ILPB4/423-253/14-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-253/14-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów akcjonariusza SKA - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów akcjonariusza SKA.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych o nieograniczonym obowiązku podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca jest akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA). Wspominana SKA została zawiązana 9 października 2013 r. i zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego 21 października 2013 r.

Rok podatkowy SKA nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Początkowo, zgodnie ze statutem SKA, rok obrotowy SKA obejmował okres od 1 grudnia do 30 listopada. Dnia 24 października 2013 r. wspólnicy SKA, w tym Wnioskodawca podjęli uchwałę o zmianie statutu obejmującą zmianę roku obrotowego spółki. Dnia 31 października 2013 r. zmiana roku obrotowego SKA została zarejestrowana w KRS. Zmieniony rok obrotowy SKA obejmuje okres od 1 listopada do 31 października. W związku z powyższym pierwszy po zmianie rok obrotowy SKA obejmuje okres od 1 grudnia 2013 r. do 31 października 2015 r. (zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości, tekst jedn. z 2013 r., poz. 330). W SKA wspólnikami są tylko osoby prawne. Wnioskodawca nie będzie posiadał statusu komplementariusza w SKA.

SKA prowadzi działalność gospodarczą objętą następującymi kodami klasyfikacji statystycznej - PKD.63.12.Z, PKD.69.12.Z, PKD.70.10.Z, PKD.70.21.Z, PKD 70.22.Z, PKD.73.1, PKD.74.90.Z oraz PKD.82.Z.

Planuje się, że SKA przystąpi do spółki komandytowej (dalej: sp.k.), która będzie prowadziła działalność gospodarczą na terytorium RP. Możliwe, że sp.k. będzie osiągała przychody ze sprzedaży instrumentów finansowych, udziałów w spółkach z o.o., nieruchomości oraz innych aktywów.

Zgodnie z postanowieniami umowy sp.k. SKA będzie przysługiwał udział w zysku sp.k. większy niż wynikałoby to z proporcji wkładów wniesionych do sp.k.

Z kolei w przypadku likwidacji spółki komandytowej udziały w majątku likwidacyjnym będą proporcjonalne do wniesionych wkładów (art. 82 § 2 k.s.h w zw. z art. 103 k.s.h.).

Dla uniknięcia wątpliwości Wnioskodawca wskazuje, że nie będzie on wspólnikiem w sp.k.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. W jakim momencie Wnioskodawca uzyska przychód z tytułu udziału w zysku SKA w ramach zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku.

2. W jakiej wysokości Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód podatkowy z tytułu udziału w zysku SKA w ramach zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy SKA do końca obecnie trwającego roku obrotowego (tekst jedn.: do dnia 31 października 2015 r.) nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wynika to z art. 4 ust. 1 ustawy nowelizującej. Zgodnie z tym przepisem do dnia 31 października 2015 r. Wnioskodawca powinien opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu uczestnictwa w SKA w oparciu o przepisy u.p.d.o.p. w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2014 r. Zasady opodatkowania akcjonariuszy SKA w tym stanie prawnym zostały wskazane w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2013 r. sygn. DD5/033/1/13/KSM/RD-122180/13.

W interpretacji tej Minister Finansów uznał: (...) przyjąć należy, iż kwota przyznanej przez walne zgromadzenie SKA akcjonariuszowi niebędącemu komplementariuszem (osobie fizycznej, osobie prawnej) i wypłaconej dywidendy stanowi przychód takiego akcjonariusza uzyskany z działalności gospodarczej. Przy określaniu daty uzyskania tego przychodu zastosowanie znajdą zatem postanowienia art. 14 ust. 1i u.p.d.o.f. oraz art. 12 ust. 3e u.p.d.o.p., zgodnie z którymi, za datę uzyskania przychodu uważa się dzień otrzymania zapłaty (w tym przypadku - dywidendy). Otrzymana dywidenda zwiększać zatem będzie wysokość należnej od dochodów akcjonariusza zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym dywidenda taka została przez akcjonariusza otrzymana.

Biorąc pod uwagę interpretację ogólną Ministra Finansów należy uznać, że w ramach zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku przychód podatkowy Wnioskodawcy powstanie w dniu wypłaty dywidendy z SKA.

Innymi słowy przychód u Wnioskodawcy nie powstanie w momencie, gdy przychody z działalności prowadzonej przez sp.k. będą przez sp.k. lub SKA faktycznie otrzymane, pozostawione do dyspozycji bądź należne (potwierdza to m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 lutego 2014 r. sygn. IPTPB3/423-390/12-6/14-S/IR).

Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, że uzyska przychód z tytułu udziału w zysku SKA w dniu wypłaty dywidendy z SKA.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy cała kwota dywidendy wypłaconej Wnioskodawcy jako akcjonariuszowi w SKA na podstawie uchwały walnego zgromadzenia SKA o podziale zysku tej spółki będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowy od osób prawnych. Innymi słowy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu uczestnictwa w SKA w wysokości dywidendy, którą Wnioskodawca otrzyma z SKA.

Wnioskodawca przyjmuje za własne stanowisko, wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 18 lutego 2014 r. sygn. IPTPB3/423-390/12-6/14-S/IR: Przechodząc z kolei do kwestii ustalenia podstawy opodatkowania przedmiotowego zdarzenia podatkowego, stwierdzić należy, że z racji otrzymania przez akcjonariusza dywidendy, która jako prawo do zysku nie generuje kosztów uzyskania przychodów (tak jak jest to w przypadku dywidendy wypłacanej przez spółki kapitałowe) opodatkowaniu podlegać będzie przychód Wnioskodawcy, tj. kwota faktycznego przysporzenia majątkowego uzyskanego w związku z otrzymaniem dywidendy (100% otrzymanej dywidendy). W ocenie Organu interpretacyjnego art. 5 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania (pogląd tożsamy, ze stanowiskiem wyrażonym w uchwale z dnia 16 stycznia 2012 r. sygn. akt II FPS 1/11). Tym samym, przychody oraz koszty ich uzyskania powstałe na poziomie spółki komandytowo-akcyjnej nie będą wpływać na określenie podstawy opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychód z tytułu udziału w zysku SKA powinien rozpoznać w wysokości otrzymanej dywidendy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl