ILPB3/4510-1-195/16-4/AK - Brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów planowanej darowizny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/4510-1-195/16-4/AK Brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów planowanej darowizny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych jest:

* prawidłowe - w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów planowanej darowizny;

* nieprawidłowe - w zakresie powołanej podstawy prawnej.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem w dniu 6 czerwca 2016 r. - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów planowanej darowizny.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 4321Z - Wykonywanie instalacji elektrycznych. Spółka zamierza przekazać tablicę elektryczną ATS zasilająco - sterującą Państwowej Straży Pożarnej w formie darowizny.

Tablica ATS umożliwia samoczynne załączenie zasilania z agregatu prądotwórczego w przypadku awarii zasilania z sieci elektroenergetycznej.

W sytuacji zaniku energii elektrycznej to rozwiązanie umożliwi skuteczne i szybkie otwarcie bram dla pojazdów ratownictwa Straży Pożarnej, a tym samym przyspieszy akcję ratowania życia.

W piśmie uzupełniającym z 1 czerwca 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że Spółka świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 4321Z - Wykonywanie instalacji elektrycznych. Spółka zamierza przekazać tablicę elektryczną ATS zasilająco - sterującą Komendzie Państwowej Straży Pożarnej w formie darowizny. Tablica ATS umożliwia samoczynne załączenie zasilania z agregatu prądotwórczego w przypadku awarii zasilania z sieci elektroenergetycznej.

W sytuacji zaniku energii elektrycznej to rozwiązanie umożliwi skuteczne i szybkie otwarcie bram dla pojazdów ratownictwa Straży Pożarnej a tym samym przyspieszy akcję ratowania życia.

Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 4 pkt 23 ratownictwo i ochrona ludności) tablica elektryczna ATS zasilająco-sterująca spełnia wymogi ww. ustawy ponieważ w przypadku awarii zasilania z sieci elektrycznej pozwoli na szybkie otwarcie bram dla pojazdów ratownictwa Straży Pożarnej a tym samym przyspieszy akcję ratowania ludzkiego życia oraz jego ochronę.

Jednocześnie Państwowa Straż Pożarna nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka planowaną darowiznę może zaliczyć do kosztów podatkowych.

(Treść pytania z pisma uzupełniającego z dnia 1 czerwca 2016 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ww. opisem nie ma możliwości zaliczenia kosztów zakupu tablicy ATS zasalająco-sterującej do kosztów podatkowych ponieważ obdarowany nie podlega ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów planowanej darowizny oraz jest nieprawidłowe w zakresie powołanej podstawy prawnej.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem za koszty uzyskania przychodu, uważa się takie wydatki, których poniesienie przez podatnika jest spowodowane racjonalnym dążeniem i obiektywną możliwością osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia tego źródła i które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

W wyroku z dnia 1 grudnia 2014 r. sygn. akt I SA/Łd 923/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi stwierdził, że "zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jak wynika z powyższego przepisu, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika,

* jego poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

* nie został wyłączony z kategorii podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy".

Mając powyższe na uwadze, koszty ponoszone przez Spółkę należy oceniać przede wszystkim pod kątem celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem, a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub na jego zachowanie oraz zabezpieczenie.

Istnienie jednak tego związku nie oznacza, że poniesiony koszt jest zawsze kosztem uzyskania przychodu. Zaznaczyć bowiem należy, że uznanie kosztu za koszt uzyskania przychodu ma charakter normatywny zgodnie z którym wydatki określone w art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy nie mogą zostać wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym w przedmiotowej sprawie należy także pamiętać o wyłączeniach zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "darowizny". W związku z powyższym rozstrzygnięcie, czy dana czynność stanowi darowiznę wymaga sięgnięcia - w myśl reguł wykładni systemowej - do przepisów aktu prawnego, w którym ta instytucja jest uregulowana. Stosownym aktem prawnym jest ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jest to więc świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy. Zatem, umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) - do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli - i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego - do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów). Dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny nie ma znaczenia motyw dokonanego nieodpłatnie świadczenia, w tym także określone racje gospodarcze.

Z uwagi na powyższe należy podkreślić, iż istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie kosztem majątku darczyńcy. Aby uznać daną czynność za darowiznę, konieczne jest zatem wystąpienie dyspozycji majątkowej darczyńcy, prowadzące do zmniejszenia jego majątku.

W świetle zacytowanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zasadą jest, że nie można uznać za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju. Jednym z wyjątków są darowizny i ofiary dokonywane między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wnika, że Spółka świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 4321Z - Wykonywanie instalacji elektrycznych. Spółka zamierza przekazać tablicę elektryczną ATS zasilająco - sterującą Komendzie Państwowej Straży Pożarnej w formie darowizny. Tablica ATS umożliwia samoczynne załączenie zasilania z agregatu prądotwórczego w przypadku awarii zasilania z sieci elektroenergetycznej.

W sytuacji zaniku energii elektrycznej to rozwiązanie umożliwi skuteczne i szybkie otwarcie bram dla pojazdów ratownictwa Straży Pożarnej a tym samym przyspieszy akcję ratowania życia. Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 4 pkt 23 ratownictwo i ochrona ludności) tablica elektryczna ATS zasilająco-sterująca spełnia wymogi ww. ustawy ponieważ w przypadku awarii zasilania z sieci elektrycznej pozwoli na szybkie otwarcie bram dla pojazdów ratownictwa Straży Pożarnej a tym samym przyspieszy akcję ratowania ludzkiego życia oraz jego ochronę.

Jednocześnie Państwowa Straż Pożarna nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością zaliczenia do kosztów podatkowych planowanej darowizny w postaci tablicy elektrycznej ATS zasilająco-sterującej.

Jak już wcześniej wskazano definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odwołuje się także do obligatoryjnej przesłanki negatywnej, która stawia wymóg, aby dany koszt nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym, w przedmiotowym przypadku, mamy do czynienia z przekazywaniem przez Wnioskodawcę na rzecz Państwowej Straży Pożarnej tablicy elektrycznej ATS zasilająco-sterującej, na podstawie darowizny, o której mowa w cyt. wyżej art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż w przedmiotowym przypadku dochodzi do przekazania przez Spółkę darowizny w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to tym samym Spółka nie może zaliczyć przekazywanej darowizny do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Spółki co do zasady należy uznać za prawidłowe.

Jednakże z uwagi, że w sprawie zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 18 ust. 1 ww. ustawy to w tej części należało uznać stanowisko za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Tym samym tut. Organ nie odniósł się do ewentualnego dokonywania przez Wnioskodawcę odliczania wartości ww. darowizny na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który to przepis wskazał w piśmie uzupełniającym z dnia 1 czerwca 2016 r. w związku z faktem, że nie zostało objęte pytaniem nie może być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa przedmiotem interpretacji indywidualnej są przepisy prawa podatkowego. Wobec tego, tutejszy organ nie dokonał oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i stanowiska Wnioskodawcy w kontekście przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl