ILPB4/423-151/14-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-151/14-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

a. X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest polskim rezydentem podatkowym, akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej. Komplementariuszem SKA jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, polski rezydent podatkowy.

b. Rok podatkowy Wnioskodawcy trwa od 1 października do 30 września każdego roku.

c. Rok obrotowy SKA rozpoczął się w październiku 2013 r. i zakończy się najwcześniej w sierpniu 2014 r. W związku z tym SKA nie jest jeszcze podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

d. W konsekwencji, na mocy art. 4 ust. 1 Ustawy z 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym, SKA oraz Wnioskodawca (w zakresie uzyskanych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w SKA) stosować będą przepisy u.p.d.o.p. w brzmieniu nadanym przez Ustawę nowelizującą począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego SKA rozpoczynającego się po 31 grudnia 2013 r., tj. najwcześniej od września 2014 r. W przypadku SKA nie zachodzą przesłanki określone w art. 4 ust. 2 Ustawy nowelizującej.

e. Możliwe, że SKA podejmie decyzję o likwidacji (lub rozwiązaniu) i wówczas akcjonariusz (tekst jedn.: Wnioskodawca) i komplementariusz SKA otrzymają w ramach postępowania likwidacyjnego składniki majątkowe, które będą znajdować się w SKA (w tym środki pieniężne).

f. Środki pieniężne, które mogą być przekazane do Wnioskodawcy w ramach likwidacji (lub rozwiązania SKA) pochodzić będą z działalności gospodarczej SKA (tekst jedn.: ze sprzedaży składników majątkowych SKA) - a w związku z tym pochodzić będą z dochodu, który podlega opodatkowaniu p.d.o.p. zgodnie z obowiązującymi przepisami u.p.d.o.p.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę, jako akcjonariusza SKA, środki pieniężne z tytułu likwidacji (lub rozwiązania) SKA będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

a. Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane przez niego (w związku likwidacją SKA lub rozwiązaniem) środki pieniężne nie będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu p.d.o.p. w dniu ich otrzymania przez Wnioskodawcę ani w żadnym innym momencie.

b. Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.d.o.p. przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku (art. 5 ust. 2 u.p.d.o.p.).

c. Zgodnie z art. 4a pkt 14 u.p.d.o.p. "spółka niebędąca osobą prawną" oznacza "spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego". SKA, której rok obrotowy nie skończył się do 31 grudnia 2013 r. jest zatem podmiotem, o którym mowa w art. 4a pkt 14 u.p.d.o.p., a dochód z udziału w SKA podlega opodatkowaniu "na poziomie" wspólników (zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2013 r.).

d. W myśl art. 12. ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie jednak z art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a u.p.d.o.p. "Do przychodów nie zalicza się (...) środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu (...) likwidacji takiej spółki".

e. W konsekwencji z regulacji u.p.d.o.p. wprost wynika wyłączenie z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika SKA w ramach likwidacji (lub rozwiązania) tej spółki. Regulacje u.p.d.o.p. nie przewidują w tym zakresie jakichkolwiek odstępstw.

f. Stanowisko takie potwierdzane jest przez organy podatkowe, np. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2012 r. sygn. IPPB3/423-572/12-2/DP, w której uznano za prawidłowe następujące stanowisko "Reasumując, otrzymane w wyniku likwidacji SKA środki pieniężne nie będą stanowić dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych".

g. Również w odniesieniu do tożsamych wyłączeń z przychodów podatkowych w zakresie opodatkowania osób fizycznych organy podatkowe potwierdzają brak opodatkowania otrzymanych w ramach likwidacji SKA środków pieniężnych (przepisy w zakresie likwidacji spółki osobowej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, są tożsame z przepisami dotyczącymi tej kwestii w u.p.d.o.p.). Np.:

i. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2012 r. sygn. IPPB1/415-363/12-2/ES, potwierdził, że " (...) w świetle powołanych powyżej przepisów Ustawy PIT, nie ulega zatem wątpliwości, iż w przypadku likwidacji spółki nieposiadającej osobowości prawnej (tekst jedn.: SKA), otrzymane przez wspólnika będącego osobą fizyczną tak środki pieniężne, jak i niepieniężne składniki (środki trwałe, wierzytelności) majątku likwidowanej Spółki nie będą stanowiły przychodu po stronie wspólnika likwidowanej spółki w momencie ich otrzymania";

ii. tak również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu "Z kolei środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej nie będą stanowiły dla Niego przychodu z działalności gospodarczej, zgodnie z treścią art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) Reasumując, uzyskanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych z tytułu wystąpienia ze spółki komandytowo-akcyjnej z zachowaniem warunków wskazanych w art. 14 ust. 3 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub z likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej, a także przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją spółki komandytowo-akcyjnej z zachowaniem warunków wskazanych w art. 14 ust. 3 pkt 12 ww. ustawy nie spowoduje po stronie Zainteresowanego powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych" (interpretacja indywidualna z 15 października 2012 r. sygn. ILPB1/415-706/12-3/TW).

h. Pogląd Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w orzecznictwie sądów administracyjnych:

i. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 17 czerwca 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 408/13 wskazano, że "Jak wykazano powyżej, w świetle definicji «spółki niebędącej osobą prawną» sformułowanej w art. 4a ust. 14 u.p.d.o.p., przepis art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a Ustawy znajduje zastosowanie do środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika SKA z tytułu likwidacji SKA. (...) Zdaniem Sądu rację ma wnioskodawca, że przepis art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a u.p.d.o.p. jest sformułowany bardzo jednoznacznie i nie zawiera pojeć nieostrych, które mogłyby być przedmiotem rozbieżnych interpretacji. Nie ustanawia także ani nie odsyła do żadnych dodatkowych warunków jego stosowania. W świetle art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a jedynym warunkiem jego zastosowania, jest okoliczność, by wspólnik spółki niebędącej osobą prawną otrzymał z tytułu likwidacji takiej spółki «środki pieniężne» (...). Na gruncie obowiązujących przepisów u.p.d.o.p. dotyczących likwidacji spółki osobowej nie ma żadnych podstaw do rozróżniania i odmiennego traktowania akcjonariuszy SKA od pozostałych wspólników spółek osobowych tylko dlatego, iż w orzecznictwie sądowo-administracyjnym doprecyzowany został moment powstania obowiązku podatkowego u tych wspólników z tytułu przychodów uzyskiwanych w związku z uczestnictwem w takiej spółce (a nie jej likwidacja). Podsumowując środki pieniężne otrzymane przez akcjonariusza z tytułu likwidacji SKA nie będą stanowiły, dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych";

ii. w wyroku WSA we Wrocławiu 18 kwietnia 2013 r. sygn. I SA/Wr 278/13 uznano natomiast, że "W interpretacji indywidualnej o Nr <...> z dnia <...> 2012 r. Organ dokonał wykładni przepisów art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a i pkt 3b u.p.d.o.p., która pozostawała w oczywistej sprzeczności z literalnym brzmieniem tych przepisów. Jak wykazano powyżej, wykładnia językowa tych przepisów prowadzi do jednoznacznego i nie budzącego wątpliwości wniosku, iż znajdują one zastosowanie do wszystkich wspólników spółek niebędących osobami prawnymi otrzymujących środki z tytułu likwidacji takich spółek. Treść art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a i pkt 3b u.p.d.o.p. nie pozwala na wyłączenie z zakresu normowania tych przepisów akcjonariusza SKA. Stanowisko wyrażone w uchwale może oczywiście prowadzić do sytuacji braku opodatkowania wspólnika z tytułu dochodu (przychodu) zarówno na poziomie istniejącej SKA (brak uchwały o podziale zysku) jak i w związku z jej likwidacją, ale zdaniem Sądu w niniejszym składzie nie może to prowadzić do wykładni contra legem art. 12 ust. 4 pkt 3a i pkt 3b u.p.d.o.p. Na gruncie obowiązujących przepisów u.p.d.o.p. dotyczących likwidacji spółki osobowej nie ma żadnych podstaw do rozróżniania i odmiennego traktowania akcjonariuszy SKA od pozostałych wspólników spółek osobowych tylko dlatego, iż w orzecznictwie sadowo-administracyjnym doprecyzowany został moment powstania obowiązku podatkowego u tych wspólników z tytułu przychodów uzyskiwanych w związku z uczestnictwem w takiej spółce (a nie jej likwidacją). Podsumowując środki pieniężne otrzymane przez akcjonariusza z tytułu likwidacji SKA nie będą stanowiły dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych";

iii. tak również WSA we Wrocławiu w wyrokach z 8 października 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 1148/13 oraz sygn. akt I SA/Wr 1147/13;

iv. również zdaniem WSA w Warszawie "Na gruncie obowiązujących przepisów u.p.d.o.f. dotyczących likwidacji spółki osobowej nie ma żadnych podstaw do rozróżniania i innego traktowania akcjonariuszy SKA niż pozostałych wspólników spółek osobowych i komplementariusza SKA i to tylko wówczas, gdy doszło do zatrzymania zysku w SKA. Uzasadnieniem nie może być w tym przypadku doprecyzowanie w orzecznictwie sądów administracyjnych momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych u akcjonariuszy SKA, z tytułu przychodów uzyskiwanych z udziału w SKA. Podsumowując należy stwierdzić, że środki pieniężne otrzymane przez akcjonariusza SKA z tytułu likwidacji tej spółki, nie będą stanowiły dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych" (wyrok z 8 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 1832/13);

v. ten sam Sąd uznał także, że "Tymczasem - w ocenie Sądu - wykładnia językowa przepisów art. 14 ust. 3 pkt 10 u.p.d.f. prowadzi do jednoznacznego i nie budzącego wątpliwości wniosku, że przepis ten znajduje zastosowanie do wszystkich wspólników spółek niebędących osobami prawnymi, otrzymujących środki z tytułu likwidacji takich spółek. Z treści tego przepisu (art. 14 ust. 3 pkt 10 u.p.d.f.) nie można w żaden sposób wyprowadzić wniosku o wyłączeniu dawnych akcjonariuszy SKA, teraz zaś wspólników spółek jawnych przekształconych ze spółek komandytowo-akcyjnych, z zakresu jego działania i nałożeniu na nich obowiązku zaliczania do przychodu otrzymanych środków pieniężnych. (...) Niewątpliwie zastosowanie przepisu art. 14 ust. 3 pkt 10 u.p.d.f. może prowadzić do braku opodatkowania wspólnika spółki jawnej, dawniej akcjonariusza w SKA, w sytuacji zatrzymania zysku w SKA, zarówno na poziomie poprzednio istniejącej SKA (brak uchwały o podziale zysku), jak i w chwili likwidacji spółki jawnej i wypłaty środków pieniężnych pochodzących z zysku wypracowanego poprzednio przez SKA. Zdaniem Sądu, fakt ten jednak nie może uzasadniać dokonania wykładni contra legem ww. przepisów u.p.d.o.f." (wyrok z 8 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 1833/13).

i. Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, analiza przepisów u.p.d.o.p. prowadzi do wniosku, że w razie otrzymania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w ramach likwidacji (lub rozwiązania) SKA, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.): dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki.

W myśl art. 4a pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3.

Zgodnie natomiast z art. 4a pkt 21 tej ustawy: ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to spółkę będącą podatnikiem.

W stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2014 r., a więc przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387 z późn. zm.; dalej: ustawa zmieniająca) spółka komandytowo-akcyjna nie była podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami podatków dochodowych - w zależności od statusu cywilno-prawnego - byli wspólnicy tych spółek.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 1 tej ustawy: przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obecnie obowiązująca treść tych przepisów została nadana ww. ustawą zmieniającą. Co do zasady więc od 1 stycznia 2014 r. spółki komandytowo-akcyjne stały się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie regulacji art. 4 ust. 1 ustawy zmieniającej objęcie zakresem ustawy w stosunku do niektórych spółek komandytowo-akcyjnych zostało przesunięte w czasie. Zgodnie z tym przepisem: w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Okoliczność ta dotyczy tych spółek, których rok obrotowy nie zakończył się z dniem 31 grudnia 2013 r. W odniesieniu do takich spółek komandytowo-akcyjnych ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych znajdzie zastosowanie z początkiem tego roku obrotowego, który rozpocznie się po tym dniu.

Wobec takiego brzmienia ww. regulacji, nie bez znaczenia dla niniejszej sprawy ma także brzmienie art. 6 ustawy zmieniającej.

I tak - zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy: jeżeli akcje lub udział w spółce komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały nabyte lub objęte przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przychód wspólnika z tytułu:

1.

umorzenia akcji lub wystąpienia z takiej spółki,

2.

odpłatnego zbycia tych akcji lub tego udziału,

3.

wniesienia tych akcji lub tego udziału do spółki, tytułem wkładu niepieniężnego,

4.

o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy wymienionej w art. 1 i art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,

5.

likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej

- pomniejsza się o wydatki na nabycie lub objęcie akcji lub udziału w takiej spółce oraz o określoną zgodnie z art. 5 ustawy wymienionej w art. 1 albo art. 8 ustawy wymienionej w art. 2 część odpowiadającą uzyskanej przez wspólnika przed dniem, w którym spółka komandytowo-akcyjna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w takiej spółce i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

Jak stanowi art. 11 ustawy zmieniającej: ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., z wyjątkiem art. 4 ust. 2, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Z dokonanego w art. 4 ust. 1 ustawy zmieniającej zastrzeżenia wynika, że w przypadkach wymienionych w art. 6 ust. 1 ustawy zmieniającej, które to przypadki będą miały miejsce po 31 grudnia 2013 r. - nawet wówczas, gdy spółka komandytowo-akcyjna nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Ponadto dokonując oceny zakresu stosowania przepisu art. 6 ustawy zmieniającej należy wskazać, że celem tej regulacji jest zapobieżenie podwójnemu opodatkowaniu dochodów uzyskanych po 1 stycznia 2014 r. z tytułu uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej, która do tego dnia nie posiadała odrębnej tożsamości w podatku dochodowym, a dochody generowane z jej działalności opodatkowane były u jej wspólników.

Należy dodatkowo wyjaśnić, że sposób ustalenia wysokości przychodów - w oparciu o wymieniony przepis - odpowiada systemowo przyjętym w podatku dochodowym rozwiązaniom. Dlatego też zakres jego stosowania determinowany jest zasadami ogólnymi w opodatkowaniu dochodów (np. brak uprawnienia do podwójnego rozliczania kosztów podatkowych, związek przyczynowo-skutkowy kosztu z przychodem), jak również sposobem opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze spółki komandytowo-akcyjnej w okresie przed 1 stycznia 2014 r. (z uwzględnieniem zasad określonych art. 4 ustawy zmieniającej).

Należy również wskazać, że do 31 grudnia 2013 r. dochodem akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej była przypadająca na tego akcjonariusza wartość niepodzielonego zysku. Tym samym dochód akcjonariusza przed wejściem w życie ustawy zmieniającej opodatkowany był w wysokości faktycznie wypłaconej (postawionej do dyspozycji) dywidendy, a nie na zasadzie rozliczania przychodów i kosztów generowanych przez spółkę komandytowo-akcyjną.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA). Rok obrotowy SKA rozpoczął się w październiku 2013 r. i zakończy się najwcześniej w sierpniu 2014 r. Zatem SKA nie jest jeszcze podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Możliwe, że SKA podejmie decyzję o likwidacji (lub rozwiązaniu), więc akcjonariusz - Wnioskodawca otrzyma m.in. środki pieniężne, które pochodzić będą z działalności gospodarczej SKA (tekst jedn.: ze sprzedaży składników majątkowych SKA).

Wobec takiego opisu należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że wspólnikami SKA są spółki kapitałowe możliwe było przyjęcie przez SKA roku obrotowego innego niż kalendarzowy. Zatem do zakończenia obecnie trwającego roku obrotowego SKA nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Przenosząc powyższy opis sprawy na grunt przedstawionych regulacji należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie przepis przejściowy art. 6 ust. 1 ustawy zmieniającej znajdzie zastosowanie. To oznacza natomiast, że środki pieniężne (które Wnioskodawca otrzyma w wyniku likwidacji lub rozwiązania SKA) stanowić będą przychód Wnioskodawcy.

Należy także wyraźnie podkreślić, że wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania. W świetle przepisów ustawy zmieniającej, która weszła w życie 1 stycznia 2014 r., przepis ten nie ma zastosowania do spółek komandytowo-akcyjnych. Co ważne również do 31 grudnia 2013 r. powołana regulacja nie była stosowana do akcjonariuszy spółek komandytowo-akcyjnych, ponieważ opodatkowani oni byli na podstawie otrzymanej (postawionej do dyspozycji) dywidendy.

Wobec poczynionych wyjaśnień należy stwierdzić, że środki pieniężne, które są wynikiem operacji gospodarczych mających miejsce w SKA, stanowić będą przychód Wnioskodawcy na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 6 ust. 1 ustawy zmieniającej.

Reasumując - otrzymane przez Wnioskodawcę, jako akcjonariusza SKA, środki pieniężne z tytułu likwidacji (lub rozwiązania) SKA będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychód.

Ponadto należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że - zdaniem Organu - tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu. W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl