ILPB4/423-224/10-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-224/10-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010 r. (data wpływu 29 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, polskim rezydentem podatkowym. Udziałowcami spółki mogą zostać w przyszłości podmioty zagraniczne, w tym m.in. spółka z siedzibą na Słowacji (Komanditna spoloćnost - dalej "ks"), odpowiednik polskiej spółki komandytowej. Wspólnikami ks mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i spółki, posiadające polską rezydencję podatkową, bądź rezydencję podatkową jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Ks posiadać będzie nie mniej niż 10% udziałów w kapitale Wnioskodawcy.

Ks na terytorium Słowacji utrzymywać będzie stałą siedzibę, w której podejmowane będą istotne z punktu widzenia działalności ks decyzje.

Ks jest w świetle postanowień słowackiego kodeksu handlowego podmiotem praw i obowiązków odrębnym od swoich wspólników. Podobnie jak polska spółka komandytowa, ks jest spółką osobową, w której przynajmniej jeden wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem bez ograniczeń, a odpowiedzialność przynajmniej jednego wspólnika ograniczona jest do wysokości niewpłaconych wkładów do spółki. Wspólnicy ks zawierają umowę spółki, która musi wskazywać zakres działalności spółki, określać jej wspólników i wysokość wkładów wspólników o ograniczonej odpowiedzialności oraz wskazywać, który / którzy ze wspólników ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki.

Zgodnie z art. 2 słowackiej ustawy o podatku dochodowym z dnia 4 grudnia 2003 r., każdy podmiot prawny posiadający siedzibę lub miejsce efektywnego zarządu na terytorium Słowacji podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na Słowacji, a co za tym idzie, jest traktowany jako słowacki rezydent podatkowy. Oznacza to, że ks zarejestrowana i zarządzana na terytorium Słowacji jest, co do zasady, traktowana jako słowacki rezydent podatkowy, a tym samym korzysta z ochrony wynikającej z traktatów międzynarodowych, w tym umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz dyrektyw europejskich (ks jest m.in. wymieniona jako podmiot, do którego mają zastosowanie postanowienia Dyrektywy Rady z dn. 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich 90/435/EWG). Ks może otrzymać od władz podatkowych Słowacji dokument potwierdzający, iż jest rezydentem podatkowym Słowacji dla celów stosowania właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (tzw. certyfikat rezydencji). Certyfikat ten zostanie przekazany Wnioskodawcy.

Powyższe nie oznacza jednak, że ks jako taka jest podatnikiem podatku dochodowego od generowanych przez siebie zysków. Zgodnie z przepisami słowackiej ustawy o podatku dochodowym, podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym ustala się, co prawda, na zasadach ogólnych dla ks jako całości. Jednak od tak ustalonej podstawy opodatkowania odejmuje się część przypadającą jako udział wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności. Udział ten określany jest proporcjonalnie do udziałów w zysku przed opodatkowaniem podlegającym podziałowi pomiędzy wspólników zgodnie z umową spółki. Pozostała po odjęciu udziału wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności kwota podstawy opodatkowania jest dochodem ks i podlega opodatkowaniu na poziomie spółki.

Wyłączona z podstawy opodatkowania ks kwota przypadająca, zgodnie ze statutem spółki, wspólnikom o nieograniczonej odpowiedzialności stanowi dochód do opodatkowania tychże wspólników. w efekcie, w odniesieniu do dochodów ks przypadających na wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności, to ci wspólnicy są podatnikami podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę wypłaty na rzecz ks dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, Wnioskodawca zobowiązany będzie, jako płatnik, do obliczenia, pobrania oraz wpłacenia na konto urzędu skarbowego podatku należnego od ks z tytułu otrzymanych przychodów w sytuacji, gdy ks będzie posiadać co najmniej 10% udziałów w kapitale Wnioskodawcy, zaś okres 2 letniego posiadania udziałów w kapitale Wnioskodawcy spełniony będzie na moment wypłaty albo po wypłacie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy dokonywaniu wypłat dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na rzecz ks będącej udziałowcem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik, do obliczenia, pobrania oraz wpłaty na konto właściwego urzędu skarbowego podatku od wypłaconych kwot, jeżeli na moment wypłaty ks posiadać będzie nie mniej niż 10% udziałów Wnioskodawcy, zaś okres 2 letniego posiadania udziałów w kapitale Wnioskodawcy spełniony będzie na moment wypłaty albo po wypłacie.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Powyższe oznacza, że spółka która dokonuje wypłaty dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych obowiązana jest, jako płatnik, do pobrania podatku u źródła w odpowiedniej wysokości oraz wpłaty tego podatku na konto właściwego urzędu skarbowego. Zasada ta ma zastosowanie zarówno w sytuacji, gdy odbiorcą tych płatności są polscy podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, jak i podmioty zagraniczne.

Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

a.

spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b.

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Dodatkowo ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zastrzega, że zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości nie mniejszej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Zwolnienie może być również zastosowane w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).

W art. 22 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje się wskazanie, że zwolnienie o którym mowa powyżej stosuje się również do podmiotów wymienionych w Załączniku nr 4 do ww. ustawy.

W Załączniku nr 4 do ww. ustawy, wśród podmiotów uprawnionych do korzystania ze zwolnienia wskazana jest wprost ks (Komanditna spoloćnost - pozycja 19 Załącznika nr 4).

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że w stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę wszystkie warunki niezbędne dla zwolnienia, opisane w art. 22 ust. 4 w związku z art. 22 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są łącznie spełnione, tj.:

1.

dywidendy oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej będą wypłacane przez Wnioskodawcę, tj. spółkę będącą podatnikiem podatku dochodowego, mającego siedzibę i zarząd na terytorium Polski;

2.

uzyskującym dochody (przychody) wskazane w pkt 1 powyżej i jednocześnie ich odbiorcą jest ks (Komanditna spoloćnost), tj. podmiot wprost wymieniony w Załączniku nr 4 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmiot uprawniony do korzystania ze zwolnienia;

3.

ks posiadać będzie bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy;

4.

okres nieprzerwanego 2-letniego posiadania udziałów w kapitale Wnioskodawcy będzie przez ks spełniony w momencie wypłaty dochodów (przychodów), o których mowa w pkt 1 powyżej, albo po tej dacie.

Należy także dodać, że zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, płatnik uprawniony jest do zastosowania powyżej opisanego zwolnienia wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę uzyskującą dywidendy (inne przychody z tytułu udziału w zysku osoby prawnej) jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji, ks jest traktowana na Słowacji jako rezydent podatkowy Słowacji. w konsekwencji, ks uprawniona będzie do otrzymania od słowackich władz podatkowych dokumentu potwierdzającego jej rezydencję podatkową, tj. certyfikatu rezydencji. Dokument ten zostanie przekazany Wnioskodawcy celem udokumentowania rezydencji podatkowej ks dla celów zastosowania zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 4 tej ustawy.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przy dokonywaniu wypłat dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na rzecz ks będącej udziałowcem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik, do obliczenia, pobrania oraz wpłaty na konto właściwego urzędu skarbowego podatku od wypłaconych kwot, jeżeli na moment wypłaty ks posiadać będzie nie mniej niż 10% udziałów Wnioskodawcy, zaś okres 2-letniego posiadania udziałów w kapitale Wnioskodawcy spełniony będzie na moment wypłaty albo po wypłacie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl