ILPB3/423W-21/09-2/BN - Zwolnienie z opodatkowania dochodu z czynszu przeznaczonego na spłatę kredytu związanego z nabyciem budynku mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423W-21/09-2/BN Zwolnienie z opodatkowania dochodu z czynszu przeznaczonego na spłatę kredytu związanego z nabyciem budynku mieszkalnego.

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Towarzystwo Budownictwa Społecznego z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 6 marca 2009 r. znak ILPB3/423-844/08-2/KS, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzono podstawę do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Uzasadnienie:

W dniu 26 marca 2009 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynęło pismo Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Towarzystwo Budownictwa Społecznego z dnia 23 marca 2009 r. (data nadania w Urzędzie Poczta Polska 23 marca 2009 r.).

W piśmie tym, Spółka nie zgadza się z rozstrzygnięciem zawartym w interpretacji indywidualnej z dnia 6 marca 2009 r. znak ILPB3/423-844/08-2/KS (data doręczenia 9 marca 2009 r.), w którym stwierdzono, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód uzyskany z tytułu czynszu przeznaczony na spłatę kredytu bankowego związanego z nabyciem środka trwałego nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Dotychczasowy przebieg sprawy:

W dniu 17 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Towarzystwa Budownictwa Społecznego jest najem mieszkań w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych wybudowanych ze środków własnych oraz kredytu. Spółka, przychody otrzymane z czynszów od najemców przeznacza na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania zasobów mieszkaniowych, a ewentualną nadwyżkę środków pieniężnych na: spłatę kredytu, odsetek od kredytu, gromadzenie na poczet przyszłych prac remontowych oraz na budowę w przyszłości budynków mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód osiągnięty z gospodarowania zasobem mieszkaniowym (przychody z czynszów minus koszty bieżącej eksploatacji) przeznaczony na spłatę kredytu związanego z nabyciem istniejącego środka trwałego (budynku mieszkalnego) podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wyraził pogląd, iż dochód osiągnięty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (przychody minus koszty bieżącej eksploatacji), przeznaczony na spłatę kredytu związanego z nabyciem budynku mieszkalnego, podlega zwolnieniu z opodatkowania, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 17 ust. 1b tej ustawy.

W wydanej w dniu 6 marca 2009 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - działając w imieniu Ministra Finansów - uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzono, iż dochód uzyskany z czynszu, przeznaczony na spłatę kredytu związanego z nabyciem środka trwałego nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ nie spełnione są dyspozycje zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy. Kredyt został zaciągnięty na budowę mieszkań pod wynajem - czyli na działalność gospodarczą zgodną ze statutem Spółki, nie jest to jednak gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Tym samym dochód ten w tej części podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa:

Strona wzywa do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę interpretacji indywidualnej z dnia 6 marca 2009 r. Nr ILPB3/423-844/08-2/KS, stwierdzając, iż tut. Organ dokonał błędnej wykładni art. 17 ust. 1 pkt 44 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tut. Organ, zdaniem Spółki, nie odniósł się do treści art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który jest podstawą zwolnienia w przedmiotowej sprawie, i stanowi rozszerzenie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, argumentując, iż "ustawodawca rozszerzył (...) zakres wydatkowania dochodów także na wydatki na cele statutowe, nie określając precyzyjnie przedmiotu tych wydatków. Wydatek na nabycie środka trwałego służącego realizacji celów zgodnych ze statutem (umową spółki) jest zatem takim wydatkiem. Celem działalności nie jest bowiem utrzymanie zasobów mieszkaniowych lecz wynajem mieszkań".

Powyższe argumentuje, iż w art. 17 ust. 1b znajduje się zapis mówiący o przeznaczeniu przez podatnika dochodu na cele statutowe "lub" inne wymienione w tym przepisie. Wskazuje, iż "Spójnik "lub" oznacza, że cele statutowe nie muszą pokrywać się wyłącznie z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 44".

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, prowadzona przez Nią działalność statutowa uprawnia Ją do zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego z czynszu przeznaczonego na spłatę kredytu związanego z nabyciem budynku mieszkalnego.

Odpowiedź na zarzuty:

W odpowiedzi na zarzuty zawarte w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, tut. Organ zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 6 marca 2009 r. znak ILPB3/423-844/08-2/KS i stwierdza, co następuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody towarzystw budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z treści ww. przepisu wynika, iż zwolnieniu z opodatkowania będą podlegały wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów. Oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Dochody z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bądź z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ale przeznaczone na inne cele niż utrzymanie zasobów mieszkaniowych będą opodatkowane podatkiem dochodowym.

Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług.

Uwzględniając powyższe oraz pojęcie "zasoby mieszkaniowe" - które zostało precyzyjnie wyjaśnione w interpretacji indywidualnej stanowiącej odpowiedź na zadane pytanie Strony - uzasadnione jest stwierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość podejmowanych działań mających na celu prawidłowe zarządzanie substancją mieszkaniową znajdującą się w wybudowanych budynkach mieszkalnych. Nadmienić należy, że bez znaczenia jest przy tym charakter środków finansowych z jakich zostały one wybudowane.

Wobec powyższego, wszelkie opłaty (w tym czynsze) otrzymywane przez lokatorów (najemców) mieszkań znajdujących się w wybudowanych (istniejących) budynkach mieszkalnych, składają się na dochody uzyskiwane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tym samym, stwierdzić należy, iż cała kwota czynszu otrzymywana przez najemców, w związku z wynajmowaniem i użytkowaniem wybudowanych mieszkań, stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Ponadto, pojęcie "utrzymanie zasobów mieszkaniowych" oznacza ogół działań mających na celu utrzymanie istniejącej substancji mieszkaniowej. Sfinansowanie zatem z czynszu wszelkich kosztów związanych z użytkowaniem istniejących lokali mieszkalnych - w tym spłata kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na wybudowanie budynków mieszkalnych, w których się one znajdują - równoznaczne jest z przeznaczeniem dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na cele związane z ich utrzymaniem.

Uwzględniając powyższe, stwierdza się, że dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi jest cały czynsz otrzymany od lokatorów (najemców) w związku z wynajmowaniem i użytkowaniem wybudowanych, tj. istniejących mieszkań. Ponadto, spłata kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego na ich wybudowanie, oznacza, że dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczony został na cele związane z ich utrzymaniem, a więc na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

Wobec powyższego, dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczony na spłatę kredytu związanego z nabyciem istniejącego środka trwałego (budynku mieszkalnego) podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 17 ust. 1b tej ustawy.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 6 marca 2009 r. znak ILPB3/423-844/08-2/KS stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl