ILPB3/423W-33/09-4/BN - Kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią - przychód komitenta czy komisanta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423W-33/09-4/BN Kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią - przychód komitenta czy komisanta.

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) - uzupełnione pismem z dnia 22 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.) - do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 21 kwietnia 2009 r. znak ILPB3/423-95/09-4/EK, w części dotyczącej określenia, czy kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komitenta czy komisanta, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzono podstawę do zmiany w tej części ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Uzasadnienie:

W dniu 11 maja 2009 r. (data nadania 8 maja 2009 r.) do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynęło pismo Spółki.

W piśmie tym, Spółka nie zgadza się z rozstrzygnięciem zawartym w interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2009 r. znak ILPB3/423-95/09-4/EK (data doręczenia 24 kwietnia 2009 r.), w części dotyczącej określenia, czy kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komitenta czy komisanta.

Dotychczasowy przebieg sprawy:

W dniu 23 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

*

określenia, czy kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komitenta, czy komisanta oraz

*

ustalenia momentu powstania przychodu podatkowego u komitenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł umowy komisu ze sklepami na sprzedaż określonej grupy towarów w ramach których, komisant zobowiązał się do sprzedaży towarów komisowych w imieniu własnym, lecz na rachunek komitenta.

Zgodnie z postanowieniami tych umów, wzajemne rozliczenie sprzedaży dokonywane jest poprzez obniżenie sumy uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży o kwotę prowizji, w rezultacie czego Wnioskodawca uzyskuje sumę pomniejszoną o kwotę należnej prowizji. Ponadto, jak wskazano we wniosku, Spółka wystawia na rzecz komisanta fakturę na sumę ostatecznej ceny sprzedaży pomniejszonej o kwotę prowizji w ciągu 7 dni od daty wydania towaru.

W piśmie uzupełniającym z dnia 26 marca 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż stwierdzenie "Spółka wystawia na rzecz komisanta fakturę na sumę ostatecznej ceny sprzedaży pomniejszonej o kwotę prowizji w ciągu 7 dni od daty wydania towaru" do 1 grudnia 2008 r. oznaczało wystawienie faktury w ciągu 7 dni od dnia wydania towaru na rzecz sklepu (komisanta). Faktura wystawiana była na rzecz komisanta w określonym powyżej terminie. Data wystawienia faktury, a zatem i data sprzedaży, jest faktyczną datą istniejącą w dniu wystawienia, jest to zatem data sprzed wydania towaru osobie trzeciej przez komisanta. Natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. Spółka wystawia na komisanta fakturę z momentem otrzymania od komisanta zapłaty za wydany towar, lecz nie później niż w ciągu 30 dni od daty dostawy towarów dokonanej przez komisanta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komitenta, czy komisanta w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Kiedy komitent uzyskuje przychód.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego w części dot. pytania pierwszego Wnioskodawca wyraził pogląd, że kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komisanta.

Natomiast, przedstawiając własne stanowisko w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu podatkowego u komitenta Wnioskodawca stwierdził, iż zgodnie z treścią art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, datą powstania przychodu będzie dzień otrzymania zapłaty od komisanta za sprzedany towar.

W wydanej w dniu 21 kwietnia 2009 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy za:

*

nieprawidłowe w części dotyczącej określenia, czy kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komitenta, czy komisanta,

*

prawidłowe w części dotyczącej ustalenia momentu powstania przychodu podatkowego u komitenta.

Na tle stanu faktycznego przedstawionego w interpretacji stwierdzono, iż kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komitenta. Kwota uzyskana z tytułu sprzedaży towaru osobie trzeciej (pomniejszona o podatek VAT), stanowi bowiem przychód, w stosunku do którego to komitentowi przysługuje prawo do jego otrzymania i który stanowić będzie Jego trwałe przysporzenie majątkowe. Natomiast, w części dotyczącej ustalenia momentu powstania przychodu podatkowego u komitenta wskazano, że momentem tym będzie przeniesienie przez komisanta korzyści majątkowych uzyskanych od osoby trzeciej za sprzedane towary, a więc moment otrzymania zapłaty od komisanta.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa:

Strona nie zgadza się z wydaną interpretacją i wzywa do usunięcia naruszenia prawa poprzez jej zmianę w części dotyczącej określenia, czy kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komitenta czy komisanta oraz uznanie stanowiska Spółki za prawidłowe.

W opinii Spółki, z uwagi na fakt, iż komisant dokonuje sprzedaży we własnym imieniu i we własnym imieniu wystawia fakturę dokumentującą tę czynność, to on uzyskuje w tym przypadku przychód. Dochód komisanta będzie natomiast równy kwocie prowizji uzyskanej od komitenta. Ponadto, w ocenie Strony, przychodem komitenta będzie kwota uzyskana przez komisanta pomniejszona o należną mu prowizję (kwota udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez komitenta), a kosztem uzyskania przychodu - cena zakupu towarów przekazanych w ramach umowy komisu.

Odpowiedź na zarzuty:

W odpowiedzi na zarzuty zawarte w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, tut. Organ zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 21 kwietnia 2009 r. znak ILPB3/423-95/09-4/EK, w części dotyczącej określenia, czy kwota uzyskana z tytułu transakcji pomiędzy komisantem a osobą trzecią stanowi przychód komitenta, czy komisanta i stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (...). Tak określony dochód stanowi - w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy - przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie zauważyć należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje szczególnych uregulowań, które przewidywałyby sposób ustalania przychodów podatkowych w przypadku umowy komisu, co oznacza, że do obliczenia przychodów z tego tytułu, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mają obowiązek stosować zasady ogólne (art. 12 ustawy).

Z treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy podatkowej (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.) wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do postanowień zawartych w art. 12 ust. 3 cyt. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł ze sklepami umowy komisu na sprzedaż określonej grupy towarów.

Przez umowę komisu, zgodnie z przepisem art. 765 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym.

Ponadto, w myśl art. 766 wskazanej ustawy, komisant powinien wydać komitentowi wszystko, co przy wykonaniu zlecenia dla niego uzyskał, w szczególności powinien przelać na niego wierzytelności, które nabył na jego rachunek. (...).

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż czynności komisanta wobec osoby trzeciej są zawsze podjęte na rachunek komitenta. Oznacza to, że komisant po dokonaniu ich we własnym imieniu jest obowiązany przenieść na komitenta prawa lub korzyści majątkowe uzyskane od osoby trzeciej. Zatem, świadczenie komisanta polega tu na osiągnięciu konkretnego rezultatu, przy czym przez rezultat należy rozumieć nie tylko samo zawarcie transakcji komisowej, ale również jej wykonanie przez kontrahenta, a następnie wydanie komitentowi uzyskanej dla niego ceny.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika ponadto, że wzajemne rozliczenie sprzedaży dokonywane jest poprzez obniżenie kwoty sprzedaży uzyskanej przez komisanta o kwotę należnej mu prowizji. Powyższe znajduje odzwierciedlenie w wystawionej na rzecz komisanta fakturze, opiewającej na sumę ostatecznej ceny sprzedaży pomniejszonej o kwotę prowizji. Ww. fakturę, od dnia 1 grudnia 2008 r., Spółka wystawia z momentem otrzymania od komisanta zapłaty za wydany towar, lecz nie później niż w ciągu 30 dni od daty dostawy towarów dokonanej przez komisanta.

Powyższy sposób fakturowania tegoż zdarzenia gosp. potwierdzony został interpretacją indywidualną z dnia 15 kwietnia 2009 r. Nr ILPP2/443-86/09-4/ISN dot. podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż kwota uzyskana ze sprzedaży poszczególnych towarów osobie trzeciej stanowić będzie przychód należny komisanta.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 21 kwietnia 2009 r. znak ILPB3/423-95/09-4/EK stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, u. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl