ILPB4/423-277/11-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-277/11-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez Pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania nagród przekazywanych laureatom konkursów (spółkom prawa handlowego) organizowanych przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania nagród przekazywanych laureatom konkursów (spółkom prawa handlowego) organizowanych przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca, będący operatorem telekomunikacyjnym, w swojej działalności ma na celu osiąganie jak najlepszych wyników sprzedażowych. W tym celu Spółka:

a.

zatrudnia pracowników etatowych (w oparciu o umowę o pracę),

b.

korzysta ze współpracy pracowników leasingowych, zatrudnianych przez agencje pracy tymczasowej,

c.

współpracuje z:

* osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej działającymi na jego rzecz w oparciu o umowę cywilnoprawną (zlecenie),

* osobami fizycznymi będącymi przedsiębiorcami (w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą lub spółkami prawa handlowego i cywilnego.

Zadaniem wszystkich wymienionych wyżej pracowników lub współpracowników jest pozyskiwanie nowych klientów i sprzedaż jak największej gamy usług oferowanych przez Wnioskodawcę.

W celu podniesienia wyników sprzedażowych, Wnioskodawca zamierza zorganizować konkursy motywacyjne skierowane do:

1.

wszystkich ww. pracowników i współpracowników, wymienionych w pkt a) - c);

2.

osób fizycznych niebędących pracownikami etatowymi, nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej działającymi w oparciu o umowę cywilnoprawną (zlecenie) zawartą z Wnioskodawcą oraz pracowników agencji pracy tymczasowej;

3.

pracowników agencji pracy tymczasowej;

4.

pracowników agencji pracy tymczasowej i pracowników spółek prawa handlowego i cywilnego oraz osób fizycznych będących prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą;

5.

spółek prawa handlowego i cywilnego oraz osób fizycznych będących przedsiębiorcami.

Konkursy będą zawierały takie elementy jak: regulamin określający czas trwania konkursu, ilość nagród i miejsc w konkursie oraz zasady uczestnictwa w konkursie, jak również zasady wyłaniania zwycięzców. Standardowo w konkursie zostaną wyznaczone osoby (Komisja konkursowa), które z ramienia organizatora - Wnioskodawcy, czuwać będą nad prawidłowym przebiegiem konkursu oraz których zadaniem będzie rozliczenie i rozstrzygnięcie konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wartość nagród (wygranych) będzie u wszystkich laureatów konkursu stanowiła przychód do opodatkowania podatkiem ryczałtowym w wysokości 10%.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej spółek prawa handlowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy konkurs skierowany będzie do spółek prawa handlowego Wnioskodawca nie potrąci 10% podatku od wygranej, a wygrana w konkursie zostanie rozliczona przez laureatów w ramach przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej według stosownych zasad dotyczących rozliczenia takich przychodów.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Na podstawie art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

W przypadku, gdy konkurs skierowany będzie do spółek prawa handlowego, uwzględniając brzmienie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gratyfikacja w postaci nagrody wygranej w konkursie ma ewidentny związek z prowadzoną przez ww. podmioty działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym, wygrana powinna zostać rozliczona przez te podmioty według zasad opodatkowania działalności gospodarczej. Podstawą określenia wysokości otrzymanego przychodu będzie informacja przekazana przez Wnioskodawcę o wysokości uzyskanej przez laureata konkursu nagrody. W konsekwencji, Wnioskodawca nie jest w tym przypadku płatnikiem podatku odpowiedzialnym za jego pobranie i wpłatę do właściwego urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący operatorem telekomunikacyjnym, w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedaży współpracuje m.in. ze spółkami prawa handlowego. W celu podniesienia wyników sprzedażowych, Wnioskodawca zamierza zorganizować konkursy motywacyjne skierowane do ww. spółek. Konkursy będą zawierały takie elementy jak: regulamin określający czas trwania konkursu, ilość nagród i miejsc w konkursie oraz zasady uczestnictwa w konkursie, jak również zasady wyłaniania zwycięzców. Standardowo w konkursie zostaną wyznaczone osoby (Komisja konkursowa), które z ramienia organizatora - Wnioskodawcy, czuwać będą nad prawidłowym przebiegiem konkursu oraz których zadaniem będzie rozliczenie i rozstrzygnięcie konkursu.

Na wstępie wskazać należy, iż ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397) nie zawiera przepisów szczególnych regulujących opodatkowanie tym podatkiem nagród otrzymywanych przez podatników.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ogólne.

Cytowana ustawa w przepisach art. 12 nie zawiera definicji przychodu, wskazuje jednakże przykładowe sytuacje skutkujące jego powstaniem (w ust. 1) oraz enumeratywnie reguluje zdarzenia, w których przychód podatkowy nie powstaje (w ust. 4), a także normuje pojęcie przychodów (należnych) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (w ust. 3). Natomiast art. 12 ust. 3a, 3c-3e powołanej ustawy określają datę, w której przychód należny, związany z prowadzeniem działalności gospodarczej winien być rozpoznany.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (...).

Do wyceny przychodu podatkowego tego rodzaju rzeczy stosuje się wartości rynkowe.

Na podstawie bowiem art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Podstawowa zasada określenia daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana w treści art. 12 ust. 3a omawianej ustawy. W myśl postanowień tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 12 ust. 3c-3e omawianej ustawy podatkowej.

Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c ww. ustawy). Przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, stwierdzić należy, że nagrody (wygrane) w konkursie skierowanym do spółek prawa handlowego są ściśle powiązane z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Po stronie ww. uczestników następuje przysporzenie majątkowe w postaci wzrostu ich aktywów, uzyskane dzięki prowadzonej działalności gospodarczej. Wartość tych nagród (wygranych) należy traktować jako przychód z działalności gospodarczej tych spółek, który należy doliczyć do pozostałych przychodów i łączną kwotę opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych od nagród (wygranych) uzyskanych przez laureatów konkursu skierowanego do spółek prawa handlowego. Przychód ten winien być opodatkowany samodzielnie przez odbiorców przedmiotowych nagród.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl