ILPB4/423-159/14-3/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-159/14-3/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wypłaty zaliczek na poczet dywidendy na rzecz udziałowca będącego osobą prawną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem (data wpływu 27 maja 2014 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wypłaty zaliczek na poczet dywidendy na rzecz udziałowca będącego osobą prawną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej jako "Spółka") jest polską spółką kapitałową opodatkowaną na terytorium RP od całości uzyskiwanych dochodów. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Przedmiot działalności Spółki obejmuje m.in. kupno i sprzedaż nieruchomości, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i wydzierżawionymi, zarządzanie nieruchomościami na zlecenie, realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, roboty związane z budową dróg i autostrad, roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej gdzie indziej nie sklasyfikowanych, inne według KRS.

Spółka funkcjonuje w strukturze prawnej, za pośrednictwem której ma miejsce współzarządzanie i nadzór nad procesem inwestycyjnym, polegającym na budowie X, które obejmuje budowę Y i terminala autobusowego zintegrowanego z Z oraz towarzyszącymi instalacjami mediów i infrastrukturą drogową (dalej "Inwestycja"). Nadzór ten sprawuje spółka A Spółka Akcyjna, która jest większościowym udziałowcem Wnioskodawcy. Wielkość posiadanego przez A udziału wynosi 1.172.641 udziałów o łącznej wartości nominalnej 58.632.050,00 zł. Drugim wspólnikiem jest osoba fizyczna.

Spółka ma zamiar podjąć decyzję, na podstawie umowy spółki i w granicach uregulowanych przepisami Kodeksu spółek handlowych ("k.s.h.") o zaliczkowej wypłacie dywidendy za rok 2014.

Pismem uzupełniającym, które wpłynęło do Organu 27 maja 2014 r. Spółka poinformowała, że niniejszy wniosek dot. osoby prawnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w świetle przepisów art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wypłacona udziałowcom zaliczka na poczet dywidendy za rok 2014 stanowić będzie wypłatę dochodu z udziału w zyskach osób prawnych.

2. Czy wobec wypłaconej zaliczki na poczet dywidendy Spółka powinna zastosować regulacje zawarte w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: opodatkowanie według zasad wyrażonych w tym przepisie albo zwolnienie, jeśli zaistnieją ku temu przesłanki).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacona zaliczka na poczet dywidendy stanowi dochód z udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

W ocenie Wnioskodawcy wobec wypłaconej zaliczki na poczet dywidendy Spółka powinna zastosować regulacje zawarte w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: opodatkowanie według zasad wyrażonych w tym przepisie albo zwolnienie, jeśli zaistnieją ku temu przesłanki).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy do pytań nr 1 i 2.

Dywidendą określa się część zysku netto wypracowanego przez spółkę w danym roku, którą walne zgromadzenie przeznacza do wypłaty jej udziałowcom/akcjonariuszom. Dywidenda wypłacana jest wszystkim udziałowcom/akcjonariuszom, którzy posiadają udziały/akcje danej spółki w dniu przyjętym jako dzień ustalenia prawa do dywidendy. Dywidenda stanowi najważniejsze prawo majątkowe udziałowca/akcjonariusza, wynikające z posiadanych udziałów/akcji.

Choć prawo podatkowe nie wskazuje wprost w treści art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy dywidenda stanowi dochód z udziałów w zysku osób prawnych, to jednak wniosek taki można wywieść z treści art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdzie ustawodawca stawia znak równości pomiędzy dywidendą a innymi przychodami z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zasady wypłaty dywidendy uregulowano szczegółowo w Kodeksie spółek handlowych (k.s.h.). W odniesieniu do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zastosowanie znajdują przepisy art. 191-198 k.s.h. Te same przepisy przewidują także możliwość wypłaty zaliczki na poczet dywidendy. Zgodnie z art. 194 k.s.h. "Umowa spółki może upoważniać zarząd do wypłaty wspólnikom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy, jeżeli spółka posiada środki wystarczające na wypłatę". Art. 195 § 1 stanowi natomiast, iż "Spółka może wypłacić zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy, jeżeli jej zatwierdzone sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wykazuje zysk. Zaliczka może stanowić najwyżej połowę zysku osiągniętego od końca poprzedniego roku obrotowego, powiększonego o kapitały rezerwowe utworzone z zysku, którymi w celu wypłaty zaliczek może dysponować zarząd, oraz pomniejszonego o niepokryte straty i udziały własne".

Z ww. przepisów wynika, iż zaliczka stanowi świadczenie na poczet dywidendy za bieżący rok obrotowy, a więc za rok obrotowy, w którym następuje wypłata. Zaliczka podlega zarachowaniu na poczet dywidendy, zmniejszając jej kwotę. Roszczenie o wypłatę zaliczki realizuje się na podobnych zasadach, co roszczenie o wypłatę dywidendy. Pomimo braku odpowiedniej regulacji, doktryna przyjmuje, iż uprawnionymi do zaliczki są wspólnicy, którym przysługiwały udziały w dniu podjęcia przez zarząd decyzji o jej wypłacie.

Przechodząc do analizy podatkowej należy wskazać, że przepisy ustaw podatkowych nie odnoszą się wprost do zasad opodatkowania wypłacanych wspólnikom zaliczek na poczet dywidendy. W ocenie Wnioskodawcy jednak, zaliczka na poczet dywidendy powinna być opodatkowana na zasadach właściwych do opodatkowania dywidendy. Chodzi tu zarówno o przyporządkowanie danej wypłaty (zaliczki) do określonego rodzaju dochodu - dywidendy, momentu rozpoznania obowiązku podatkowego (przychód faktycznie uzyskany), obowiązków płatnika, zastosowania właściwej stawki podatkowej tudzież zwolnienia. Nie ulega wszak wątpliwości, że zaliczka na poczet dywidendy stanowi jej część, zaś sama wypłata zaliczki zmniejsza odpowiednio zobowiązanie główne. Tym samym należy przyjąć, iż zaliczka na poczet dywidendy za bieżący rok obrotowy winna być opodatkowana według zasad przewidzianych dla dywidendy zgodnie z treścią art. 10 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, np. w interpretacji z dnia 29 października 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu znak ILPB4/423-303/13-2/DS, a także w interpretacji z dnia 21 listopada 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak IPPB5/423-764/12-2/AJ.

Nadmienić wypada także, że Minister Finansów, wydając interpretację ogólną prawa podatkowego z dnia 11 maja 2012 r. znak DD5/033/1/12/KSM/DD-125 wskazał, że wobec zaliczek na poczet dywidendy należy stosować odpowiednio zasady wyrażone w tej interpretacji. Wnioskodawca przy tym uważa, iż wprawdzie powołana interpretacja ogólna dotyczy opodatkowania dochodów akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej, jednakże uwaga poczyniona przez Ministra Finansów w zakresie zaliczek na dywidendę wydaje się być użyteczna także w niniejszej sprawie.

Konkludując, zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki wypłacane na poczet dywidendy stanowią dochód z udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinny być opodatkowane analogicznie do wypłaty całej dywidendy, tj. zgodnie z regulacjami art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku zaś, gdy zachodzą przesłanki do zwolnienia z podatku na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka będzie uprawniona do zastosowania takiego zwolnienia również wobec wypłacanej zaliczki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Spółkę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl