ILPB3/423-968/10-3/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-968/10-3/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania wypłaconego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania wypłaconego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem prawa handlowego, będącym właścicielem nieruchomości, na której obszarze zaplanowana została droga dojazdowa do budowanej obwodnicy. Dnia 5 marca 2010 r. Spółka otrzymała zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. O wydaniu zezwolenia w tym zakresie, Spółka została powiadomiona w dniu 19 kwietnia 2010 r., a nieruchomość wydana została Prezydentowi Miasta w dniu 5 maja 2010 r. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości zostało doręczone Spółce w dniu 30 lipca 2010 r.

Kwota odszkodowania ustalana jest na podstawie operatu szacunkowego z dnia 16 września 2010 r., sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, przy czym w opracowanej wycenie zaznaczono, że wartość nieruchomości wynikająca z tego dokumentu jest kwotą netto.

Z informacji uzyskanych w Starostwie wynika, że wywłaszczenie za odszkodowaniem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Spółka powinna odprowadzić podatek należny z tego tytułu od wartości nieruchomości ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego. W ocenie Spółki, istnieją wątpliwości, czy wywłaszczenie nieruchomości za odszkodowaniem na cele budowlane podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, Spółka jest zdania, że powinna wystawić fakturę VAT opiewającą na wartość nieruchomości wynikającą z operatu szacunkowego powiększoną o kwotę podatku od towarów i usług według właściwej stawki. Z poglądem tym nie zgadza się natomiast Starostwo, które twierdzi, że nie jest uprawnione do doliczania podatku od towarów usług do wartości nieruchomości wynikającej z operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę, a kwota odszkodowania równa wartości nieruchomości ustalonej przez rzeczoznawcę jest kwotą brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy odszkodowanie wypłacone z powodu wywłaszczenia nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w Jego przypadku wywłaszczenie nieruchomości ma charakter wyłącznie incydentalny i niezależny od Spółki. Nie można uznać go za przedmiot działalności gospodarczej oraz przypisać Spółce zamiaru wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy. Przedmiotem działalności Spółki nie jest również obrót nieruchomościami, a grunt będący przedmiotem wywłaszczenia nie był wykorzystywany do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej ani też zakupiony z zamiarem jego odsprzedania. Nie można przypisać Wnioskodawcy zamiaru prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami, ponieważ odszkodowanie za przejęcie gruntu pod budowę drogi dojazdowej jest działaniem bez Jego inicjatywy.

Spółka stoi również na stanowisku, iż przychody uzyskane na podstawie odszkodowania wypłaconego z powodu wywłaszczenia korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 128 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka będąca właścicielem nieruchomości, w wyniku wywłaszczenia wydała przedmiotową nieruchomość Prezydentowi Miasta pod budowę drogi. Z tego tytułu, Wnioskodawcy zostało wypłacone odszkodowanie.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie wylicza jakichkolwiek źródeł przychodów. W konsekwencji należy zatem przyjąć, iż za "źródło przychodów" na gruncie tej ustawy należy uznać wszystko, co przynosi przychód, niezależnie od sposobu jego powstania.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż zakres tej ustawy obejmuje wszelkie uzyskiwane w ciągu roku podatkowego przysporzenia majątkowe, bez względu na to czy mają charakter jednorazowy czy okresowy.

Podstawową definicję przychodów do celów podatkowych zawiera art. 12 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, który ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie - przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów.

Natomiast w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określono rodzaje przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych. Brak w nim wyłączenia z opodatkowania przychodu pochodzącego z odszkodowania. Odszkodowanie nie jest również wymienione w art. 17 ust. 1 tej ustawy, który zawiera katalog dochodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób prawnych.

W konsekwencji, przychód uzyskany z odszkodowania wypłaconego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi winien być zaliczony do przychodów podatkowych Spółki.

Jednocześnie tut. Organ pragnie wskazać, iż powołany przez Spółkę art. 128 ustawy o gospodarce nieruchomościami, obejmuje swym zakresem kwestie związane z odszkodowaniem za wywłaszczone nieruchomości i nie odnosi się do uregulowań związanych ze zwolnieniem z opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 9 marca 2011 r. nr ILPP1/443-1305/10-4/NS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl