ILPB3/423-969/10-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-969/10-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia zdrowotne i sportowe pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia zdrowotne i sportowe pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia zdrowotne dla rodzin pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia zdrowotne i sportowe dla osób, z którymi Spółka podpisała umowy o dzieło,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia zdrowotne dla rodzin osób, z którymi Spółka podpisała umowy o dzieło,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia zdrowotne i sportowe dla osób, z którymi Spółka podpisała umowy o współpracy (działalność gospodarcza),

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia zdrowotne dla rodzin osób, z którymi Spółka podpisała umowy o współpracy,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia zdrowotne i sportowe dla członka zarządu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka kupuje ubezpieczenia zdrowotne obejmujące swoim zakresem pakiety świadczeń medycznych pojedynczych oraz rodzinnych (w tym medycyna pracy oraz pozostałe usługi medyczne) oraz abonamenty sportowe, zarówno dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i osób, z którymi posiada podpisane umowy cywilnoprawne w formie umów zleceń, o dzieło i umów o współpracę (działalność gospodarcza) oraz dla powołanego członka zarządu, z którym nie ma podpisanej umowy o pracę.

Możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej oraz pakietów sportowych pracownik otrzymuje po przepracowaniu określonego czasu, natomiast dla osób, z którymi łączy Spółkę stosunek cywilnoprawny, są one jednym z elementów zachęcających do wybrania właśnie Spółki spośród firm konkurencyjnych.

Rodzinne pakiety medyczne przysługują osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, zajmującym stanowiska kierownicze oraz osobom, które otrzymują je w ramach nagrody, natomiast rodzinne pakiety dla pozostałych osób, z którymi Spółka podpisała umowy cywilnoprawne, są elementem mającym zachęcić je do współpracy i wyboru właśnie Spółki spośród szerokiej konkurencji.

Spółka nalicza i pobiera podatek dochodowy od pakietów medycznych i sportowych:

* osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę,

* osobom, z którymi posiada podpisane umowy o dzieło i zlecenie,

* członkowi zarządu.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są naliczać i odprowadzać podatek dochodowy z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia we własnym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wydatki na świadczenia zdrowotne i sportowe pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki.

2.

Czy wydatki na świadczenia zdrowotne dla rodzin pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki.

3.

Czy wydatki na świadczenia zdrowotne i sportowe dla osób, z którymi Spółka podpisała umowy o dzieło, stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki.

4.

Czy wydatki na świadczenia zdrowotne dla rodzin osób, z którymi Spółka podpisała umowy o dzieło stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki.

5.

Czy wydatki na świadczenia zdrowotne i sportowe dla osób, z którymi Spółka podpisała umowy o współpracy (działalność gospodarcza) stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki.

6.

Czy wydatki na świadczenia zdrowotne dla rodzin osób, z którymi Spółka podpisała umowy o współpracy stanowią koszt uzyskania przychodu dla Spółki.

7.

Czy wydatki poniesione na świadczenia zdrowotne i sportowe dla członka zarządu stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi wydanymi w dniu 16 marca 2011 r.: nr ILPB3/423-969/10-3/MM, nr ILPB3/423-969/10-4/MM, nr ILPB3/423-969/10-5/MM, nr ILPB3/423-969/10-6/MM, nr ILPB3/423-969/10-7/MM, ILPB3/423-969/10-8/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Spółkę na zapewnienie pracownikom opieki medycznej i pakietów sportowych są przejawem dbałości o zdrowie i dobrą kondycję fizyczną pracowników. Stanowią również pozapłacowy czynnik motywacyjny dla pracowników. Przełoży się to na wydajność i efektywność wykonywanej pracy, przyczyni się do zmniejszenia absencji chorobowej pracowników, pozwoli na wyeliminowanie zagrożenia dezorganizacji pracy. Wydatki te są związane w sposób pośredni z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami i wg Spółki stanowią koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie bądź zachowanie źródła przychodów i które nie zostały wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1.

Z powyższego wynika, że określony wydatek, nie wymieniony w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych, może stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie przychodu podatnika.

W związku z tym, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Spółka kupuje ubezpieczenia zdrowotne obejmujące swoim zakresem pakiety świadczeń medycznych pojedynczych oraz rodzinnych (w tym medycyna pracy oraz pozostałe usługi medyczne) oraz abonamenty sportowe, zarówno dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i osób, z którymi posiada podpisane umowy cywilnoprawne w formie umów zleceń, o dzieło i umów o współpracę (działalność gospodarcza) oraz dla powołanego członka zarządu, z którym nie ma podpisanej umowy o pracę.

Rodzinne pakiety medyczne przysługują osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, zajmującym stanowiska kierownicze oraz osobom, które otrzymują je w ramach nagrody, natomiast rodzinne pakiety dla pozostałych osób, z którymi Spółka podpisała umowy cywilno prawne, są elementem mającym zachęcić je do współpracy i wyboru właśnie naszej firmy spośród szerokiej konkurencji.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważało się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązywały pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw.

Powyższe oznaczało, że jeżeli brak było wyraźnego ustawowego obowiązku ponoszenia przez pracodawcę kosztów świadczeń medycznych na rzecz swoich pracowników, nie można było tych wydatków zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższy przepis przede wszystkim traktowany był jako element ograniczający możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu abonamentów medycznych, które uprawniają pracownika do opieki medycznej. Pracodawca, który ponosił tego rodzaju wydatki, mógł je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tylko w tej części, która była związana z obowiązkowym charakterem wykonywanych usług. W przypadku, gdy w ramach abonamentu medycznego wykonywane były świadczenia zdrowotne różnego rodzaju, zobowiązany był natomiast dokonać podziału poniesionych wydatków na te, które mogą stanowić koszt oraz takie, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. przepis art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został uchylony.

Zmiana ta spowodowała, że obecnie wydatki na abonamenty medyczne pracowników podlegają ocenie w aspekcie generalnych postanowień cytowanego art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, tj. celowości, zasadności oraz potencjalnej możliwości przyczynienia się przedmiotowych wydatków do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do stanu faktycznego wynikającego z wniosku, stwierdzić należy, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na świadczenia zdrowotne i sportowe pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, stanowią koszty podatkowe Spółki. Kosztami uzyskania przychodów są racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródeł przychodów.

Świadczenia zdrowotne i sportowe dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wykupione przez Spółkę mogą przysłużyć się efektywności wykonywanych przez nich zadań, bowiem służą poprawie ich stanu zdrowia. Zatem, ponoszone z tego tytułu wydatki, będą związane w sposób pośredni z uzyskanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej.

Reasumując, wydatki poniesione przez Spółkę na świadczenia zdrowotne i sportowe pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę stanowią Jej koszty uzyskania przychodów, bowiem spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl