ILPB4/423-275/11-6/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-275/11-6/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydzielonego ze Spółki majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) oraz 16 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydzielonego ze Spółki majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie:

1.

hurtownia opakowań,

2.

działalność budowlano - developerska,

3.

wynajmu nieruchomości.

Spółka zamierza wydzielić z istniejącego przedsiębiorstwa zorganizowaną część zajmującą się działalnością budowlano - developerską - działalność podstawowa oraz wynajmem nieruchomości. Hurtownia opakowań ma pozostać w dotychczasowym podmiocie. Wydzielony majątek w postaci:

1.

działek budowlanych służących działalności budowlano - developerskiej,

2.

nieruchomości, które są wynajmowane

wraz z zobowiązaniami i wierzytelnościami dotyczącymi wnoszonego majątku i prowadzonej działalności, zostanie wniesiony do nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wraz z pracownikami przypisanymi do tej działalności. Dotychczas działalności te były rozliczane w jednym systemie księgowym, jednak wydzielonym wg uzyskiwanych przychodów i kosztów. Podmiot zajmuje się działalnością budowlano - developerską od 2006 r. i chciałby, by nowy podmiot głównie w tym się specjalizował i nie zajmował się handlem hurtowym. W tym celu został sporządzony bilans wnoszonych składników stanowiący załącznik do niniejszego wniosku.

W piśmie z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, Spółka wskazała, iż:

W wyniku wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa uproszczeniu ulegnie zarządzanie i funkcjonowanie wydzielonego podmiotu (brak działalności w zakresie handlu hurtowego). Jednocześnie takie wydzielenie zorganizowanej części będzie neutralne podatkowo (w podatku od towarów i usług oraz z tytułu objęcia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą po wydzieleniu w zamian za zorganizowaną część przedsiębiorstwa).

Pozostający majątek nie podlegający wydzieleniu stanowi, zdaniem Spółki, zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Hurtownia będzie kontynuować działalność bez żadnych przerw i inwestycji po dokonanym wydzieleniu, poza tym w starej Spółce pozostają jeszcze lokale użytkowe na wynajem, mieszkania na wynajem oraz część składników pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym. To dowodzi jednoznacznie, iż pozostała tam zorganizowana część przedsiębiorstwa pozwalająca prowadzić działalność gospodarczą.

Oprócz wymienionych działek budowlanych w skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa będą wchodzić również:

* wyposażenie służące działalności gastronomicznej,

* część składników pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym.

Zostaną przeniesione umowy najmu lokali i po wydzieleniu przychody z nich będzie miał nowy podmiot.

Realizowane kontrakty budowlane przejmie wydzielona część przedsiębiorstwa i to ona będzie je finalizować.

Umowa najmu lokalu służącego działalności gastronomicznej zostanie przeniesiona do nowego podmiotu gospodarczego - ponieważ to on będzie korzystał z lokalu i opłacał czynsz.

Zespół składników majątkowych służących działalności deweloperskiej i usługowej jest wyodrębniony.

Działki dla celów budowlanych są jasno określone, również mieszkania oraz lokale i towarzyszące im umowy najmu stanowią odrębną organizacyjną część.

Prowadzona działalność gastronomiczna jest w odrębnym wynajmowanym lokalu i przypisane jest do niej wyposażenie gastronomiczne oraz przychody i koszty.

Na płaszczyźnie finansowej przyporządkowana jest już część przychodów i kosztów oraz składników majątkowych przypisanych wydzielonej części przedsiębiorstwa, co umożliwia określenie wyniku finansowego.

Nowa Spółka będzie realizowała te same zadania, które wykonuje obecnie stara Spółka w ramach wyodrębnionej części przedsiębiorstwa.

Natomiast w piśmie z dnia 16 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie II, Spółka wskazała, iż:

Zgodnie z informacją przekazaną w ostatnim piśmie do nowej Spółki będą przeniesione wszystkie działki budowlane służące działalności budowlano - deweloperskiej.

Natomiast wynajmowane nieruchomości będące własnością Spółki podzielono na dwie części między tworzoną spółkę i Spółkę dotychczas działającą, zatem po transformacji wynajmem swoich nieruchomości zajmować się będzie nowa spółka, natomiast pozostałe nieruchomości będące we władaniu dotychczasowej Spółki będą nadal wynajmowane przez Spółkę dotychczasową.

Obecnie Spółka nie prowadzi działalności gastronomicznej, zajmuje się jednak franszyzą, w tym zakresie oznacza to, że Spółka udostępnia lokal na cele gastronomiczne wraz z wyposażeniem oraz logo innemu podmiotowi za wynagrodzeniem. Po wniesieniu lokalu przeznaczonego na gastronomię oraz wyposażenia do spółki nowo powstałej to ona będzie czerpać zyski z franszyzy. Podatnik korzystający z franszyzy pozostanie ten sam (przejęcie warunków umowy).

Działalność usługowa wykonywana przez obecny podmiot związana z transformacją:

1.

działalność budowlano - deweloperska,

2.

wynajem nieruchomości,

3.

franszyza działalności gastronomicznej.

Po transformacji działalnością nr 1 i 3 zajmować się będzie nowa spółka. Natomiast usługi w zakresie wynajmu będą wykonywane zarówno przez "stary podmiot" oraz wydzieloną spółkę (każdy podmiot na swoich nieruchomościach).

Organizacyjne wyodrębnienie działalności jest oczywiste.

Osoba organizująca działalność deweloperską zostanie przeniesiona do tworzonej Spółki wraz z realizowanymi kontraktami.

W przypadku franszyzy kontynuowana będzie dotychczasowa umowa przez nowy podmiot.

Po wyodrębnieniu Spółki zostaną w miarę potrzeby zatrudnieni nowi pracownicy zajmujący się tymi działalnościami.

Ze względu na liczbę zatrudnionych (8 osób) Spółka wydzieliła organizacyjnie osoby zajmujące się konkretną usługą. W ten sposób jest osoba prowadząca działalność budowlano - deweloperską i tylko ona jest zorientowana w tym zakresie, osoba ta zajmuje się również franszyzą.

W ten sposób, zdaniem Spółki, nastąpiło organizacyjne wyodrębnienie w firmie.

Wyodrębnienie finansowe.

Prowadzona przez Spółkę ewidencja księgowa zapewnia przyporządkowanie aktywów trwałych (wartości niematerialnych i prawnych i rzeczowych aktywów trwałych), części aktywów obrotowych (zapasów) do ewentualnie wyodrębnionej części przedsiębiorstwa w zakresie działalności budowlano - deweloperskiej, franszyzy, najmu lokali użytkowych i lokali mieszkalnych.

Ponadto przychody ze sprzedaży i koszty działalności operacyjnej powstałe w ramach ww. działalności ewidencjonowane są na odrębnych kontach co pozwala na ustalenie ich wyniku na działalności operacyjnej (straty bądź zysku).

Zaznacza się, że Spółka z tytułu najmu pomieszczeń lokali użytkowych i lokali mieszkalnych prowadzi ewidencję analityczną kosztów i przychodów z podziałem na lokale, które częściowo weszłyby w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa a częściowo przypisane byłyby Spółce Dzielonej.

Wymóg ewidencji księgowej dla inwestycji krótkoterminowych (środków pieniężnych) oraz wszelkich należności i zobowiązań działalności budowlano - deweloperskiej, franszyzy oraz najmu lokali użytkowych i lokali mieszkalnych w części przypadającej na podmiot nowo powstały zostanie wprowadzony przez Spółkę w najbliższym czasie.

Ponadto Spółka przedstawiła przewidywane przedmioty działalności Spółki po podziale:

1.

Spółka dzielona (obecna) będzie prowadziła następujące działalności:

* hurtownię opakowań jako działalność podstawowa,

* działalność polegającą na wynajmie lokali oraz mieszkań jako działalność uzupełniająca.

2.

Spółka wydzielona będzie prowadziła następujące działalności:

* działalność budowlano - deweloperską jako działalność podstawowa,

* działalność polegającą na wynajmie lokali, mieszkań oraz franszyzę jako działalność uzupełniająca.

Ponadto Spółka przedstawiła składniki majątku, które weszłyby do spółek po podziale.

Tabela w załączniku PDF strona 11

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wydzielony majątek ilustrowany przykładowym bilansem na dzień 31 maja 2011 r. wnoszony do nowej spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W uzupełnieniu z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) Spółka doprecyzowała, iż w wyniku odpowiedzi chciałaby uzyskać informację o skutkach podatkowych dokonanego wydzielenia, istotnym jest dla Spółki fakt uzyskania informacji, czy wydzielony majątek stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy uznać taki zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), który spełnia następujące przesłanki:

1.

jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,

2.

jest wyodrębniony organizacyjnie i finansowo,

3.

mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

W praktyce wskazuje się, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi masa majątkowa odznaczająca się odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, które w przyszłości mogą służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowany, autonomiczny zespół tych składników. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe oraz pracownicy prowadzący tą działalność.

Zdaniem Spółki, jest tak w opisanym przypadku, ponieważ wydzielony majątek ma służyć określonym zadaniom i pozwala on realizować bez problemów odrębną działalność gospodarczą w tym zakresie.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) Spółka wskazała, iż Jej zdaniem, wydzielony majątek stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w związku z tym nie wystąpi przychód z tytułu objęcia udziałów w nowej Spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), do przychodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, należy w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Źródłem powstania przychodu opisanego w przedmiotowym przepisie, powstającego po stronie podmiotu wnoszącego wkład niepieniężny jest objęcie udziałów (akcji), wkładów w zamian za wkłady niepieniężne (aporty), z wyłączeniem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Przychodem nazwanym w tym przepisie jest nominalna, a więc deklarowana, ustalona w umowie lub w statucie, wartość udziałów (akcji), wkładów.

Datą wystąpienia tego przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1b tej ustawy, będzie dzień:

1.

zarejestrowania spółki kapitałowej, jeżeli aport jest wnoszony w celu utworzenia spółki,

2.

dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego o podwyższeniu kapitału zakładowego, jeżeli aport wnoszony jest do istniejącej spółki w celu podwyższenia kapitału zakładowego,

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Wobec powyższego, w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych niezbędne jest określenie czy przedmiotem tych wkładów jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawiera przepis art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tą definicją, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

* musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego opisu sprawy oraz uzupełnień, będących odpowiedzią na wezwania do uzupełnienia wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

1.

hurtowni opakowań,

2.

działalności budowlano - developerskiej,

3.

wynajmu nieruchomości.

4.

franszyzy działalności gastronomicznej.

Spółka zamierza wydzielić z istniejącego przedsiębiorstwa zorganizowaną część zajmującą się działalnością budowlano - developerską, wynajmem nieruchomości oraz franczyzą działalności gastronomicznej. W ramach aportu działalności budowlano - developerskiej do nowej spółki będą przeniesione grunty rolne i budowlane, projekty budowlane, budowa w toku oraz kontrakty z tą działalnością związane.

Odnośnie działalności związanej z wynajmem nieruchomości przedmiotem aportu będą dwa lokale na wynajem, mieszkanie na wynajem, garaż na wynajem.

W przypadku natomiast franszyzy działalności gastronomicznej nowa spółka przejmie warunki umowy z dotychczasowym podmiotem, któremu udostępniany jest lokal na cele gastronomiczne wraz z wyposażeniem oraz logo za wynagrodzeniem.

Ponadto nowa spółka przejmie zobowiązania i wierzytelności dotyczące wnoszonego majątku i prowadzonej działalności wraz z pracownikami przypisanymi do tych działalności, jak również część składników pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym.

Tym samym, w niniejszej sprawie powstał zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Odnośnie wyodrębnienia organizacyjnego, Wnioskodawca wskazał, iż w przypadku działalności budowlano - developerskiej przedmiotem aportu będą działki, mieszkania oraz lokale i towarzyszące im umowy najmu stanowiące odrębną organizacyjną część. Natomiast w przypadku działalności dotyczącej wynajmu nieruchomości została ona podzielona na dwie części między tworzoną spółkę i Spółkę dotychczas działającą. Ponadto ze względu na liczbę zatrudnionych osób Spółka wydzieliła organizacyjnie osoby zajmujące się konkretną usługą. W ten sposób jest osoba prowadząca działalność budowlano - deweloperską i tylko ona jest zorientowana w tym zakresie, osoba ta zajmuje się również franczyzą.

W tym miejscu należy podkreślić, iż wyodrębnienie organizacyjne może nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może też mieć charakter faktyczny. Tym samym, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział itp.

Odnosząc powyższe do opisu zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż nie doszło do organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych.

Ponadto Spółka wskazała, iż przedmiotem wydzielenia będzie m.in. wynajem nieruchomości, po czym stwierdziła, iż dokona podziału wynajmowanych nieruchomości na dwie części między tworzoną spółkę i Spółkę dotychczas działającą. Zatem trudno uznać, aby nastąpiło całościowe wyodrębnienie organizacyjne wydzielanej części przedsiębiorstwa. Fakt ten potwierdza, iż warunek wyodrębnienia organizacyjnego nie zostanie spełniony.

W przypadku wyodrębnienia finansowego Wnioskodawca wskazał, iż prowadzona ewidencja księgowa zapewnia przyporządkowanie aktywów trwałych (wartości niematerialnych i prawnych i rzeczowych aktywów trwałych), części aktywów obrotowych (zapasów) do ewentualnie wyodrębnionej części przedsiębiorstwa w zakresie działalności budowlano - deweloperskiej, franszyzy, najmu lokali użytkowych i lokali mieszkalnych. Jednak wymóg ewidencji księgowej dla inwestycji krótkoterminowych (środków pieniężnych) oraz wszelkich należności i zobowiązań działalności budowlano - deweloperskiej, franszyzy oraz najmu lokali użytkowych i lokali mieszkalnych w części przypadającej na podmiot nowo powstały zostanie wprowadzony przez Spółkę w najbliższym czasie.

W tym miejscu wskazać należy, iż wyodrębnienie finansowe oznacza konieczność prowadzenia ewidencji księgowej w taki sposób, który umożliwia faktyczne zarządzanie zespołem składników majątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a nie tylko wyodrębnienie kont wyłącznie dla celów informacyjnych.

W związku z powyższym, brak wyodrębnienia w ewidencji księgowej należności i zobowiązań dotyczących wydzielanych działalności powoduje, iż niemożliwe jest faktyczne zarządzanie posiadanymi składnikami materialnymi i niematerialnymi. Fakt ten skutkuje brakiem wyodrębnienia finansowego wydzielonej części przedsiębiorstwa.

Tym samym z uwagi na niespełnienie warunku organizacyjnego i finansowego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych stanowiących działalność budowlano - developerską, wynajem nieruchomości oraz franszyzę działalności gastronomicznej bezprzedmiotowe jest analizowanie spełnienia warunku wyodrębnienia tego zespołu na płaszczyźnie funkcjonalnej.

Wobec powyższego, wskazanej przez Spółkę wydzielanej części przedsiębiorstwa nie można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, opisany przez Spółkę zespół składników majątkowych nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec tego, nominalna wartość udziałów wydanych w zamian za wniesienie tego zespołu w formie wkładu niepieniężnego do nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stanowić będzie przychód Wnioskodawcy w świetle art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl