ILPB4/423-28/11-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-28/11-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Bank jest bankiem detalicznym, oferującym klientom indywidualnym oraz małym i średnim firmom (dalej: "Klienci") kompleksową ofertę produktów bankowych. Klienci mogą korzystać z produktów Banku (m.in. z kont osobistych, produktów oszczędnościowych, kredytów, kart kredytowych) poprzez wszystkie kanały dostępu, tj. m.in.: bankowość elektroniczną, telefon, rozbudowaną sieć placówek bankowych i placówek partnerskich.

Dążąc do oferowania Klientom nowych i ulepszonych usług, Bank w wielu wypadkach staje przed koniecznością wdrożenia rozwiązań informatycznych, cechujących się większą efektywnością i niezawodnością i tym samym, ponosi koszty nabycia oraz wdrożenia licencji na innowacyjne oprogramowanie komputerowe (dalej: "Licencje").

Licencje, wprowadzane następnie do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, umożliwiają Bankowi bardziej konkurencyjne oraz sprawniejsze świadczenie usług. Niniejsze polega głównie na dostarczeniu Klientom Banku nowych rozwiązań i funkcji.

Nabywanie Licencji służy również wewnętrznemu usprawnieniu działań Banku oraz poprawie bezpieczeństwa Klientów, co także przekłada się wprost na możliwość oferowania usług o wyższym poziomie jakości.

Licencje, których wykorzystanie doprowadziło do zasadniczej zmiany świadczonych przez Bank usług i w odniesieniu do których rozważane jest zastosowanie tzw. ulgi na nowe technologie, zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostały nabyte i wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w latach 2006 - 2009 i obejmują:

* A - system o kluczowym znaczeniu z punktu widzenia obsługi kart kredytowych, w tym autoryzacji transakcji, sprawdzaniu salda, ważności karty,

* B - aplikacja wykorzystywana w procesie zbierania, analizy i wykorzystywania bazy danych klientów firmy (m.in. informacji dotyczących potrzeb i zachowań Klientów, mechanizmu podejmowania przez nich decyzji),

* C - system składający się z oprogramowania do replikacji i zarządzania danymi, służący do wirtualizacji środowiska lT, archiwizacji dokumentów, archiwizacji poczty elektronicznej, raportów i wydruków, wsparcia pracy grupowej etc.,

* D - grupa licencji na replikację, umożliwiających wymianę pomiędzy ośrodkami podstawowych macierzy, zawierających informacje z wszystkich baz danych Banku, co przede wszystkim przekłada się na zwiększenie wydajności i pojemności macierzy, umożliwiając tym samym przechowywanie większej ilości danych,

* E - najbardziej zaawansowana i najpopularniejsza baza danych na świecie, umożliwiająca złożone przetwarzanie transakcji, składowanie danych i zarządzanie ich treścią,

* F - aplikacja zaprojektowana dla krytycznych obciążeń serwerowych, zalecana dla serwerów, na których działają aplikacje obsługujące przesyłanie wiadomości, tworzenie sieci, zarządzanie zapasami oraz systemy obsługi klienta, jak również bazy danych oraz witryny sieci Web związane z e-commerce,

* G - baza stanowiąca wszechstronne, bezpieczne i zintegrowane rozwiązanie do stworzenia infrastruktury dostępowej dla użytkowników poszczególnych systemów w Banku,

* H - aplikacja, która umożliwia wdrożenie pojedynczej bazy danych w klastrze serwerów. Powyższe skutkuje nieograniczonym czasowo dostępem do aplikacji, w których dane oraz wiedza wypracowana w toku wcześniejszych przeprowadzanych działań są zebrane, co przyspiesza świadczenie usług przez Bank,

* I - interfejs wiersza poleceń zawierający osobne polecenie dla każdego typu obiektu klastra, jednocześnie obsługując zarówno krótkie, jak i długie nazwy poleceń. Dzięki wdrożeniu powyższego rozwiązania przyspieszeniu uległo świadczenie usług oraz ich bezpieczeństwo dzięki wyeliminowaniu przerw w świadczeniu usług spowodowanych awariami,

* J - aplikacja, która stanowi efektywny mechanizm zapewniający wysoką dostępność dla bardzo wymagających i skomplikowanych usług. Pozwala na równoczesne korzystanie z wielu aplikacji, co w znaczący sposób przyspiesza świadczenie usług.

Wspomniane Licencje charakteryzują się następującymi cechami:

* zostały nabyte w drodze umów o ich przeniesienie i korzystanie z praw do nich,

* zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w latach 2006 - 2009,

* Bank nie udzielił ani nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do przedmiotowych Licencji - Bank korzysta z Licencji wewnątrz własnej struktury (Bank oraz placówki własne Banku) oraz udostępnia wybrane aplikacje do celów operacyjnego funkcjonowania placówek partnerskich (tekst jedn.: umożliwia placówkom partnerskim zasilanie systemów Banku odpowiednimi danymi dotyczącymi klientów oraz przeprowadzanych operacji); umożliwienie zasilania danymi niektórych aplikacji nie stanowi przeniesienia praw ani udzielenia Licencji,

* Bank dokonał zapłaty za nabywane Licencje podmiotom uprawnionym w roku, w którym Licencje zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych lub w roku poprzedzającym ten rok,

* Bank nie otrzymał zwrotu wydatków na przedmiotowe Licencje w jakiejkolwiek formie.

Dodatkowo, w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie Licencji Bank nie prowadził działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Dzięki wykorzystywaniu zaawansowanego oprogramowania komputerowego na podstawie zakupionych wyżej wymienionych Licencji, Bank stanął wobec możliwości przetwarzania większej liczby transakcji, składowania większej ilości danych i lepszego zarządzania ich treścią, co umożliwiło zwiększenie pojemności "magazynów danych i informacji", a tym samym przyczyniło się do zwiększenia know - how Banku. Powyższe Licencje usprawniły także prace Banku poprzez dostęp do szeroko wypracowanej wiedzy w toku procedur przeprowadzonych we wcześniejszych okresach, a także poprzez umożliwienie natychmiastowego generowania raportów i dokumentów, co niezwykle zwiększa przepustowość sieci, a także usprawnia i przyspiesza prace Banku, w przypadku których niezbędne jest odwołanie do danych i plików archiwalnych.

W związku z zakupem przedmiotowych Licencji, Bank uzyskał także możliwość dostępu do wszelkich aplikacji spełniających rolę baz danych 24 godziny na dobę, co w okresach intensywnej pracy instytucji finansowych jest nieodzownym aspektem usprawniającym pracę, bowiem istnieje nieograniczony czasowo dostęp do know - how. Jednocześnie, zapewniona jest również skalowalność na żądanie, co w przypadku okresu intensywnych prac Banku umożliwia zwiększenie mocy przetwarzania i wprowadzania nowych danych poprzez możliwość szybkiego dodawania kolejnych serwerów do klastra, w związku z czym ryzyko ograniczonej mocy serwerów oraz długiego czasu oczekiwania na dodanie kolejnych serwerów w celu kontynuacji prac, zostało ograniczone do minimum.

Jednocześnie, wykorzystywane w oparciu o nabyte Licencje innowacyjne oprogramowanie komputerowe stanowi nieocenione wsparcie dla pracy grupowej, umożliwiając dzielenie i identyfikację pracy każdego z członków grupy oraz jej późniejszą archiwizację, zapewniając przy tym informacje o wykonanych przez poszczególnych członków grupy pracach oraz możliwość wprowadzenia ograniczeń odnośnie dostępu do poszczególnych części prac grupowych poprzez zaawansowane zarządzanie dostępem, co uniemożliwia dostęp do części informacji osobom niepowołanym.

W rezultacie wprowadzenia powyższych udoskonaleń, zakupione przez Bank Licencje, wprowadzone następnie do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, dodają nowe funkcje usługom bankowym, powodują znaczną poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie dokładności świadczonych przez Bank usług oraz przeprowadzanych transakcji, a także integrują poszczególne systemy Banku, gwarantując jednocześnie zarządzanie integralnością transakcji.

Reasumując, wykorzystywanie (na podstawie Licencji) innowacyjnego oprogramowania komputerowego, gwarantującego zautomatyzowany i inteligentny sposób realizacji usług, doprowadziło do świadczenia przez Bank zasadniczo zmienionych usług. Powyższa zmiana wyraża się, przede wszystkim, w szybszej i bardziej kompleksowej obsłudze Klienta, wynikającej m.in. z lepszego rozpoznania jego potrzeb i zachowań oraz zwiększenia bezpieczeństwa danych. Świadczone przez Bank usługi są zatem bardziej bezpieczne, szybsze, a ich świadczenie odbywa się w sposób zmniejszający możliwość wystąpienia pomyłek.

W świetle powyższego, zakup Licencji pozwolił na osiągnięcie celu Banku, jakim było usprawnienie oraz podniesienie efektywności jego działalności poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji potwierdzenia przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484), iż wymienione we wniosku wartości niematerialne i prawne stanowią nowe technologie w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Bank będzie uprawniony do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków na ich nabycie poprzez dokonanie korekt odpowiednich deklaracji CIT-8.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji uzyskania opinii od niezależnej od Banku jednostki naukowej (w rozumieniu wyżej powołanych przepisów), potwierdzającej status nowej technologii dla danej Licencji, będzie On uprawniony do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków na ich nabycie poprzez korektę deklaracji CIT-8.

W opinii Banku, niniejsza ulga przysługiwać Mu będzie w odniesieniu do wszystkich wskazanych w stanie faktycznym Licencji, które w momencie wdrożenia spełniały wszystkie przesłanki warunkujące możliwość zastosowania ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeśli zostanie to potwierdzone opinią, o której mowa powyżej, potwierdzającą status nowej technologii dla danej Licencji na moment jej wdrożenia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik jest uprawniony do zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii, przez które rozumie się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co zostanie potwierdzone przez opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki. Ponadto na podstawie art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Nabyte przez Bank Licencje:

* stanowią wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych,

* zostały nabyte w drodze umów o ich przeniesienie oraz korzystanie z praw do nich w roku, w którym Licencje zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych lub w roku poprzedzającym ten rok,

* zostały zapłacone podmiotowi uprawnionemu.

Ponadto, Bank zaznacza, iż zgodnie z art. 18b ust. 8 pkt 1 oraz 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie udzielił ani nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tych nowych technologii oraz nie otrzymał zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie. Bank korzysta z licencji wewnątrz własnej struktury (Bank oraz placówki własne Banku) oraz udostępnia wybrane aplikacje do celów operacyjnego funkcjonowania placówek partnerskich (tekst jedn.: umożliwia placówkom partnerskim zasilanie systemów Banku odpowiednimi danymi dotyczącymi klientów oraz przeprowadzanych operacji); umożliwienie zasilania danymi niektórych aplikacji nie stanowi przeniesienia praw ani udzielenia Licencji. Spełniona jest także przesłanka nie działania na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie nowych technologii zawarta w art. 18b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z praktyki organów podatkowych, licencje na oprogramowanie komputerowe, które zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, służące m.in. usprawnieniu wewnętrznych procesów oraz przekładające się na możliwość świadczenia ulepszonych usług, co podobnie jak fakt, iż zostały oparte na technologii, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat, zostało potwierdzone opinią jednostki naukowej w rozumieniu powołanych wyżej przepisów, stanowią nowe technologie, o których mowa w art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym mogą korzystać z możliwości odliczenia 50% poniesionych na nie wydatków od podstawy opodatkowania (zgodnie z art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Powyższe stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 marca 2010 r. (sygn. IPPB5/423-13/10-2/AM), w której organ potwierdził, iż w przypadku spełnienia wszystkich pozytywnych przesłanek wskazanych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi system komputerowy typu ERP".

Powyższe potwierdza także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r. (sygn. IPPB5/423-330/09-5/AM), a także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 lipca 2009 r. (sygn. ILPB3/423-328/09-4/HS), w której potwierdzono możliwość skorzystania z ulgi na nowe technologie w odniesieniu np. do systemów informatycznych wykorzystywanych do zarządzania firmą, logistyki, obsługi finansowo - księgowej oraz podtrzymywania relacji z klientami.

Zgodnie z art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie z tytułu zakupu nowej technologii powinno być dokonane w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Zgodnie z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Ponadto na podstawie art. 18b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku przedpłat na nabycie nowych technologii dokonanych w roku poprzedzającym rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przedpłaty uznaje się za poniesione w roku wprowadzenia nowej technologii do wspomnianej ewidencji.

Na podstawie art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ww. odliczenie nie może przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Spółki, odliczenie z tytułu zakupu nowej technologii powinno być dokonane w zeznaniu za rok podatkowy, w którym dana wartość niematerialna i prawna spełniająca przesłanki uznania jej za nową technologię została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w części w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu, lub w roku następnym, jeżeli płatność z tytułu nabycia danej wartości niematerialnej i prawnej została dokonana w roku następującym po roku wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1284/09/JD).

Ponieważ Bank nie dokonał odliczenia w zeznaniach za lata podatkowe, w których poniesiono wydatki, z uwzględnieniem art. 18b ust. 4, 5 oraz 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Bank stoi na stanowisku, iż w przypadku spełnienia przesłanek uznania powyższych Licencji za nowe technologie w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie uprawniony do dokonania korekty zeznań za odpowiednie lata podatkowe.

Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 maja 2009 r. (sygn. ITPB3/423-166/09/DK) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-67/10/JD). Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2010 r. (sygn. IPPB5/423-496/10-2/AM) wyraził stanowisko, zgodnie z którym "w sytuacji potwierdzenia przez niezależną jednostkę naukową (w rozumieniu wyżej powołanych przepisów) statusu nowej technologii odpowiedniej wartości niematerialnej i prawnej. Bank uzyska prawo do skorzystania z ulgi na nowe technologie poprzez korektę deklaracji CIT-8 za dany rok podatkowy, z uwagi na fakt spełnienia wszystkich warunków niezbędnych ku temu, wskazanych w art. 18b Ustawy CIT".

Reasumując, Bank stoi na stanowisku, iż pod warunkiem potwierdzenia przez niezależną jednostkę naukową statusu nowych technologii w odniesieniu do nabytych Licencji, będą one spełniały wszystkie przesłanki niezbędne do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej nie więcej niż 50% poniesionych wydatków na nowe technologie, zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego, w opinii Banku, będzie On upoważniony do skorzystania z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poprzez dokonanie korekt odpowiednich deklaracji CIT-8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tej części oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy zauważyć, że powołane przez Spółkę interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się także, iż wniosek Spółki w zakresie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 15 kwietnia 2011 r. nr ILPB4/423-28/11-3/ŁM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl