ILPB4/423-189/12-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-189/12-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów osoby prawnej będącej akcjonariuszem spółki komandytowo - akcyjnej z tytułu dywidendy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów osoby prawnej będącej akcjonariuszem spółki komandytowo - akcyjnej z tytułu dywidendy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Planowane jest dokonanie przekształcenia Spółki Komandytowej (zwaną dalej: Spółką Komandytową) w spółkę komandytowo - akcyjną (zwaną dalej: SKA). Wnioskodawca jest komandytariuszem w Spółce Komandytowej.

SKA będzie kontynuować działalność Spółki Komandytowej w oparciu o jej dotychczasowy majątek. Przekształcenie Spółki Komandytowej w SKA nie będzie się wiązało z wniesieniem dodatkowych wkładów przez wspólników (zarówno komplementariusza, jak i komandytariusza). Tak więc, majątek SKA powstałej na skutek przekształcenia będzie odpowiadać majątkowi Spółki Komandytowej, zmianie ulegnie tylko forma prowadzonej działalności.

W wyniku przekształcenia, Wnioskodawca uzyska status akcjonariusza w SKA. Komplementariuszem SKA będzie dotychczasowy komplementariusz Spółki Komandytowej, którym jest inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany odprowadzać miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu bieżących przychodów i kosztów wykazywanych przez SKA.

2.

W jakim momencie powstanie u Wnioskodawcy przychód (dochód) - podlegający opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - z tytułu dywidend bądź zaliczek na dywidendy przyznanych Spółce z tytułu posiadanych akcji SKA.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On obowiązku wpłacania w trakcie roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w odniesieniu do udziałów w zysku SKA przysługującego Wnioskodawcy, ponieważ w trakcie roku podatkowego nie powstaje u Wnioskodawcy przychód należny. Jednocześnie, przychód należny u Wnioskodawcy z racji otrzymania dywidendy od wypracowanego przez spółkę komandytowo - akcyjną zysku, powstanie dopiero w dniu podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie SKA albo też w przypadku ustalenia dnia dywidendy - w tym dniu. Odpowiednio. w przypadku podjęcia uchwały o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy - jeżeli statut SKA będzie to przewidywał - przychód u Wnioskodawcy powstanie w dniu podjęcia uchwały w tej sprawie przez walne zgromadzenie SKA.

SKA podobnie jak Spółka Komandytowa i pozostałe spółki osobowe, nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wyłączenie wynika wprost z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka osobowa nie jest również podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Podatnikami tego podatku będą natomiast wspólnicy spółki, zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Natomiast, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W przypadku przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przez podatników opodatkowanych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie jest istotny moment otrzymania pieniędzy (wartości pieniężnych), bowiem przychodem, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, są przychody należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Zasadnicze znaczenie ma zatem ustalenie pojęcia "przychód należny".

W orzecznictwie sądowym pojęcie to rozumiane jest jako wszelkie przysporzenia majątkowe - aktywa, które przysługują podatnikowi w sensie cywilnoprawnym, niezależnie czy już zostały zrealizowane na jego rzecz, czy też stanowią wierzytelność.

Zgodnie z art. 347 § 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.), w zw. z art. 126 § 1 pkt 2 k.s.h., prawo do udziału w zysku SKA powstaje dopiero z chwilą wykazania tego zysku w sprawozdaniu finansowym SKA, zbadanym przez biegłego rewidenta i jego przeznaczenia, przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom. Zatem dopóki nie zostanie podjęta odpowiednia uchwała o podziale zysku, Wnioskodawca nie ma skutecznego roszczenia o jego wypłatę. Ponadto, na podstawie art. 146 § 2 pkt 2 k.s.h., uchwała o podziale zysku spółki pomiędzy jej akcjonariuszami, wymaga zgody wszystkich jej komplementariuszy. Do czasu spełnienia w danym roku przesłanek powstania roszczenia o wypłatę dywidendy Wnioskodawca nie posiada uprawnienia do żądania świadczenia od SKA.

Ponieważ Wnioskodawca nie może domagać się od SKA miesięcznych wypłat skalkulowanych jako część dochodu uzyskanego przez SKA proporcjonalnie do udziału Wnioskodawcy w zysku SKA, zatem nie można w sposób rozszerzający interpretować przepisów prawa podatkowego i nakładać na akcjonariusza spółki komandytowo - akcyjnej obowiązku odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca jako akcjonariusz SKA, powinien uiścić zaliczkę na podatek dochodowy wyłącznie w rozliczeniu za miesiąc, w którym stało się wymagalne jego roszczenie o wypłatę przez SKA dywidendy lub zaliczki na poczet dywidendy.

Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, iż takie stanowisko przedstawiono również w interpretacji ogólnej z dnia 11 maja 2012 r. wydanej przez Ministra Finansów (sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125) oraz interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-194/12-2/PK1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy zauważyć, że powołane przez Spółkę interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl