ILPB4/423-174/13-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-174/13-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 17 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie działalności bankowej w zakresie przewidzianym przez przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.) oraz innych ustaw. Spółka koncentruje swoją działalność na rynku consumer finance, tj. rynku kredytów konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych oraz lokat dla klientów indywidualnych i korporacyjnych.

Działalność Spółki oparta jest na zaawansowanych technologicznie rozwiązaniach. W celu prowadzenia swojej działalności w sposób optymalny, Spółka nabywa systemy informatyczne (dalej: "Systemy IT"), przeznaczone do kompleksowej obsługi procesów związanych z czynnościami bankowymi dokonywanymi przez Spółkę. Systemy te zostały wdrożone (oddane do używania) w latach 2007-2012. W związku z rozwojem prowadzonej działalności Spółka nie wyklucza nabycia w bliskiej przyszłości kolejnych Systemów IT.

Nabycie Systemów IT nastąpiło (a w odniesieniu do Systemów IT, których nabycie Spółka dopiero planuje - nastąpi) w drodze odpłatnych umów licencyjnych lub umów o przeniesienie praw autorskich do zbudowanych na zlecenie Banku Systemów IT. Ponadto, z racji długiego okresu korzystania z tych praw, przedmiotowe Systemy IT stanowią lub będą stanowić dla Banku wartości niematerialne i prawne o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok.

W odniesieniu do Systemów IT, wdrożonych w latach 2007-2012, Spółka dokonywała płatności wydatków na ich nabycie w szczególności, w tym samym roku, w którym Spółka wprowadziła Systemy IT do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, lub też w roku poprzedzającym rok, w którym Spółka wprowadziła Systemy IT do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wdrożenie przedmiotowych Systemów IT umożliwia Spółce, w porównaniu do stanu przed ich wdrożeniem, wytwarzanie nowych lub udoskonalanie istniejących usług - w szczególności na jeden lub kilka poniższych sposobów:

* ograniczenie kosztów świadczenia usług i w efekcie świadczenie ulepszonych usług,

* skrócenie czasu niezbędnego na wykonanie usługi,

* sprawniejsza komunikacja z klientem,

* automatyzacja i zwiększenie efektywności procesów związanych z obsługą klienta,

* ograniczenie ryzyka błędów w procesach obsługi klienta,

* zwiększenie bezpieczeństwa danych klienckich poprzez obniżenie prawdopodobieństwa dokonania nieautoryzowanych transakcji,

* optymalizacja procesu uzyskania dostępu do danych klienta oraz ich przepływu,

* automatyzacja i przyspieszenie procesów backoffice, co przekłada się na istotną poprawę jakości świadczonych przez Bank usług,

* rozszerzenie oferty funkcjonalnej w zakresie obsługi systemowej kredytów samochodowych, hipotecznych, starego portfela, kart kredytowych i pożyczek gotówkowych,

* skrócenie czasu wykonywania zadań w obszarze rozliczeń bankowych oraz podejmowania decyzji biznesowych / wykonywania zadań / działań w obszarze wsparcia procesu sprzedaży kredytów poprzez łatwiejszy dostęp do informacji,

* skrócenie czasu generowania raportów, zwiększenie szczegółowości przekazywanych informacji,

* poprawa jakości świadczonych usług w obszarze obsługi posprzedażowej oraz raportowania na potrzeby zewnętrzne i wewnętrzne poprzez wzrost jakości dokonywanych analiz.

Jednocześnie, wdrożenie Systemów IT wpłynęło, a także będzie wpływać w przyszłości na skuteczne zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, Systemy IT w znaczący sposób poprawią innowacyjność oraz konkurencyjność Spółki, umożliwiając jej świadczenie nowych oraz udoskonalonych usług.

Systemy IT spełniają i będą spełniać kryteria konieczne dla uznania ich za wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji podatkowej w rozumieniu art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i zostały lub zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z nabyciami Systemów IT, Spółka rozważa skorzystanie z tzw. ulgi z tytułu nabycia nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podstawę do odliczeń stanowiłyby opisane wyżej wydatki uwzględnione w wartości początkowej Systemów IT, czyli cena nabycia, powiększona o wydatki związane z dostosowaniem i wdrożeniem (uruchomieniem) Systemów IT oraz podatek od towarów i usług, który nie został odliczony przez Spółkę z uwagi na związek Systemów IT z działalnością zwolnioną z opodatkowania tym podatkiem. Innowacyjność Systemów IT, jako spełniających przesłanki do zastosowania ulgi na nowe technologie stosownie do art. 18b ust. 2 in fine ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie potwierdzona opiniami niezależnej wobec Spółki jednostki naukowej w rozumieniu art. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.; dalej: "ustawa o zasadach finansowania nauki"). Opinie te będą potwierdzały, że Systemy IT umożliwiają wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i nie są stosowane na świecie przez okres dłuższy niż pięć ostatnich lat (dalej: "Pozytywna Opinia"), przy czym Bank planuje uzyskać odrębną opinię w stosunku do każdego z Systemów IT.

Spółka nie prowadziła i nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. Spółka nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do Systemów IT. Nie została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz Spółka nie została postawiona w stan likwidacji. Spółka nie otrzymała zwrotu wydatków na nowe technologie w postaci Systemów IT w jakiejkolwiek formie.

Spółka nie poniosła straty podatkowej za lata podatkowe 2007 - 2012. Wielkość dochodu Spółki z pozarolniczej działalności gospodarczej za poszczególne lata od 2007 do 2012 nie była niższa od kwoty odliczeń przysługujących Spółce w związku ze skorzystaniem z ulgi na nowe technologie (vide art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ponadto, Spółka pragnie również zwrócić uwagę, że w interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2012 r. (sygn. ILPB4/423-486/11-2/MC) Minister Finansów potwierdził przysługujące Spółce prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu za 2011 r. oraz za kolejne lata podatkowe 50% wydatków kwalifikowanych poniesionych na nabycie prawa do korzystania oraz na wdrożenie w odniesieniu do Systemu IT "F". W niniejszym wniosku Spółka wnosi o potwierdzenie prawa do zastosowania ulgi na nowe technologie w odniesieniu do Systemów IT nieobjętych interpretacją z dnia 5 marca 2012 r.

Pismem z dnia 17 lipca 2013 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił co następuje.

1) Odnośnie do opisu każdego z Systemów IT, które Spółka nabyła / nabędzie.

Poniżej Bank przedstawia opis nabytych Systemów IT stanowiących przedmiotowe wartości niematerialne i prawne ("WNiP"). Bank nie wyklucza skorzystania z ulgi w odniesieniu do innych niż wymienione poniżej WNiP, które już posiada lub nabędzie w przyszłości. Funkcjonalności tych Systemów IT będą zbliżone lub analogiczne do funkcjonalności opisanych poniżej, a z pewnością wszystkie one będą umożliwiać świadczenie nowych lub udoskonalanie dotychczasowych usług.

Jednocześnie Bank pragnie doprecyzować, iż prowadzona przez Niego działalność swoim zakresem nie obejmuje produkcji wyrobów. Tym samym, skutkiem nabycia przez Bank Systemów IT nie może być wytwarzanie nowych lub udoskonalanie dotychczas wytwarzanych wyrobów.

Nr WNiP:

Nazwa WNiP:

Funkcjonalności WNiP.

Przedmiotowa WNiP stanowi sublicencję na aktualizację oprogramowania wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez gromadzenie danych, pozyskiwanych z innych systemów Banku typu front-end (tekst jedn.: systemów wspierających początkowe stadium procesu przepływu informacji biznesowej) oraz pozwalającego na wykonywanie operacji na zebranych danych. Dzięki wdrożeniu przedmiotowej WNiP możliwa była optymalizacja procesu wsparcia obsługi kredytów samochodowych i hipotecznych, starego portfela kart kredytowych i pożyczek gotówkowych oraz zapewnienie istotnego usprawnienia w zakresie obsługi posprzedażowej oraz generowania raportów.

Procesy biznesowe wspierane przez WNiP:

* obsługa procesu udzielania kredytów,

* raportowanie księgowe / podatkowe / giełdowe / inne,

* monitorowanie zobowiązań wobec kontrahentów,

* kalkulacja odsetek / opłat karnych.

Numer WNiP:

Nazwa WNiP:

Funkcjonalności WNiP.

Przedmiotowa WNiP stanowi autorskie prawa majątkowe do oprogramowania obsługującego portal informacyjny Banku, wykorzystywany na potrzeby wewnętrzne. W ramach portalu informacyjnego działa szereg aplikacji dedykowanych na potrzeby poszczególnych działów. Oprogramowanie zapewnia swobodny i łatwy dostęp do informacji poprzez zgromadzenie ich na jednej platformie. Zastosowane rozwiązania zwiększają kompatybilność i porównywalność danych, a także umożliwiają sprawniejszy obieg informacji.

Procesy biznesowe wspierane przez WNiP:

* obsługa procesu współpracy z agentami Banku.

Numer WNiP:

Nazwa WNiP:

Funkcjonalności WNiP.

Przedmiotowa WNiP stanowi autorskie prawo majątkowe do bazy danych umożliwiającej generowanie raportów dla użytkowników zewnętrznych w ramach sprawozdawczości finansowej, a także dla potrzeb Grupy Kapitałowej Z ("Grupa"). Rozbudowa wprowadza nowe funkcjonalności w zakresie raportowania wewnętrznego do Grupy oraz do klientów. W wyniku udoskonalenia systemu, analizy wykonywane na potrzeby raportowania są bardziej szczegółowe i cechują się wyższą jakością, co jest możliwe dzięki wprowadzeniu analizowania danych źródłowych w wielu płaszczyznach i różnych konfiguracjach.

Procesy biznesowe wspierane przez WNiP:

* zarządzanie ryzykiem bankowym,

* raportowanie księgowe / podatkowe / giełdowe / inne,

* sprawozdawczość grupowa / wymagana przepisami prawa.

Numer WNIP: oraz

Nazwa WNiP: oraz

Funkcjonalności WNiP.

Przedmiotowe WNiP to licencje na oprogramowanie (ICBS - Signature). ICBS jest bazowym systemem bankowym obsługującym wszystkie procesy związane z podstawową działalnością Banku. Wdrożenie przedmiotowych WNiP umożliwiło m.in. rozszerzenie istniejących funkcjonalności o obsługę projektów produktowych oraz modułu sprzedaży portfela wierzytelności, wprowadzono obsługę spółek z Grupy w zakresie procedury transakcji kompensacyjnych. Ponadto, część funkcjonalności realizowanych w ramach sieci wewnętrznej Banku została przeniesiona do systemu ICBS.

Procesy biznesowe wspierane przez WNiP:

* zarządzanie relacjami z klientami - rejestracja i aktualizacja danych klientów, historia kontaktów z klientami itp.,

* obsługa reklamacji i innych zgłoszeń klientów (korekty na rachunkach w przypadku reklamacji),

* obsługa procesu udzielania kredytów,

* obsługa depozytów,

* rejestracja zdarzeń księgowych / ewidencja podatkowa,

* raportowanie księgowe / podatkowe / giełdowe / inne,

* sprawozdawczość grupowa / wymagana przepisami prawa,

* kalkulacja odsetek / opłat karnych,

* rozliczenia międzybankowe,

* rozliczenia międzysystemowe wewnętrzne,

* obsługa posprzedażowa kredytów (spisania w CR, tj. Credit Registry; odstąpienia; umorzenia), lokat,

* uzgadnianie kont analitycznych i syntetycznych dla poszczególnych podsystemów,

* parametryzacja nowych produktów,

* obsługa operacji skarbu.

2) Odnośnie do przyporządkowania do każdego z Systemów IT sposobów, dzięki którym Systemy IT umożliwiają / umożliwią świadczenie nowych lub udoskonalanie dotychczasowych usług.

Poniżej Bank przedstawia opis sposobów, poprzez które wdrożenie Systemów IT umożliwia / umożliwi Bankowi świadczenie nowych lub udoskonalanie dotychczasowych usług. Poniższe wyjaśnienia doprecyzowują wyjaśnienia Spółki w tym zakresie przedstawione we wniosku.

Bank nie wyklucza skorzystania z ulgi w odniesieniu do innych WNiP, które już posiada lub nabędzie w przyszłości. Jednocześnie, Bank zakłada, że wszystkie te Systemy umożliwią świadczenie nowych lub udoskonalenie dotychczasowych usług.

Numer WNiP:

Nazwa WNiP:

Najważniejszymi osiągnięciami uzyskanymi dzięki wdrożeniu przedmiotowej WNiP są w szczególności:

* poprawa jakości świadczonych usług w obszarze obsługi kredytów samochodowych i hipotecznych, starego portfela kart kredytowych oraz pożyczek gotówkowych,

* zapewnienie zgodności z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości oraz ułatwienie spełnienia wymogów prawa bilansowego.

Numer WNiP:

Nazwa WNiP:

Najważniejszym osiągnięciem uzyskanym dzięki wdrożeniu przedmiotowej WNiP jest w szczególności:

* skrócenie czasu wykonywania zadań w obszarze wsparcia procesu sprzedaży kredytów poprzez łatwiejszy dostęp do informacji.

Numer WNiP:

Nazwa WNiP:

Najważniejszymi osiągnięciami uzyskanymi dzięki wdrożeniu przedmiotowej WNiP są w szczególności:

* skrócenie czasu wykonywania zadań w obszarze raportowania,

* zwiększenie szczegółowości przekazywanych informacji,

* poprawa jakości raportowania na potrzeby zewnętrzne i wewnętrzne poprzez wzrost jakości dokonywanych analiz.

Numer WNiP: oraz

Nazwa WNiP: oraz

Najważniejszymi osiągnięciami uzyskanymi dzięki wdrożeniu przedmiotowych WNiP są w szczególności:

* skrócenie czasu wykonywania zadań w obszarze dokonywania rozliczeń bankowych,

* poprawa jakości świadczonych usług w obszarze obsługi posprzedażowej klientów,

* możliwość prowadzenia przekrojowej ewidencji produktów bankowych.

3) Odnośnie do funkcji pełnionych przez osoby podpisane pod opiniami.

Pod uzyskanymi przez Spółkę opiniami jednostki naukowej (Spółka posiada odrębną opinię w stosunku do każdego z Systemów IT) podpisane są dwie osoby - z których jedna pełniła (w chwili podpisywania opinii) funkcję kierownika (dziekana) podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni (wydziału). Uzyskane w przyszłości opinie jednostki naukowej będącej podstawową jednostką organizacyjną uczelni również będą podpisane przez osobę będącą kierownikiem takiej jednostki.

4) Odnośnie do posiadania przez Spółkę opinii jednostki naukowej.

Przedmiotowe opinie są / będą w posiadaniu Banku w momencie dokonywania odliczeń.

5) Odnośnie do roku dokonywania płatności za Systemy IT.

W stosunku do Systemów IT, które Bank nabędzie w kolejnych latach, płatności będą również dokonywane w roku, w którym Bank wprowadzi je do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym, lub też w roku poprzedzającym rok ich wprowadzenia do ewidencji.

6) Odnośnie do zwrotu wydatków na nabycie Systemów IT.

W stosunku do Systemów IT, które nabędzie w kolejnych latach, Bank nie przewiduje otrzymania zwrotu wydatków na ich nabycie w jakiejkolwiek formie. Gdyby do takiego zwrotu doszło, Bank dokona stosownej korekty odliczeń poprzez wyłączenie z puli wydatków kwalifikujących się do objęcia ulgą na nowe technologie tych wydatków, które zostały Bankowi zwrócone.

7) Odnośnie do sposobu ustalania podstawy do odliczeń.

W stosunku do Systemów IT, które Bank nabędzie w kolejnych latach, sposób ustalania podstawy do odliczeń w przyszłości ulgi na nowe technologie będzie tożsamy z przedstawionym we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym przez Spółkę zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Spółce przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych oddanych do używania w latach 2007-2012 oraz w kolejnych latach, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania (w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) wskazanych w treści wniosku wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) - do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy, jak również w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym przez Spółkę zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Spółce przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych oddanych do używania w latach 2007-2012 oraz w kolejnych latach, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania (w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) wskazanych w treści wniosku wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) - do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy, jak również w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 18b ust. 1-2 i 4 - 8 oraz art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu zastosowania ulgi z tytułu nabycia nowych technologii jest kwota wydatków spełniających kumulatywnie następujące warunki:

1.

wydatki te zostały uwzględnione w wartości początkowej danej wartości niematerialnej i prawnej (dalej: "WNiP");

2.

wydatki zostały poniesione przez podatnika na nabycie nowej technologii;

3.

wydatki zostały zapłacone w roku podatkowym, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym, przy czym za wydatki poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji uważa się również przedpłaty (zadatki) na poczet tych wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym podatnik wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

4.

wydatki nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W ocenie Wnioskodawcy, poniesione przez Spółkę wydatki na nabycie Systemów IT spełniają wszystkie powyższe warunki, w szczególności zaś wydatki te zostały uwzględnione w wartości początkowej WNiP, zostały poniesione przez Spółkę na nabycie nowej technologii, zostały zapłacone w roku podatkowym, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych lub w roku następującym po tym roku, przy czym za wydatki poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji uważa się również przedpłaty (zadatki) na poczet tych wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym podatnik wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak również nie zostały one zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie.

W odniesieniu do Systemów IT, które w przyszłości zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Systemów IT również spełnią wszystkie powyższe warunki.

Dopuszczalność stosowania ulgi w odniesieniu do Systemów IT.

Spółka wskazała w pkt II wniosku, tj. w przedstawionym stanie faktycznym oraz opisie zdarzenia przyszłego (przypis tut. Organu), że wdrożenie Systemów IT umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie usług w porównaniu do stanu przed ich wdrożeniem w szczególności na jeden lub kilka poniższych sposobów:

* ograniczenie kosztów świadczenia usług i w efekcie świadczenie ulepszonych usług,

* skrócenie czasu niezbędnego na wykonanie usługi,

* sprawniejsza komunikacja z klientem,

* automatyzacja i zwiększenie efektywności procesów związanych z obsługą klienta,

* ograniczenie ryzyka błędów w procesach obsługi klienta,

* zwiększenie bezpieczeństwa danych klienckich poprzez obniżenie prawdopodobieństwa dokonania nieautoryzowanych transakcji,

* optymalizacja procesu uzyskania dostępu do danych klienta oraz ich przepływu,

* automatyzacja i przyspieszenie procesów backoffice, co przekłada się na istotną poprawę jakości świadczonych przez Bank usług,

* rozszerzenie oferty funkcjonalnej w zakresie obsługi systemowej kredytów samochodowych, hipotecznych, starego portfela, kart kredytowych i pożyczek gotówkowych,

* skrócenie czasu wykonywania zadań w obszarze rozliczeń bankowych oraz podejmowania decyzji biznesowych / wykonywania zadań / działań w obszarze wsparcia procesu sprzedaży kredytów poprzez łatwiejszy dostęp do informacji,

* skrócenie czasu generowania raportów, zwiększenie szczegółowości przekazywanych informacji,

* poprawa jakości świadczonych usług w obszarze obsługi posprzedażowej oraz raportowania na potrzeby zewnętrzne i wewnętrzne poprzez wzrost jakości dokonywanych analiz.

Jednocześnie, wdrożenie Systemów IT wpłynęło, a także będzie wpływać w przyszłości na skuteczne zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, Systemy IT w znaczący sposób poprawią innowacyjność oraz konkurencyjność Spółki, umożliwiając jej świadczenie nowych oraz udoskonalonych usług.

Potencjał Systemów IT do wytwarzania nowych lub udoskonalania istniejących usług będzie, zgodnie z art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, potwierdzony odpowiednią Pozytywną Opinią.

W przedstawionym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym prawo do rozwiązań technologicznych w postaci Systemów IT stanowi / stanowić będzie dla Spółki WNiP w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co jest jednym z warunków do uznania danej wiedzy technologicznej za nową technologię w rozumieniu tej ustawy.

Jak wynika z literalnej interpretacji art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz stanowiska prezentowanego przez Ministra Finansów w wydawanych interpretacjach indywidualnych, systemy analogiczne do Systemów IT, które zostały wprowadzone przez podatnika do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w postaci nabytych licencji oraz sublicencji na oprogramowanie komputerowe, a także w związku z przeniesieniem na Spółkę praw autorskich, mogą być podstawą do skorzystania z preferencji podatkowej wynikającej z ulgi technologicznej, pod warunkiem uzyskania opinii jednostki naukowej potwierdzającej innowacyjność nowej technologii.

Powyższe potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 10 września 2009 r. (sygn. IPPB5/423-330/09-5/AM), który uznał, że podatnikowi przysługuje prawo do dokonania korekty deklaracji i odliczenia 50% kosztów poniesionych na nowe technologie w postaci licencji do programu komputerowego. Analogiczny pogląd Minister Finansów zaprezentował również w interpretacji indywidualnej (wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu) z dnia 25 marca 2010 r. (sygn. ILPB3/423-29/10-2/AP), potwierdzając stanowisko, iż podatnik będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej, jaką stanowi system komputerowy usprawniający procesy biznesowe. Z kolei, w interpretacji indywidualnej z dnia 4 grudnia 2012 r. (sygn. IPPB5/423-766/12- 4/MW) Minister Finansów uznał, że podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia ulgi na nowe technologie w przypadku, gdy podatnik nabył licencje, a także poniósł koszty wdrożenia oraz koszty odsetek od kredytu kupieckiego.

Wartość początkowa Systemów IT.

Jak wynika z treści art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkowa nabytych Systemów IT będzie powiększona o wydatki dotyczące ich wdrożenia, rozumiane jako koszty wdrożenia naliczone do dnia przyjęcia Systemów IT do używania. Stanowisko to jest powszechnie akceptowane w praktyce organów podatkowych co potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPB5/423-60/11-2/AM), interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 27 sierpnia 2010 r. (sygn. ILPB3/423-483/10-4/MM) oraz interpretacja indywidualna wydana przez Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2008 r. (sygn. ILPB3/423-502/08-3/HS).

Ponadto, wydatki na nabycie nowych technologii zostały / zostaną efektywnie poniesione, co umożliwia / umożliwi ich odliczenie od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w roku podatkowym, w którym odpowiednie wartości niematerialne i prawne ujęte zostały / zostaną w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie przesłanki determinujące możliwość skorzystania z ulgi technologicznej oraz nie zaistniały / nie zaistnieją okoliczności skutkujące koniecznością dokonania korekty zwiększającej podstawę opodatkowania, wymienione przez ustawodawcę w art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które powodowałyby definitywną utratę prawa do skorzystania z ulgi technologicznej.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, może ona skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 tej ustawy, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy, jak również w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2010 r.), za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484).

Z dniem 1 października 2010 r. powyższa regulacja uległa zmianie i stanowi, że za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Wskazać również należy, iż w myśl art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478 z późn. zm.), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w art. 26c ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak stanowi przepis art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Co istotne, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 18b ust. 8 tej ustawy, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1.

udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2.

zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo

3.

otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Odliczenie wskazane w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę zachęty podatkowej i ma na celu zwiększenie ilości przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne rozwiązania technologiczne, a co za tym idzie - zwiększenie innowacyjności całej gospodarki - przy jednoczesnym wzroście nakładów ponoszonych przez przedsiębiorstwa na badania, których efektem są nowe technologie.

I tak, odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych - szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych - nabyte przez podatnika (w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw). Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat, co musi potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną jednostkę naukową. Jednocześnie podstawę wielkości odliczenia stanowią wydatki poniesione na nabycie nowej technologii, uwzględnione w wartości początkowej, w części w jakiej zostały zapłacone w roku wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do tej ewidencji, to przedpłaty te uznaje się za zapłacone w roku wprowadzenia jej do tejże ewidencji. Natomiast samo odliczenie z tytułu ulgi na nowe technologie nie może przekroczyć 50% wyżej określonej kwoty. Ponadto odliczenia tego dokonać należy w zeznaniu podatkowym za rok, w którym poniesiono wydatki. Ważne jest również to, aby wydatki na nabycie nowej technologii nie zostały podatnikowi zwrócone oraz podatnik nie może prowadzić działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Zaznaczyć należy również, że przepis art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) określa, iż jednostkami naukowymi są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

a.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b.

jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

c.

instytuty badawcze,

d.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e. Polską Akademię Umiejętności,

f. inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a - e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo - rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Zwraca się również uwagę na przepis art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Ponadto, jak stanowi art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe / licencje - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W myśl natomiast art. 16g ust. 1 pkt 1 tej ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Natomiast za cenę nabycia, zgodnie z art. 16g ust. 3 ww. ustawy, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Wobec przytoczonych przepisów, wskazać należy, iż wdrożenie oprogramowania stanowi pewien proces, mający na celu jego zaadaptowanie na potrzeby jednostki. Będą to wszelkie działania polegające na instalacji oprogramowania oraz mające na celu dostosowanie oprogramowania do potrzeb podatnika, sprawdzenie poprawności działania systemu informatycznego u podatnika, czy też wprowadzenie ewentualnych poprawek. Dopiero jego zakończenie spowoduje, iż podmiot uzyskuje możliwość użytkowania oprogramowania w bieżącej działalności. W konsekwencji, do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej w takim przypadku zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania.

Zatem, kwota należna sprzedającemu dane oprogramowanie, jak również wydatki związane z jego wdrożeniem są elementem wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie stanowić podstawę do określenia wielkości przysługującego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym jednostka wprowadzi wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji.

Z opisu sprawy wynika, że w celu prowadzenia swojej działalności w sposób optymalny, Spółka nabywa systemy informatyczne (dalej: "Systemy IT"), przeznaczone do kompleksowej obsługi procesów związanych z czynnościami bankowymi dokonywanymi przez Spółkę. Systemy IT (szczegółowo opisane w uzupełnieniu wniosku) zostały wdrożone (oddane do używania) w latach 2007 - 2012. Jednocześnie w związku z rozwojem prowadzonej działalności Spółka nie wyklucza nabycia w bliskiej przyszłości kolejnych Systemów IT. Nabycie Systemów IT nastąpiło / nastąpi w drodze odpłatnych umów licencyjnych lub umów o przeniesienie praw autorskich do zbudowanych na zlecenie Spółki Systemów IT. Ponadto, przedmiotowe Systemy IT stanowią / będą stanowić dla Spółki wartości niematerialne i prawne o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok. W odniesieniu do Systemów IT, wdrożonych w latach 2007-2012, Spółka dokonywała płatności wydatków na ich nabycie w szczególności, w tym samym roku, w którym Spółka wprowadziła Systemy IT do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, lub też w roku poprzedzającym rok, w którym Spółka wprowadziła Systemy IT do tej ewidencji. Taki sam mechanizm płatności Spółka przewiduje w stosunku do Systemów IT, które nabędzie w przyszłości. Wdrożenie przedmiotowych Systemów IT umożliwia / umożliwi Spółce, w porównaniu do stanu przed ich wdrożeniem, wytwarzanie nowych lub udoskonalanie istniejących usług, przez co wpłyną one na innowacyjność oraz konkurencyjność Spółki. Jednocześnie, wdrożenie Systemów IT wpłynęło, a także będzie wpływać w przyszłości na skuteczne zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi. Podstawę do odliczeń z tytułu ulgi na nabycie nowych technologii stanowią / stanowić będą opisane wyżej wydatki uwzględnione w wartości początkowej Systemów IT, czyli cena nabycia, powiększona o wydatki związane z dostosowaniem i wdrożeniem (uruchomieniem) Systemów IT oraz podatek od towarów i usług, który nie został odliczony przez Spółkę z uwagi na związek Systemów IT z działalnością zwolnioną z opodatkowania tym podatkiem. Spółka wskazała również, że w momencie dokonywania odliczeń będzie w posiadaniu opinii jednostki naukowej w rozumieniu art. 2 pkt 9 lit. a ustawy o zasadach finansowania nauki. Opinie te wydane są / wydane będą odrębnie dla każdego Systemu IT. Jednocześnie przedmiotowe opinie potwierdzają / potwierdzać będą, że Systemy IT nie są stosowane na świecie dłużej niż 5 lat. W stosunku do Systemów IT, które Spółka nabyła / nabędzie nie doszło / nie dojdzie do otrzymania zwrotu wydatków na ich nabycie w jakiejkolwiek formie. Gdyby do takiego zwrotu w przyszłości doszło, Spółka dokona stosownej korekty odliczeń poprzez wyłączenie z puli wydatków kwalifikujących się do objęcia ulgą na nowe technologie tych wydatków, które zostały Jej zwrócone. Ponadto, Spółka nie prowadziła i nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do Systemów IT. Nie została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz Spółka nie została postawiona w stan likwidacji.

Odnosząc powyższe do przedstawionych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazać należy, iż wszystkie przesłanki do zastosowania ulgi na nowe technologie zostały - w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego - bądź zostaną przez Spółkę spełnione - w odniesieniu do opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowej sprawie znajdzie zatem zastosowanie przepis art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółce przysługuje / przysługiwać będzie prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie wskazanych Systemów IT wraz z kosztami ich wdrożenia, które uwzględnione zostały / zostaną w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym i opisie zdarzenia przyszłego, Spółce przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych oddanych do używania w latach 2007-2012 oraz w kolejnych latach, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania (w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) wskazanych w treści wniosku wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) - do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy, jak również w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl