniesione do dnia wprowadzenia budowanych środków trwałych do ewidencji nakłady inwestycyjne".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę pisma stwierdzić należy, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl