ILPB4/423-264/12-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-264/12-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obniżenia stawek amortyzacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obniżenia stawek amortyzacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca został powołany na mocy uchwały Sejmiku Województwa i jest spółką kapitałową ze 100% udziałem samorządu województwa. Realizuje On w głównej mierze zadania związane z prowadzeniem Regionalnego Centrum (...), Centrum (...) oraz Centrum (...).

Wnioskodawca pragnie dodatkowo dodać, iż w chwili obecnej jest właścicielem dwóch środków trwałych w budowie, tj. nieruchomości zabudowanej. Aktualnie na wspomnianych powyżej środkach trwałych są m.in. prowadzone prace inwestycyjne związane z modernizacją nieruchomości na potrzeby utworzenia Inkubatora Przedsiębiorczości.

Wnioskodawca wstępnie postanowił, iż środki trwałe w budowie, po zakończeniu prac modernizacyjnych zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych i w początkowym okresie będą amortyzowane stawką 0%.

Ponadto, wyposażenie obiektu zakupione na potrzeby prowadzenia przez Wnioskodawcę Inkubatora Przedsiębiorczości również w początkowym okresie będzie amortyzowane w wysokości 0% stawki amortyzacyjnej.

Planowane obniżenie stawki wynika głównie z tego, iż w początkowym okresie przychody Wnioskodawcy będą niewystarczające na pokrycie łącznych kosztów operacyjnych Spółki i Wnioskodawca będzie wykazywać straty podatkowe.

Obniżone do wysokości 0% stawki amortyzacyjne Wnioskodawca planuje podwyższyć po kilku latach do wysokości stawek maksymalnych określonych w Wykazie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia stawek amortyzacyjnych do wysokości 0% w odniesieniu do środków trwałych, tj. zmodernizowanych nieruchomości zabudowanych, których jest właścicielem oraz wyposażenia zakupionego na potrzeby Inkubatora Przedsiębiorczości.

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadane środki trwałe w budowie po zakończeniu prac modernizacyjnych mogą zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych i w początkowym okresie być amortyzowane stawką 0%. Ponadto, wyposażenie obiektu zakupione na potrzeby prowadzenia przez Wnioskodawcę Inkubatora Przedsiębiorczości również w początkowym okresie będzie mogło być amortyzowane w wysokości 0% stawki amortyzacyjnej.

Planowane obniżenie stawki wynika głównie z tego, iż w początkowym okresie przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę będą niewystarczające na pokrycie łącznych kosztów operacyjnych Spółki i Wnioskodawca będzie wykazywać straty podatkowe. Obniżone do wysokości 0% stawki amortyzacyjne Wnioskodawca planuje podwyższyć po kilku latach do wysokości stawek maksymalnych określonych w Wykazie.

Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub, w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Ponadto, zgodnie z art. 16i ust. 1 tej ustawy, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z art. 16i ust. 5 ww. ustawy, podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Wspomniany powyżej przepis nie określa rodzaju środków trwałych, w stosunku do których można dokonać obniżenia stawek amortyzacyjnych, jak również konkretnych powodów, w których stawki amortyzacyjne będą mogły zostać obniżone.

Ponadto, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają również dolnego limitu obniżenia stawki amortyzacyjnej. Oznacza to, iż Wnioskodawca może obniżyć stawkę amortyzacyjną nawet do wysokości 0%.

Kluczową sprawą jest jednak to, aby stosowne zmiany stawki zostały dokonane począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na treść uzasadnienia do ustawy z 27 lipca 2002 r. zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1179), która wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, m.in. art. 16i ust. 5: "celem wprowadzenia ww. przepisu było m.in. umożliwienie podatnikom zmniejszenia stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnej wysokości oraz w wybranym przez podatnika momencie. Taka zmiana zdaniem ustawodawcy podyktowana była m.in. koniecznością stworzenia mocniejszego instrumentu polityki podatkowej prowadzonej przez podatników. Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty i dochodu do opodatkowania".

Na poparcie własnego stanowiska, Wnioskodawca pragnie przywołać wypowiedzi organów podatkowych dotyczących podobnej problematyki, a mianowicie interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 marca 2012 r. (sygn. nr IBPBI/2/423-1508/11/MS), interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 listopada 2010 r. (sygn. nr ITPB3/423-456/10/PST), interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 lutego 2010 r. (sygn. nr IBPBI/2/423-1413/09/PC) oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 lutego 2008 r. (sygn. nr ILPB3/423-228/07-2/ŁM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl