ILPB4/423-135/13-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-135/13-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu Wnioskodawcy będącego akcjonariuszem spółki komandytowo - akcyjnej z tytułu dywidendy oraz zaliczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu Wnioskodawcy będącego akcjonariuszem spółki komandytowo - akcyjnej z tytułu dywidendy oraz zaliczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca posiada miejsce siedziby w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca planuje wraz z innymi osobami fizycznymi lub osobą (osobami) prawnymi podpisać statut spółki komandytowo - akcyjnej (dalej: SKA") przystępując do niej lub przystąpić do istniejącej już SKA. W obu przypadkach Spółka będzie w SKA akcjonariuszem.

Wszelkie sprawy SKA, jak również wszelkie decyzje dotyczące działalności prowadzonej przez SKA będzie podejmować komplementariusz SKA. Wnioskodawca będzie uprawniony do udziału w zysku SKA w proporcji określonej w statucie spółki SKA.

W ramach działalności gospodarczej planowane jest, iż SKA będzie mogła uzyskiwać w szczególności przychody z tytułu:

* świadczenia usług,

* sprzedaży towarów i materiałów,

* sprzedaży nieruchomości,

* sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych należących do SKA,

* sprzedaży składników wyposażenia należącego do SKA,

* sprzedaży innych składników majątku, które nie zostały ujęte przez spółkę jako wartości niematerialne i prawne ani środki trwałe,

* sprzedaży praw majątkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Kiedy powstaje przychód podatkowy po stronie Wnioskodawcy w związku z jego udziałem w SKA jako akcjonariusza tej spółki.

2. Kiedy powstaje obowiązek wpłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w związku z udziałem Wnioskodawcy w SKA jako akcjonariusza tej spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód (dochód) z tytułu posiadania przez Wnioskodawcę akcji w SKA, wiążący się z zyskami generowanymi przez działalność SKA, stanie się dla Wnioskodawcy Jego przychodem należnym z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie SKA o wypłacie dywidendy, albo - jeżeli określony został dzień dywidendy - w tym dniu. W związku z przyznaniem Wnioskodawcy przez walne zgromadzenie SKA dywidendy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym podjęta została uchwała o wypłacie dywidendy akcjonariuszom SKA, albo w którym został określony "dzień dywidendy".

UZASADNIENIE

Spółka komandytowo - akcyjna nie posiada osobowości prawnej i nie jest ona podmiotem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego - podmiotami takimi są natomiast wspólnicy (w tym akcjonariusze) spółki komandytowo - akcyjnej. W zależności od tego, czy wspólnicy są osobami fizycznymi, czy też prawnymi - podlegają oni opodatkowaniu odpowiednio podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółki komandytowo - akcyjnej, a odnoszące się do osób fizycznych, powinny być rozpatrywane w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia "przychód należny". W ślad za orzecznictwem sądów administracyjnych, dla prawidłowego wywiedzenia momentu powstania przychodu należnego u akcjonariusza spółki komandytowo - akcyjnej do opodatkowania istotne jest sięgnięcie do regulacji ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej "k.s.h."), która kształtuje relacje akcjonariusza ze spółką komandytowo - akcyjną m.in. w zakresie jego prawa do udziału w zyskach.

Zgodnie zatem z art. 347 § 1 k.s.h., w związku z art. 126 § 1 k.s.h., akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom.

Z kolei na podstawie art. 348 § 2 zdanie pierwsze i drugie k.s.h., uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są akcjonariusze, którym przysługiwały akcje w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku. Statut może upoważnić walne zgromadzenie do określenia dnia, według którego ustala się listę akcjonariuszy uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy).

W konsekwencji, mając na uwadze brzmienie przepisów ustawy k.s.h., a także dyspozycję zawartą w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód należny dla Wnioskodawcy z tytułu udziału w SKA jako akcjonariusza staje się Jego przychodem należnym z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki o wypłacie dywidendy, albo - jeżeli określony został dzień dywidendy - w tym dniu.

Stosownie do przepisów wyżej powołanych ustaw, kwota przyznanej przez walne zgromadzenie SKA Wnioskodawcy (jako akcjonariuszowi SKA) dywidendy, na podstawie uchwały o podziale zysku tej spółki, stanowi przychód podatkowy, od którego należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za miesiąc, w którym go uzyskano. Wnioskodawca zobowiązany będzie zatem do wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym podjęta została uchwała o wypłacie dywidendy akcjonariuszom SKA (albo w którym został określony "dzień dywidendy"), uwzględniając przy obliczeniu zaliczki inne poza udziałem w SKA dochody osiągane z pozarolniczej działalności gospodarczej osiągane ewentualnie przez Wnioskodawcę w miesiącu podjęcia tej uchwały.

Stanowisko takie wynika wprost z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 11 maja 2012 r. sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125, w treści której wskazano co następuje: "(...) z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki komandytowo - akcyjnej o wypłacie dywidendy albo - jeżeli określony został dzień dywidendy w tym dniu, przychód akcjonariusza z tytułu udziału w zysku takiej spółki staje się jego przychodem należnym, podlegającym z tą datą - stosownie do art. 5 u.p.d.o.p. oraz art. 5b ust. 2 i art. 8 u.p.d.o.f. - w połączeniu z pozostałymi przychodami, o których mowa w art. 12 u.p.d.o.p. oraz art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl