ILPB4/423-110/14-3/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB4/423-110/14-3/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia za dobrowolnie umorzone udziały - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* powstania przychodu podatkowego z związku z dobrowolnym umorzeniem udziałów,

* obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia za dobrowolnie umorzone udziały.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca posiada dwóch wspólników będących osobami prawnymi (odpowiednikami polskiej spółki akcyjnej) i duńskimi rezydentami podatkowymi (dalej: Udziałowcy).

W przyszłości planowane jest dokonanie umorzenia części udziałów posiadanych przez tych Udziałowców w kapitale Wnioskodawcy. Omawiane umorzenie zostanie przeprowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej: k.s.h.) na podstawie art. 199 k.s.h., tj. za zgodą Udziałowców w drodze nabycia własnych udziałów przez Wnioskodawcę (umorzenie dobrowolne). Wnioskodawca pragnie podkreślić, że możliwość dokonania dobrowolnego umorzenia udziałów została przewidziana w umowie Spółki.

Wynagrodzenie przysługujące Udziałowcom z tytułu umorzenia udziałów zostanie określone uchwałą zgromadzenia wspólników. Planuje się, że wynagrodzenie z tytułu umorzenie tych udziałów będzie równe ich wartości nominalnej, jednak nie jest wykluczone, że może ono być niższe od ich wartości rynkowej. Za umorzone udziały wspólnikom będzie przysługiwać wynagrodzenie pieniężne.

W wyniku umorzenia udziałów obniżony zostanie kapitał zakładowy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z planowanym nabyciem udziałów własnych w celu ich umorzenia oraz ich dobrowolnym umorzeniem za wynagrodzeniem, o którym mowa w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym na Wnioskodawcy jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Udziałowcom wynagrodzenia za dobrowolnie umorzone udziały.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Jednocześnie wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją z 15 maja 2014 r. nr ILPB4/423-110/14-2/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek obliczenia, pobrania i wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Udziałowcom wynagrodzenia w związku z dobrowolnym umorzeniem części posiadanych przez nich udziałów w Spółce.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z późn. zm. wprowadzonymi do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2011 r. na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z 25 listopada 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), zmianie uległo brzmienie przepisów dotyczących opodatkowania dobrowolnego umorzenia udziałów i akcji.

Uchylenie przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spowodowało, że dobrowolne umorzenie udziałów zostało wyłączone z kategorii przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Tym samym w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód z tytułu dobrowolnego umorzenia udziałów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, generuje "zwykły" dochód opodatkowany łącznie z pozostałymi dochodami po stronie Udziałowców.

W konsekwencji powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (m.in. z tytułu przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), są obowiązane jako płatnicy pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W tym miejscu Spółka pragnie podkreślić, że ww. stanowisko znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2011 r. sygn. IPTPB3/423-60/11-4/KJ Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wyraził pogląd, że " (...) Reasumując, należy stwierdzić, że na Wnioskodawcy, tj. na Spółce nabywającej udziały celem umorzenia, jako na płatniku nie ciąży nałożony postanowieniami art. 21 ust. 1, art. 22 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 oraz art. 22a i art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obowiązek poboru podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłatą po dniu 31 grudnia 2010 r. wynagrodzenia za dobrowolnie umorzone Udziałowcowi udziały w Spółce",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2011 r. sygn. IPPB3/423-160/11-2/GJ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że " (...) Uchylanie przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT spowodowało, że dobrowolne umorzenie akcji zostało wyłączone z kategorii przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W związku z powyższym na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dobrowolne umorzenie akcji traktowane jest dla akcjonariusza jako dochód ze sprzedaży akcji. (...) Taka klasyfikacja podatkowa, oznacza dodatkowo, że spółka E. SA. nie jest płatnikiem podatku dochodowego związanego z wypłatą dochodów przekazanych w związku z umorzeniem akcji na rzecz akcjonariusza, a całość rozliczenia podatkowego powinna zostać dokonana przez akcjonariusza. Na spółce E. SA. nie będą ciążyły żadne inne podatkowe obowiązki informacyjne związane z nabyciem akcji własnych w celu umorzenia".

Spółka pragnie zaznaczyć, że pogląd analogiczny do wyżej przedstawionego został zaprezentowany także w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 10 maja 2012 r. sygn. IPPB3/423-74/12-2/DP oraz w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 2 lutego 2012 r. sygn. ILPB4/423-417/11-2/ŁM.

W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z tytułu planowanej wypłaty Udziałowcom wynagrodzenia w związku z dobrowolnym umorzeniem części posiadanych przez nich udziałów w Spółce nie będzie zobowiązany jako płatnik do obliczenia, pobrania i wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo informuje się, że w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl