ILPB4/423-211/13-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-211/13-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidendy wypłacanej spółce matce:

* jest nieprawidłowe - w części dot. kontynuacji zwolnienia z art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysługującego spółce córce,

* jest prawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 11 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidendy wypłacanej spółce matce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest osobą prawną (...). Większościowym akcjonariuszem Wnioskodawcy, posiadającym 59,82% akcji, jest szwedzka spółka A AB ("A"; "spółka córka"). A większościowy pakiet akcji posiada od ponad dwóch lat. Drugim akcjonariuszem Wnioskodawcy jest inna szwedzka spółka - B AB ("B"; "spółka matka"), dysponująca pakietem akcji w wysokości 8,45%. B posiada również 100% akcji w spółce A. A, jako spółka córka, ma zamiar zbyć akcje Wnioskodawcy na rzecz spółki matki - B. Ze względu na fakt, że A wypełnia ustawowe przesłanki, mianowicie posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w polskiej spółce przez nieprzerwany okres dwuletni, jest zwolniony z polskiego podatku dochodowego od dochodu osiągniętego z tytułu dywidendy wypłacanej przez Wnioskodawcę.

Pismem z 11 września 2013 r. Spółka wskazała, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe w postaci możliwości zwolnienia Wnioskodawcy, uzyskującego status płatnika w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz większościowego akcjonariusza, tj. B, z poboru zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. 1c i 1f w zw. z art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Ponadto Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

a.

spółka córka A ma zamiar zbyć na rzecz spółki matki B całość posiadanych akcji Wnioskodawcy, a więc 59,82%, co tym samym sprawi, że B zostanie większościowym akcjonariuszem Wnioskodawcy posiadającym łącznie 68,27% jego akcji;

b.

spółka matka - B - jest osobą prawną, podlegającą w Szwecji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

c.

spółka matka - B - nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania, zgodnie z art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

d.

niekorzystanie ze zwolnienia wskazanego w podpunkcie "c" może zostać potwierdzone odpowiednim oświadczeniem złożonym przez spółkę matkę B, zgodnie z art. 22 ust. 4 pkt 4 w związku z art. 26 ust. 1f powołanej ustawy;

e.

dotychczasowo obejmowany przez spółkę matkę B pakiet akcji Wnioskodawcy, w ilości 8,45%, wynika z tytułu własności, zgodnie z art. 22 ust. 4d ww. ustawy;

f. Wnioskodawca, wypłacając dywidendę na rzecz spółki matki B, mającej stać się posiadaczem większościowego pakietu akcji Wnioskodawcy, będzie dysponował certyfikatem rezydencji potwierdzającym rezydencję podatkową spółki matki B, zgodnie z art. 26 ust. 1c.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zbycia przez spółkę A - obecnego, większościowego akcjonariusza Wnioskodawcy - całościowego pakietu posiadanych akcji Wnioskodawcy na rzecz spółki matki A, będącej jednocześnie jedynym akcjonariuszem spółki A, wobec B będzie miało zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które dotychczas przysługiwało spółce A, a tym samym Wnioskodawca jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego, zostanie zwolniony z obowiązku jego poboru na podstawie art. 26 ust. 1c i 1f w zw. z art. 22 ust. 4 i 4a tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt posiadania przez spółkę B 100% akcji w spółce córce A, będącej obecnie większościowym akcjonariuszem Wnioskodawcy, wraz z nabyciem całości tegoż większościowego pakietu przez B od A, będzie uprawniało spółkę B do kontynuacji kwalifikowanego dwuletniego okresu posiadania, determinującego zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym Wnioskodawcę, jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaty dywidendy spółce B, do zwolnienia z jego poboru w trybie art. 26 ust. 1c i 1f powołanej ustawy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 22 ust. 4 oraz 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku dochodowego dochody, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, uzyskiwanych przez podmioty, mające siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej, jeżeli spełnione zostały kumulatywnie następujące warunki (i) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; (ii) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt i, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania; (iii) spółka, o której mowa w pkt ii, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% akcji w kapitale spółki wypłacającej; (iv) spółka będąca odbiorcą dywidendy, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zważywszy na fakt, że B posiada bezpośrednio 100% udziałów w spółce A, która jest większościowym akcjonariuszem Wnioskodawcy, w przypadku zbycia przez A całego pakietu akcji Wnioskodawcy, przechodzi na B okres dwuletniego, nieprzerwanego posiadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, B jako spółka matka, spełnia wszystkie ustawowe warunki kwalifikujące do zwolnienia z podatku dochodowego. Po pierwsze, nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa punkcie iv powyżej. Po drugie, Wnioskodawca jako wypłacający dywidendę jest spółką mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a dochody z tytułu dywidendy otrzymywane będą przez B - spółkę z siedzibą w Szwecji (państwie członkowskim UE) po nabyciu tychże akcji od spółki córki A. W wyniku tego procesu zostałaby zachowana ciągłość posiadania. Akcje przeszłyby pomiędzy spółkami powiązanymi kapitałowo, w której jedna posiada 100% udziałów drugiej. Spółka matka B dysponowałaby wówczas pakietem akcji Wnioskodawcy w wysokości 68,27%.

Dwuletni okres posiadania byłby zatem, zdaniem Wnioskodawcy, zachowany, a fakt przyszłego przejęcia jego akcji przez B od A, jako spółki całkowicie zależnej, jest naturalną konsekwencją wykonywania praw, jakie przysługują spółce dominującej w stosunku do spółek zależnych. Potwierdza to wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 17 października 1996 r. w sprawie Denkavit, w którym to Trybunał orzekł, że dopuszczalne jest przyjęcie, iż warunek nieprzerwanego dwuletniego okresu posiadania udziałów (akcji) w kapitale drugiej spółki jest już spełniony z chwilą objęcia udziałów (akcji) w spółce. W związku z tym, nie jest dopuszczalne, aby państwa członkowskie uzależniały zastosowanie zwolnienia od jakiegokolwiek warunku, który nie wynika bezpośrednio z dyrektywy. W konsekwencji, Trybunał uznał, że warunek 25% udziału spółki matki w kapitale spółki córki zachowany w momencie wypłaty dywidendy wystarcza do udzielenia spółce matce korzyści wynikających z postanowień dyrektywy. W rezultacie nie jest wymagane, aby już w dniu wypłaty dywidendy spółka matka posiadała minimalny udział w kapitale spółki córki przez dwa lata. Dlatego też, prawo do odliczenia przysługuje również spółkom, które przed wypłatą świadczenia z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiadały wymagany udział kapitałowy w spółce wypłacającej przez okres krótszy niż 2 lata, ale planują go utrzymać przez wymagany dwuletni okres.

Z kolei na Wnioskodawcy, w przypadku wypłaty dywidendy większościowemu akcjonariuszowi - spółce B, będzie ciążył obowiązek płatnika, związany z pobraniem podatku, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże, w niektórych przypadkach z obowiązku poboru podatku przez płatnika zwalnia sama ustawa. Takie zwolnienie występuje m.in. przy wypłacie zagranicznym podmiotom dywidend. Stosuje się wówczas zwolnienie w trybie art. 22 ust. 4 i 4a tej ustawy, opisane powyżej. Zwolnienie to wiąże się z rezydencją spółki uzyskującej przychód na terytorium UE lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Konfederacji Szwajcarskiej. Jednakże, aby takie zwolnienie zastosować, płatnik musi posiadać, na dzień wypłaty należności, dowody, iż warunki dotyczące rezydencji są spełnione. Do takich dowodów należą następujące dokumenty: (a) uzyskany certyfikat rezydencji, oraz (b) oświadczenie informujące, że podatnik nie korzysta ze zwolnienia z podatku od wszystkich swoich dochodów w kraju rezydencji. W przypadku kontynuacji przez spółkę B dwuletniego, nieprzerwanego okresu posiadania, w wyniku przejęcia od spółki córki A, pakietu akcji Wnioskodawcy, do spółki B będzie miał zastosowanie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a spółka B dopełni obowiązku przedstawienia Wnioskodawcy wymaganych dokumentów, tj. certyfikatu rezydencji i oświadczenia określonego w podpunkcie (b) powyżej. Tym samym, Wnioskodawca, uzyskawszy status płatnika z tytułu wypłaty dywidendy tejże spółce, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w trybie art. 26 ust. 1c i 1f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania dywidendy wypłacanej spółce matce uznaje się za:

* nieprawidłowe - w części dot. kontynuacji zwolnienia z art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysługującego spółce córce,

* prawidłowe - w pozostałej części.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.): podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

W myśl art. 22 ust. 4 tej ustawy: zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zwolnienie to ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości nie mniejszej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat (art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Na podstawie art. 22 ust. 4b ww. ustawy: zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że wymóg nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w spółce dokonującej wypłat z tytułów określonych w art. 22 ust. 1 ustawy nie musi być spełniony w dacie dokonywania tych wypłat. Dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych korzysta ze zwolnienia również w sytuacji, gdy uzyskujący go podatnik posiada wymagany procent udziałów (akcji) przez okres krótszy niż dwa lata, o ile stan ten nie ulegnie zmianie do momentu upływu wymaganego okresu dwóch lat.

Ponadto stosownie do art. 22 ust. 4d powołanej ustawy: zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

1.

jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;

2.

w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

a.

własności,

b.

innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Jak stanowi art. 22b ww. ustawy: zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193): właściwe władze Umawiających się Państw będą wymieniały informacje, konieczne do stosowania postanowień niniejszej umowy, a także informacje o ustawodawstwie wewnętrznym Umawiających się Państw dotyczącym podatków objętych niniejszą umową, w takim zakresie, w jakim opodatkowanie, jakie ono przewiduje, nie jest sprzeczne z umową. Wymiana informacji nie jest ograniczona postanowieniami artykułu 1. Wszelkie informacje uzyskane przez Umawiające się Państwo będą stanowiły tajemnicę na takiej samej zasadzie, jak informacje uzyskane przy zastosowaniu ustawodawstwa wewnętrznego tego Państwa i będą udzielane tylko osobom i władzom (w tym sądowym albo organom administracyjnym) zajmującym się ustalaniem, poborem albo ściąganiem podatków, których dotyczy umowa, lub organom rozpatrującym środki odwoławcze w sprawach tych podatków. Wyżej wymienione osoby lub władze będą wykorzystywać informacje tylko dla tych celów. Mogą one udostępnić te informacje w postępowaniu sądowym lub do wydawania orzeczeń. Uzyskana informacja będzie traktowana jako tajna, jeżeli zażąda tego Umawiające się Państwo, które ją przekazało.

Tym samym, warunek istnienia podstawy prawnej do wymiany informacji podatkowych między organami podatkowymi Polski i Szwecji jest spełniony.

W świetle art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 albo w art. 22 ust. 4 pkt 2, mającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego:

1.

jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub

2.

istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

W myśl art. 26 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: w przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz art. 22 ust. 4 pkt 2, lub jej zagranicznego zakładu, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, z uwzględnieniem ust. 1c, pod warunkiem uzyskania pisemnego oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3a i 3c lub w art. 22 ust. 4 pkt 4.

Cytowane przepisy wprowadzają wyjątek od generalnej zasady opodatkowania przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz pobierania podatku z tego tytułu przez podmiot dokonujący wypłaty zgodnie z art. 26 ust. 1 tej ustawy.

Ponadto należy stwierdzić, że wszystkie wskazane w przepisach art. 22 ust. 4 i następne omawianej ustawy warunki muszą zostać spełnione łącznie, aby istniała możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) zgodnie z tymi przepisami.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że większościowym akcjonariuszem Wnioskodawcy, posiadającym 59,82% akcji, jest szwedzka spółka A. A większościowy pakiet akcji posiada od ponad dwóch lat. Drugim akcjonariuszem Wnioskodawcy jest inna szwedzka spółka - B dysponująca pakietem akcji w wysokości 8,45%. B posiada również 100% akcji w spółce A. A ma zamiar zbyć całość posiadanych akcji Wnioskodawcy na rzecz B. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania ewentualnej dywidendy, którą wypłaci Wnioskodawca na rzecz B. W sytuacji takiej Wnioskodawca będzie bowiem miał status płatnika.

Wobec powyższego opisu, do zbadania pozostaje, czy spełnione będą wszystkie warunki zwolnienia wynikające z art. 22 ust. 4 i następne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. I tak:

1.

dywidendy będą wypłacane przez Wnioskodawcę, tj. spółkę będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mającą siedzibę i zarząd na terytorium Polski;

2.

uzyskującą dochody (przychody) wskazane w pkt 1 będzie szwedzka spółka - B, która - zgodnie z informacją przekazaną przez Wnioskodawcę - podlega w Szwecji opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

3. B - po nabyciu akcji od A - będzie posiadać 68,27% akcji Wnioskodawcy;

4. posiadanie przez B akcji Wnioskodawcy wynika z tytułu własności;

5. B nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania, co może zostać potwierdzone jej pisemnym oświadczeniem (należy jednak podkreślić, że uzyskanie przez Wnioskodawcę takiego oświadczenia jest niezbędnym wymogiem zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego);

6. Wnioskodawca będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji podatkowej B na moment wypłacania jej dywidendy.

Biorąc powyższy opis sprawy pod uwagę należy stwierdzić, że wskutek zbycia przez A akcji Wnioskodawcy na rzecz B nie dojdzie do kontynuacji zwolnienia przysługującego dotychczas A na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W opisanej sytuacji nie mamy bowiem do czynienia z następstwem prawnym praw i obowiązków. Wnioskodawca jako płatnik będzie miał jednak prawo do niepobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaty dywidendy na rzecz B na podstawie art. 22 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z jego treścią - zwolnienie to przysługuje B w dacie wypłaty dywidendy, mimo, że w tym dniu posiada ona wymaganą ilość akcji przez okres krótszy niż 2 lata. Jednakże warunkiem zachowania tego zwolnienia jest utrzymanie tej ilości akcji przez okres 2 lat. Gdyby B tego warunku nie dochowała, będzie zobowiązana do opodatkowania dywidendy i zapłaty podatku wraz z odsetkami.

Reasumując, w przypadku zbycia przez spółkę A - obecnego, większościowego akcjonariusza Wnioskodawcy - całościowego pakietu posiadanych akcji Wnioskodawcy na rzecz B, będącej jednocześnie jedynym akcjonariuszem spółki A, wobec B nie będzie miała miejsca kontynuacja zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które dotychczas przysługiwało spółce A. Wnioskodawca, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego, nie będzie jednak zobowiązany do jego poboru na podstawie art. 26 ust. 1c i 1f w zw. z art. 22 ust. 4 i 4b tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl