ILPB4/423-356/10-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-356/10-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia potrąconego przez kontrahenta zagranicznego zryczałtowanego podatku dochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia potrąconego przez kontrahenta zagranicznego zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, mająca siedzibę w Polsce, zajmuje się naprawą turbin w elektrowniach. w okresie od 6 kwietnia 2010 r. do 12 maja 2010 r. Spółka wykonywała usługę polegającą na inspekcji części niskoprężnej oraz remoncie zaworów turbiny XXX. Usługa była wykonywana w Grecji, w miejscu siedziby kontrahenta.

Remont zaworów, składał się z następujących czynności:

1.

demontaż serwomotorów,

2.

wymiana uszczelek serwomotorów,

3.

demontaż zaworów,

4.

czyszczenie zaworów,

5.

badania nieniszczące,

6.

pomiary,

7.

docieranie powierzchni uszczelniających zaworów (grzyb, dyfuzor),

8.

ponowny montaż zaworów,

9.

ponowny montaż serwomotorów,

10.

rozruch i próby ruchowe.

Spółka wykonywała również prace dodatkowe polegające na naprawie łopatek turbiny XXX. Po wykonaniu usługi Spółka wystawiła fakturę sprzedaży za prace przy remoncie zaworów oraz drugą fakturę sprzedaży na prace dodatkowe. Po otrzymaniu pierwszej faktury, kontrahent zwrócił się do Spółki z żądaniem wysłania mu oryginału Jej certyfikatu rezydencji w Polsce, a następnie jeszcze przesłał Spółce grecki wzór certyfikatu wraz z żądaniem poświadczenia Jej rezydencji w Polsce na tym druku. Obydwa dokumenty kontrahent Wnioskodawcy otrzymał w oryginale w ciągu kilkunastu dni.

Z tytułu obydwu faktur, kontrahent uregulował płatność pomniejszoną o 10% kwoty faktury, tłumacząc, że zobowiązany był zapłacić w swoim kraju podatek u źródła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka ma prawo odliczyć potrącony przez kontrahenta zagranicznego podatek u źródła w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8) za rok, w którym nastąpiło potrącenie podatku u źródła.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy obowiązujących przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, nie może On od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodu odliczyć kwoty podatku u źródła potrąconego przez kontrahenta zagranicznego.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. w tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Jednocześnie, przy interpretacji ww. przepisu należy mieć na względzie postanowienia art. 22a ustawy, w myśl którego - m.in. przepis art. 20 tej ustawy należy stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zatem postanowienia tych umów mają pierwszeństwo w zastosowaniu przed ustawodawstwem krajowym.

Analiza omawianych przepisów pozwala wyspecyfikować przesłanki materialne pozwalające na dokonanie przedmiotowego odliczenia, tj.:

1.

podmiot podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce;

2.

podatnik ten osiąga dochody (przychody) zarówno na terytorium Polski, jak i za granicą;

3.

dochody (przychody) osiągane na terytorium państw obcych podlegają opodatkowaniu w tych państwach;

4.

dochody te nie są wolne od podatku na mocy postanowień umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, czyli nie ma zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy;

5.

podatek od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium państw obcych został faktycznie zapłacony w tych państwach.

Dla ustalenia czy Spółka osiągnęła poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody, czy dochody te podlegają opodatkowaniu za granicą oraz czy dochody te nie są wolne od podatku na mocy postanowień umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska - a tym samym spełnienia kolejnych z wyżej wymienionych warunków - koniecznym jest dokonanie w tym przypadku interpretacji przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Republiki Greckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Atenach dnia 20 listopada 1987 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 524, dalej: umowa polsko - grecka).

Spółka wykonywała na terenie Grecji usługi, które w rozumieniu umowy polsko - greckiej kwalifikuje, zgodnie z jej art. 7, jako zyski przedsiębiorstw, nie są one wymienione jako przedmiot opodatkowania oddzielnie w pozostałych artykułach umowy polsko - greckiej.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 umowy polsko - greckiej, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba, że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób zyski przedsiębiorstwa mogą być przypisane temu zakładowi.

Spółka nie wykonywała swoich usług na terenie Grecji poprzez zakład w rozumieniu art. 5 umowy polsko - greckiej. Zgodnie z art. 5 ust. 1 umowy polsko - greckiej, zakład oznacza stałą placówkę, za której pomocą przedsiębiorstwo wykonuje całkowicie lub częściowo swoją działalność, a z art. 5 ust. 3 umowy polsko - greckiej, budowę lub montaż albo prace instalacyjne uważa się za zakład tylko wtedy, gdy okres ich prowadzenia przekracza 9 miesięcy. Spółka wykonywała swoje usługi w Grecji w okresie 6 kwietnia 2010 r. do 12 maja 2010 r., nie miała więc obowiązku ustanawiać tam stałej placówki.

Podsumowując powyższe, Spółka uważa, że przychody uzyskane przez Nią na terenie Grecji nie podlegały w Grecji opodatkowaniu, a podatek potrącony przez kontrahenta greckiego przy wypłacie należności za świadczone usługi został potrącony niesłusznie. w związku z tym, zapłacony podatek nie może zostać odliczony od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl