ILPB4/423-27/14-6/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-27/14-6/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla akcjonariusza w związku z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę akcyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami

z 31 marca 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) oraz z 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla akcjonariusza w związku z przekształceniem spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę akcyjną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki akcyjnej. Jest on polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej (dalej "SKA"), w której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej "Komplementariusz"). Zgodnie ze statutem SKA akcjonariusze i komplementariusze uczestniczą w zysku SKA oraz podziale majątku pozostającym po jej likwidacji w następujących proporcjach: komplementariuszowi przypada 0,1%, akcjonariuszom przypada 99,9%.

Wnioskodawca planuje przekształcenie SKA w spółkę akcyjną (dalej "SA"). Przekształcenie SKA w SA nastąpi w trybie określonym w tytule w dziale III rozdziale 1 art. 551 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej "k.s.h."). Wskutek przekształcenia nie ulegnie zmianie wartość wkładów wspólników w przekształconej SA w porównaniu do wartości wkładów tych wspólników w SKA.

SKA na moment przekształcenia będzie posiadała: kapitał zakładowy; kapitał zapasowy utworzony z: wkładu pieniężnego komplementariusza SKA oraz nadwyżki wartości wniesionego do SKA przez akcjonariusza SKA (Wnioskodawcę) wkładu niepieniężnego nad wartość nominalną wydanych mu akcji; bieżący zysk księgowy narosły od początku roku obrotowego do dnia przekształcenia.

Ilość akcji w SA przyznanych komplementariuszowi i akcjonariuszowi (Wnioskodawcy) będzie proporcjonalna do wielkości wniesionych przez nich wkładów do SKA (odpowiednio na kapitał zakładowy w przypadku akcjonariusza i na "kapitał zapasowy" w przypadku komplementariusza). Akcjonariusze w zysku spółki przekształconej (SA) będą uczestniczyć zgodnie z zasadami określonymi w art. 347 § 2 k.s.h.

Na moment przekształcenia SKA w SA Wnioskodawcy nie zostaną wypłacone żadne kwoty (w szczególności nie zostaną wypłacone żadne kwoty z zysku osiągniętego w roku obrotowym, w którym nastąpi przekształcenie).

Spółka komandytowo-akcyjna powstała w 2013 r. Zgodnie ze statutem SKA jej pierwszy rok obrotowy trwa od dnia wpisania Spółki do rejestru przedsiębiorców KRS do 30 września 2014 r. W efekcie na gruncie art. 4 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym ("ustawa zmieniająca") do SKA nie znajdują jeszcze zastosowania przepisy w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą. Inaczej mówiąc SKA nie jest jeszcze podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Pismem uzupełniającym z 31 marca 2014 r. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na tak zadane pytania:

1. Czy po przekształceniu wartość kapitału zakładowego i zapasowego spółki akcyjnej będzie odpowiadała wartości odpowiednio kapitału zakładowego i zapasowego spółki komandytowo-akcyjnej.

* Spółka wskazuje, że wartość kapitału zakładowego spółki akcyjnej nie będzie odpowiadała wartości kapitału zakładowego spółki komandytowo-akcyjnej.

* Kapitał zakładowy spółki akcyjnej będzie stanowiła suma kapitału zakładowego spółki komandytowo-akcyjnej i wkładu wniesionego do spółki komandytowo-akcyjnej przez jej komplementariusza na kapitał zapasowy.

* W tym zakresie Spółka podtrzymuje zawarte we wniosku o wydanie interpretacji stwierdzenie, że: ilość akcji w SA przyznanych komplementariuszowi i akcjonariuszowi (Wnioskodawcy) będzie proporcjonalna do wielkości wniesionych przez nich wkładów do SKA (odpowiednio na kapitał zakładowy w przypadku akcjonariusza i na "kapitał zapasowy" w przypadku komplementariusza).

* Spółka wyjaśnia również, że wartość kapitału zapasowego spółki akcyjnej nie będzie odpowiadała wartości kapitału zapasowego spółki komandytowo-akcyjnej.

* W tym zakresie Spółka podtrzymuje, że SKA na moment przekształcenia będzie posiadała: kapitał zakładowy; kapitał zapasowy utworzony z: wkładu pieniężnego komplementariusza SKA oraz nadwyżki wartości wniesionego do SKA przez akcjonariusza SKA (Wnioskodawcę) wkładu niepieniężnego nad wartość nominalną wydanych mu akcji; bieżący zysk księgowy narosły od początku roku obrotowego do dnia przekształcenia.

* Po przekształceniu na kapitał zapasowy spółki przekształconej (spółki akcyjnej) składać się będą: 1) kapitał zapasowy SKA utworzony z nadwyżki wartości wniesionego do SKA przez akcjonariusza SKA (Wnioskodawcę) wkładu niepieniężnego nad wartość nominalną wydanych mu akcji oraz 2) zysk księgowy SKA narosły od początku roku obrotowego SKA do dnia przekształcenia.

2. Czy w spółce akcyjnej (spółce przekształconej) uczestniczyć będą wszyscy wspólnicy spółki komandytowo-akcyjnej (spółki przekształcanej).

* Spółka wskazuje, iż w spółce akcyjnej (spółce przekształconej) będą uczestniczyć wszyscy wspólnicy spółki komandytowo-akcyjnej (spółki przekształcanej).

3. Czy ustalony w umowie spółki przekształconej poziom prawa Wnioskodawcy do udziału w zyskach spółki akcyjnej, wynikający z ilości lub wartości jego akcji w tej spółce, będzie odpowiadał poziomowi jego udziału w zyskach spółki komandytowo-akcyjnej wynikającego z umowy spółki przekształcanej.

* Ustalony poziom prawa Wnioskodawcy do udziału w zyskach spółki akcyjnej wynikający z ilości lub wartości jego akcji w tej spółce nie będzie odpowiadał poziomowi jego udziału w zyskach spółki komandytowo-akcyjnej wynikającemu z umowy spółki przekształcanej.

* W SKA akcjonariusze i komplementariusze uczestniczą w zysku tej spółki oraz podziale majątku pozostałym po jej likwidacji w następujących proporcjach: a) komplementariuszowi przypada 0,1% (jedna setna procenta), b) akcjonariuszom przypada 99,9% (dziewięćdziesiąt dziewięć procent oraz dziewięćdziesiąt dziewięć setnych procenta). Zysk przypadający akcjonariuszom rozdziela się pomiędzy nimi w stosunku do posiadanych akcji.

* Po przekształceniu w spółkę akcyjną akcjonariusze tej spółki (były komplementariusz i akcjonariusz SKA) uczestniczą w zysku spółki przekształconej proporcjonalnie do ilości posiadanych akcji spółki akcyjnej.

* Ilość akcji w spółce akcyjnej przyznanych komplementariuszowi i akcjonariuszowi (Wnioskodawcy) będzie proporcjonalna do wielkości wniesionych przez nich wkładów do SKA, odpowiednio na kapitał zakładowy w przypadku akcjonariusza i na "kapitał zapasowy" w przypadku komplementariusza. W praktyce oznacza to, iż poziom prawa Wnioskodawcy jako akcjonariusza do udziału w zysku spółki akcyjnej będzie proporcjonalny do udziału wniesionych przez niego wkładów na kapitał zakładowy SKA w sumie: wkładu akcjonariusza na kapitał zakładowy SKA i wkładu komplementariusza na "kapitał zapasowy" SKA.

Dodatkowo pismem uzupełniającym z 16 kwietnia 2014 r. Spółka - ustosunkowując się do pytania Organu ujętego w wezwaniu II - poinformowała, że parytet wymiany akcji SKA na akcje spółki akcyjnej (spółki przekształconej) zostanie ustalony w proporcji 1:1, tzn. za każdą posiadaną akcję SKA (spółki przekształcanej) Wnioskodawca otrzyma jedną akcję spółki akcyjnej (spółki przekształconej). Również wartość nominalna akcji otrzymanych przez Wnioskodawcę w spółce akcyjnej (spółce przekształconej) będzie odpowiadała wartości nominalnej akcji posiadanych przez niego w spółce komandytowo-akcyjnej (spółce przekształcanej). Inaczej mówiąc ilość akcji w spółce akcyjnej (spółce przekształconej), które otrzyma Wnioskodawca będzie odpowiadała ilości posiadanych przez niego akcji SKA (spółki przekształcanej).

Przyjęty stosunek wymiany posiadanych przez Wnioskodawcę akcji przekształcanej SKA na akcje w przekształconej spółce akcyjnej spowoduje, że Wnioskodawca będzie posiadał taki sam procent akcji w spółce akcyjnej powstałej w wyniku przekształcenia SKA, jaki posiadał przed przekształceniem w sumie kapitału zakładowego SKA (powstałego z wkładu Wnioskodawcy) i kapitału zapasowego SKA powstałego z wkładu komplementariusza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w razie przekształcenia SKA w SA po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy w razie przekształcenia SKA w SA po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

1. Następstwo prawne - przepisy k.s.h. i Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 551 § 1 k.s.h. spółka komandytowo-akcyjna może być przekształcona w inną spółkę handlową. W myśl z art. 552 k.s.h. spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Z tą chwilą - zgodnie z art. 553 k.s.h. - spółka przekształcona przejmuje wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (w szczególności spółka przekształcona pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem), a wspólnicy spółki przekształcanej stają się wspólnikami spółki przekształconej.

Na tożsamość spółki przekształconej i przekształcanej oraz zasadę sukcesji praw i obowiązków wskazuje również doktryna prawa handlowego:

"Przekształcenie spółki w inną spółkę polega na modyfikacji formy ustrojowej (typu) spółki bez zmiany przedmiotu jej działalności, sposobu jej prowadzenia, a także bez zmiany większości wspólników. Modyfikacja ta zakłada, że nie jest konieczne rozwiązanie dotychczasowej spółki i utworzenie na jej miejsce innej, nowej spółki. Zarówno przed, jak i po przekształceniu mamy do czynienia z tym samym podmiotem (przedsiębiorcą), który jedynie zmienia swą formę ("szatę") prawną. Istnieje więc tożsamość podmiotu przekształcanego i przekształconego".

Kwestia następstwa prawnego na gruncie przepisów podatkowych została uregulowana w art. 93a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej "OP"), zgodnie z którym osoba prawna zawiązana w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Regulację tę stosuje się do przekształcenia SKA w SA. Przytoczone wyżej przepisy k.s.h. i OP wskazują, iż skutkiem przekształcenia SKA w SA będzie przejęcie wszelkich praw i obowiązków SKA przez SA na gruncie stosunków cywilnoprawnych, administracyjnoprawnych, a także prawnopodatkowych, przy zachowaniu tożsamości przekształcanej SKA oraz przekształconej SA.

Charakter prawnopodatkowy przekształcenia SKA w SA wynikający z omówionych regulacji k.s.h. i OP stanowi punkt wyjścia dla określenia skutków podatkowych przekształcenia dla Wnioskodawcy jako akcjonariusza SKA.

2. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.1. Charakter przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zasadniczym przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochód definiowany jest jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Katalog zdarzeń ekonomicznych skutkujących powstaniem przychodu został zawarty w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ze względu na użyte w przepisie sformułowanie "w szczególności" należy uznać, iż katalog ten nie ma charakteru enumeratywnego (zamkniętego), a wymienione w nim kategorie stanowią tylko przykłady przychodów.

W związku z faktem, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wprowadza wiążącej definicji przychodu, a katalog umieszczony w art. 12 ust. 1 ma charakter jedynie przykładowy, w celu ustalenia zakresu znaczeniowego pojęcia przychodu podatkowego należy odwołać się do definicji przychodu wypracowanej przez doktrynę prawa podatkowego i orzecznictwo.

Przykładowo, w komentarzu do art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod red. J. Marciniuka zostało podkreślone, iż: "Przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe, o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym", a także że: "Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej".

Na temat sytuacji skutkujących powstaniem przychodu wielokrotnie wypowiadały się również sądy administracyjne. Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny (dalej "NSA") w wyroku z 24 października 2012 r. wskazał, że: "<...> przysporzenie definitywne to takie, które ma charakter ostateczny, nieodwołalny, które nie podlega już zwrotowi". Również w wyroku z 27 listopada 2003 r. NSA zauważył, że: "Powyżej zaprezentowane uwagi są zgodne z zapisem art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który za przychód nakazuje uznać tylko te wartości, które charakteryzują się definitywnym przyrostem majątku podatnika". W podobnym tonie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 20 lipca 2011 r.: "Co do zasady za przychód podatników podatku dochodowego od osób prawnych uznaje się wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym i definitywnym, rzeczywiście otrzymane w danym roku podatkowym".

Z powyższego wynika, że przychód skutkujący obowiązkiem podatkowym w podatku dochodowym od osób prawnych musi być definitywny i mierzalny. Innymi słowy, przychodem może być jedynie rzeczywiste przysporzenie majątkowe po stronie podatnika, o określonej wartości pieniężnej. Zatem, gdy na skutek zaistnienia danego zdarzenia gospodarczego stan majątku podatnika nie ulega zmianie, nie sposób mówić o osiągnięciu przez niego przychodu, gdyż nie istnieje możliwość wskazania korzyści majątkowej, a tym bardziej jej wartości.

W świetle powyższego, należy przyjąć, że w następstwie przekształcenia SKA w SA Wnioskodawca nie uzyska żadnego przysporzenia majątkowego, które można by uznać za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Na skutek przekształcenia dochodzi jedynie do zmiany ustrojowej spółki oraz zmiany tytułu (formy) uczestnictwa w spółce ("transformacji" akcji SKA w akcje SA). Przekształcenie nie skutkuje zwiększeniem wartości majątku przekształconej spółki z uwagi na zachowanie wysokości wkładów poszczególnych wspólników na niezmienionym poziomie oraz brak wniesienia dodatkowych wkładów.

2.2. Czynności restrukturyzacyjne skutkujące powstaniem obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wiążą powstanie obowiązku podatkowego z wystąpieniem ściśle określonych zdarzeń o charakterze restrukturyzacyjnym. W tych sytuacjach, przychód podatkowy powstaje ze względu na sam charakter zdarzenia, pomimo braku wyraźnego przysporzenia majątkowego po stronie zaangażowanych podmiotów.

Przykładowo, art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje opodatkowanie nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Powstanie przychodu na tej podstawie wymaga zaistnienia aktu objęcia udziałów wskutek wniesienia wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. W sytuacji przekształcenia SKA w SA dyspozycja powyższego przepisu nie zostanie wypełniona, gdyż Wnioskodawca uzyskuje udziały w SA w drodze oświadczenia o uczestnictwie w spółce przekształconej (nie zaś wskutek aktu objęcia udziałów), a majątek SKA przechodzi na SA z mocy prawa, bez konieczności wnoszenia jakichkolwiek wkładów.

Nadto, art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje opodatkowanie - jako dochodu z udziału w zyskach osób prawnych - wartości niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe. Jak podaje P. Małecki, w komentarzu do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, celem tego przepisu jest "ograniczenie możliwości uniknięcia opodatkowania niepodzielonego zysku osoby prawnej, który po przekształceniu spółki kapitałowej w spółkę osobową bez podatku przechodził w ręce wspólników". W analizowanym zdarzeniu przepis nie znajdzie zastosowania, ponieważ dotyczy on sytuacji przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową, a więc odwrotnej niż przedstawionej we wniosku. Co więcej, brak jest racji celowościowych dla zastosowania niniejszego przepisu, bowiem w sytuacji przekształcenia SKA w SA nie występuje bezpodatkowe udostępnienie zysku wspólnikom (zysk wypracowany w okresie funkcjonowania SKA, a wypłacony przez SA w formie dywidendy podlegałby opodatkowaniu na zasadach ogólnych). Gdyby ustawodawca chciał wskazać przekształcenie SKA w spółkę kapitałową jako wydarzenie stanowiące źródło przychodu do opodatkowania to wskazałby je w tym przepisie.

Reasumując, wśród regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących zdarzeń restrukturyzacyjnych brak jest przepisu, który stanowiłby - choćby na zasadzie analogii - podstawę opodatkowania czynności przekształcenia SKA w SA.

3. Podsumowanie.

W świetle przytoczonych wyżej argumentów, zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniu będącym przedmiotem wniosku nie wystąpi przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Punkt widzenia tożsamy ze stanowiskiem Wnioskodawcy został potwierdzony w wielu indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych z upoważnienia Ministra Finansów, m.in. w:

a.

interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy:

* z dnia 27 maja 2013 r. (sygn. ITPB4/423-25/13/AM),

* z dnia 15 kwietnia 2013 r. (sygn. ITPB4/423-5/13/AM),

* z dnia 28 marca 2013 r. (sygn. ITPB4/423-1/13/MT),

b.

interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

* z dnia 24 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPB3/423-149/13-2/AM),

* z dnia 13 grudnia 2012 r. (sygn. IPPB3/423-771/12-2/k.k.),

* z dnia 12 października 2012 r. (sygn. IPPB3/423-526/12-2/DP),

c.

interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:

* z dnia 5 lipca 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-360/12/SD),

d.

interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu:

* z dnia 12 listopada 2013 r. (sygn. ILPB4/423-326/13-4/MC),

* z dnia 4 czerwca 2010 r. (sygn. ILPB3/423-240/10-2/JG).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, że - zdaniem Organu podatkowego - tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w niniejszym postępowaniu.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Również odwołanie się do publikacji podatkowych, jako że co do zasady nie stanowią one źródła prawa, także nie jest wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl