ILPB4/423-232/10-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-232/10-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją, zmienionej decyzją Prezesa URE (dalej: "Koncesja OEE").

Wnioskodawca, w związku z planowanymi zmianami organizacyjnymi w ramach grupy kapitałowej, do której należy spółka Wnioskodawcy, planuje dokonać podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej "k.s.h."), poprzez przeniesienie na inną spółkę z grupy kapitałowej zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego ze sprzedażą energii elektrycznej.

W następstwie dokonanego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie obrotu (sprzedaży) energią elektryczną. Zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy po dniu wydzielenia będzie świadczenie usług na rzecz innych spółek należących do grupy kapitałowej Wnioskodawcy w zakresie kompleksowej obsługi ich klientów (odbiorców energii elektrycznej oraz nabywców usług dystrybucji energii elektrycznej). Aktualnie Wnioskodawca nie świadczy tego rodzaju usług na zewnątrz; realizowane są one wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Spółki związane z obsługą Jej własnych klientów.

Po wydzieleniu Wnioskodawca będzie prowadził działalność w ramach dostosowanej do nowych zadań wewnętrznej struktury organizacyjnej, w oparciu o posiadane składniki majątku trwałego, w szczególności wyposażenie biur, sprzęt komputerowy i teleinformatyczny oraz licencje na programy komputerowe, w tych samych pomieszczeniach (wynajmowanych od podmiotów trzecich) zajmowanych przed podziałem Spółki. W Spółce pozostaną dotychczasowi Jej pracownicy, wykonujący obowiązki w zakresie obsługi klienta oraz pracownicy komórek pomocniczych i administracyjnych.

W związku z planowaną zmianą przedmiotu działania i rozpoczęciem nowej działalności, Wnioskodawca planuje przejęcie dodatkowych pracowników, którzy będą wykonywać czynności związane ze świadczeniem przez Spółkę usług kompleksowej obsługi klienta. W tym celu Wnioskodawca zawrze z podmiotem zainteresowanym nabywaniem kompleksowych usług w zakresie obsługi jego klientów, będącym spółką prowadzącą działalność w zakresie obrotu energią elektryczną (dalej "Spółka przekazująca zadania"), umowę o świadczenie usług obsługi klienta, w których znajdować się będą zapisy dotyczące przejścia na Wnioskodawcę dotychczasowych pracowników Spółki przekazującej zadania, zatrudnionych przy obsłudze klienta. Wskazane przejście pracowników nastąpi w trybie art. 231 Kodeksu pracy (przejście zakładu pracy). Zawarcie umowy świadczenie usług obsługi klienta nastąpi przed dniem podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie, przy czym postanowienia tej umowy wejdą w życie z dniem podziału Spółki. Z tym też dniem nastąpi przejście na Wnioskodawcę części zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy, czego skutkiem będzie przejęcie przez Spółkę pracowników wykonujących obowiązki w zakresie obsługi klienta.

Mając na uwadze, że proces wdrożenia realizacji usług obsługi klienta wymaga ujednolicenia standardów organizacyjnych, tele - informatycznych oraz w zakresie wewnętrznych procedur działania, Wnioskodawca, przed dniem podziału, zawrze ze Spółką przekazującą zadania tzw. "umowę organizującą". Przedmiotem umowy organizującej będzie w szczególności:

1.

określenie podstawowych zasad świadczenia przez Wnioskodawcę usług obsługi klienta;

2.

określenie obowiązków Spółki przekazującej zadania w zakresie dostosowania stosunków prawnych i organizacyjnych do sytuacji, jaka będzie miała miejsce po dniu wejścia w życie umowy o świadczenie usług obsługi klienta;

3.

określenie procedury podziału zadań i warunków jej realizacji.

Umowa organizująca stanowić będzie również podstawę do podjęcia czynności prawnych, których skutkiem ma być umożliwienie świadczenia usług w zakresie obsługi klienta przez Wnioskodawcę, a jednocześnie ich nabywania przez Spółkę przekazującą zadania, w szczególności z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie przepisów Prawa energetycznego, Kodeksu Pracy oraz innych ustaw, które to czynności polegać będą między innymi na:

* podjęciu przez Spółkę przekazującą zadania (jako pracodawcę) wewnętrznych działań przewidzianych przepisami Kodeksu Pracy, zamierzających do przeniesienia części zakładu pracy;

* wstąpieniu przez Wnioskodawcę do stosunków prawnych wynikających z umów najmu lub dzierżawy nieruchomości związanych z działalnością w zakresie obsługi klienta;

* zapewnieniu Wnioskodawcy usług telekomunikacyjnych, informatycznych oraz w zakresie wydruków masowych przez dotychczasowych dostawców tych usług działających na rzecz Spółki przekazującej zadania w zakresie obsługi klienta;

* zobowiązaniu Spółki przekazującej zadania do dokonania odpowiednich zmian w umowach sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej, dotyczących świadczenia usług telekomunikacyjnych, informatycznych i wydruków masowych w sposób uwzględniający przejęcie przez Wnioskodawcę wykonywania usług obsługi klienta;

* sprzedaży Wnioskodawcy drobnych składników majątku związanych z realizacją zadań w zakresie obsługi klienta.

Po wykonaniu obowiązków wynikających z umowy organizującej w zakresie wystarczającym do rozpoczęcia świadczenia przez Wnioskodawcę usług obsługi klienta, pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką przekazującą zadania zostanie zawarta właściwa umowa o świadczenie kompleksowych usług obsługi klienta, której postanowienia wejdą w życie z dniem podziału spółki Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, na skutek wykonania obowiązków wynikających z zawartej przez Wnioskodawcę umowy organizującej oraz umowy o świadczenie usług obsługi klienta, przewidującej w szczególności przejście na Spółkę pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonanie obowiązków wynikających z zawartej przez Wnioskodawcę umowy organizującej oraz umowy o świadczenie usług obsługi klienta, przewidującej przejście na Spółkę pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy, nie będzie wiązać się z powstaniem jakiegokolwiek przychodu podatkowego.

Wnioskodawca podkreśla, że przejście części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu pracy na nowego pracodawcę nie stanowi żadnej z form "świadczenia" o jakim mowa jest w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w przepisach dotyczących określania wartości tych świadczeń (ust. 6 w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w szczególności zespół przenoszonych pracowników nie stanowi rzeczy, usługi, ani prawa majątkowego, których dotyczą przywołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że wraz z przejściem części zakładu pracy na Spółkę, na Wnioskodawcy, jako pracodawcy, ciążyć będą wszelkie obowiązki i koszty wynikające z umów o pracę zawartych z przejętymi pracownikami, w szczególności związane z wypłatą wynagrodzeń za pracę oraz ponoszeniem innych pozapłacowych kosztów zatrudnienia nowych pracowników.

Wykonanie pozostałych obowiązków wynikających z umowy organizującej stworzyć ma natomiast warunki, dla możliwości rozpoczęcia świadczenia przez Wnioskodawcę usług w zakresie obsługi klienta na rzecz zainteresowanych ich nabyciem podmiotów (Spółki przekazującej zadania), wobec czego wskazane działania (np. zmiany umów dotyczących świadczenia usług przez podmioty trzecie) podejmowane będą przez Spółkę przekazującą zadania w jej własnym interesie. Należy bowiem podkreślić, że działalność w zakresie obrotu energią elektryczną oraz dystrybucji energii elektrycznej podlega szczególnym regulacjom Prawa energetycznego dotyczącym sposobu dostawy energii oraz świadczenia usług jej dystrybucji, w tym zasad obsługi klientów będących odbiorcami energii elektrycznej lub usług dystrybucji, wobec czego w przypadku zamiaru zlecenia Wnioskodawcy wykonywania całości lub części usług związanych z obsługą własnych klientów, to na podmiotach zlecających wykonywanie takich usług ciążą obowiązki związane z dostosowaniem istniejących stosunków prawnych i faktycznych w sposób umożliwiający wykonywanie przez Wnioskodawcę usług na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług obsługi klienta.

Wnioskodawca zaznacza, że w przypadku przystąpienia do istniejących lub zawarcia nowych umów z podmiotami trzecimi na dostawę towarów lub usług wykorzystywanych przy świadczeniu usług obsługi klienta, Wnioskodawca ponosić będzie w pełnej należnej wysokości wynikające z tych umów koszty nabycia towarów lub usług od podmiotów trzecich.

Tym samym, po stronie Spółki w związku z zawarciem umów organizujących oraz umów o świadczenie usług obsługi klienta nie wystąpi żadne przysporzenie majątkowe mogące stanowić źródło przychodu podatkowego. W ocenie Wnioskodawcy, podlegające opodatkowaniu przychody stanowić będą natomiast należności z tytułu świadczenia usług kompleksowej obsługi klienta, które Spółka osiągać będzie dopiero od dnia wejścia w życie postanowień umowy o świadczenie tych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawodawca nie sprecyzował bliżej co należy rozumieć pod pojęciem "nieodpłatne świadczenia", ograniczając się jedynie do wskazania w art. 12 ust. 6 ww. ustawy sposobu i kryteriów ustalania ich wartości. Wobec powyższego, należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia, jakie nadają mu przepisy prawa cywilnego, a także orzecznictwo. I tak, przez "nieodpłatne świadczenie" należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne (tekst jedn.: niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy, lub zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, w związku z planowanymi zmianami organizacyjnymi w ramach grupy kapitałowej, do której należy, planuje dokonać podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie, poprzez przeniesienie na inną spółkę z grupy kapitałowej zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego ze sprzedażą energii elektrycznej. W następstwie dokonanego podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie, całkowicie zaprzestanie On prowadzenia działalności w zakresie obrotu (sprzedaży) energią elektryczną. Zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy po dniu wydzielenia będzie świadczenie usług na rzecz innych spółek należących do grupy kapitałowej w zakresie kompleksowej obsługi ich klientów.

W związku z planowaną zmianą przedmiotu działania i rozpoczęciem nowej działalności, Wnioskodawca planuje przejęcie dodatkowych pracowników, którzy będą wykonywać czynności związane ze świadczeniem przez Spółkę usług kompleksowej obsługi klienta. W tym celu Wnioskodawca zawrze z podmiotem zainteresowanym nabywaniem kompleksowych usług w zakresie obsługi jego klientów, umowę o świadczenie usług obsługi klienta, w których znajdować się będą zapisy dotyczące przejścia na Wnioskodawcę dotychczasowych pracowników Spółki przekazującej zadania, zatrudnionych przy obsłudze klienta. Wskazane przejście pracowników nastąpi w trybie art. 231 Kodeksu pracy (przejście zakładu pracy).

Zgodnie z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on - z zastrzeżeniem przepisów § 5 - z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem zakładu na innego pracodawcę, w myśl art. 231 § 2 Kodeksu pracy - dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie.

W przypadku zawarcia umowy organizującej oraz umowy o świadczenie usług obsługi klienta Wnioskodawca nie otrzymuje od podmiotu zainteresowanego nabywaniem kompleksowych usług (Spółki przekazującej zadania) w zakresie obsługi jego klientów żadnego świadczenia / prawa, za które podmiot zainteresowany już by zapłacił. Wręcz przeciwnie - po przejęciu pracowników w ramach umowy o świadczenie usług na Wnioskodawcy ciążyć będą wszelkie obowiązki i koszty wynikające z umów o pracę zawartych z przejętymi pracownikami, w szczególności związane z wypłatą wynagrodzeń za pracę oraz ponoszeniem innych pozapłacowych kosztów zatrudnienia nowych pracowników.

Reasumując, wykonanie obowiązków wynikających z zawartej przez Wnioskodawcę umowy organizującej oraz umowy o świadczenie usług, przewidującej przejście na Spółkę pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl