ILPB4/423-23/10-6/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-23/10-6/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego osoby prawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) oraz z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego osoby prawnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest członkiem Spółki x. Statut Spółki x przewiduje, że mienie pozostałe po rozwiązaniu lub likwidacji Spółki przypada Gminie Miasto X, pod warunkiem dokonania przez Gminę spłaty aktualnych członków w proporcjach wynikających ze składek i świadczeń dokonanych na rzecz Spółki, wyliczonych na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego.

W piśmie uzupełniającym z dnia 26 lipca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie analizy archiwalnych przepisów podatkowych oraz udostępnionej Jemu przez Spółkę Wodną korespondencji ustalił On, że na mocy art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 43, poz. 192 z 1983 r.) od 1 stycznia 1983 r. do 31 grudnia 1988 r. składki na rzecz organizacji gospodarczych i społeczno - zawodowych (w tym składki członkowskie na rzecz spółek wodnych), do których podatnik należał, były uważane za koszty uzyskania przychodów.

Od 1 stycznia 1989 r. nastąpiła zmiana prawa w tym zakresie i składki z tyt. członkostwa w Spółce Wodnej (przynależność nieobowiązkowa) zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Członkowie Spółki, którzy współfinansowali inwestycje służące ochronie środowiska, mieli jedynie możliwość ubiegania się o ulgi podatkowe.

Biorąc pod uwagę, że główną ideą utworzenia Spółki Wodnej oraz Jej funkcjonowania w latach 1986 - 1992 było wybudowanie grupowej oczyszczalni ścieków, to wnoszone składki przez członków Spółki były uznawane za wydatki ponoszone na rzecz ochrony środowiska, co upoważniało Wnioskodawcę do ubiegania się o ulgę podatkową z tego tytułu. Częsta zmiana przepisów podatkowych oraz niejednoznaczne stanowiska organów skarbowych w tej sprawie, powodowały, że korzystanie z powyższych ulg było znacznie ograniczone.

Ponieważ składki członkowskie do Spółki Wodnej były wnoszone w latach 1986 - 1997, a dokumentacja podatkowa z tych lat nie zachowała się, Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić kwot odliczonych w ramach kosztów uzyskania przychodów z tyt. wniesionych składek członkowskich ani też uzyskanych ulg podatkowych z tego tytułu.

W związku z powyższym, Spółka w załączeniu przesyłała kopie dokumentów dotyczących kwestii składek wnoszonych na rzecz Spółki x w aspekcie przysługujących ulg podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychody członka spółki z tyt. zwrotu części majątku, dokonanego przez Gminę Miasto w proporcji do wniesionych składek w związku z likwidacją Spółki x, będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%, tj. zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy na zasadach ogólnych.

2.

Czy wartość wniesionych do Spółki Wodnej składek członkowskich na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 3 pomniejszy wartość przychodu do opodatkowania z tyt. otrzymanego zwrotu.

3.

Kto jest płatnikiem podatku w przypadku wystąpienia podatku zryczałtowanego - Gmina, czy członek Spółki otrzymujący zwrot składek.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot składek członkowi spółki spowoduje powstanie przychodu u członka otrzymującego zwrot, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości zryczałtowanej 19%.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

W opinii Spółki, ewentualny przychód u członka spółki z tyt. otrzymanego zwrotu części majątku zlikwidowanej spółki wodnej, stanowiący podstawę opodatkowania winien zostać pomniejszony o kwotę składek członkowskich wniesionych do spółki wodnej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

W ocenie Wnioskodawcy, płatnikiem podatku od ww. przychodu winna być Gmina Miasto, która będzie dokonywała zwrotu należnej kwoty członkom spółki w proporcji wniesionych składek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Ustawodawca posługując się w tym przepisie określeniem dochodu jako "wartości majątku otrzymanego" obejmuje obowiązkiem podatkowym w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego każdy dochód uzyskany w związku z likwidacją osoby prawnej, nie dokonując jego rozgraniczenia na dochód z majątku, czy też z walorów pieniężnych, stosując jednolitą stawkę podatkową związaną z zakwalifikowaniem otrzymywanego przez podatnika dochodu do dochodu określonego przepisem art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, ww. przepis nie ogranicza się tylko do opodatkowania dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jedynie do udziału w zyskach spółek prawa handlowego lub spółdzielni, bowiem zastosowanie ogólnego sformułowania i przykładowego katalogu kategorii tych dochodów nie wyklucza opodatkowania również innych praw majątkowych związanych z udziałem w zyskach innej osoby prawnej, w ramach których ta osoba prawna uzyskuje uprawnienia do partycypacji w zyskach innej osoby prawnej, np. w związku z likwidacją spółki wodnej.

Jak stanowi art. 12 ust. 4 pkt 3 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Zasady powoływania i funkcjonowania, jak również likwidacji spółek wodnych i ich związków określono w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.).

Stosownie do art. 165 ust. 4 tej ustawy, spółka wodna nabywa osobowość prawną z chwilą uprawomocnienia się decyzji starosty o zatwierdzeniu statutu.

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy, członek spółki wodnej jest obowiązany do wnoszenia składek i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń, niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki.

Natomiast sposób likwidacji określony został w Rozdziale 4 w art. 181-184 Prawa wodnego. Zgodnie z art. 182 ww. ustawy, rozwiązanie spółki wodnej następuje po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jest członkiem Spółki x. Statut Spółki x przewiduje, że mienie pozostałe po rozwiązaniu lub likwidacji spółki przypada Gminie, pod warunkiem dokonania przez Gminę spłaty aktualnych członków w proporcjach wynikających ze składek i świadczeń dokonanych na rzecz Spółki x, wyliczonych na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego.

Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie analizy archiwalnych przepisów podatkowych oraz udostępnionej Jemu przez spółkę wodną korespondencji, od 1 stycznia 1983 r. do 31 grudnia 1988 r. składki na rzecz organizacji gospodarczych i społeczno - zawodowych (w tym składki członkowskie na rzecz spółek wodnych), do których On należał, były uważane za koszty uzyskania przychodów. Od 1 stycznia 1989 r. nastąpiła zmiana prawa w tym zakresie i składki z tyt. członkostwa w spółce wodnej zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Członkowie spółki, którzy współfinansowali inwestycje służące ochronie środowiska, mieli jedynie możliwość ubiegania się o ulgi podatkowe. Natomiast częsta zmiana przepisów podatkowych oraz niejednoznaczne stanowiska organów skarbowych w tej sprawie, powodowały, że korzystanie z powyższych ulg było znacznie ograniczone.

Wnioskodawca wskazał również, iż składki członkowskie do spółki wodnej były wnoszone w latach 1986 - 1997, a dokumentacja podatkowa z tych lat nie zachowała się, toteż nie jest On w stanie ustalić kwot odliczonych w ramach kosztów uzyskania przychodów z tyt. wniesionych składek członkowskich, ani też uzyskanych ulg podatkowych z tego tytułu.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Odnosząc powyższe do opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż wartość przekazanego Spółce majątku likwidowanej spółki wodnej stanowić będzie przedmiot opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę wartość majątku w związku z likwidacją Spółki Wodnej, której był On członkiem, po pomniejszeniu o wartość wniesionych do tej spółki składek i świadczeń, stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19% zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku zobowiązany jest na mocy art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych płatnik.

Stosownie do tej regulacji, osoby prawne i jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej (...), które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (...).

Natomiast w myśl art. 26 ust. 7 ww. ustawy, wypłata, o której mowa w ust. 1, 1c i 1d, oznacza wykonanie zobowiązania w jakiejkolwiek formie, w tym poprzez zapłatę, potrącenie lub kapitalizację odsetek.

Spółka opisując zdarzenie przyszłe wskazała, iż to gmina - zgodnie ze statutem spółki wodnej - dokona spłaty aktualnych członków likwidowanej spółki wodnej. Zatem w świetle ww. regulacji to na gminie spoczywać będzie obowiązek płatnika.

Wobec powyższego, płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych - w myśl art. 26 ust. 1 w związku z ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - będzie Gmina.

Do wniosku Spółka dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach) w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl